Урок "Травми систем організму. Класифікація травм від ступеня важкості поранення"

Про матеріал

Дати поняття про травми; ознайомити з видами травм та їх класифікацією за ступенем важкості; формувати вміння працювати з додатковою літературою, формувати навички з виявлення ушкоджень суглобів, кісток, забитих місць; навчити визначати мету долікарської допомоги; виховувати дбайливе ставлення до свого організму.

Перегляд файлу

 Урок №             Захист Вітчизни        10 клас

Тема. Травми систем організму. Класифікація травм від ступеня важкості поранення

Мета: дати поняття про травми; ознайомити з видами травм та їх класифікацією за ступенем важкості; формувати вміння працювати з додатковою літературою, формувати навички з виявлення ушкоджень суглобів, кісток, забитих місць; навчити визначати мету долікарської допомоги; виховувати дбайливе ставлення до свого організму.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Бурхливий розвиток цивілізації спричинив іще більш бурхливий розвиток  автотранспорту, механізацію процесів виробництва в усіх галузях господарства, механізацію життя суспільства і т.і., що постійно створює загрозу травматизації людей.

Під час виконання фізичної роботи і занять спортом, побутової діяльності часто виникають ситуації, які змушують робити різкі, не завжди скоординовані рухи. При цьому інколи ушкоджується опорно-руховий апарат. Найчастіше трапляються такі ушкодження, як розтяги, удари, вивихи, переломи кісток різних відділів скелета. Щоб зберегти життя потерпілому, важливо вміти вчасно надати йому першу допомогу. Такими навичками має володіти кожна людина.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Що ж собою являє "травма'(розповідь вчителя, конспектування)

Найчастіше ушкодження зумовлені  механічними чинниками і виникають від удару по тілу людини яким-небудь предметом, або від удару тіла об якусь перешкоду при русі, падінні і т.п.

Травма - порушення цілісності структури і фізіологічних функцій тканин і органів під впливом зовнішніх факторів (механічних, хімічних, електричних, променевих, психічних та ін). супроводжується місцевою і загальною реакцією організму. 

2. Види травм

Відкриті — пошкоджувальні покрови організму.
Закриті — шкіра та слизові оболонки залишаються цілими..
Забиті місця — представляють собою пошкодження м'яких тканин, що розвиваються при різкому стисканні тканин між твердими поверхнями.
Розтягнення — це обмежене ушкодження зв'язувального апарату суглоба, при якому під дією зовнішньої сили відбувається надмірне розтягення зв'язок суглобу, при цьому, зазвичай, частина волокон рветься.

Вивих
Перелом кістки

3. Реакція на травму

Місцева реакція на травму залежить від характеру травмуючого фактора. 
Симптоми травм:

  • біль,
  •  набряк
  •  підвищення температури в місці пошкодження.

 Прояв загальної реакції організму на травму залежить від її тяжкості. Чим важче травма, тим більше виражені загальні симптоми, до яких відносять підвищення температури тіла, порушення обмінних процесів, порушення діяльності з боку серцево-судинної і нервової системи . Важкі травми часто супроводжуються ускладненнями, такими як травматичний шок , порушення функціонування травмованого органа, масивна крововтрата. Ускладненням відкритої травми так само є місцевий або загальний інфекційний процес . 
В даний час травми займають третє місце серед причин смертності осіб працездатного віку.

4. Класифікація травм за ступенем важкості

Легкі (забиття, розтягнення)
Середньої тяжкості (вивихи, переломи пальців)
Важкі (струс мозку, перелом стегна).

До тяжких травм відносяться:

  • Відкрита проникаюча черепно-мозкова травма;
  • Перелом черепа;
  • Поранення, проникаючі в просвіт глотки, гортані, трахеї, стравоходу, а також ушкодження щитоподібної і вилочкової залоз;
  • Проникаючі поранення хребта;
  • Ушкодження хребців шийного відділу хребта,
  • Порушення функції спинного мозку;
  • Закриті ушкодження спинного мозку;
  • Розрив внутрішнього органа грудної або черевної порожнини або порожнини таза;

5. Травми кісток і суглобів

  • Переломи( повідомлення учнів)
  • Види переломів( повідомлення учнів)
  • Вивихи(повідомлення учнів)
  • Поранення, забої( робота з роздатковим матеріалом)-перша допомога

ІV. Узагальнення, систематизація  знань та вмінь учнів

Розв'язання задач із травматології

  1. Під час багатоденного туристичного походу в тайзі турист підвер­нув стопу. Гомілковостопний суглоб швидко набрякає, і різкий біль не дозволяє ступати хворою ногою. Укажіть заходи першої допомоги. Як допомогти постраждалому в наступні дні?

