Урок "Тире між підметом і присудком"

Про матеріал
Поглибити знання учнів про головні і другорядні члени речення;Розвивати вміння і навички правильно ставити розділові знаки;Сформувати цілісне поняття уявлень з теми; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, систематизувати і обгрунтовувати правила.
Перегляд файлу

Тема уроку: тире між підметом і присудком (8клас)

Мета навчальна: поглибити знання учнів щодо вживання тире між підметом і присудком, розвивати вміння і нвички правильно ставити розділові знаки, обгрунтовувати їх уживання за допомогою вивчених правил;

 розвивальна: формувати вміння знаходити й виправляти помилки;шляхом тренувальних вправ удосконалювати культуру власного мовлення, уміння використовувати різні синтаксичні конструкції для висловлення думок як в усному ,так і в писемному мовленні;

виховна: виховувати повагу до рідного слова як найціннішого скарбу нашого народу.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: дошка,підручник,таблиці,тлумачний словник.

                                 ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент.
  2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
  3. Актуалізація мотиваційних резервів учнів.

Бліцопитування.

  • Які члени речення належать до головних?
  • Дати визначення підмета. Які види підмета вам відомі? Чим вони виражаються?
  • Дати визначення присудка. Які види присудків ви знаєте?

 

  1. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

Робота з таблицею.

                ТИРЕ МІЖ ПІДМЕТОМ І ПРИСУДКОМ

Тире ставиться

Тире не ставиться

1.Якщо перед присудком стоять частки це,то ,ось: сонети-це раби.

1.Якщо підмет-особовий займенник,а іменна частина присудка-іменник : він герой цієї війни.

2.Якщо іменна частина присудка виражена іменником або кількісним числівником:кожна піч українська- фортеця міцна.

2.Якщо іменна частина присудка виражена порівняльним зворотом: Пісня як ріка.

3.Якщо іменна частина присудка виражена неозначеною формою дієслова: творити-мрію тримати в руках.

3.Якщо перед присудком стоїть частка не: життя не спокійне озерце,а бурхлива річка.

 

4.Якщо присудок виражений прикметником,дієприкметником або іменником з прийменником: Марія весела, а Петро сумний.

Робота з підручником.

  1. Виконання практичних завдань.

Пояснювальний диктант.

Визначити головні члени. З»ясувати,які вони за будовою.Пояснити тире.

  1. Книга- морська глибина..2.Рідний батько-це найвища святиня у світі..3.Книги читати-усе знати.4. любити рідний край- це для народу жити. 5. Слава- заповідь моя. 6. Я-син народу, що вгору йде.
  2. Лінгвістичний гра « Генератор речень»

З поданими парами слів скласти речення,де між підметом і присудком ставиться тире.

Земля-планета; радість-сміх; плавати-пірнати; мова-перлина; життя-потік.

  1. Конкурс-гра «Кмітливий фольклорист»

Дібрати 4-5 прислів»їв або приказок, у яких між підметом і присудком уживається тире.

  1.  Робота в парах

Складіть прислів’я. Назвіть речення, у яких тире між підметом і присудком не обов’язкове.

Діти

щастя заслужити.

З правдою дружити

не воювати. 

Сиротою жити

ясні зірки, світять і радують у темну ніч. 

Бджола

квіти життя.

Малі дітки

сльози лити.

Спати

не хліб.

Дощ у жнива

відома трудівниця.

Бублик

як п’яте колесо до воза.

 

 

8.Творче конструювання.

Прочитати речення. Пропустити,де можна,дієслово-зв»язку, замість неї поставити тире.

1.І хай людей таких багато,але нас більше! Ми є народ! 2. Ми є українські горобці,як оселедці, в нас чуби. 3. Я був син краси і голубої мрії, я був автор ненаписаних поем. 4. Ти знаєш, що ти є людина. 5.Двадцять три плюс шість становить двадцять дев»ять.

5. Лінгвістична гра «Пізнайко»

Робота зі словником.Знайти значення слів БАР і ЛІРА.Скласти речення, у яких між підметом і присудком ставиться тире.

  1. Пунктуаційний практикум.

Записати речення, уставляючи, де треба тире. Знайти граматичну основу.

  1. Уже народ одна суцільна рана. 2. Вона моє щастя, безсмертя моє. 3. Чужа душа то, кажуть, темний ліс. А я скажу: не кожна ой, не кожна! Чужа душа то тихе море сліз.4. Століття зморшка на чолі Землі. 5. Ти чистота, довірливість благословенна.
  1. Пояснювальний диктант.

Замість риски поставити розділові знаки. Пояснити їх.

  1. Весна\це пора року,коли все розцвітає. 2. Дніпро\річка нашої історії.3.Запорізька Січ\вольниця українського народу.4. Творити\значить розуміти природу.5. кожна людина\це історія,доля,шлях.6.Боротьба\не доля боягузів. 7. Життя\як річка, мінливе і буремне..

                      Літературна хвилинка

Життя – це можливість,

Скористайся ним.

Життя – це краса,

Милуйся нею.

Життя – це мрія

Здійсни її.

Життя – це виклик,

Прийми його.

Життя – це повинність

Твоя насущна,

Виконай її.

Життя – це гра,

Стань гравцем.

Життя – це багатство,

Не розтрать його.

Життя – це кохання,

Насолоджуйся ним сповна.

Життя – це таємниця,

Пізнай її.

Життя – це король лиха

Побори все.

Життя – це пісня,

Доспівай її до кінця.

Життя – це боротьба

Стань борцем.

Життя – це прірва невідомого,

Ступи в неї, не боячись.

Життя – це фортуна,

Шукай цю мить.

Життя таке чудове,

Не згуби його,

Це твоє життя,

Борись за нього!

 V. Підсумок уроку

  • Яка головна умова вживання тире між підмет.
  • Коли ставиться тире між підметом і присудком?

 

  • Домашнє завдання: написати повідомлення на тему «Головні члени речення. Тире між підметом і присудком».

 

 

docx
Додано
22 березня 2023
Переглядів
1054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку