Тема: Типи сприйняття інформації. Активне слухання. Прийоми для кращого запам’ятовування. Підготовка до контрольної роботи.
Мета: ознайомити дітей з типами сприйняття інформації, визначити який тип сприйняття притаманний кожному з них і враховувати їх під час навчання; етапами активного слухання; з’ясувати принципи кращого запам’ятовування; навчити прийомам та правилам підготовки до контрольних робіт; виховувати активність, комунікативні якості, толерантність, взаємовиручку.
Предметні компетентності:
Ключові компетентності:
Інформаційно-цифрова компетентність
Математична компетентність
Обізнаність та самовираження в сфері культури
Екологічна грамотність і здорове життя
Основні компетентності в природничих науках і технологіях
Обладнання та матеріали: дошка
Попередньо підготувати:
Клейкі кольорові папірці для запису очікувань від уроку
Невеликі папірці для вправи «кросворд»
Роздруковані на окремих папірцях правила групи
папірці з назвою органу чуття та папірці з функцією органу
картки з словами: картка, 24 години, вечір, ранок, розуміти, ритм
картки з завданнями груп до вправи «підготовка до контрольної»
Хід тренінгу
I.Вступна частина
Зворотній зв'язок
Пригадайте наше останнє заняття. Про що ми говорили, що ви для себе нового з’ясували?
Актуалізація теми поточного тренінгу та формування цілей.
Тема. Типи сприйняття інформації. Активне слухання. Прийоми для кращого запам’ятовування. Підготовка до контрольної роботи.
У роздаткових матеріалах на учня є клейкі кольорові папірці для запису на них цілей.
Учням запропонувати написати цілі та приклеїти до підніжжя гори що намальована на дошці.
Знайомство
Вправа «кросворд»
Учні пишуть у стовпчик своє ім’я і до кожної літери слово що їх характеризує і починається з цієї літери.
А - активна
Л – лагідна
Л - любляча
А - аналітична
Домовленість про правила
За пропозицією вчителя учні приймають або ні запропоновані правила. Якшо приймають – клеять на дошку.
ІІ. Основна частина
Теоретична частина
Стартове завдання
Знайти відповідність органу чуття
(на дошці приклеїти папірці з назвою органу чуття. Діти витягують папірці з функцією органі і приклеюють до відповідного органу)
Інформаційне повідомлення вчителя
Типи сприйняття інформації.
Ми сприймаємо інформацію переважно очима, на слух і на дотик. У кожної людини ці канали сприйняття мають різну силу. І саме від цього залежить, як їй зручніше вчитися.
Дехто найбільше інформації сприймає очима («глядач»). Йому треба все побачити на власні очі або прочитати про це в книжці, підручнику.
Однак це не дуже підходить тим, хто найкраще сприймає інформацію на слух («слухач»). Таким учням слід завжди уважно слухати пояснення вчителя, адже у такий спосіб вони засвоюватимуть найбільше інформації. Їм набагато легше перепитати, ніж розібратися за допомогою підручника.
Третій тип сприйняття — дієвий. Ті, кому він властивий, отримують найбільше інформації через власні дії («діяч»).
Так, щоб виконати вправу, «глядачеві» досить прочитати інструкцію, «слухачеві» — послухати пояснення, а «діячеві» — виконати цю вправу під керівництвом учителя. Потім він легко повторить її або подібну вправу.
Насправді важливими для нас є всі три канали сприйняття. Однак можна легко визначити, який є головним для тебе. Для цього уяви собі, наприклад, море, озеро або річку. Ти бачиш картинку, чуєш плескіт хвиль або відчуваєш, як вони торкаються тебе? У якому порядку це постало у твоїй уяві, в такій послідовності ти й сприймаєш інформацію з навколишнього світу.
Руханка
Вправа «Саймон сказав...»
Учасники тренінгу стають у коло, і тренер каже: «Саймон сказав: «Зроби так» — і показує певний рух (присісти, поплескати в долоні, підняти ногу, покрутитися, підскочити, виконати танцювальний рух). Решта учасників повторює його. Потім другий учасник каже: «Саймон сказав: «Зроби так» — і показує інший рух, і так далі по колу.
Інформаційне повідомлення вчителя
Активне слухання
Не має значення, хто ти — «глядач», «слухач» чи «діяч», уміння слухати необхідне кожному. Процес слухання складається принаймні з трьох етапів: зосередження, розуміння і запам’ятовування.
1. Зосередитися — означає бути уважним. Щоб стати добрим слухачем, слід навчитися зосереджуватись і на тому, що тобі не завжди цікаве. Треба побороти себе й прислухатися до пояснень. Якщо за типом сприйняття ти «глядач», доцільно в цей час робити короткі записи (конспект).
2. Зрозуміти — означає правильно розшифрувати інформацію. Іноді нерозуміння виникає через вживання незнайомих слів, нечітке пояснення. Ніколи не соромся запитати: «Що означає це слово?» або перепитай те, чого не зрозумів. Для цього найкраще використати парафраз. Це переказ своїми словами того, що ти почув. Парафраз починається словами: «Якщо я правильно вас зрозумів...», а далі по суті.
3. Запам’ятати — означає зберегти інформацію у пам’яті. Якщо вчитель називає, наприклад, дату, прізвище або номер вправи, повтори їх про себе два, три, чотири рази або запиши в зошит.
Практична частина
Робота в парах
У парах потренуйте уміння активно слухати.
Кожен по черзі представляє членів своєї родини, називаючи їхні імена і по батькові, наприклад: «Марія Іванівна — моя мама, Петро Іванович — мій батько, Світлана Петрівна — моя бабуся...» Потім перевіряєте один одного
Робота з підручником
Опрацювати пункт «На допомогу пам’яті»
Після опрацювання вчитель піднімає картку з словом «картка» учень який першим здогадався що воно означає, дає коротке пояснення цій пораді для кращого запам’ятовування
Робота в групах
Об’єднання в 4 групи (пора року коли день народження)
Підготуйтесь і продемонструйте у класі, як організувати підготовку до контрольної і що робити для зменшення хвилювання.
Підручник с.53-54
ІІІ. Заключна частина
Домашнє завдання
Опрацювати параграф 10
Завершення тренінгу.
Перемістіть ваші очікування до вершини гори настільки, наскільки реалізувалися ваші очікування.