(Зменшити гострий біль постраждалому туристу допоможе холод. Для цього ногу можна опустити в лісовий струмок або прикласти до неї поліетиленовий мішок з холодною водою. На гомілковостопний суглоб слід накласти тугу пов'язку, забезпечити спокій. Бажано не ходити. Це, швидше за все, розтягнення зв'язок.)

  1. Хлопчик після падіння з велосипеда став скаржитися на біль у плечовому суглобі. Хворий може підняти ліву руку, але біль, почервоніння й опухлість свідчать про травму. Який би ви по­ставили діагноз?

(Якщо суглоб зберіг свою рухливість, швидше за все, у постраждалого розтягнення зв'язок або забитий суглоб (при вивиху руку підвести немож­ливо, як і при переломі), можливі розриви суглобної сумки й зв'язок.)

  1. Група туристів, пройшовши пішки велику відстань, знайшла місце для привалу на лісистому березі ріки. Важкі рюкзаки на­решті на землі. Наймолодші, найбільш нетерплячі, знімаючи на ходу одяг, біжать до річки. Один з розбігу стрибає вниз головою в чисту прозору воду. Але він чомусь довго затримується під водою. За якийсь час спливає його обм'якле, наче неживе тіло. Товариші поспішають на допомогу і витягують нирця на берег. Що трапилося з юнаком? Яку першу допомогу йому необхідно надати?

(Очевидно, юнак пірнув і вдарився головою об дно водойми, або об якийсь предмет, що перебував під водою. Мабуть, нирець переламав і вивихнув шийний хребець. Це дуже важка травма. У 70 % випадків такі травми бувають смертельними. Якщо постраждалого вдається врятувати, то він здебільшого залишається інвалідом. Нирця слід узяти під пахви, повернути до себе спиною, притулити до стегна а пливти до берега. Голову треба підтримувати над водою. На березі покласти його на спину на тверду рівну поверхню. Повертати й нахиляти голо­ву не можна, її необхідно знерухомити. Викликати «швидку допомо­гу». Перш ніж пірнати, дізнайтеся, яка глибина водойми, обстежте її дно. Пам'ятайте, ваше життя й безпека залежать від вашої обереж­ності.)

V. Підбиття підсумків уроку.

Інструкційна картка № 1. Перша допомога при ударах і розтягненні:

 до пошкодженого місця потрібно прикласти холодний предмет, торбинку з льодом або змочений холодною водою рушник;

 на пошкоджене місце потрібно накласти тугу пов’язку; звернутися до лікаря.

Пам’ятайте! Не можна витягувати, смикати, нагрівати пошкоджену кінцівку.

Інструкційна картка № 2. Перша допомога при вивихах:

 прикласти на пошкоджене місце рушник, змочений холодною водою;

 руку потрібно підвісити на косинці або бинту (на ногу накласти тугу пов’язку);

 потерпілого направити до лікаря.

Пам’ятайте! Спроба виправити вивих без лікаря може спричинити ще серйозніші пошкодження.

Інструкційна картка № 3. Перша допомога при переломах кінцівок:

 при відкритих переломах обробляють рану й закривають чистою пов’язкою;

 щоб знерухомити кінцівку, накладають шину, використовуючи для цього підручні матеріали: дощечки, палку;

 щоб шина не тиснула на перелом, під неї підкладають м’яку підстилку;

 шина повинна захоплювати не лише вражену, а й сусідні ділянки;

 шину прикріплюють до кінцівки щільно за допомогою широких бинтів, рушника тощо;

 якщо немає шини, то переламану руку прибинтовують до тулуба, а пошкоджену ногу — до здорової ноги;

 потерпілого направити до лікаря.

Інструкційна картка № 4. Перша допомога при переломах хребта:

 потерпілого потрібно покласти на рівну тверду поверхню обличчям донизу й викликати «швидку допомогу».

Пам’ятайте! Не можна перевозити потерпілого з переламаним хребтом у сидячому положенні, бо під масою тіла хребет може зрушитися й ушкодити спинний мозок.

Інструкційна картка № 5. Перша допомога при травмуванні черепа:

 потерпілого слід покласти на спину напівсидячи;

 голову підняти, покласти на валик, використовуючи для його виготовлення одяг, щоб запобігти внутрішньочерепним крововиливам;

 викликати «швидку допомогу».

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати конспект.

Підготувати повідомлення про травми дихальної системи та серцево-судинної

 

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
3143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку