Урок "Травлення в шлунку"

Про матеріал
«Ферменти … вони є в повному розумінні збудниками життя». І.Павлов
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ :    Травлення в шлунку.

Мета: сформувати поняття травлення в шлунку, розкрити властивості ферментів шлункового соку й умов їхньої активності; значення нервової і гуморальної регуляції шлункового соковиділення; розвивати пам'ять та логічне мислення; виховувати відповідальність за власне здоров’я

«Ферменти … вони є в повному 

розумінні збудниками життя».

                                                                                                      І.Павлов

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів.

 1. Робота біля дошки  «Четвертий  зайвий»

  • Язик, слина, зуби, кишечник
  • Шийка, корінь, тіло, коронка
  • Дентин, ікло, пульпа, емаль

2. Фронтальне опитування 

- Органи , що беруть участь у травленні в ротовій порожнині                                                 -   Будова зубів                                                                                                                                               -  Робота слинних залоз   

    - завдання:  Ще в Давній Індії застосовували «випробовування рисом». На суді для вирішення питання про вину чи невинність, підсудному пропонували з'їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним. ПОЯСНИТИ.  Це випробування обгрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і сухий рис з'їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важливою складовою нашого організму

     3. Гра «Вірю-невірю».                                                                                                           - у людини за добу виділяється близько 1 л слини? (Так)

- слина містить 99,4% води? (Так)

- у людини є дві пари великих слинних залоз? (Ні, три пари)

- харчову грудку язик проштовхує до шлунка? (Ні)

- під час ковтання вхід у дихальні шляхи закривається надгортанним хрящем? (Так)

- до складу слини входить лізоцим, що зневажує мікроорганізми та сприяє загоєнню ран слизової оболонки рота? (так)

- під дією амілази і мальтози білки розщеплюються до амінокислот? (Ні, крохмаль до глюкози)

- центр слиновиділення знаходиться в довгастому мозку? (Так)

- слина виділяється рефлекторно? (Так)

- органом смаку - язик, на слизовій оболонці якого містяться смак.рецептори? (Так)

- найбільш розширена частина травного каналу – ротова порожнина? (Ні, шлунок)

II. Мотивація навчальної діяльності

Найрозширеніша частина травного каналу – це шлунок ( ”желудок“ російською). До речі, чи знаєте ви, що слово ”желудок“ походить від слова ”жолудь“ ( колись маленькі жолуді називали ”желудками“). У деяких тварин шлунок за формою схожий на жолудь. Так ось сьогодні ми  з вами будемо вивчати будову і функції шлунка людини. 

III. Повідомлення теми і мети

IV.  Вивчення нового матеріалу

1. Зобразити схематичний  малюнок шлунка у зошит  для опорного конспекту                                                                 Розповідь вчителя: Шлунок - найширша частина травного каналу.                  

        Картинки по запросу будова шлунку пілоричний відділ           Картинки по запросу будова шлунку

Це цікаво:  Шлунок немовлят округлий, розміщений горизон­тально, у 2-3 роки — грушоподібний, у 7 років — як у дорослих.                                                                        Місткість шлунку новонароджених — 30-35 мл, в однорічної дитини — 0,5 л, у 10-річної — 1,5л.                                                                                                                  Він має вигляд вигнутого мішка. Його ємність у дорослої людини в нормі становить 2-3 літри. Але, якщо людина звикла споживати велику кількість їжі та рідини, об'єм шлунка може збільшуватися до 5 літрів.

  • Чи впливає на життєдіяльність організму збільшення об’єму шлунка,як ви вважаєте?

(Це явище є небажаним, оскільки негативно впливає на діяльність інших органів, наприклад заважає диханню).

    У шлунку виділяють верхню і нижню частини. У верхній частині слизова оболонка має залози 3 типів: 1-й тип виділяє ферменти шлункового соку; 2-й тип - соляну кислоту; 3-й тип - слиз. У нижній частині шлунка відбувається розщеплення і всмоктування деяких речовин. Між шлунком і наступним відділом травного каналу (дванадцятипалою кишкою) містяться кільцеподібні м'язи, що утворюють затискач -  пілоричний сфінктер                                                   

  • Пригадаємо оболонки травного каналу і їх роботу, така ж сама робота оболонок шлунка.      -  відповіді учнів:

2.Особливості травлення у шлунку У шлунку продовжується дія ферментів слини, і їжа зазнає подальшої хімічної та механічної обробки. Хімічна обробка їжі відбувається внаслідок дії на неї шлункового соку. Склад шлункового соку Ферменти                                Слиз                                   Соляна кислота                  

 ліпаза,пепсин розщеплює        захищає стінки                       (знезаражує  їжу,     

білки до пептидів              шлунку  від хімічних                    вбиває  бактерії,  активує

                                             і мех. пошкоджень                                             ферменти

Шлунковий сік - прозора рідина, що має кислу реакцію, містить ферменти (ліпаза, пепсин), слиз (муцин) і хлоридну кислоту (концентрація хлоридної кислоти – 0,5%). За добу у людини виділяється від 1,5 до 2 літрів шлункового соку. Фермент шлункового соку пепсин розщеплює молекули складних білків на простіші. Фермент ліпаза розщеплює емульговані жири (наприклад, жири молока).

  • Яке значення має слиз, який входить до складу шлункового соку?

- робота з підручником

Слиз захищає стінки шлунка від дії хлоридної кислоти та від самоперетравлювання власними білковими ферментами.

Пошукова робота з підручником:

Значення хлоридної кислоти:

  • активує  ферменти шлункового соку, які виділяються із залоз у неактивному стані;
  • зумовлює денатурацію (часткове руйнування структури) та набухання білків, що сприяє кращому їхньому перетравленню;
  •  стимулює рухову активність шлунка;
  •  вбиває бактерії і припиняє гнильні процеси.

      функції:  бар'єрна - захищає інші органи від надмірно солоної, твердої, неперетравленої їжі та їжі, що містить токсини та патогенні мікроорганізми;

 секреторна - головні залози шлунку продукують ферменти (пептин, ліпазу), HCl, додаткові - слиз;

 рухову (моторну) - забезпечує депонування їжі, перемішування її з шлунковим соком та переміщення до кишечнику;

 всмоктувальну - всмоктування продуктів розщеплення білків та емульгованих жирів.

 

Регуляція шлункового соковиділення «Дерево рішень»

         Нервова регуляція

Гуморальна регуляція

Безумовно-рефлекторне виділення шлункового соку (центр шлункового соковиділення знаходиться в довгастому мозку. Умовно-рефлекторна регуляція виділення шлункового соку здійснюється з участю кори головного мозку (апетитний сік)

Пов’язана з біологічно активними речовинами, які утворюються в шлунку при перетравленні  їжі(стимулює соковиділення). Гуморальна регуляція була доведена І. Павловим (ізольований малий шлуночок).

 

                                        Захисні рефлекси травної системи

Блювання — мимовільні товчкоподібні викиди вмісту шлунка через рот. Цей акт регулюється спеціальним блювотним центром, який координує злагоджене скорочення мускулатури шлунка, а також рухи дихальних м'язів та черевного преса. Блювання може бути захисним фізіологічним актом (якщо шлунок переповнений або в нього потрапили шкідливі речовини). Блювання спостерігається при деяких інфекційних захворюваннях, хворобах, що перебігають з ураженням очеревини, при гастриті, виразковій хворобі, тощо.

 Іноді буває чисто психогенне блювання — при сильному хвилюванні, негативних емоціях. Блювота легко виникає у дітей, а також хворих неврастенією у зв'язку із підвищеною збудливістю блювотного центра.

Нудота — обтяжливе відчуття в підложечній області та глотці, нерідко передує блювоті. Виникає при дієтичних погрішності, отруєннях, захворюваннях органів черевної порожнини, центральної нервової системи, при вагітності, заколисуванні і т. д. При деяких захворюваннях, що супроводжуються втратою ваги (рак, СНІД), нудота може бути постійною і, таким чином, загрожувати життю хворого. При позивах до блювоти під час вдиху при закритому роті зазначається судорожне скорочення дихальних м'язів і діафрагми, а під час видиху - передньої черевної стінки.

 

 V.Узагальнення і закріплення знань

1.«Ти – мені, я – тобі»,                            

2.Тестові завдання на встановлення однієї вірної відповіді:

1.Найширша частина травного каналу, що має вигляд вигнутого мішка, - це:

а) стравохід     б)глотка

в) шлунок       г)товстий кишечник

2.Речовина, що активізує ферменти шлункового соку:

а) ліпаза         б)пепсин

в)амілаза         г)хлоридна кислота

3.За добу у людини виділяється шлункового соку:

а)0,5 – 1 л         б)1 – 1,5 л

в) 1,5 – 2 л         г)2 – 2, 5 л

4.У шлунку всмоктується в кров:

а) білки           б)алкоголь

в) жири          г) вітаміни

5.Травлення у шлунку може відбуватись лише за температури тіла:

а) 35, 6 – 36,60 С                      б) 36, 6 – 37, 60 С   

в) 36, 6 – 370 С                         г) 35, 6 – 37, 60 С   

6.Яка речовина входить до складу слини і шлункового соку:

а) мальтаза           б)хлоридна кислота

в)муцин                 г)пепсин

7.Жирна їжа затримується у шлунку на протязі:

а)   2- 4 годин            б)6-8 годин

в)  4- 6 годин             г)8- 10 годин

8.Вуглеводна їжа затримується у шлунку близько:

а)2 годин      б)3 годин

в)4 годин      г)5 годин

 

VI. Підсумок  уроку

 - оцінювання.

Домашнє завдання:

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
4 грудня 2021
Переглядів
4782
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку