Тема уроку: тире між підметом і присудком (8клас)
Мета навчальна: поглибити знання учнів щодо вживання тире між підметом і присудком, розвивати вміння і нвички правильно ставити розділові знаки, обгрунтовувати їх уживання за допомогою вивчених правил;
розвивальна: формувати вміння знаходити й виправляти помилки;шляхом тренувальних вправ удосконалювати культуру власного мовлення, уміння використовувати різні синтаксичні конструкції для висловлення думок як в усному ,так і в писемному мовленні;
виховна: виховувати повагу до рідного слова як найціннішого скарбу нашого народу.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: дошка,підручник,таблиці,тлумачний словник.
ХІД УРОКУ
Бліцопитування.
Робота з таблицею.
ТИРЕ МІЖ ПІДМЕТОМ І ПРИСУДКОМ
Тире ставиться |
Тире не ставиться |
1.Якщо перед присудком стоять частки це,то ,ось: сонети-це раби. |
1.Якщо підмет-особовий займенник,а іменна частина присудка-іменник : він герой цієї війни. |
2.Якщо іменна частина присудка виражена іменником або кількісним числівником:кожна піч українська- фортеця міцна. |
2.Якщо іменна частина присудка виражена порівняльним зворотом: Пісня як ріка. |
3.Якщо іменна частина присудка виражена неозначеною формою дієслова: творити-мрію тримати в руках. |
3.Якщо перед присудком стоїть частка не: життя не спокійне озерце,а бурхлива річка. |
|
4.Якщо присудок виражений прикметником,дієприкметником або іменником з прийменником: Марія весела, а Петро сумний. |
Робота з підручником.
Пояснювальний диктант.
Визначити головні члени. З»ясувати,які вони за будовою.Пояснити тире.
З поданими парами слів скласти речення,де між підметом і присудком ставиться тире.
Земля-планета; радість-сміх; плавати-пірнати; мова-перлина; життя-потік.
Дібрати 4-5 прислів»їв або приказок, у яких між підметом і присудком уживається тире.
Складіть прислів’я. Назвіть речення, у яких тире між підметом і присудком не обов’язкове.
Діти |
щастя заслужити. |
З правдою дружити |
не воювати. |
Сиротою жити |
ясні зірки, світять і радують у темну ніч. |
Бджола |
квіти життя. |
Малі дітки |
сльози лити. |
Спати |
не хліб. |
Дощ у жнива |
відома трудівниця. |
Бублик |
як п’яте колесо до воза. |
8.Творче конструювання.
Прочитати речення. Пропустити,де можна,дієслово-зв»язку, замість неї поставити тире.
1.І хай людей таких багато,але нас більше! Ми є народ! 2. Ми є українські горобці,як оселедці, в нас чуби. 3. Я був син краси і голубої мрії, я був автор ненаписаних поем. 4. Ти знаєш, що ти є людина. 5.Двадцять три плюс шість становить двадцять дев»ять.
5. Лінгвістична гра «Пізнайко»
Робота зі словником.Знайти значення слів БАР і ЛІРА.Скласти речення, у яких між підметом і присудком ставиться тире.
Записати речення, уставляючи, де треба тире. Знайти граматичну основу.
Замість риски поставити розділові знаки. Пояснити їх.
Літературна хвилинка
Життя – це можливість,
Скористайся ним.
Життя – це краса,
Милуйся нею.
Життя – це мрія
Здійсни її.
Життя – це виклик,
Прийми його.
Життя – це повинність
Твоя насущна,
Виконай її.
Життя – це гра,
Стань гравцем.
Життя – це багатство,
Не розтрать його.
Життя – це кохання,
Насолоджуйся ним сповна.
Життя – це таємниця,
Пізнай її.
Життя – це король лиха
Побори все.
Життя – це пісня,
Доспівай її до кінця.
Життя – це боротьба
Стань борцем.
Життя – це прірва невідомого,
Ступи в неї, не боячись.
Життя – це фортуна,
Шукай цю мить.
Життя таке чудове,
Не згуби його,
Це твоє життя,
Борись за нього!
V. Підсумок уроку