Урок "Травлення в ротовій порожнині"

Про матеріал
Мета: розкрити значення механічної і хімічної обробки їжі в ротовій порожнині, навчити розпізнавати органи ротової порожнини, ознайомити учнів із властивостями ферментів слини, з рефлекторною регуляцією слиновиділення, розвивати пам'ять та увагу, виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я .
Перегляд файлу

 

Тема: Травлення в ротовій порожнині.                                                                  

Мета: розкрити значення механічної і хімічної обробки їжі в ротовій порожнині, навчити розпізнавати органи ротової порожнини, ознайомити учнів із властивостями ферментів слини, з рефлекторною регуляцією слиновиділення,розвивати пам'ять та увагу,виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я .

Хід уроку

1. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

1.Вправа «Установи послідовність»

Установіть вірну послідовність органів травної системи:

А.шлунок                                                    Вірна відповідь:

Б.стравохід

1

2

3

4

5

6

7

Г

В

Б

А

Е

Д

Є

В.глотка

Г. ротова порожнина

Д. товстий кишечник

Е.тонкий кишечник

Є.пряма кишка

2. Вправа «Установи відповідність»

Установіть відповідність між основними оболонками стінки травного каналу та їх характеристиками:

1. зовнішня

2. середня

3. внутрішня

А.  утворена двома шарами не посмугованих (гладеньких) мязів

Б.  утворена епітеліальною тканиною, яка містить багато залоз, що виділяють у порожнину каналу травні соки й слиз

В. утворена війчастим епітелієм, який виконує захисну функцію

Г. сполучнотканинна оболонка   у ній містяться судини і нервові волокна;

Вірна відповідь: 1 –Б, 2 –А, 3 - Г

2. Повідомлення теми і мети уроку

- Мотивація навчальної діяльності  «У всьому Об'єднаному Королівстві не знайдеться стільки жителів, скільки живих тваринок є в моєму власному роті. А скільки ж їх буде, якщо зуби не чистити?»                А. Левенгук

3. Вивчення  нового матеріалу

1. Будова і функції ротової порожнини 

Бесіда:

  • З якого відділу починається травний канал?
  • Які процеси відбуваються у ротовій порожнині?

Вчитель записує на дошці всі відповіді учнів, а потім разом з учнями узагальнює їх.

 У порожнині рота відбувається подрібнення їжі, змочування її слиною, часткове розщеплення вуглеводів і формування харчової грудки.

 Ротова порожнина утворена спереду губами, збоку - щоками, зверху - піднебінням, знизу - язиком і дном рота, ззаду вона переходить в глотку. 

 

 

 

 

 

 

            

На щелепах розміщуються зуби, щелепи вкриті яснами. Ряди зубів поділяють ротову порожнину на передротову і власне ротову. У нижній частині ротової порожнини є м'язовий орган – язик.

  • Робота в групах

Завдання:

1 група - Будова і функція язика

2 група - Будова і функція зубів

3 група - Захворювання зубів, профілактика захворювання

4 група - Слина: її склад і значення

                                       

        Язик - м'язовий орган, вкритий слизовою оболонкою з розташованими в ній рецепторами, які здійснюють контроль за процесами наповнення рота їжею, ковтання, сприйняття смаку їжі. Язик бере участь у процесах пережовування їжі, ковтанні, а також у артикуляції різних звуків, тобто у членороздільній мові. В ньому розрізняють: кінчик, тіло і корінь. Язик має спинку, нижню поверхню та два краї. На спинці, на межі між тілом і коренем видно пограничну борозну язика, що має обриси кута, відкритого вперед. Слизова оболонка спинки язика на всьому її протязі товста, груба, непрозора, міцно зрощена з м'язами і спереду від пограничної борозни вкрита різної форми сосочками, які зумовлюють нерівномірність рельєфу язика. Тіло язика формує харчову грудочку, корінь бере участь в ковтальних рухах, які здійснюються рефлекторно.

                  

 2 група – Будова і функція зубів

        Зуб є складовою частиною організму людини, одним з його органів. Головною його функцією є механічне подрібнення їжі, проте зуби також беруть участь у вимові людиною мови і звуків, а також є обов’язковим компонентом посмішки. 

        Зуби розташовані в комірках верхньої та нижньої щелеп ротової порожнини.

         Кожен зуб має коронку, що вкрита емаллю і виступає в порожнину рота, та корінь зуба, що заглиблюється у товщу альвеолярних відростків верхньої або нижньої щелепи. На межі коронки і кореня виділяють шийку зуба.                       

               

           

 

    Основна тканина зубів це дентин, який на 70-80 % складений з неорганічних солей: кальцій фосфату та кальцій фториду. У складі емалі зубів вміст неорганічних речовин сягає 96-98 % тому вона дуже тверда. Центральна частина зубів заповнена пухкою сполучною тканиною, що пронизана нервами, кровоносними сосудами та лімфатичними протоками і називається пульпою зуба. Через пульпу здійснюється обмін речовин утканинах зубів.

    У дорослої людини 32 зуба. За формою і функціями зуби поділяють на: різці, ікла, малі кутні, великі кутні. На кожній щелепі знаходяться по 2 ікла, 4 різці, 4 малих кутні, 6 великих кутніх зуба. Різці та ікла мають по 1 кореню (ними відкушують їжу), кутні зуби – 2-3 корені (вони подрібнюють їжу). Остання пара зубів (зубів мудрості) у людини зявляються до 25 років.         

                

                                           а) різці; б) ікла; в) малі кутні; г) великі кутні

Доповнення вчителя:

   Молочні зуби мають таку ж будову та хімічний склад, як і постійні, але вміст неорганічних речовин у складі їх тканин у 1,5-2 рази менший тому вони крихкі та ніжні, що слід враховувати при організації харчування дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Треба також пильно стежити за здоров'ям молочних зубів, так як постійні зуби закладаються і виростають під молочними зубами і тому хвороби молочних зубів (особливо карієс — інфіковане пошкодження емалі та тіла зубів) можуть передаватись на молоді постійні зуби.

 

Лабораторне дослідження                  

Зовнішня будова зубів

Мета: ознайомитись із зовнішньою будовою зубів, їхніми групами та виконуваними функціями; навчитись розрізняти різці, ікла, кутні зуби

Хід дослідження

1.Розгляньте зовнішню будову зуба. Знайдіть на ньому коронку, шийку та корінь.

http://svitppt.com.ua/images/3/2027/770/img19.jpg

 

2. Розгляньте  групи зубів та знайдіть серед них різці, ікла, малі та великі кутні зуби.  Якими цифрами вони позначені на малюнку?

 

Описание: https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=6b5762bc20193475bc786f86526ab7a4&n=33&h=190&w=480 https://im1-tub-ua.yandex.net/i?id=93f85e3d12095a701001bd92401a0d69&n=33&h=190&w=369

3. Встановіть взаємозв’язок між будовою зубів різних груп та функціями які вони виконують.

4. За результатами дослідження сформулюйте висновок

  • Дійсно, що буде якщо зуби не чистити?

 

 3 група – Захворювання зубів, профілактика захворювання

    Якщо не доглядати за зубами,то виникають різні їхні захворювання. Найбільш вразливий негативний вплив на стан емалі завдає молочна кислота, яка є продуктом розпаду вуглеводів в ротовій порожнині під дією ферментів слини. Негативний вплив на стан емалі завдає також різке коливання температури, нестача у складі їжі вітамінів В і Д, солей кальцію, фосфору, фтору.  Найпоширеніші хвороба зубів - карієс

 

Ознаками карієсу є:

  • темні плями на жувальній поверхні зубів,
  • шорсткість поверхні зуба.
  • підвищена чутливість до кислого і солодкого, холодного і гарячого,
  • з'являється неприємний запах з рота.

Стоматологи стверджують, що запорукою здорових зубів є неухильне дотримання правил гігієни і постійний догляд за зубами.

До вашої уваги декілька правил:

   Правило №1 «Гігієна»

Щоденна гігієна порожнини рота включає в себе:

  • очищення порожнини рота після кожного прийому їжі (чищення, полоскання або жувальна гумка без цукру);
  • рештки їжі між зубами діставати з допомогою зубочистки;
  • медичне обстеження у стоматолога двічі на рік;
  • Зубну щітку необхідно міняти на нову через кожні два місяці.

Правило №2 «Харчування»

Раціональне харчування має велике значення в профілактиці карієсу. При цьому потрібно враховувати повноцінний набір харчових продуктів та помірну частоту прийому вуглеводів.

Основним будівельним матеріалом для зубів є кальцій. Кальцій міститься в горіхах, зелених овочах, молоці та молочних продуктах.

Правило№3 «Температура їжі»

Дуже холодна або гаряча їжа дуже шкідлива для емалі зубів. Ще шкідливіший – перепад температур.

Правило №4 «Догляд за зубами та яснами»

Зубна щітка – головний гігієнічний пристрій для догляду за зубами. Чистити зуби бажано не менше однієї хвилини, а рухи зубної щітки повинні бути вздовж коронок, тобто від шийки зуба до його жувальної поверхні.

Запалення і кров оточення ясен – одна з причин появи неприємного запаху з рота та випадіння зубів. У свою чергу до захворювань ясен можуть призвести: нестача вітамінів (особливо групи В); паління; недостатня гігієна порожнини рота.

Правило №5 «Флуор»

Флуор також є необхідним елементом для наших зубів. Не завжди у воді, яку ми споживаємо. У достатній кількості міститься Флуор. Тому зараз з’явилось багато препаратів, які містять Флуор: зубні пасти, полівітамінні комплекси, еліксири, жувальні гумки.

Правило №6 «Відвідування стоматолога»

Систематичне відвідування стоматолога – запорука здорових зубів. Чому?

Тому що, по – перше, професійне очищення зубного нальоту більш ефективне, ніж зубною щіткою.

По – друге, тільки лікар може виявити карієс та попередити його розвиток.

