Урок "Тридцятилітня війна та Вестфальський мир, їх вплив на Європу"

Про матеріал

Урок з вивчення нової теми з елементами лабораторної роботи, з текстом підручника, документами і роботою в групах. На уроці розглядаються причини Тридцятилітньої війни, озглянути основні події та періоди війни, наслідки війни.

Перегляд файлу

Тема: Тридцятилітня війна та Вестфальський мир, їх вплив на Європу.

 

Мета: ознайомити учнів із  причинами Тридцятилітньої війни, розглянути основні події та періоди війни, охарактеризувати наслідки війни; вдосконалювати уміння учнів встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, систематизувати отриману інформацію; розвивати навички роботи в групах; формувати в учнів  комунікативну компетентність, уміння аналізувати джерела і висловлювати власну точку зору; виховувати непримиренне ставлення до війни, як до засобу розв’язання конфліктів між державами.

 

Основні терміни та поняття: Католицька ліга, Євангелічна унія, Габсбурзький блок, Антигабсбурзька коаліція, Вестфальський мир.

 

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація уроку, історичний атлас, контурні карти  

 

Тип уроку: вивчення нової теми  з елементами лабораторної роботи з текстом підручника, документами  і роботою в групах

 

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

  • визначати причини Тридцятилітньої війни;
  • показувати по карті перебіг війни, називати дати основних подій;
  • показувати на карті територіальні зміни у Європі після війни;
  • удосконалити навички роботи з історичними джерелами, уміння аналізувати матеріал и і висловлювати власну точку зору.

 

Хід уроку.

 

І Організаційний момент. Вчитель називає тему та формулює мету уроку.

 

ІІ Актуалізація опорних знань учнів. Бесіда за запитаннями:

- Які держави були найвпливовішими в Європі у другій половині XVI ст.?

  • Що таке Реформація та Контрреформація?
  • Назвіть найвпливовіші католицькі та протестантські країни Європи.

.   Чи були  визначені кордони в Європі?

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності. Методом «відкритого мікрофону» учні дають відповідь на запитання: «Як ви розумієте вислів: «Війна – це останній довід королів»? Після цього формулюється поняття «війна».

 Проблема. (записана на дошці.)     Чи можна вважати війну ефективним методом розв’язання міжнародних проблем?

 

ІV Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Міжнародні відносини в Європі на початку XVII ст.

          Розповідь учителя. Ґронування (асоціативний кущ)

Асоціації з теми «Міжнародні відносини»: мир, торгівля, купецькі компанії, розвиток транспорту, поліпшення життя, союз, війна, армія, зброя, загибель людей.

Уч и т е л ь. Як у Середні віки, так  і в Новий час відбувався процес формування принципів міжнародних відносин.

1.  Згідно  з династичним принципом міжнародних відносин  інтереси народу  і  держави  дорівнювалися  до  інтересів  правлячої  династії в особі монарха. Міжнародні відносини розглядалися як відносини між  правлячими  династіями  і  монархами.  (Пригадайте  поняття «шлюбна дипломатія».)

2.  Релігійний  принцип —  народи  однієї  віри  розглядалися  як  одна сім’я. У Новий час в Європі починаються війни під релігійними гаслами, пов’язаними з Реформацією та Контрреформацією.

3.  Кордони в Європі не були визначені.

4.  Після Великих географічних відкриттів європейські держави, перш за  все  Іспанія  та  Португалія,  почали  здійснювати  політику  колоніальних захоплень.

5.  Виникає державний  інтерес. Носієм державного  інтересу була бюрократія. (Бюрократія — спеціально організована система керування суспільством, діє в інтересах певних груп суспільства).

 

На початку XVI ст. імператором Священної Римської імперії було обрано Карла V, який мріяв про створення всесвітньої католицької імперії. Його герб прикрашав девіз «Усе далі». (Демонстрація володінь Карла V).

Але  йому протистояли Англія та Франція. Боротьба з цими державами не мала успіху. Після смерті Карла V династія Габсбургів розкололася на дві гілки – сина та брата. Одна з них правила в Німеччині. (Демонстрація володінь іспанських та австрійських Габсбургів).

