Тема уроку: Трипільська культура на землях України
Мета: Формувати уяву учнів про Трипільську археологічну культуру; спосіб життя, господарство, побут та мистецтво часів енеоліту; визначити основні досягнення представників трипільської культури; розкрити значення трипільської культури в історії України; сприяти вихованню патріотизму; почуття національної свідомості та гідності; поваги до власної історії.
Очікувані результати. Після уроку здобувачі освіти зможуть:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, атлас, контурна карта, папір, олівці, презентація.
Основні поняття і терміни: археологічна культура, трипільська культура, протоміста, «культура мальованої кераміки».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Створення позитивного психологічного настрою.
Діти, звертаючись один до одного на ім’я, завершують фразу «Я впевнений(а), що на сьогоднішньому уроці ти…». (кажуть щось позитивне).
ІІ. Актуалізація опорних знань
Уявіть себе дослідниками найдавніших часів в історії людства та розкажіть про одне з досягнень людини доби неолітичної революції.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розгляньте уважно речові джерела та розкажіть, що ви про них думаєте, охарактеризуйте побачене.
Перед нами речові джерела, які належать до трипільської археологічної культури. Ці унікальні пам’ятки були створені племенами, які проживали на території сучасної України у період енеоліту. Про них ми сьогодні і будемо говорити.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. План уроку
1. Наслідки неолітичної революції
2. Ознайомлення з історичними термінами і поняттями.
3. Відкриття Трипільської культури та часові межі.
4. Господарство, побут та духовне життя.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з термінами
Археологічна культура – поєднані спільними рисами речові джерела, що належать до одного історичного часу і поширені на певній території.
Трипільська культура – це сукупність археологічних пам’яток, що датуються IV – першою половиною ІІІ тисячоліття до нашої ери.
2. Інформація учителя. Відкриття трипільської культури. Вікентій Хвойка. Село Трипілля розташоване за 50 км. Від Києва вниз по Дніпру. Саме тут впадають у нього три річки Стугна, Красна і Бобриця, утворюючи три поля, від чого і утворилася назва поселення.
За останніми археологічними даними, площа території України, зайнята трипільськими племенами, на сьогодні дорівнює близько 600 тис. гектарів. На ній виявлено близько 2000 трипільських поселень.
3. Робота з картою
- розгляньте уважно карту та визначте територію поширення трипільської культури;
- на теренах яких сучасних країн була поширена дана археологічна культура?
- позначте на контурній карті територію поширення трипільської культури;
- позначте найвідоміші місця знахідок трипільської культури (Трипілля, Халеп’я, Кукутені).
4. Робота з підручником (текст, ілюстрації)
Обговорення отриманої інформації.
5. Вправа «Реставратор»
Розгляньте ілюстрації та відтворіть трипільський розпис.
Презентація малюнків.
VІ. Підсумок уроку
Домашнє завдання: Опрацювати параграф 7, ст. 33. Підготувати малюнок до теми