7 клас
Траєкторія. Шлях. Переміщення.
Мета:
Освітня: розкрити зміст понять траєкторія, шлях і переміщення, показати зв’язок фізики з математикою.
Розвиваюча: вміння працювати в парах, слухати однокласників, вміння стисло викладати свої думки, виділяти головне.
Розвивати компетентності: дати можливість проявити ініціативу при роботі в группах, враховувати індивідуальні здібності кожного учня.
Виховна: виховувати культуру наукового мислення та оформлення розрахункових задач.
«Навчання без бажання псує розум,
і він нічого не затримує в собі».
Леонардо даВінчі
Хід уроку
1.Організаційний момент: (2 хв)
Кожен учень за кілька хвилин до уроку перевіряє справність комп’ютера та рівень зарядки гаджета. Проговорити: коли учні можуть вмикати та вимикати свої мікрофони, який сигнал відповідає за опцію «Підняти руку», що можна писати в загальному чаті, а що — ні, під час уроку мають бути закриті будь-які ресурси, що не мають стосунку до навчання, під час уроку на столі склянка з водою.
2.Перевірка домашнього завдання: (5 хв)
Фронтальне опитування.
4. Що називають тілом відліку?
5. Який рух називають відносним?
3.Мотивація навчальної діяльності. (2 хв)
Записати в зошит приклади різних механічних рухів.
4.Сприйняття та засвоєння нового матеріал: (20 хв)
Нагадаємо, що матеріальною точкою називається тіло, розмірами якого можна знехтувати. Спробуйте навести свої приклади тіл, які можна вважати матеріальними точками, та обґрунтуйте свою відповідь. (футбольний м’яч, який за весь матч пролітає відстань в декілька кілометрів, що в багато разів більше за розміри самого м’яча.)
В залежності від виду траєкторії, всі механічні рухи можна поділити на прямолінійні і криволінійні.
Криволінійний рух - рух під час якого матеріальна точка рухається по кривій.
Прямолінійний рух - рух під час якого матеріальна точка рухається вздовж прямої.
Лінія, яку описує тіло під час руху, називають траєкторією.
Шлях - це довжина траєкторії, описаної тілом за певний проміжок часу.
Позначають латинською літерою l або S. Вимірюють в СІ в м (метрах), похідні одиниці вимірювання:
1км = 1000м; 1см = 0,01м; 1мм = 0,001м; 1дм = 0,1м.
Переміщення - це напрямлений відрізок, проведений від початкового положення тіла до його положення в певний момент часу.
Отже,підсумуємо:
Дослід. Різниця між траєкторією і шляхом.
Для кількісної характеристики фізичних явищ у фізиці використовують скалярні та векторні величини. Скаляр це число(довжина,ширина),вектор- напрямлений відрізок, що сполучає початкове і кінцеве положення тіла, це число і напрямок (відрізок має довжину і напрямок).
Тому переміщення є векторною величиною, а шлях – скалярною величиною.
Шлях і переміщення збігаються за значенням, якщо тіло рухається прямолінійно лише в одному напрямку. Переміщення по замкнутій траєкторії дорівнює нулю.
Прилади для вимірювання: лінійка, метром, штангенциркуль, мікрометр, курвіметр, лічильник (в автомобілях, велосипедах), рулетка.
(Вправи з рухової активності та гімнастики очей) (2хв)
Вчимося розв’язувати задачі. (8хв)
Задача 1. Коли модуль переміщення і шлях співпадають?
Задача 2. Група туристів пройшла на північ 15 км, а потім повернула на захід і пройшла ще 20 км. Знайдіть шлях, пройдений групою, модуль і напрямок її переміщення.
Задача 3. Дівчинка, йдучи з дому до школи, долає 250 м, а до музичної школи в тому самому напрямку - 670 м. Який шлях долає дівчинка до музичної школи, якщо йде до неї зі школи?
Задача 4. Накресліть траєкторію руху відносно Землі: а) кабіни ліфта, б) кінця стрілки годинника, в) ручки на дверях?
Запитання на закріплення вивченого. (3хв)
(Онлайн-квач):
Діти дуже уважно слухають одне одного, щоб не пропустити свою чергу. Починає вчитель: дає питання будь-кому з класу. Учень озвучує відповідь і далі має «заквачувати» наступним запитанням - прикладом однокласника.
1. Що таке переміщення?
2. Значення якої фізичної величини вимірює лічильник на спідометрі автомобіля - пройденого шляху чи переміщення?
3. Дайте визначення поняттю матеріальна точка?
4. Що таке траєкторія руху? Що ви можете сказати про траєкторію руху тіла, якщо переміщення цього тіла дорівнює нулю?
5. Яку форму має траєкторія руху тіла, якщо пройдений шлях і модуль переміщення тіла однакові?
6. Що називають системою відліку, тілом відліку?
7.Дайте визначення пройденого тілом шляху. Як визначити пройдений тілом шлях, якщо відома траєкторія його руху?
6.Підсумок уроку: (3 хв)
Метод «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці я дізнався …
Мені сподобалось…
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
Мета оцінки — не поставити позначку в журналі, вказуючи рівень знань учня. Оцінювання — це про те, щоб показати учневі, де він є на шляху до мети та що йому треба зробити ще, щоб досягти результату.
(У мене діти на уроках час від часу отримували бонуси. Якщо вони виконували завдання, що були відведені на урок наперед, то для таких учнів урок міг тривати на 15 хвилин меньше. Після чого вони надсилали мені роботи та йшли відпочивати.)
7. Домашнє завдання: Опрацювати § 7, головне записати в зошит, вправа 7,задача № 5 (збірник І. М. Гельфгат № 5.13, 5.15 ).
Творче завдання: Виміряйте довжину свого кроку. Користуючись цією міркою, визначте шлях, який ви долаєте від свого будинку до школи.
Янишина В. М. вчитель фізики КЗ «Гайворонський ліцей №2»