Франція на початку XVII ст. готувалася до війни з Габсбургами, але смерть Генріха ІV завадила втіленню цих планів у життя. Метою французької корони було відібрати у Священної Римської імперії Ельзас і Лотарингію.

Данія і Швеція намагалися закріпитися на Балтиці.

У самій Німеччині на початку XVII ст. загострилися суперечності між створеними Католицькою лігою та Євангелічною унією.


Робота з історичним джерелом. Вчитель роздає уривок з документу «Історик М. Барг про причини війни»

Історик М. Барг про причини війни.

Установлення політичної системи нової, буржуазної цивілізації в Нідерландах та Англії внесло зміни до розміщення військово-політичних сил у Європі.

 Політичними режимами решти країн Європи, які виражали єдиновладдя земельної знаті, було кинуто виклик. Якщо до цього додати ще й релігійний розкол континенту на країни протестантські та країни римо-католицькі, то стає ймовірним, яким складним вийшло тут сплетіння протиріч, особливо в першій половині XVII ст.

У складному клубку протиріч…провідною ниткою було протистояння Іспанії й Нідерландів, два варіанти державності: імперської та національної, а на мові релігійній – Контрреформації (Іспанія, Габсбурги) та Реформації

(Нідерланди, Англія та ін.)

Запитання до учнів: «Чи погоджуєтеся ви з думкою історика М. Барга, що основною причиною війни було протиріччя між країнами, що стали на капіталістичний шлях розвитку (Англія, Нідерланди) та країнами, у яких панували феодальні відносини (Іспанія, Німеччина, Австрія)?».

Причини війни і країни які воювали демонструються на екрані. (учням пропонується записати до зошита)

  1. Перебіг подій війни.

Учні об’єднуються в 3 групи. Кожна група одержує картку з завданням. Події учні записують до зошита.         

Група І

Чеський період війни (1618-1624):

-  Які зміни відбулися в Чехії після початку Тридцятилітньої війни.

  • Хто вступив у боротьбу з незалежною Чехією?
  • Де відбулась вирішальна битва між прихильниками Габсбургів і чеським військом? Позначити на контурній карті
  • Які наслідки мала поразка чехів?
  • Хто із полководців відзначився в цей період?

Данський період війни (1625-1629):

  • Яких цілей в Тридцятилітній війні домагалась Данія?
  • Які зміни відбулись в Католицькій лізі?
  •  Хто із полководців відзначився в цей період?
  • На яких умовах Данія уклала мир з Габсбургами?

Група ІІ

Шведський період війни (1630-1635):

  • Яких цілей в Тридцятилітній війні домагалась Швеція?
  • Хто із полководців відзначився в цей період?
  • За якими принципами створювалась армія Густава – Адольфа?
  • Яких кроків вжили католики?
  • Які підсумки шведського періоду війни?

Франко-шведський період (1635-1648):

    -   Чому у війну змушена була вступити Франція?

  • - де велись бойові дії?  Позначити на контурній карті

- На чиїй стороні була військова перемога?

- Чому  французький уряд почав вживати заходів для укладення миру?

Група ІІІ

      Вестфальський мир. Наслідки війни.

  • Чому воюючі сторони змушені були почати мирні переговори?
  • На яких умовах був укладений Вестфальський мир.
  • Який вплив мала Тридцятилітня війна на розвиток Німеччини і Європі в цілому?
  • чи були розв’язані протиріччя між державами, що взяли участь у війні?
  • Чи можна вважати війну ефективним методом розв’язання міжнародних проблем?

Узагальнення та систематизація знань.

 Представники груп виступають з повідомленнями про підсумки роботи.

Тридцятилітня війна

Період

 

Назва

періоду

Роки

 

Основні події

1

Чеський

1618–

1624

 

У Чехії обраний новий уряд, імператор Фердинанд II позбавляється владі над ним. Розгром чеського війська поблизу Білої гори. Перемога Габсбургів та їхніх союзників

2

Датський

1625–

1629

 

Успішний наступ на Габсбургів здійснив датський король Крістіан IV. Фердинанд II створює власну армію, яку очолив Альбрехт Валленштейн, проявивши себе як видатний полководець. Данія була змушена укласти мирі зобов’язалася не втручатися у справи Німеччини. Відставка Валленштейна

3

Шведський

 

1630–

1635

Швеція прагне перетворити Балтійське море на своє «внутрішнє озеро» і здійснює успішні бойові дії у Німеччині. Валленштейн знов очолює армію католиків. Обстановка знову змінюється на користь Габсбургів

4

Франко-

шведський

1635–

1648

 

Швеція у союзі з Францією веде бойові дії в Німеччині; водночас Франція і Голландія воюють  з Іспанією. Обидві сторони виснажені. Виникає загроза поразки Габсбургів. Франція розпочинає мирні переговори

 

1.  Вестфальський мир був підписаний у Мюнстері та Оснабрюку.

2.  Було визнано незалежність Голландії і Швейцарського союзу.

3.  За  умовами миру Швеція  отримала  всю  Західну  і  частину Східної Померанії. До неї відійшли архієпископства Бремен і Ферден, а також місто Вісмар. Швеція отримала також величезну грошову компенсацію і стала великою європейською державою.

4.  Франція отримала Ельзас  і три лотаринзьких єпископства — Мец, Туль, Верден. Під опікою Франції перебувало 10 імперських міст.

5.  Голландія отримала північну частину  іспанських Нідерландів, було підтверджено статус Антверпена.

6.  Бранденбург  отримав  територію  Східної  Померанії,  архієпископство Магдебург.

7.  До Баварії відійшов Верхній Пфальц.

Висновок.  Вестфальський  мир  закріпив  політичну  роздробленість Німеччини на 200 років, який надовго затримав її розвиток. Сама ж імперія перетворилася на об’єднання розрізнених територій, що були мало пов’язані між собою.

 

Наслідки війни

Учитель пропонує  учням ознайомитися  з  документом,  за  допомогою карти історичного атласа «Тридцятилітня війна 1618–1648 рр.» назвати  міста,  які  зазнали  найбільших  руйнувань,  та  зробити  висновок про наслідки війни.

Текст . Із донесення думи м. Преслау  (1639)

Оскільки війна уже багато років не дає землеробу працювати, життя настільки подорожчало, що тепер скрізь чути стогін, галас і виття голодуючих. Люди їдять собак, котів (...) Голод лютує з такою жорстокістю, що люди кидаються один на одного (...)

Збитки, завдані Шведською державою Німеччині, ніколи не будуть відшкодовані,  навіть  якщо  б  потім  зважити  і  продати  всю Шведську державу  і  вичерпати  їх  залізні  і мідні  гори  (Дрібниця В. О., Крижанівська В.  В.  Всесвітня  історія.  Нова  історія  XVI —  к.  XVIII  ст. —  К., 1998. — С. 72).

Висновок.Тридцятилітня війна принесла розорення Німеччині, населення якої скоротилося вдвічі, а в деяких місцях — у 10 разів. У Чехії з 2,5 млн населення залишилося лише 700тисяч.

V. Закріплення та узагальнення знань

Бесіда за запитаннями

1.  Назвіть держави, які не брали активної участі у бойових діях.

2.  Поясніть,  чому Франція, що  боролася  усередині  власної  держави проти протестантів, виступила у Тридцятилітній війні проти католицької монархії Габсбургів.

3.  Поясніть, чому Англія не брала активної участі у війні, але підтримувала Євангелістську лігу.

Уч и т е л ь.  Внаслідок  Тридцятилітньої  війни  були  закладені  нові принципи міжнародних відносин в Європі:

1.  Був закріплений принцип загальновизнаних меж держав.

2.  Було  встановлене нове  співвідношення  сил — перевагу на  континенті отримали національні держави.

3.  Було запроваджено принцип віротерпимості.

VI  Підсумки уроку.

 Лідер групи виставляє попередні оцінки за виконання роботи передає їх учителю.

Домашнє завдання: Опрацювати текст § 18, відповісти на запитання с. 145.

2.  Заповнити таблицю «Тридцятилітня війна».

Країна

Мета війни

Територіальні надбання

Франція

 

 

Священна Римська імперія

 

 

Данія

 

 

Швеція

 

 

Швейцарія

 

 

Голландія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Всесвітня історія 8 клас (Сорочинська Н.М., Мартинюк О.О., Гісем О.О.)
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
19202
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку