УРОК-ТРЕНІНГ "Йод- життєво важливий мікроелемент"

Про матеріал
Мета тренінгу: обгрунтувати значний вплив йоду на організм людини, значення йоду для діяльності щитоподібної залози, обговорити причини захворювань, пов'язаних з дефіцитом йоду, розвивати навички здорового харчування, виховувати особистість, яка свідомо сприймає теоретичний матеріал і зможе використовувати знання в повсякденному житті.
Перегляд файлу

 

            

 

 

        Урок-тренінг 

 

      «Йод – життєво  

           важливий  

       мікроелемент»

 

       для учнів 8-9 класів

 

 

 

 

   

 

Урок-тренінг «Йод – життєво важливий мікроелемент»

 

Мета тренінгу: обґрунтувати значення  впливу  йоду  на організм людини;

значення йоду для діяльності щитоподібної залози;

з’ясувати дані  про   радіоактивні ізотопи  йоду;                                         обговорити причини захворювань,  пов’язаних з дефіцитом йоду;                                          розвивати навички здорового харчування;                                                                    виховувати особистість, яка свідомо сприймає теоретичний матеріал і зможе використовувати знання в повсякденному житті.

Обладнання. роздатковий матеріал, листи  А4, стікери-метелики, плакат     «Здорове харчування»,  слайди презентації.

Терміни і поняття. Нутриціолог, Тироксин, Трийодтиронін,  Ізотопи.

Домашнє завдання.  Створити  пам’ятку – буклет «Де живе Йод?» для розповсюдження.

Структура заняття

Знайомство

1-2 хв

Вступ. Очікування

2-3 хв

Мозковий штурм: «Йод. Що  я  про нього  знаю …»

5 хв

Вправа «Терміногогічне лото».

3 хв

Проблемно-пошукова бесіда. «Чому йод є важливим  мікроелементом?»                                                     

5 хв

Взаємонавчання в  групах “Роль суспільства у вирішенні проблеми  йододефіциту”.   

15 хв

Вправа для розслаблення очей.

1-2 хв

Робота в групах «  Продукти, в  яких міститься  йод? Скласти добовий  раціон людини, щоб поповнити організм даним мікроелементом. »

8-10 хв

Інформаційне   повідомлення «Що відомо про радіаційний йод. Як захистити свій організм у випадку радіаційної аварії?»                      

5 хв

Підсумок. Рефлексія

2 хв

  1. Знайомство

    Доброго дня! Міцного всім здоров’я! На сьогодні людство в своєму розвитку вже переступило межу третього тисячоліття. Без сумніву, за такий час в суспільстві вирішувалися і вирішуються безліч проблем. Такою, що потребує вирішення, постає сьогодні проблема йододефіциту.  Давайте дізнаємося більше інформації по даному питанні. Я бажаю вам  успіху.

2. Очікування

Педагог-тренер повідомляє тему та мету заняття, і пропонує учасникам висловити свої осо­бисті очікування від їх роботи під час заняття. Учасники записують їх на стікерах, вирізаних в формі метеликів, а після того приклеюють їх на  ар­куші А4.

 Після того, як усі очікування будуть  написані, вчитель ставить запитання:

-Як ви гадаєте, чому очікування ми порівнювали з метеликами? Саме тому, що щитоподібна залоза людини  має  форму  метелика, а  йод, як хімічна сполука, зберігається в ній.

(Відео №1 На що впливає порушення функції щитоподібної залози?1,5 хв)

3. Мозковий штурм 

Вчитель  пропонує учасникам відповісти на запитання:

  • Як слід поводитись людині, яка прагне зберегти своє здоров'я ?

           Що ви знаєте про Йод? (Відповіді учнів.)                                                                   Йод (від грец. ιώδης — iodes — схожий кольором на фіалку, фіолетовий) — хімічний елемент з порядковим номером 53. Найважчий нерадіоактивний неметал. Найменш електронегативний зі стабільних галогенів. Галоген, що найлегше поляризується. Найважчий елемент, що трапляється в еукаріотичних організмах.                                                                                                 Йод як хімічний елемент відкрив у 1811 році французький хімік Б. Куртуа. Якось, зачиняючи свій заклад, він вирішив вигнати надвір кішку. Налякана кішка стрибнула з полиці й перекинула склянку з концентрованою сульфатною кислотою на попіл від морських водоростей. Вражений аптекар помітив фіалковий дим. Тоді він і задумався, що йод може бути присутній у морських організмів.

Підсумовуючи, вчитель підкреслює, що життя і здоров'я багато в чому залежить від власних дій людини, а серед профілактичних заходів, зокрема, можна визначити раціональне харчування.

Проблемне питання : Чому йод –  життєво важливий мікроелемент?

(Відео №2 Чому йод важливий для здоров’я та як запобігти його дефіциту в організмі?)

   4. Обговорення нових знань.

Вправа «Терміногогічне лото». Саме тепер хочу ознайомити вас з такими новими термінами, як Нутриціолог, Тироксин, Трийодтиронін, Ламінарія, Ізотопи. Для когось вони вже знайомі, для декого з вас – ні.

 Нутриціолог - це фахівець, який займається питаннями раціонального і збалансованого харчування. Він вивчає хімічний склад продуктів, взаємодію різних поживних речовин, вплив на організм різних добавок та вітамінів.

Ізотопи- види атомів одного елемента з різною кількістю нейтронів. Відомо 37 ізотопів йоду з масовими числами від 108 до 144. Єдиний стабільний ізотоп — 127І. Єдиний ЯМР-активний ізотоп (спін 5/2) — 127І.

Радіонуклід (нестабільний ізотоп) йод-131 широко застосується в ядерній енергетиці, медичній діагностиці й лікуванні, а також під час видобутку природного газу.

Тироксин і трийодтиронін – гормони щитоподібної залози, тобто, це біологічно активні речовини, що виділяються ендокринними залозами безпосередньо у кров і впливають на певні органи і тканини мішені.

   Проблемно-пошукова бесіда. Йод – це  життєво важливий мікроелемент. Йод- це хімічна сполука, без якого організм людини не здатний нормально функціонувати. Основна фізіологічна роль йоду – участь у продукції гормонів щитоподібної залози (тироксина та трийодтироніна), які регулюють процеси обміну речовин в організмі. Хімічний елемент має важливе значення впродовж всього життя, але він найбільш необхідний в період розвитку плоду.

Йод та гормони щитоподібної залози беруть участь у формуванні центральної нервової системи та головного мозку плода і відіграють ключову роль у психоневрологічного розвитку дитини впродовж 2–3 років після народження.

Йод, як хімічна сполука, зберігається в щитоподібній залозі. Щоденно, при достатній кількості мікроелемента, щитоподібна залоза продукує приблизно 100 мг тироксину та 5–10 мкг трийодтироніну (гормони щитоподібної залози).

   5. Взаємонавчання  в  групах.

Вчитель об’єднує учнів у 3 підгрупи в залежності від кількості учнів. (Відео  №3 Як поповнити дефіцит йоду. №4 Рекламний ролик.

Кожна група отримує по 2 завдання :

  • Прочитати інформацію. Через 5 хвилин  учасники груп обговорюють  матеріал, який вони додатково опрацьовували.
  • Коли групи підвели підсумок своїх завдань, то учасники груп  обмінюються інформацією, яку опрацювали:

Завдання 1.  “Роль суспільства у вирішенні проблеми  йододефіциту”.   

Завдання 2. «  Продукти, в  яких міститься  йод?  Скласти добовий  раціон людини, щоб поповнити організм даним мікроелементом. »

 

  1. Йод: навіщо він організму і де його взяти?

Ось  поради нутриціолога щодо ролі йоду для нашого здоров'я:

Їжа, яку ми щоденно вживаємо — це рушійна сила для нашого організму. Збалансований раціон здатен забезпечити нас необхідними макро- і мікроелементами,  а це — ключ до хорошого самопочуття та міцного здоров’я. Існує 14 незамінних для здоров’я мікроелементів: кальцій, хром, мідь, фтор, залізо, магній, марганець, цинк, молібден, фосфор, калій, селен, натрій і, зокрема йод. 

Йод — це мікроелемент, який важливий для роботи всіх органів і систем організму, а найбільше — щитоподібної залози. Проведені дослідження підтверджують  йододефіцит у всіх регіонах України. У зоні найбільшого ризику – Західна Україна та Чернігівська область, тому маємо уважно ставитися до наявності в раціоні продуктів, що містять йод. У південних та східних областях нашої країни дефіцит йоду виражений не так сильно.

 Як ви думаєте, чому, з чим це пов’язано? (Відповіді учнів.)

  1. Скільки потрібно йоду,  щоби бути здоровим?

Залежно від віку добова потреба в йоді складає від 90 до 300 мкг

(1 мкг = 1 мільйонна частина грама, 10–6 г).                                                                                    Для жінок така норма становить 150–300 мкг, а для чоловіків — до 300 мкг.            Для дітей: 0–6 років — 90 мкг; 6–12 років — 120 мкг.

Більшість мешканців України щодня споживає лише 40–80 мкг йоду на добу!

Експерти ВООЗ вважають безпечною дозу йоду в 1 000 мкг (1 мг) на добу.

У деяких країнах, наприклад у Японії, добове споживання йоду може досягати 20 мг на добу (20 000 мкг) через уживання морських водоростей та морепродуктів. В Австралії безпечним вважають споживання до 2 000 мкг йоду на добу для дорослих і до 1 000 мкг — для дітей.

За все життя людина споживає близько 3–5 г йоду — приблизно одну чайну ложку.

Створити надлишок йоду в організмі досить складно, оскільки 95–98% йоду, що надходить в організм, виводиться із сечею, а 2–5% — через кишківник.

3.В яких продуктах  міститься йод?                                                             Найзручнішим варіантом забезпечити себе йодом є вибір на користь йодованої солі на вашій кухні. Йодована сіль не відрізняється за смаковими якостями від звичайної, тому це ніяк не вплине на смак страв, проте позитивно вплине на здоров'я. Зверніть увагу, що із різних видів солі, джерелом йоду є тільки йодована сіль. Інші види солі, наприклад, морська або гімалайська, зазвичай не йодуються.  Також хорошими і доступними варіантами додати до раціону йод є морська капуста, оселедець, скумбрія. до щоденного раціону слід включити такі продукти:

морепродукти (мідії, кальмари, креветки, ікру);                                                           білу рибу (минтай, хек, тріску та ін.);                                                                                   морську капусту (ламінарію);                                                                                                    овочі (картоплю, редиску, часник, буряк, томати, баклажани, спаржу, зелену цибулю, щавель, шпинат);                                                                                                                 фрукти (банани, апельсини, лимони, дині, ананаси, хурму, фейхоа);                                                    яйця;  молоко;   яловичину;   волоські горіхи.                                                                       Кількість йоду в молочних продуктах залежить від того, чи містив його корм, який отримувала тварина, а також від ступеня обробки молока. А вміст йоду в зернових — від ґрунту, на якому зростали посіви.                                                                                               А найбільше йоду міститься в морепродуктах, а також в їстівних водоростях.

 4.Продукти-рекордсмени за вмістом йоду                    

А найбільше йоду міститься в морепродуктах, а також в їстівних водоростях.                        100 г їстівних водоростей (норі, вакаме, «морська капуста») - 35-150 мкг                           100 г риби пікша - 220 мкг                                                                                                  100 г тріски - 90 мкг                                                                                                                     100 г морепродуктів (мідії, рапани, кальмари, восьминоги) - 70-200 мкг                                 1,5 г йодованої солі (¼ чайної ложки) - 65 мкг                                                                          100 г риби сімейства оселедцевих, скумбрії або морського окуня - 85 мкг                               Стакан незбираного молока або йогурту - від 35 до 70 мкг                                                    50 г сиру - 15 мкг                                                                                                                             1 яйце - 20 мкг                                                                                                                            100 г печінки (субпродукти) - 10-13 мкг                                                                                        Джерелом йоду є не тільки свіжа риба і морепродукти. Заморожені варіанти теж підходять для того, аби  наситити раціон цим мінералом.

  5. Дефіцит і надлишок йоду  в організмі

Щоденно кожна людина потребує певної кількості йоду.   Слід пам’ятати, якщо доросла людина не вжила впродовж доби 150 мкг, це не означає, що на наступний день виникне дефіцит. Організм має запаси йоду в щитоподібній залозі. Тому, якщо за декілька днів людина не вживає мікроелемент, організм вилучає сполуку із запасів.    Важко дійти до того стану, коли виникає надлишок йоду. Це явище спостерігається в декількох випадках: прийом препаратів йоду, вроджена чутливість рецепторів до йоду або робота в місцях, де виділяється велика кількість йоду. В такому випадку виникає отруєння мікроелементом, яке називається йодизм.                                                                                              6.Наслідки нестачі йоду в організмі людини: відчуття постійної втоми, слабкість, депресія; збільшення щитовидної залози (зоб);   затримка росту у дітей; затримка інтелектуального розвитку у дітей;  зниження розумової активності у дорослих;  порушення обмінних процесів;  загроза переривання вагітності (навіть незначний дефіцит йоду у жінок під час вагітності спричиняє освітні та когнітивні порушення у дітей в майбутньому);    погіршення пам’яті, слуху;  підвищення холестерину; сухість шкіри, втрата її еластичності;    порушення роботи кишківника;  відчуття холоду;   різке зниження чи підвищення маси тіла;   набряки;  випадіння волосся тощо.                                                                                                                                  Через недостатній вміст йоду в ґрунтах регіонів України, віддалених від моря, гірських місцевостях, у низці прибережних регіонів тощо, мільйони українців щодня відчувають наслідки йододефіциту.                                                                                                 

      5. Вправа для тренування очей.                                                                                    Знайти на дошці зображення в такому порядку: 

- щитоподібна залоза,                        

- йод з періодичної системи,

- аптечний препарат - розчин йоду,

- структурна формула тироксину,

- модель молекули трийодтироніну, 

- зимовий  пейзаж,

- морські водорості .

 Релаксаційна  вправа . «М'яка посадка»       

 А тепер заплющіть очі і уявіть себе на морі…Хвилі повільно котяться. Шум моря зачаровує. Ви летите в повітрі з  парашутом.  А тепер, ви повільно приземлюєтеся з парашутом. До землі ще далеко, але ви її бачите, як на долоні. Що ви бачите: а) галявину із травами та квітами? б) ландшафт зі скель? в) жадібних хижаків? г) повільну річку?.

 

6.  Вправа « Продукти, в  яких міститься йод. Скласти добовий  раціон людини, щоб поповнити організм даним мікроелементом.»

Тренер об'єднує учасників у три підгрупи за словами « Збережемо власне здоров'я », кожна з груп отримує карту-схему, на якій схематично зображено піраміду харчування  та  поруч написані  продукти, які багаті на йод.                      

Завдання: скласти добовий харчовий  раціон людини, щоб поповнити організм даним мікроелементом  згідно норм (приблизно 150мкг на добу). Час на підготовку - 5 хвилин  ( роздатковий матеріал додається).

 7. Інформаційне   повідомлення «Що відомо про радіаційний йод. Як захистити свій організм у випадку радіаційної аварії?»        

   1. У разі аварії на ядерних установках атомних станцій може відбутися викид радіоізотопів йоду, цезію, стронцію та інших радіонуклідів, повідомляють в Міністерстві охорони здоров'я. В результаті викиду може утворитися радіаційна хмара, яка по своїй протяжності може забруднювати ґрунт, поверхні, їжу та воду. Крім того, опади з хмари можуть осідати на шкірі та одязі людини. Так виникає зовнішнє опромінення, а при споживанні забруднених харчових продуктів – внутрішнє. Значна частина викидів містить радіоактивний йод, або так звані радіоактивні ізотопи йоду ("поганий йод"). Якщо не вживати заходів захисту, то в такому разі радіоактивний йод дуже легко і швидко поглинається щитоподібною залозою (особливо у дітей) і може призвести до її захворювань.                                                          

   2. Є спеціальний препарат, але приймати його профілактичну дозу  потрібно тільки після офіційного сповіщення про загрозу викиду від штабу цивільної оборони.  "Оптимальним є прийом  даного препарату  за 6 годин до впливу радіоактивної хмари. Препарат також є ефективним одночасно з надходження "хмари" та через шість годин після. Пізніший прийом буде шкідливим для організму".    Отже,тепер, поки ми в безпеці - в даний час, найпростішою профілактикою дефіциту йоду в організмі є споживання йодованої солі, насиченої цим мікроелементом. Отож для приготування щоденних страв замініть звичайну сіль на йодовану.                                                                                                                                  Україна є однією з небагатьох країн, які не мають закону про обов’язкове йодування солі. Як свідчить досвід більше 140 країн світу, де така норма прописана в законодавстві, універсальне йодування харчової солі (USI) є найефективнішим і найдешевшим способом подолання йододефіциту. За даними Глобальної йодної мережі (IGN), 129 із 197 країн світу вже ухвалили законодавчі зміни для йодування принаймні харчової солі або солі для харчової промисловості.  Центр громадського здоров’я МОЗ України ініціює громадське обговорення з метою впровадження законодавчих змін щодо обов’язкового універсального йодування солі.

( Відео №5 Знебарвлення йоду. Цікаві досліди з хімії)

8. Рефлексія. Підсумки   На цьому тренінгу я дізнався( лась) про……

Чи Ваші очікування були виправдані?

   Проблема йододефіциту - це надзвичайна проблема. Подолання цієї проблеми в нашій країні буде сприяти здоров'ю нації, здоров'ю нашого народу . Отже, подолання йододефіциту – ключ до розвитку країни!

Притча «Два учні»

Звернулися два брати до Бога:

  - Навчи нас великої науки – життя!

  - Добре, - відповів Всевишній. – Я прикличу вас, коли будете готові.

    Один брат вирішив чекати на знак з неба, а інший вирішив встигнути в житті якомога більше до тієї години, коли Бог покличе його до учнівства. Він збудував дім, посадив сад, виростив дітей, написав книгу, вчився у людей, вчив людей сам і поспішав сам, щоби встигнути якомога більше. Він лягав пізно, вставав рано, але весь час відчував, що багато чого не встигає, що багато чого відкладає на завтра більше, ніж зробив сьогодні.

    А перший брат, знай, чекав на знак і підганяв час, щоб якнайшвидше взятися до справжнього діла. Коли наблизився час смерти, то обидва брати знову звернулися до Бога.

  - Ми чекали Твого поклику все життя, ми хотіли стати Твоїми учнями, щоб, пізнавши велике вчення, перемінити світ.

    - Людина не потребує знаку, - відповів на це Бог. – Ви хотіли дістати знання, щоб перемінити світ, але поки один хотів, інший невтомно трудився. А настав для вас останній час і ви покидаєте цей світ – озерніться і погляньте, що залишаєте ви після себе. Один з вас побачить свої діла, а інший тільки хотіння.  Справжній учень, - промовив Бог, - не той, який лише бажає, а який, бажаючи, творить.

Вчитель пропонує учням разом попрощатися зі словами « Хай  у вас і в нас все буде гаразд, щоб ви і ми щасливі були!»

Працюймо! Творімо! Відпочиваймо! Будуймо нашу країну! Розвиваймося! Вірьмо! І у нас все буде добре!!!

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Дійчук Галина
Додано
6 березня 2023
Переглядів
327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку