Дніпровський ліцей №67 «Джерело»
Дніпровської міської ради
Урок-тренінг: Бути здоровим - престижно
Вчитель фізичної культури:
Меркулова О.О.
м. Дніпро
За здоровий спосіб життя
Гра «Комплімент по колу»
Учасники розташовуються у 2 кола: внутрішнє і зовнішнє. Учні, що стоять напроти одне одного, говорять одне одному компліменти. Потім за командою вчителя учасники внутрішнього кола рухаються, змінюючи партнера. Обмін висловлюваннями повторюється.
На першу букву свого імені назвати рису характеру (наприклад: Тетяна - толерантна)
Учитель. Давайте об’єднаємося в дві групи («Земля»-«Небо»).
(Кожна група обговорює і приймає правила роботи групи. Записують на аркуш прикріплюють на дошку).
Учитель. Ці правила допоможуть зробити наше спілкування цікавим, корисним, продуктивним.
ІІ. Блок мотивації навчальної діяльності
Учитель. Тема нашого заняття « Бути здоровим - престижно!»
Вправа «Беріг надій»
Учитель. Чого ви очікуєте від заняття?
(Роздати кораблики, учасники пишуть на них свої очікування, прикріпляють на дошку або на аркуш із намальованим морем).
Вправа «Циферблат життя»
Учитель. Пропоную помалювати. Візьмемо аркуші, що є у вас на столах, і намалюємо коло - циферблат.
(Діти малюють разом з учителем.)
Учитель. Але цифри на ньому позначте не час, а роки нашого життя. Спочатку ми тільки народилися - цифра 0, стрілка ваших годинників показувала сюди. Потім ми росли, стрілка рухалась від цифри до цифри і зараз вона стоїть на певній цифрі. Скільки років кожному? Позначте це число на колі.
Малюємо далі стільки, скільки ви хочете прожити. Але важливо не лише скільки жити, а й як жити. Яким ви будете через 5, 10, 15, 20 років?
Напишіть це на циферблаті. Продовжте пропозицію «Я хочу бути ...(ким?)»
(Діти пишуть. Час виконання 3-5 хв.)
Учитель. Що у нас вийшло?
(Діти називають свої варіанти.)
Учитель. Отже усі ви хочете бути успішними. Для досягнення цього вам необхідне здоров’я. Чи значить це, що бути здоровим важливо для всіх нас? Тоді давайте наші циферблати прикріпимо до дошки - вони нагадуватимуть нам про нашу мету.
(Роботи дітей кріпляться скетчем до дошки.)
ІІІ. Блок вивчення нового матеріалу з рефлексією
Учитель. Що таке здоров’я? Як визначення думки асоціації, думки виникають у вас при цьому слові?
(Діти говорять, усі ідеї записуються на дошці, обговорюються. Викреслюється те, що не підходить під визначення.)
Учитель. Яке місце у вашому житті посідає піклування про своє здоров’я та здоров’я близьких людей?
Учитель. Щоб учитися, подорожувати, займатися спортом, допомагати по господарству батькам, збагачувати культурну спадщину людства, необхідне здоров’я.
Отже, здоров’я - це те, без чого людині дуже складно активно і щасливо жити.
Давайте ознайомимось з деякими визначеннями здоров’я.
Здоров’я - це стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність захворювань і фізичних вад. (Всесвітня організація охорони здоров’я)
Здоров’я - правильна, нормальна діяльність організму. (С. Ожегов)
Здоров’я - це узгодженість усіх його складових: фізичної, соціальної, психічної, духовної. ( Т. Бойченко «Основи здоров’я», 5 клас)
Упродовж усього існування людства здоров’я цінувалось над усе. Наші пращури добре розуміли значення здоров’я. У народних приказках і прислів’ях збереглися безліч порад:
Здоров’я маємо - не дбаємо, а втративши - плачемо.
Здоровий злидар щасливіший за багача.
Бережи одяг, доки новий, а здоров’я - доки молодий.
Як здоров’я хочеш мати, мусиш рано вставати, а звечора рано лягати.
Учитель. Які ще приказки про здоров’я ви знаєте?
Так, здоров’я треба берегти, бо його дуже важко відновити. А ви все робите, щоб зберегти здоров’я? Давайте пограємо у гру «Овації».
Учасники сидять у колі, вчитель пропонує встати тим, хто, приміром, уранці робить зарядку. Якщо у групі є такі, вони встають, а інші їм аплодують. Тренер продовжує: «Встаньте всі ті, хто:
Зробити висновки.
Руханка «Котики, песики, поросятка»
Кожен учасник обирає собі тварину і протягом хвилини імітує її голос (гавкає, шипить, рохкає, свистить) і рухи(стрибає, бігає, махає крилами). Вправу припиняють за командою тренера.
На дошці малюється шкала, праворуч позначка «середовище», ліворуч - «людина». Усім учасникам роздаються стікери, пропонується подумати і дати відповідь на питання: «Від чого, на вашу думку залежить здоров’я: від самої людини чи від середовища, яке її оточує?» Потім кожен учасник кріпить стікер відповідно до свого рішення біля правої позначки або лівої, а хто вважає, що від людини і середовища, то ближче до середини.
Потім учасники висловлюють свої міркування, доводячи свою власну точку зору.
Враховуючи дані шкали «Від чого залежить здоров’я», учасники об’єднуються на 3 групи. Потім кожна група протягом 5 хв. напрацьовує аргумент на користь своєї позиції. В кінці доходять висновку, що спосіб життя значною мірою впливає на здоров’я людини.
IV. Блок закріплення нового матеріалу
1. Вправа «Переваги здорового способу життя»
Учитель. Нині в усьому світі все більшого поширення набуває рух за здоровий спосіб життя, поширюється мода на здоров’я. Бути здоровим стає не тільки модно, але й економічно вигідно. Все більше молоді у світі та нашій країні вважають: «Краще бути здоровим і багатим, ніж хворим».
Учасники об’єднуються в групи. Кожній групі пропонується скласти пам’ятку «Кроки до успіху». Подається орієнтований варіант пам’ятки:
Після цього пропонується зробити позначки біля трьох кроків, які вважають головними на шляху до успіху. Потім відбувається обговорювання і визначаються пріоритети молоді.
Учитель. Назвіть складові вашого успіху. Чи вважаєте ви себе успішною людиною?
(Зосередити увагу групи на тому, що говорити про здоров’я треба в позитивному аспекті — тобто говорити про те, що саме слід робити. Недоцільним є використання «не», як то: не пити, не палити тощо).
V. Закінчення заняття
Учитель бере паперові кораблики, на яких учні писали свої очікування, і по черзі запитує кожного, чи здійснилися їхні сподівання.
(Потрібно кожному дати змогу висловитись і попрощатись.)
Гра «Побажання»
Продовжити фразу «Бажаю тобі і собі...»
1