Урок "Травлення в шлунку та кишечнику"

Про матеріал

Тема: Травлення в шлунку й кишечнику.

Мета:

üОсвітня: розглянути особливості процесу травлення в шлунку та кишечнику, а також характер дії ферментів шлунка та кишечнику; характер регуляції роботи шлунку та кишечнику;

üРозвивальна: продовжувати розвивати вміння працювати самостійно ; коригувати увагу , пам'ять ;

üВиховна: виховувати санітарно-гігієнічні навички догляду за органами травлення , ціннісне ставлення до власного організму.

Очікувані результати: учні називають особливості будови та функції шлунку та кишечнику; визначають характер регуляції роботи шлунка та кишечнику; описують результати власних спостережень; використовують вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях.

Формування компетентностей учнів:

üСоціальна (забезпечення власної активності учнів, стимулювання пізнавальної діяльності)

üПолікультурна (забезпечення розширення кругозору та підвищення культурного рівня учнів)

üКомунікативна (формування власної точки зору)

üІнформаційна (використання різних джерел інформації, уміння класифікувати, порівнювати)

üСаморозвитку і самоосвіти ( узагальнення власних знань, залучення та збагачення власного досвіду)

Методи, прийоми роботи: інтерактивна гра «Збери до купи»; мультимедійна презентація; методичні прийоми «Безпрограшна лотерея», «Навігатор уроку», «Кольорова феєрія».

Форми роботи: лекція з елементами бесіди, самостійна робота з підручником, інтерактивні ігри, індивідуальні завдання, електронне тестування.

Міжпредметні та внутрішньо предметні зв'язки: хімія (хімічний склад шлункового соку, ферменти); рідна мова ( загальновживані слова української мови та слова-терміни різних галузей науки, культури, що вживаються найчастіше); зв'язок з раніше вивченим матеріалом (будова травної системи).

Обладнання: картки для проведення інтерактивних ігор: «Збери до купи», «Безпрограшна лотерея»; картки «Навігатор уроку» , тести для індивідуальної роботи, таблиця «Травна система», ноутбуки, мультимедійний проектор, екран, колонки, зошити, підручники.

Базові поняття й терміни: травлення, шлунок, шлунковий сік, залози, ферменти, пепсин, слиз, хлоридна кислота, хімус, тонкий і товстий кишечник, дванадцятипала кишка, підшлункова залоза, жовчний міхур, печінка, жовч, емульгація, всмоктування поживних речовин, ворсинки, мікроворсинки, сліпа кишка, апендикс, пряма кишка.

Тип уроку: вивчення і первинного закріплення нових знань

Хід уроку

І. Організаційний етап

- привітання

- пояснення про «навігатор уроку»

- фіксація відсутніх

- хвилина на повторення матеріалу минулого уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Обговорення епіграфу до уроку

«Їжа настільки ж необхідна для здоров'я, наскільки необхідне пристойне поводження людині освіченій» (Козьма Прутков)

-Що мав на увазі філософ?

ІІІ. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку

(Слайд 2)Перегляд відеоролика « Процес травлення», обговорення:

-Як ви гадаєте, яка тема уроку сього на нас чекає?

(учитель допомагає визначити тему, мету уроку, учні називають власні очікувані результати)(Слайди 3,4)

IV. Актуалізація опорних знань учнів, перевірка домашнього завдання

(Слайд 5) Вправа «Збери до купи» (2 бали)

( на столах в учнів конверти з переліком органів, з якого вони мають скласти травну систему в правильній послідовності, 1 учень, в якого блакитна картка, на магнітній дошці, в кого жовта картка – перевіряє з місця, вірні відповіді висвітлюються на екрані)

(Слайд 6) Вправа «Світлофор» (1 питання 0,5 балів)

(на запитання вчителя учні піднімають картку зеленим боком якщо знають відповідь, не знають – червоним)

1. Що таке травлення?

2. На які відділи поділена травна трубка?

3. Які функції виконує травна система?

4. Скільки молочних зубів розвивається в людини?

5. А скільки постійних?

6. Які ферменти виділяються слинними залозами?

7. Які процеси відбуваються з їжею в ротовій порожнині?

8. Навіщо людині потрібні різні типи зубів?

9. Чому при згадування про лимон у людини виділяється слина?

10. Чому рана в роті загоюється набагато швидше, аніж рана на поверхні тіла?

-Хвилина вільного часу

V. Вивчення нового матеріалу

- презентація + відеоролики

- лекція з елементами бесіди

- самостійна робота з підручником («Шпаргалка»)

Відділ травної

системи

Ферменти, що

секретуються

Особливості будови

Процеси, що

відбуваються

Шлунок

Ренін і пепсин, крім ферментів секретується хлоридна кислота

Покритий простим циліндричним епітелієм. У стінці є шлункові залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка шлунка утворена трьома

шарами гладких м'язів. М'язи циркулярного шару утворюють кардіальний і пілоричний

сфінктери (кільцеві м'язи, що замикають вхідний і вихідний отвори шлунка)

Перетравлення білків (усередині харчової грудки, що просочилася слиною в ротовій порожнині, деякий час

продовжується також

перетравлення вуглеводів ферментами слини)

Тонкий кишечник

Амілаза, мальтаза, лактаза, сахараза (входять до складу кишкового соку, що секретується

слизовою оболонкою

кишечнику). Трипсин, хімотрип-

син, амілаза, ліпаза,

нуклеази (входять до складу соку підшлункової залози). Крім ферментів печінка виділяє жовч

(містить солі жовчних кислот)

Складається з трьох відділів — дванадцятипалої, порожньої та клубової кишок. До дванадця-

типалої кишки відкриваються протоки печінки й підшлункової залози. Порожній кишечник покритий простим циліндричним епітелієм. У його стінці є залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка кишечнику утворена

двома шарами гладких м'язів. Слизова оболонка тонкого кишечнику утворює безліч пальцеподібних виростів (ворсинок), у стінках яких

розташовані волокна гладких м'язів. Крім того, вони містять велику кількість лімфатичних

судин і капілярів. Клітини, розташовані на них, покриті мікроворсинками

Емульгування жирів,

остаточне перетрав-

лення всіх органічних сполук, усмоктування

продуктів, що утворилися

Товстий кишечник

За структурою схожий на тонкий кишечник, але відсутні ворсинки, подовжній шар м'язів не суцільний (представлений трьома стрічками)

Усмоктування води,

вироблення вітамінів

симбіотичними мікроорганізмами

(Слайд 7,8)

Травлення в шлунку.

Із стравоходу їжа у вигляді харчової грудки потрапляє у шлунок. Шлунок- це найрозширеніша частина травного каналу. Він розміщується під діафрагмою з лівого боку

і має вигляд вигнутого мішка, в якому розрізняють купол і тіло шлунка. Складається з трьох оболонок: внутрішньої - слизової, середньої - м'язової, зовнішньої - сполучнотканинної. У слизовій оболонці розташовані залози, які виробляють слиз, що захищає шлунок від діїферментіві хлоридної кислоти (секреторна та захисна функції). М'язова оболонка виконує рухову функцію: перемішування та пересування їжі. У сполучнотканинній оболонці містяться судини, нервові волокна, завдяки чому орган живиться і реагує на зміни внутрішнього середовища.

(Слайд 9 відеоролик)

Як відбувається травлення у шлунку?

Коли харчова грудка потрапляє до шлунка, його м'язискорочуються. Шлунок починає виконувати коливальні рухи, завдяки яким його вміст перемішується. У цей момент на їжу продовжують діяти ферменти слини і починає діяти шлунковий сік. Так вона зазнає подальшої хімічної обробки. Шлунковий сік - це прозора рідина, що має кислу реакцію і містить муцин (слиз), ферменти (пепсин, ліпазу) й хлоридну кислоту. За добу в людини виділяється 1,5-2 л шлункового соку. Його виробляють численні залози, що містяться у слизовій оболонці шлунка. Вони трьох типів: залози першого типу виділяють муцин (слиз); другого - хлоридну кислоту; третього - ферменти шлункового соку (пепсин, ліпазу). Муцин (слиз) захищає стінки шлунка від дії хлоридної кислоти та подразнюючих речовин їжі. Хлоридна кислота активує ферменти шлункового соку, зумовлює часткове руйнування структури білківта їхнє набрякання, що сприяє кращому перетравленню (розщепленню); стимулює рухову діяльність шлунка; вбиває хвороботворні бактерії, які потрапили з їжею, припиняє гнильні процеси. Підвищена, так само як і знижена, кислотність порушує травлення в шлунку, призводить до низки хвороб. Фермент пепсин сприяє розщепленню молекул складних білків на прості, а фермент ліпаза розщеплює емульговані (подрібнені на краплинки) жири (наприклад, жири молока).Травлення в шлунку може відбуватися лише за температури тіла 36,6-37 °С і за наявності кислого середовища (хлоридної кислоти).Тривалість перебування їжі в шлунку залежить від її складу. Жирна їжа затримується близько шести-восьми годин, вуглеводна - близько чотирьох годин. У шлунку всмоктуються в кров вода, мінеральні солі, алкоголь і деякі ліки та незначна кількість глюкози.
Самостійна робота з підручником, заповнення «Шпаргалки»)
Як регулюється шлункове соковиділення?

Виділення шлункового соку регулюється нервовою системою і гуморально. Нервова регуляція полягає в безумовнорефлекторному та умовнорефлекторному соковиділенні. Безумовнорефлекторне соковиділення виникає, коли харчова грудка, що потрапляє до шлунка, діє як безумовний подразник, збуджує рецептори його стінок і спричинює вироблення шлункового соку, центр якого міститься у довгастому мозку. Умовнорефлекторне соковиділення виникає за певних умов. Людині притаманна безліч умовних подразників шлункової секреції: запах їжі, її вигляд, красиве оформлення страв, приваблива сервіровка столу збуджують усі чутливі рецептори: нюхові, зорові. Тому кулінари надають великого значення оформленню страв. Це є умовою посиленого виділення шлункового соку. Сік, що виділяється при цьому, називають апетитним. У головному мозку людини є центри голоду і насичення. Коли в крові зменшується концентрація глюкози, сигнали надходять до центру голоду і виникає відчуття голоду, а коли людина бачить їжу або відчуває її запах, ці подразники впливають на виділення шлункового соку і поліпшують апетит (від лат. апетиціо - пристрасть, бажання) - бажання їсти. Гуморальна регуляція. Виділення шлункового соку регулюють й біологічно активні речовини (гастрин, серотонін тощо), які виробляються залозами шлунка. Вони, всмоктуючись у кров, посилюють або послаблюють роботу шлункових залоз безпосередньо чи опосередковано. Відвари м'яса, риби, овочів містять біологічно активні речовини, які стимулюють утворення травних соків залозами шлунка.

(Слайд 11) Яка будова і функції тонкого кишечника?

Частково перетравлена в шлунку їжа, яку називають хімусом, завдяки скороченню м'язів шлунка через пілоричний сфінктер надходить порціями до наступного відділу травного каналу - тонкого кишечнику. Саме в ньому поживні речовини їжі розщеплюються остаточно і всмоктуються в кров і лімфу. У дорослої людини тонкий кишечник завдовжки 5-6 м. Його поділяють на три відділи: дванадцятипалу, порожнисту таклубову кишки. Довжина дванадцятипалої кишки всередньому дорівнює ширині складених разом 12 пальців руки (27-30 см), звідси й назва. До неї відкриваються протоки підшлункової залози, печінки та жовчного міхура. І хоча харчові маси затримуються в цій кишці недовго, проте саме тут на них діє велика кількість травних ферментів. Підшлункова залоза завдовжки 12-15 см, розміщена під шлунком, між селезінкою і дванадцятипалою кишкою. Це залоза змішаної секреції, зовнішньосекреторна функція якої полягає у виробленні травного соку. Травний сік підшлункової залози має лужну реакцію, виділяється тільки під час надходження до неї хімусу. До його складу входять ферменти, які сприяють розщепленню всіх поживних речовин: трипсин впливає на розщеплення білків до амінокислот, ліпаза - жирів до гліцерину та жирних кислот, амілаза розщеплює крохмаль на глюкозу.

(Слайд 12) Яка будова та функції товстого кишечнику?

Перетравлення і всмоктування їжі завершується переважно в тонкому кишечнику. Неперетравлені рештки харчової маси (хімусу) завдяки хвилеподібним (перистальтичним) скороченням тонкого кишечнику надходять до товстого кишечнику. Перистальтика (з грец. перистальтикос - той, що охоплює, стискає) - хвилеподібний рух стінок кишечнику, шлунка, сечоводів унаслідок скорочення їхніх м'язів, що забезпечує переміщення вмісту цих органів. Товстий кишечник має такі відділи: сліпу кишку з червоподібним відростком - апендиксом (лат. апендикс - придаток), ободову, сигмоподібну і пряму кишки. Загальна довжина товстого кишечнику дорівнює 1,5-2 м. Його слизова оболонка не має ворсинок. Залози слизової оболонки виділяють сік, у якому кількість ферментів незначна, але багато слизу, що полегшує просування та виведення неперетравлених решток. У порожнині товстої кишки є велика кількість мікроорганізмів. їхнє значення полягає в поліпшенні травлення та підсиленні засвоєння поживних речовин, утворенні деяких вітамінів (зокрема К і групи В), запобіганні розвиткові хвороботворних мікроорганізмів. У товстому кишечнику всмоктується більша частина води і формуються калові маси, які надходять до прямої кишки і виводяться з організму. Випорожнення прямої кишки відбувається рефлекторно за участі діафрагми й м'язів живота. Центр цього рефлексу розташований у спинному мозку, але його діяльність регулюється відділами головного мозку.
(Слайд 13 апендикс, самостійно за підручником)
(Слайд 14 відеоролик)

(Слайд 15 травні залози) Яка роль печінки у травленні?

Печінка - це найбільша залоза в організмі людини, розташована переважно в правому підребер'ї, під діафрагмою. Печінка виконує такі функції: секреторну, захисну, обмінну, синтетичну. У печінці постійно утворюється жовч - зеленкувато-жовта, гіркувата на смак рідина, до складу якої входять вода, і кислоти та їхні солі, а також невелика кількість ферментів. За відсутності травлення жовч збирається в жовчному міхурі, а під час вживання їжі по жовчній протоці з міхура надходить до дванадцятипалої кишки. За добу в людини виділяється 500-700 мл жовчі. Під дією жовчі жири розпадаються на дрібненькі краплинки (емульгація жирів), у такому вигляді вони краще розщеплюються ферментами. Крім того, жовч активізує дію деяких ферментів підшлункової залози (наприклад, трипсину), а також посилює рухову активність кишок. Завдяки своїм бактерицидним властивостям жовч затримує гнильні процеси в кишечнику. Жовчовиділення регулюється нервовою системою і гуморально. Нервові імпульси, що постійно надходять до печінки, то стимулюють жовчовиділення, то пригнічують його. Гуморальна регуляція жовчовиділення пов'язана з діяльністю деяких гормонів (наприклад, гормони залоз дванадцятипалої кишки посилюють, а гормони жовчного міхура пригнічують жовчовиділення). Печінка ще відіграє важливу захисну (бар'єрну) функцію. Венозна кров, що відтікає від кишечнику і шлунка по кровоносних судинах, надходить до печінки через ворітну вену. У печінці з цієї крові відбираються речовини, потрібні організмові. У печінці знезаражуються деякі шкідливі речовини і разом із жовчю виводяться назовні.
Печінка бере участь в обміні вуглеводів, білків, жирів івітамінів; кровотворенні; утилізує зруйновані еритроцити, а білок гемоглобін, який вивільняється, використовує для вироблення жовчі. Вона бере участь в окисненні жирів, завдяки чому зменшує їхню кількість у підшкірній клітковині і, таким чином, допомагає організмові позбавитися їх надлишку. У печінці утворюється гемоглобін і речовини, які беруть участь у зсіданні крові (протромбін і фібриноген) та запобігають її зсіданню (гепарин), вітамін К.
(Слайд 16 відеоролик)

VI. Руханка

Самомасаж для нормалізації роботи шлунково-кишкового тракту (Слайд 17)

«Веселий їжачок» (Слайд 18 )

VII. Узагальнення знань

(Слайд 19 відеоролик)

Застосуйте здобуті знання (Слайд 20)

(Диференційовані завдання: 3 учні –тестові завдання на картках, 2 учні – он-лайн тестування, 9 учнів – «Інтелектуальний тир»)

«Інтелектуальний тир»

Для гри готується ігрове поле у вигляді мішені (кількість секторів – 6), що відповідає 6 питанням за темою уроку. Питання, які розташовані у різних секторах, мають різну вартість. Перше зовнішнє кільце – найпростіше питання – 1 бал, друге – 2 бали і т.д. У внутрішньому, шостому, кільці,що розташоване у самому яблучку, питання найскладніші, тому й найдорожчі – 6 балів.

1бал

У людини за добу виділяється близько 1 л слини? (Так)

Слина містить 99,4% води? (Так)

Харчову грудку язик проштовхує до шлунка? (Ні)

Під час ковтання вхід у дихальні шляхи закривається надгортанним хрящем? (Так)

Слина виділяється рефлекторно? (Так)

Органом смаку є язик, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори? (Так)

До складу слини входить лізоцим, що знезаражує мікроорганізми та сприяє загоєнню ран слизової оболонки рота? (так)

Найбільш розширена частина травного каналу – ротова порожнина? (Ні, шлунок)

Центр слиновиділення знаходиться в довгастому мозку? (Так)

2 бали

Тонкий кишечник у дорослої людини досягає ...(5–6 метрів).

Тонкий кишечник поділяють на три відділи: ... , ... , ... (дванадцятипала, порожниста, клубова кишки).

За добу в людини виділяється жовчі ... (500–700 мл).

Зеленкувато-жовта, гіркувата на смак рідина — це ... (жовч).

У людини є дві пари великих слинних залоз? (Ні, три пари)

Де розташовані смакові рецептори

Хлоридна кислота виділяється до порожнини…

Жовч виділяється до порожнини…

Скільки зубів у людини

3 бали

У дванадцятипалу кишку відкриваються протоки ... (підшлункової залози та жовчного міхура).

Ферменти, що містяться в слині розщеплюють…

Жовч виробляється…

Визначте середовище, в якому ферменти шлунка активні:

а) слабколужне;

б) кисле;

в) нейтральне;

г) лужне.

Позначте орган травної системи людини, в якому починається розщеплення білків:

а) у ротовій порожнині;

б) у шлунку;

в) у дванадцятипалій кишці;

г) у прямій кишці.

Вкажіть продукти харчування, вживання яких потрібно обмежити людині, в якої видалений жовчний міхур:

а) крупи;

б) фрукти;

в) сири;

г) овочі.

укажіть, який із наведених ферментів каталізує розщеплення жирів:

А) пепсин

Б) трипсин

В) ліпаза

Г) амілаза

Вкажіть орган травної системи, у який впадає протока підшлункової залози:

а) шлунок;

б) жовчний міхур;

в) дванадцятипала кишка;

г) печінка.

Які функції виконують різці, ікла, кутні зуби людини

4, 5 балів

Венозна кров, що відтікає від кишечнику і шлунка по кровоносних судинах, надходить до печінки через ... (ворітну вену).

під дією амілази і мальтози білки розщеплюються до амінокислот? (Ні, крохмаль до глюкози)

Чи можуть органи травлення взаємодіяти між собою

Чому шлунок сам себе не перетравлює

Безбарвна, прозора рідина лужної реакції, яка містить трипсин, амілазу і ліпазу,— це ... (травний сік підшлункової залози).

Чи можуть мікроорганізми, які мешкають у товстому кишечнику, приносити користь нашому організму

Яку роль в травленні відіграє жовч

Схарактеризуйте склад шлункового соку

У чому різниця між функціями тонкого та товстого кишечнику

6 балів

Опишіть процеси, що відбуваються у товстому кишечнику

Які переваги дає поділ травної системи на відділи

Опишіть особливості будови товстого кишечника

Які відмінності у функціях, що їх виконують тонкий і товстий кишечник, позначилися на їхній будові

Опишіть процеси, що відбуваються у тонкому кишечнику

Опишіть особливості будови тонкого кишечника

Опишіть особливості будови шлунку

Які особливості має стінка тонкого кишечника

Опишіть процеси, що відбуваються в шлунку


VIII. Оцінювання

(Слайд 21) Підбиття підсумків за навігатором уроку.

ХІХ. Домашнє завдання (Слайд 22)

(Звичайне домашнє завдання висвітлюється на екрані)

«Безпрограшна лотерея» (учні по черзі витягують номерки з назвами груп, в яких будуть працювати)

1. Вплив алкоголю та тютюнопаління на органи травлення

2. Розлади органів травлення

3. Профілактика харчових отруєнь та захворювань травної системи

4. Корисні харчові звички.

Х. Рефлексія (Слайд 23)

«Мої очікування» (учні відповідають, чи справдилися їхні очікування, чи досягли ми поставленої мети)

На уроці мені сподобалося…

Я дізнався…

Я не знав, а тепер знаю…

Найбільший мій успіх…

Я змінив своє ставлення до…

На наступному уроці я хочу…

(Слайд 24) «Мій настрій» (учні показують власний настрій за допомогою сигналів «смайлик»)

(Слайд 25) Дякую за увагу!

Навігатор уроку біології з теми :Травлення в шлунку й кишечнику.

Прізвище, ім'я учасника_________________________________________________________

№ з/п

Назва етапу

Кількість балів

1

Обговорення епіграфу (0,5 бала)

2

Визначення мети уроку, власних очікувань (1 бал)

3

«Світлофор» (1 питання 0,5 бала)

4

«Збери до купи» (1 бал)

5

Робота з підручником (0,5 бала)

6

«Шпаргалка» (1 бал)

7

Он-лайн тестування(кількість зароблених балів занести самостійно)

8

«Інтелектуальний тир» (кількість зароблених балів занести самостійно)

Всього:

Навігатор уроку біології з теми :Травлення в шлунку й кишечнику.

Прізвище, ім'я учасника_________________________________________________________

№ з/п

Назва етапу

Кількість балів

1

Обговорення епіграфу (0,5 бала)

2

Визначення мети уроку, власних очікувань (1 бал)

3

«Світлофор» (1 питання 0,5 бала)

4

«Збери до купи» (1 бал)

5

Робота з підручником (0,5 бала)

6

«Шпаргалка» (1 бал)

7

Он-лайн тестування(кількість зароблених балів занести самостійно)

8

«Інтелектуальний тир» (кількість зароблених балів занести самостійно)

Всього:


Виберіть правильну відповідь

1. Укажіть відділ травного тракту, де утворюється хлоридна кислота:

а) стравохід

б) шлунок

в) тонкий кишечник

г) товстий кишечник

2. Визначте середовище, в якому ферменти шлунка активні:
а) слабколужне;
б) кисле;
в) нейтральне;
г) лужне.

3. Позначте орган травної системи людини, в якому починається розщеплення білків:
а) у ротовій порожнині;
б) у шлунку;
в) у дванадцятипалій кишці;
г) у прямій кишці.

4. Позначте фермент, який виробляють залози шлунка:
а) амілаза;
б) мальтаза;
в) пепсин.

5. Вкажіть орган травної системи, у який впадає протока підшлункової залози:
а) шлунок;
б) жовчний міхур;
в) дванадцятипала кишка;
г) печінка.

6. Вкажіть продукти харчування, вживання яких потрібно обмежити людині, в якої видалений жовчний міхур:

а) крупи;
б) фрукти;
в) сири;
г) овочі.


7. Виберіть правильну послідовність відділів, з яких складається тонкий кишечник:
а) дванадцятипала, клубова і порожниста кишки;
б) клубова, порожниста і дванадцятипала кишки;
в) порожниста, клубова і дванадцятипала кишки;
г) дванадцятипала, порожниста і клубова кишки.

8. Виберіть правильну послідовність відділів, з яких складається товстий кишечник:
а) сліпа, сигмоподібна, ободова і пряма кишки;
б) сигмоподібна, ободова, пряма і сліпа кишки;
в) сліпа, ободова, сигмоподібна і пряма кишки;
г) ободова, сигмоподібна, сліпа і пряма кишки.

9. Укажіть, який із наведених ферментів каталізує розщеплення жирів:

А) пепсин

Б) трипсин

В) ліпаза

Г) амілаза
10. Установіть відповідність між цифрами не малюнку та підписами до них:

А. сліпа кишка

Б апендикс

В. товстий кишечник

Г. пряма кишка

Д. слинні залози


Ротова порожнина

Ротова порожнина

Анальний отвір

Анальний отвір

Глотка

Глотка

Шлунок

Шлунок

Стравохід

Стравохід

Підшлункова залоза

Підшлункова залоза

Печінка

Печінка

Тонкий кишечник

Тонкий кишечник

Товстий кишечник

Товстий кишечник

Слинні залози

Слинні залози

Вплив алкоголю та тютюнопаління на органи травлення

Розлади органів травлення

Профілактика харчових отруєнь та захворювань травної системи

Корисні харчові звички

Вплив алкоголю та тютюнопаління на органи травлення

Розлади органів травлення

Профілактика харчових отруєнь та захворювань травної системи

Корисні харчові звички

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Травлення в шлунку та кишечнику

Номер слайду 4

Мета уроку. З’ясувати особливості будови та функції шлунку й кишечнику. Розглянути особливості процесу травлення в шлунку та кишечнику. Очікувані результати

Номер слайду 5

«Збери до купи»Слинні залози. Ротова порожнина. Підшлункова залоза. Товстий кишечник. Тонкий кишечник. Анальний отвір. Глотка. Стравохід Шлунок Печінка

Номер слайду 6

«Світлофор»1. Що таке травлення?2. На які відділи поділена травна трубка?3. Які функції виконує травна система?4. Скільки молочних зубів розвивається в людини?5. А скільки постійних?6. Які ферменти виділяються слинними залозами?7. Які процеси відбуваються з їжею в ротовій порожнині?8. Навіщо людині потрібні різні типи зубів?9. Чому при згадування про лимон у людини виділяється слина?10. Чому рана в роті загоюється набагато швидше, аніж рана на поверхні тіла?

Номер слайду 7

Травлення в шлунку. Шлунок – порожнистий мішкоподібний орган. Місткість шлунка дорослої людини в середньому дорівнює 3 л. На один квадратний міліметр слизової оболонки шлунка припадає близько 100 залоз, що виробляють шлунковий сік.

Номер слайду 8

Купол шлунка. Шари м'язової оболонки Сфінктер. Слизова оболонка. Тіло шлунка. Воротар. Серозна оболонка1234567

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Дванадцятипала кишка. Порожниста кишка. Клубова кишка. Відділи тонкого кишечнику

Номер слайду 12

Цей відділ кишечника від 1 м до 2,5 м, що розміщений у черевній порожнині у вигляді букви П. Поділяється він на сліпу кишку з червоподібним відростком, ободову кишку, сигмоподібну та пряму. Відділи товстого кишечнику

Номер слайду 13

Апендикс

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Травні залози

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Узагальнення

Номер слайду 20

Працюємо далі: Тестові завдання (самостійна робота )Електронне тестування (самостійна робота з миттєвим результатом)«Інтелектуальне лото»

Номер слайду 21

№ з/п. Назва етапу. Кількість балів1 Обговорення епіграфу (0,5 бала) 2 Визначення мети уроку, власних очікувань (1 бал) 3«Світлофор» (1 питання 0,5 бала)   4«Збери до купи» (1 бал) 5 Робота з підручником (0,5 бала) 6«Шпаргалка» (1 бал) 7 Он-лайн тестування (кількість зароблених балів занести самостійно) 8« Інтелектуальне лото» (2 бали) Всього: РЕЗУЛЬТАТ ВАШОЇ РОБОТИ

Номер слайду 22

Домашнєзавдання. Опрацювати: & 35 ч. ІІ; & 36 Відповідати на питання ст.107«Безпрограшна лотерея»1. Вплив алкоголю та тютюнопаління на органи травлення2. Розлади органів травлення3. Профілактика харчових отруєнь та захворювань травної системи4. Корисні харчові звички.

Номер слайду 23

Наші очікування. На уроці мені сподобалося…Я дізнався…Я не знав, а тепер знаю…Найбільший мій успіх…Я змінив своє ставлення до…На наступному уроці я хочу…

Номер слайду 24

Мій настрій

Номер слайду 25

Дякую за увагу!До побачення!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Стефанова Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
15 травня 2018
Переглядів
14708
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку