Розробка містить конспект уроку із теоретичним матеріалом та завданнями, що проводяться в ході проведення уроку. Особливістю розробки є використання не складного тесту на визначення особистості. Практика показує, що учні мають великий інтерес до самопізнання шляхом подібних тестувань, тому це є чудовим способом спонукати їх на вивчення теми (при використанні тестів на початку уроку) та активізувати наприкінці уроку (використавши тест перед підсумковою частиною).
Тема: Всебічний розвиток особистості
Мета: сформувати поняття про всебічний розвиток особистості, довести необхідність у всебічному розвитку кожної дитини.
Обладнання: підготовлена дошка, опитувальники
Терміни: особистість, всебічний розвиток особистості, особистісне зростання,
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Обговорення проблемної ситуації.
«Олексій захоплюється комп’ютерами й найкраще в класі знає інформатику. Проте він більше нічим не хоче займатися. Літературу, біологію, фізику він майже не вчить. Фізкультура йому теж не подобається, він часто її прогулює, вважаючи, що краще посидіти в комп’ютерному класі. У чому полягає небезпека такої ситуації?». Учитель вислуховує відповіді школярів і переходить до теми уроку, присвяченого всебічному розвитку особистості.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Особистість та її розвиток у підлітковому віці.
Вчитель: Слово особистість (англійське — «реrsonalіtі») походить від латинського «реrsonа». Спочатку воно означало маску, яку актори вдягали під час театральної вистави в давньогрецькій драмі. Тоді в поняття «особистість» було включено зовнішній соціальний образ, якого людина набуває, граючи певні життєві ролі. Особистість за первинним значенням — це певна роль або соціальна функція людини. Але поступово поняття особистості набуло нового сенсу.
Сучасні психологи тлумачать особистість як властивий кожній людині унікальний спосіб усвідомлення життєвого досвіду.
Особистістю також називають характерні риси поведінки окремої людини. Людина стає особистістю в соціально-культурному середовищі в ході спільної діяльності та спілкування з іншими людьми. В особистості якнайповніше втілені всі людські якості.
Людина як особистість свідомо обирає ту чи іншу соціальну роль, усвідомлює можливі наслідки власних дій, несе відповідальність за свої вчинки.
У момент народження дитина ще не є особистістю. Вона є лише індивідом. Для формування особистості їй слід пройти певний шлях розвитку. Для цього потрібне соціальне середовище, світ людської культури, з якими індивід взаємодіє. Потрібні родина, школа, друзі, книги й багато іншого, що допомагає дитині стати особистістю.
Розвиток особистості визначається біологічними, соціальними, пізнавальними та іншими особливостями людини.
Робота в групах. Давайте розглянемо фактори, які впливають на формування особистості: (на дошці зображення)
Група 1. Пояснити та навести приклади впливу спадковості на формування особистості.
Група 2. Пояснити та навести приклади впливу виховання на формування особистості.
Група 3. Пояснити та навести приклади впливу соціального середовища на формування особистості.
Група 4. Пояснити та навести приклади впливу власної практичної діяльності на формування особистості.
Бесіда. Як ви розумієте поняття підлітковий вік? Чим він характеризується?
Розповідь вчителя. Підлітковий період — це особливий період у розвитку особистості. Підліток починає порівнювати себе з дорослими й однолітками, усвідомлює свою власну цінність, унікальність і неповторність. Важливо розуміти, що кожна особистість унікальна й неповторна. Унікальним і неповторним є життєвий досвід кожної людини.
У підлітковому віці життя змінюється, воно стає більш насиченим різними подіями, а це означає, що в підлітка з’являється новий життєвий досвід. Саме усвідомлення цього життєвого досвіду й призводить до особистісного зростання. Підліток починає діяти самостійно й відповідально. Наприклад, ви робите домашнє завдання не після численних нагадувань батьків, а самі, розуміючи, що це ваша відповідальність, а батьки тут ні до чого. Особистісне зростання — це розвиток усіх найкращих людських якостей. Особистісному зростанню сприятимуть:
* ваш інтерес до навчання, набуття нових знань, розширення кругозору;
* ваша громадська діяльність, участь у житті класу та школи, вміння зорганізовувати однокласників для якоїсь спільної справи;
* ваша відповідальна поведінка, яка свідчить про те, що ви вмієте дотримуватись свого слова й відповідати за свої вчинки;
* ваше вміння відрізняти моральні вчинки від аморальних і поводитися етично;
* ваше вміння обстоювати власні погляди та принципи й поважати чужі.
Дуже важливо, щоб ви вміли оцінювати свої власні вчинки, свою поведінку, розвивати волю, ставити перед собою мету й досягати її.
Часом про людину говорять, що вона — сильна особистість. Сильна особистість — це моральна людина, здатна до самоствердження, самовизначення й самореалізації. Кожен з вас може стати сильною особистістю, якщо захоче.
Бесіда. Чи має значення всебічний розвиток для формування особистості молодої людини?
Людина може розвиватися в якомусь одному напрямку, не розвиваючись в інших. Наприклад, школяр, котрий захоплюється математикою, може не цікавитися іншими предметами, розвиваючись однобічно. Він легко розв’язує найскладніші задачі з підручника, але не читав і не збирається читати повісті Миколи Гоголя чи байки Григорія Сковороди.
Як ви гадаєте, добре це чи погано?
Особистість має розвиватися гармонійно. Це означає, що в процесі розвитку вона засвоює все розмаїття культури, розкриває не якусь одну свою якість, а безліч якостей. Найчастіше всебічно розвинену особистість можна охарактеризувати як талановиту й різнобічно освічену людину, здатну до універсальної діяльності. А це означає, що й математика, й історія, й література, й інші шкільні дисципліни потрібні вам, аби стати всебічно розвиненою особистістю.
Всебічний розвиток особистості — це повноцінний розвиток усіх здібностей та обдарувань людини. Якщо людина прагне осягнути сенс свого життя, максимально реалізувати себе та свої здібності, то вона поступово переходить на більш високий ступінь особистісного саморозвитку. У неї з’являються такі особистісні якості, як:
позитивне ставлення до життя;
доброзичлива співпраця з людьми;
самоповага;
прагнення до самовдосконалення та саморозвитку;
творчий підхід до будь-якої справи;
конгруентність, тобто збіг думок, слів, дій і бажань людини.
Отже, всебічний розвиток особистості молодої людини — запорука її фізичного, психічного, етичного, духовного здоров’я.
ІV. Проходження тесту на визначення особистості. Обробку результатів здійснюють учні, вчитель аналізує результати.
Щоб пройти тест на визначення типу особистості прочитайте наступні твердження в групах «Дослідник», «Будівельник», «Директор» та «Дипломат» і дайте їм оцінки. Якщо ви категорично не згодні, оцінюєте твердження в 0 балів, якщо не згодні – 1 бал, якщо згодні - 2 бала, якщо абсолютно згодні – 3 бала.
Опитувальник
Дослідник
1 - Я люблю непередбачувані ситуації.
2 - Я часто діють імпульсивно.
3 - Мене швидко стомлює одноманітність.
4 - У мене різнобічні інтереси.
5 - Я більш оптимістична людина, ніж більшість.
6 - Я творча людина, ніж більшість.
7 - Я завжди готова спробувати щось новеньке.
Будівельник
1 - Мені подобається впорядкованість.
2 - Я легко дотримуюся субординацію.
3 - При складанні плану я продумую максимум варіантів.
4 - Мені подобається планувати поїздки ( туризм та відпочинок ), дозвілля, робочі завдання заздалегідь.
5 - Я дотримуюся правил.
6 - Для мене вкрай важливо дбати про своє майно.
7 - Я вважаю, що люди повинні вести себе виховано і бути більш одухотвореними.
Директор
1 - Я люблю суперечки та інтелектуальні розмови.
2 - Мені цікаві складні системи.
3 - Я аналітик, логік і матеріаліст.
4 - Я можу вирішувати проблеми без емоцій.
5 - Мені легко робити вибір.
6 - Друзі завжди звертаються до мене за порадою.
7 - Я часто веду себе зверхньо.
Дипломат
1 - Мені подобається знати, що відчувають мої друзі.
2 - Я високо ціную емоційну близькість.
3 - Приймаючи рішення, я слухаю своє серце.
4 - Я часто змінюю свою думку.
5 - Мені легко знайти спільну мову з ким завгодно, і я часто інтуїтивно розумію, що на душі у людини.
6 - Після перегляду фільму я ще довго перебуваю під враженням.
7 - Іноді я проїжджаю свою зупинку, тому що задумалася про щось.
Обробка та аналіз результатів
Підрахуйте кількість балів у кожній секції. Найбільша цифра і буде вашим результатом тесту тип особистості.
Дослідники
Плюси: дослідники щедрі у всьому, що стосується грошей, часу і ідей. Вони не бояться ризикувати і завжди відкриті до змін.
Мінуси: безвідповідальні і незібрані.
Порада: будьте терплячі з будівельником і дайте директору домінувати над вами. Якщо ви зустрічаєтеся з іншим дослідником, постарайтеся внести у ваші відносини щось приземлене.
Будівельники
Плюси: на будівельників тримається суспільство. Вони послідовні, мудрі, надійні і високоморальні.
Мінуси: вважають, що знають, як «правильно», і відкидають інші думки.
Порада: не пригнічуйте дослідника, намагайтеся внести трохи спонтанності у відносини з директором, говоріть про свої почуття з дипломатом.
Директори
Плюси: незалежні, розумні, завжди домагаються своїх цілей і досягають більшого, ніж задумували.
Мінуси: авторитарні, іноді до брутальності.
Порада: насолоджуйтесь відкриттями з дослідником, давайте свободу дипломату, уважно слухайте будівельника. Якщо ви з іншим директором стоп.
Дипломати
Плюси: добрі, чутливі, доброзичливі. Вміють співпереживати і прощати.
Мінуси: можуть бути схильні до депресії і меланхолії.
Порада: не сприймайте дослідника всерйоз, поки не переконаєтеся в щирості його почуттів. Пам'ятайте, що своїми коментарями будівельник зовсім не хоче зачепити вас. Виконуйте вказівки директора, а якщо зустрічаєтеся з іншим дипломатом, уникайте нескінченного аналізу відносин.
V. Узагальнення та систематизація знань. Яким чином можна всебічно розвиватися кожному із категорій директора, будівельника, дипломата і дослідника?
VІ. Домашнє завдання. Творче завдання: Пояснити вираз «іти по головам». Описати власне відношення до людей, яких характеризує даний вислів.
Опитувальник
Якщо ви категорично не згодні, оцінюєте твердження в 0 балів, якщо не згодні – 1 бал, якщо згодні - 2 бала, якщо абсолютно згодні – 3 бала.
Опитувальник
Дослідник
1 - Я люблю непередбачувані ситуації.
2 - Я часто діють імпульсивно.
3 - Мене швидко стомлює одноманітність.
4 - У мене різнобічні інтереси.
5 - Я більш оптимістична людина, ніж більшість.
6 - Я творча людина, ніж більшість.
7 - Я завжди готова спробувати щось новеньке.
Будівельник
1 - Мені подобається впорядкованість.
2 - Я легко дотримуюся субординацію.
3 - При складанні плану я продумую максимум варіантів.
4 - Мені подобається планувати поїздки ( туризм та відпочинок ), дозвілля, робочі завдання заздалегідь.
5 - Я дотримуюся правил.
6 - Для мене вкрай важливо дбати про своє майно.
7 - Я вважаю, що люди повинні вести себе виховано і бути більш одухотвореними.
Директор
1 - Я люблю суперечки та інтелектуальні розмови.
2 - Мені цікаві складні системи.
3 - Я аналітик, логік і матеріаліст.
4 - Я можу вирішувати проблеми без емоцій.
5 - Мені легко робити вибір.
6 - Друзі завжди звертаються до мене за порадою.
7 - Я часто веду себе зверхньо.
Дипломат
1 - Мені подобається знати, що відчувають мої друзі.
2 - Я високо ціную емоційну близькість.
3 - Приймаючи рішення, я слухаю своє серце.
4 - Я часто змінюю свою думку.
5 - Мені легко знайти спільну мову з ким завгодно, і я часто інтуїтивно розумію, що на душі у людини.
6 - Після перегляду фільму я ще довго перебуваю під враженням.
7 - Іноді я проїжджаю свою зупинку, тому що задумалася про щось.
Обробка результатів
Підрахуйте кількість балів у кожній секції. Найбільша цифра і буде вашим результатом тесту тип особистості.