Зупинимо булінг разом!
Слайд 2. Сьогодні ми зібралися тут у рамках Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства», яка щорічно проходить з 25 листопада по 10 грудня.
Слайд 3. Як сказав колись Марк Тулій Цицерон «Несправедливість досягається двома способами: або насильством, або обманом».
Слайд 4. Що ж таке насильство? Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку.
Насильство є демонстрацією сили і бажанням здобути цілковитий контроль та владу над іншою стороною.
Слайд 5. Одним із різновидів насильства є булінг.
Булінг – це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку людини або групи людей до іншої людини, або інших людей з метою заподіяння шкоди, викликання страху, тривоги, створення негативного середовища для людини.
Визначається як утиск, дискримінація, цькування.
Перекладається як хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник.
Слайд 6. Основними причинами булінгу є: помилкове уявлення про те, що агресивна поведінка допустима; бажання завоювати авторитет в очах друзів та однолітків, стати «популярним»; бажання привернути увагу дорослих; нудьга; заздрість, злість, жорстокість, підлість.
Слайд 7. У соціальній структурі булінгу виділяють: переслідувач (буллер), жертва (буллі), спостерігач.
Слайд 8. Типовий переслідувач:
Слайд 9. Портрет типової жертви:
Слайд 10. Спостерігачі є як збоку кривдника – це послідовники та активні і пасивні прихильники. І збоку жертви – це захисники або пасивні спостерігачі.
Слайд 11. Булінг може відбуватися у сім’ї, у школі, на роботі.
Слайд 12. Виділяють такі різновиди булінгу:
Слайд 13. Фізичний булінг – це залякування за допомогою агресивної фізичної поведінки, що полягає у багаторазово повторюваних ударах, стусанах, підніжках, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином.
Поведінковий булінг – це бойкот, плітки, ігнорування, ізоляція в колективі, інтриги, шантаж, вимагання, створення неприємностей, псування особистих речей.
Вербальний булінг – виражається в постійних глузуваннях, образах, окриках, прокльонах, підступах.
Кібербулінг – дуже популярний серед підлітків. Виявляється у цькуванні за допомогою соціальних мереж або надсилання образ на електронну адресу, смс. Сюди входить зйомка і викладання непривабливого відео в загальний доступ.
Слайд 14. Головні компоненти булінгу:
Слайд 15. Булінгу може зазнати будь-яка дитина у школі, але жодна не заслуговує на таке ставлення. Зараз ми повчимося розрізняти дружнє піддражнювання і булінг.
Робота у групах «Булінг чи піддражнювання?»
На смужках написані твердження, які відповідають булінгу чи піддражнюванню. Їх потрібно приклеїти до відповідної основи (коло).
Зачитати відповіді представнику від якоїсь групи.
Слайд 16. Зараз ми з вами виконаємо вправу, у процесі якої ви повправляєтеся відрізняти дружні піддражнювання від булінгу аналізуючи різні ситуації. Відповіді показуйте смайлами: червоний – булінг, жовтий – дружнє піддражнювання.
Підсумуйте: Булінг суттєво відрізняється від типових конфліктів і непорозумінь між друзями або однокласниками.
Слайд 17. За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні так чи інакше зазнавав булінгу в школі, потерпав від принижень і насмішок.
Слайд 18. Дослідження булінгу в школі показало, що кривдники-хлопці частіше застосовують фізичну агресію, а дівчата – дражняться, поширюють чутки, ізолюють, ігнорують. Найбільше булінг поширений у середній школі.
Слайд 19. В Україні випадки булінгу найбільше поширені при особистому спілкуванні – 69 %, у соцмережах – 20 %, по телефону – 1 %.
Слайд 20. Коли дітей запитали, кому вони розповіли про випадки знущання, то 25 % опитаних розповіли дорослим родичам, ще 25 % - другу, сестрі, брату, 4 % - вчителю і 36 % - не розповіли нікому, бо було соромно, не здавалось це дивним, не знали до кого звернутися чи боялися.
Слайд 21. Підніміть руки, хто знає гру «Камінь – ножиці – папір»?
Пам’ятаєте, у цій грі існує складна система стосунків між трьома персонажами: каменем, ножицями і папером. Ножиці ріжуть папір, папір може накрити камінь, а камінь — зламати ножиці. Уявіть, що персонажі цієї гри навчаються в школі. Давайте подивимося, як склалися відносини між однокласниками.
Слайд 22. Перегляд відео «Камінь – ножиці – папір».
Запитання для обговорення:
• Як почувався Папірець, коли вперше прийшов до школи? (Злякався, бо побачив групу ножиць, які сильніші за нього.)
• Що він відчув, коли зустрів папірців? (Зрадів.)
• Як його зустріли папірці? (Почали ображати, штовхати.)
• Хто доміг Папірцеві? Як він це зробив? (Папірцеві допомогли одні із Ножиць, відігнавши кривдників і подавши йому руку.)
Що побачили Папірець і Ножиці, коли йшли зі школи? (Як двоє камінців ображають маленького Камінчика.)
• Що зробили Ножиці? (Сховалися за стовпом, бо боялися камінців.)
• Хто допоміг Камінчикові захиститися від кривдників? (Папірець прогнав кривдників і подав Камінцю рюкзак.)
• Що Камінчик зробив для Ножиць? (Усміхнувся Ножицям і подарував квітку.)
• Який висновок можна зробити з цієї історії? (Сильніший завжди має захищати слабших.)
Слайд 23. Наслідками булінгу є психічні розлади; труднощі у взаєминах, хвороби.
Слайд 24. Методами припинення булінгу є розмова, вплив на агресора ззовні, залучення авторитетного союзника.
Слайд 25. Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, якщо раптом заболить зуб чи захворіємо на грип. А як бути, коли ситуація булінгу не вирішується на рівні однолітків? Відео.
Слайд 26. Не треба соромитися зізнатися іншим у виникненні ситуації булінгу. Найкраще сказати про це дорослим, яким ви довіряєте. Пам’ятайте, що коли кривдника не зупинити, можуть постраждати інші діти.
Слайд 27. Наша підтримка дуже важлива для людини, яка зазнає булінгу. Якщо ви стали свідком булінгу то не мовчіть, а дійте. Відео.
Слайд 28. Вправа «Рука допомоги»
Не можна бути байдужим, треба намагатися припинити насилля, за потреби покликати на допомогу.
У кожного на парті є різнокольорова рука допомоги, напишіть на ній які способи боротьби з булінгом ви можете запропонувати?
Вітатися з жертвою булінгу, звернутися до старших по допомогу, не поширювати пліток, не підтримувати тих, хто ображає інших.
Приклейте свої долоньки на плакат під назвою «ПОДОЛАЄМО БУЛІНГ РАЗОМ!».
Слайд 29. За вчинення булінгу (в залежності від самого діяння, його наслідків, віку булера) можуть наставати різні види відповідальності:
Слайд 30. У «Законі про протидію булінгу» передбачено відповідальність за знущання і штраф від 340 грн до 3400 грн за особливу жорстокість чи повторні порушення.
БУКЛЕТ. Основна інформація про булінг зібрана у цих буклетах-пам’ятках, які ви зараз отримаєте. Вона допоможе Вам не розгубитися у складній ситуації.
Слайд 31. Завершальна вправа. «Серце доброти»
Було б набагато краще, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного.
На серцях, які ви отримали, потрібно написати те, що може допомогти іншій людині, зігріти їй душу (поділитися парасолькою під час дощу, притримати для когось двері).
Усі «серця» скласти в корзинку і перемішати. Прошу кожного витягнути навмання одне серце та впродовж наступного тижня зробити те, що написано на його серці доброти, для когось зі своїх ближніх.
Слайд 32. Спробуйте бути хоч трохи добрішими – і ви побачите, що будете не в змозі зробити поганий вчинок. Конфуцій
Закликаю вас бути толерантними один до одного і до самого себе.
Слайд 33. Дякую за увагу!