А також порадить у виборі зубної пасти та інших засобів гігієни, які підходять саме для вас.

 

Цікаво знати:

  • Назва перших зубів людини дав Гіппократ. Він назвав їх «молочними», тому що вважав, що зуби у дитини утворюються з молока.
  • Король Франції Луї XIV народився у 1638 році з двома зубами.
  • Є випадки, коли зуби виростали втретє, у Франції в 1896 році зареєстровано випадок, коли в людини виросли зуби вчетверте.
  • У1680 році Альбертус Хеллвігіус писав про людину з трьома рядами зубів.
  • Половина людства має тільки два, а не чотири зуби мудрості.
  • Найдорожчим зубом став зуб Ісаака Ньютона, проданий в 1816 році за 730 фунтів стерлінгів (приблизно $3 241 сьогодні), після чого він був вправлений в перстень аристократом, що купив його.
  • Джордж Вашингтон, у якого майже не було власних зубів, дуже ретельно стежив за станом зубів своїх шести коней, щодня наказуючи оглядати і чистити їх.
  • 19 квітня 1999 року у Финіксі, штат Арізона, пройшла акція «За здорову посмішку». 1365 американських школярів, вишикувавшись у формі зубної щітки, одночасно чистили зуби впродовж 3 хвилин 3 секунд.
  • Мао Цзедун, як і багато китайців у той час, відмовлявся чистити зуби. Замість цього він полоскав рот чаєм і пережовував чайне листя. «Навіщо чистити? Хіба тигр коли-небудь чистить зуби?», - говорив він.
  • Древні японські стоматологи видаляли зуби голими руками.
  • Зубна паста була винайдена єгиптянами приблизно 5000 років тому і була сумішшю вина і пемзи. З часів ранньої Римської імперії і до 18 століття сеча була одним з основних компонентів зубної пасти, оскільки аміак, що міститься в ній, має прекрасні очищаючі властивості. Досі аміак входить до складу багатьох зубних паст.
  • Зубні щітки з нейлоновою щетиною уперше з'явилися в 1938 році. Проте щітки з щетиною з інших матеріалів існували задовго до цього. Так, в Китаї перші такі щітки з'явилися в 1498 році. Матеріалами для них служили свиняча щетина, кінський і борсуковий волос.
  • Щоб підвищити зацікавленість у збереженні здорових зубів і ясен серед  населення, в Китаї було встановлено національне свято, назву якого можна перевести як «День любові до своїх зубів» і який проходить щороку 20-го вересня.

Розповідь вчителя:  Слина дуже важлива в людському організмі. Ще в Давній Індії застосовували «випробовування рисом». На суді для вирішення питання про вину чи невинність, підсудному пропонували з'їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним. Це випробування обгрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і сухий рис з'їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важливою складовою нашого організму

                                4 група – Слина: її склад і значення

      У порожнину рота відкриваються і виділяють секрет слинні залози. Вони діляться на дві групи: дрібні залози, які закладені в товщі слизової оболонки порожнини рота і по своєму розташуванню називаються піднебінними, щічних, губними, мовний та зубними; великі залози, які розташовані за межами слизової оболонки. 

    Слина представляє собою в'язку, безбарвну рідину. Вона на 98,5% складається з води і на 1-1,5% - з органічних і неорганічних речовин. Реакція слини - слаболужна. У слині містяться два травні  ферменти, амілаза і мальтаза, які  викликають  розщеплення вуглеводів до глюкози; фермент лізоцим – знезаражує мікроорганізми, сприяє загоєнню ран слизової оболонки рота; муцин (слиз) – зволожує та обволікає їжу.  У людини в добу відокремлюється близько 1000-1500 мл слини, але її кількість і склад коливаються в залежності від роду їжі.

  За допомогою слини харчова грудка зволожується, стає слизьким і легко проходить по ковтку і стравоходу. А також завдяки ферментам слини в ротовій порожнині починається розщеплення вуглеводів.

Складання опорної схеми:

 

 

 

 

 

 

 

                                                    2. Регуляція слиновиділення

Розповідь вчителя: Секреція слинних залоз настає через кілька секунд після потрапляння їжі в рот. Встановлено, що слиновиділення є рефлекторним актом. Їжа при попаданні в ротову порожнину збуджує її рецептори, імпульси поширюються по чутливих нервових волокнах до центру слиновиділення в довгастому мозку, а потім по парасимпатичних нервах, доходять до клітин слинних залоз і збуджують їх секреторну діяльність. Цей процес являє собою безумовно – рефлекторний механізм відділення слини.

Обговорення питання:

  • Що відбувається коли ми бачимо смачну їжу, відчуваємо її запах або чуємо із сусідньої кімнати дзенькіт посуду, особливо коли голодні?

(відбувається рясне виділення слини)

Відбувається це тому, що при тривалому поєднанні дії дані роздратування викликають умовно-рефлекторне відділення слини.

4.Узагальнення і закріплення знань

 

5. Підсумок  уроку

6. Д / з:

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
4 грудня 2021
Переглядів
1530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку