Тема: ТРАНСПЛАНТАЦІЯ ТКАНИН ТА ОРГАНІВ У ЛЮДИНИ, ЇЇ ПЕРСПЕКТИВИ. ПРАВИЛА БІОЛОГІЧНОЇ ЕТИКИ
Цілі уроку:
■ освітня: сформувати знання про особливості процесів регенерації організму людини; ознайомити з можливостями трансплантації тканин та органів у людини; з'ясувати правила біологічної етики; поглибити знання з теми «Medicine and Health».
■ розвивальна: розвивати вміння логічно мислити й аналізувати перспективи трансплантації тканин та органів у людини; розвивати вміння учнів працювати в різних режимах навчання.
■ виховна: на прикладі процесів регенерації організму людини виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах, формувати позитивне ставлення до донорства.
Обладнання і матеріали: підручник «Біологія і екологія» 10 клас, презентація до уроку, сигнальні картки, схеми із зображенням органів людини, відеоматеріали «Organ Donation and Transplantation. How does it work ?» , роздаткові картки.
Базові поняття і терміни: регенерація, донор, реципієнт, трансплантат, імунологічний бар’єр, трансплантація, біологічна етика.
Тип уроку: інтегрований урок біологія і англійська мова, урок з набуття нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною та англійською мовами; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки, знання та розуміння фундаментальних принципів біології; збереження власного здоров'я.
Хід уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Привітання: Доброго дня! Ми раді вітати вас і наших гостів на уроці. Існує такий вислів « Дорога виникає під ногами тих, хто йде». Тож налаштуймося на роботу і відправимося за знаннями.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Слайд №2
Вчитель біології: Що об’єднує ці твори і героїв цих творів?
Вчитель англійської мови: Складання асоціативного куща до слова. What words are associated with the word «Transplantation»?
Слайд №3
Епіграфом до нашого сьогоднішнього уроку будуть слова Доктора Мічіо Кайку.
У майбутньому продовження тривалості життя не залежатиме від легендарного «фонтану молодості». Імовірніше, цього досягатимуть, поєднуючи такі методи: вирощування нових органів на заміну старим, що зносилися чи захворіли, за допомогою інженерії тканин і стовбурових клітин”.
«Фізика майбутнього»
Слайд №4
Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа « Закінчи речення ».
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Оголошується тема уроку.
Слайди № 5,6,7
Історія становлення і розвитку трансплантології.
До слайда №5 «Перша згадка вдалої трансплантації відноситься ще до XIII століття. Вона представлена у формі легенди про життя святих мучеників, лікарів Косьми і Доміана, які повинні були чудесним чином замінити хвору ногу на здорову, взяту у мертвої людини. Ця успішна процедура увічнена на картинах, що знаходяться у багатьох країнах».
Слайд № 8
Work in groups. Write the names of organs and tissues on the cards. Then match them with the explanations how these organs and tissues can improve or save the lives of people.
Вчитель біології.
Учні записують у зошит визначення поняття « трансплантація»:
Трансплантація – заміщення пошкоджених або відсутніх тканин, органів власним матеріалом або матеріалом взятим від іншого організму.
Слайд № 9
Вправа « Word Cloud» - робота учнів з ключовими поняттями теми.
Look at the « Word Cloud» and find words connected with the topic of the lesson. Explain their meaning in your native language.
Слайд №10
Пересадки тканин і органів класифікують на наступні види:
Аутотрансплантація – пересадка тканин і органів в межах одного організму;
Аллотрансплантація – пересадка тканин і органів від людини до людини;
Ксенотрансплантація - пересадка тканин і органів в межах різних видів, наприклад від тваринного організму до людини;
Останні два способи викликають у пацієнтів імунні реакції, які спрямовані на знищення чужорідного білка. Реакція відторгнення трансплантата – найскладніша проблема трансплантології , це так званий імунологічний бар’єр, який зумовлений дією антитіл реципієнта.
Проте іноді організм може сприймати чужі агенти як свої власні і не виробляти проти них антитіла, таке явище називається імунологічна толерантність.
Домогтися імунологічної толерантності можна наступними способами:
Слайд № 10
На сьогодні спеціалісти в галузі трансплантології виділяють наступні перспективні напрями:
( кровоносні судини, сечоводи, стравохід, трахея, бронхи)
Слайд №11
https://www.youtube.com/watch?v=HuKx2a5HkIM
Pre-watching.
A stroke – an insult;
life-threatening – dangerous for life;
organ procurement organization – this organization provides people with organs.
While watching. Complete the sentences.
The factors considered in matching donors and recipients include___________ and ________, how sick the patient is, distance__________ , ____________ and ____________________ on the waiting list.
Organs are never matched based on _______ or________.
___________, _____________and _____________are also never considered in matching donor organs to waiting patients.
_______ people on the waiting list die each day.
One person can give life to as many as _____________people through organ donation and enhance the lives of ________people or more through ______ and____________.
After-watching.
Answer the questions.
What factors are included in matching donors and recipients?
What doesn‘t get taking into account? What is never considered in matching donors to waiting patients? How many people die on the waiting list each year?
How many people can one person save through organ donation?
How many people can one person enhance through eye and tissue donation?
Вчитель біології:
Як ви могли зрозуміти з переглянутого ролика процедура по пересадці органів доволі складна не тільки з боку технологій, способів, методів, а також під час вирішення проблеми перед лікарями, фахівцями цієї галузі, просто людьми постають проблеми медичного, правового і етичного характеру, такі як: хто може бути донором?; кому рекомендована така операція?; чи може людина заповісти після смерті свої органи для пересадки, або використання органів мертвої людини це - гріх, з релігійної точки зору?
Виконання учнями завдання: З переліку запропонованих проблем, що пов’язані з пересадкою тканин, органів виокремити проблеми медичного, правового і етичного характеру ( учні працюють в групах , потім кожна група презентує свій вибір).
Проблеми пов’язані із трансплантологією:
Слайд № 13
Статистичні дані про проведені операції з трансплантології в Україні та США.
Як ми бачимо Україна посідає далеко не перше місце у вирішенні питань по пересадці органів, але на те існують певні причини.
Причини невеликої кількості пересадки органів і тканин в Україні викликані:
1) постійним недофінансуванням цієї галузі;
2)відсутністю необхідної кількості органів для проведення
операцій;
3) відсутністю єдиного державного механізму координації роботи закладів охорони здоров’я та відсутністю стандартів, згідно з якими дозволяється лікування хворих шляхом пересадки органів;
4) недосконалістю медичного законодавства.
Слайд № 14
Правова база для здійснення трансплантацій в Україні.
IV. Рефлексія
Слайд № 15
Складання учнями сенкану до терміну «трансплантація».
For example :
Transplantation Body
Necessary, important organs, tissues
Remove, save, replace live, die, recover
Organs can be transplanted /life must go on body is a temple
Life Masterpiece
Заключне слово вчителя: Трансплантологія досягла значних успіхів і перед нею відкриваються ще більш вражаючи перспективи , а як ви гадаєте :
V. Д / З
Write an informal letter of at least 100 words.
You have received a letter from your pen- friend in which he/she tells you about the problems with his/her health. He/she has kidney disease.
Write a letter to your pen- friend in which you
-support your pen- friend ;
-give him/her a piece of advice on how to be in this difficult life situation;
-propose your help.