УРОК ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
У 3 КЛАСІ
Тема. Аплікація з паперу «Чарівні птахи»
Цілі і завдання уроку:
1. Закласти основу формування особистості дитини з новим способом мислення і типом поведінки – екологічним.
2. Систематизувати і розширити знання учнів про стан природи нашої планети: розкрити деякі екологічні проблеми.
3. Формувати уявлення про екологічну цілісність всіх явищ і предметів природи, про взаємозв'язки між ними.
4. Формувати ціннісне і дбайливе ставлення до будь-якого об'єкта природи.
5. Формувати вміння аналізувати і спостерігати за об'єктами навколишнього світу в єдності з творчою і практичною діяльністю учнів.
6. Закріплювати навички роботи за шаблоном, вирізання деталей і склеювання.
7. Закріплювати вміння орієнтуватися в завданнях різного типу: від точного повторення зразка до виконання роботи за власним задумом.
8. Розвивати вміння планувати і контролювати свої дії на всіх етапах роботи.
9. Розвивати увагу, мислення і мову дітей.
10. Розвивати пізнавальні процеси і особистісні якості дитини.
Обладнання: картина «Місто з екологічною проблемою», аудіокасета із записом співу птахів, кольоровий картон та папір, ножиці, шаблони, прості олівці, клей ПВА, пензлики для клею, магніти, малюнки дітей « Моє місто».
Хід уроку
1. Організаційний момент
2. Повторення правил техніки безпеки
Сьогодні на урок ви приготували гострі предмети. Згадаймо правила безпеки при роботі з ножицями.
Відповіді дітей
- Ножиці кладуть на певній відстані від краю парти, кільцями до себе.
- Передають ножиці кільцями від себе, закривши гострі краї долонею.
- Ножиці не можна близько підносити до обличчя і особливо до очей.
- Не можна розмахувати ними.
- Необхідно дотримуватися акуратністі при вирізанні.
Треба бути акуратними і при користуванні клеєм, прибираючи зайвий клей з вашої роботи і з рук. Слідкуйте, щоб він не потрапив в очі і ріт.
3. Повідомлення теми уроку
4. Вступна бесіда
Ми з вами живемо на планеті, яка називається Земля. Лише тільки на нашій планеті з усіх планет Сонячної системи є життя. Чому?
Звичайно, найважливішими умовами для життя є: світло і тепло від сонця, вода і повітря.
Людина взаємодіє з усім, що її оточує на Землі. Вона використовує воду, повітря, ґрунт, тварин і рослини для своїх цілей. Людина повинна знати, як користуючись усіма багатствами, що дає їй природа та не нашкодити. Допомогти людині в цьому повинна наука - екологія. Як ви розумієте слово екологія? Звернемося до словника.
Екологія - наука, що вивчає Землю і допомагає зрозуміти, як не нашкодити Землі, зберегти її для наших нащадків.
Подивіться, будь ласка, як виглядає одне місто, в якому люди поводилися з природою не дбайливо, використовували багатства планети і не думали про наслідки своїх дій.( Перед дітьми картина міста) Вам подобається таке місто? Чому? Давайте порахуємо, як люди забруднюють ґрунт і отруюють повітря, воду.
* Забруднення повітря: димлять, викидаючи отруйні речовини в повітря, заводи і фабрики;
* тисячі машин викидають в повітря відпрацьовані гази, в яких теж багато шкідливих речовин;
* вирубуються ліси, що дають кисень для всього життя на Землі;
* забруднення води: заводи зливають свої відходи в річки;
* автомобілі миють прямо на березі водойм, бруд разом з бензином потрапляє у воду;
* кидають сміття у воду і скрізь на поверхні землі, забруднюючи ґрунт. Роблять звалища сміття.
- А кому від цього погано? Як живеться в цьому місті людям, рослинам, тваринам? Тисячі мешканців води, повітря, ґрунту гинуть, а люди набувають серйозні хвороби.
- Діти, а ви хочете врятувати це місто? У житті зробити швидко - це неможливо, але є той, хто може все, одним лише помахом руки. Хто це? Отже, ми сьогодні будемо чарівниками.
5. Фізкультурна хвилинка
Послідовність вправ залежить від відповідей учнів.
- Що нам потрібно зробити, щоб очистити повітря в місті? На трубах заводів і фабрик поставимо установки, які вловлюють пил, сажу і отруйні газ. Прибрати намальований чорний дим з труб заводів.
1 вправа. Діти показують труби. ( Руки вгору, до плечей.)
- Автомобілі, замінимо електромобілями, вони не завдають шкоди природі. Прибрати, зображені на картині вихлопи з труб автомобілів.
2 вправа. Діти рулять. ( Повороти руками.)
Замість пеньків висадимо рослини. Прикріплюються намальовані дерева, чагарники, трави.
3 вправа. Діти зображують дерева з кроною. (Нахили в сторони.)
4 вправа. Нюхають квіти. (Присідання.)
- Що зробимо для очищення води? Встановимо очисні споруди, в яких забруднена вода проходить через різні фільтри. Ці фільтри затримують шкідливі домішки, а чисту воду пропускають.
5 вправа. Діти показують пальцями рук сітку-фільтр. (Нахили вперед з руками.)
-Уздовж річки нехай плаває корабель-чистильник, він очищає річкове дно і воду в річці.
6 вправа. Діти зображують хвилю. (Хвилеподібні рухи руками.)
Прикріплюємо корабель.
- Поставимо людину, яка буде стежити, щоб ніхто не кидав сміття, і не мив автомобілі біля річки. Прибираємо звалище і машину, прикріплюємо намальовану людину.
7 вправа. Ходьба на місці.
- Отже, закрийте очі і скажіть чарівні слова: «Збережемо нашу планету! Будемо поводитися з природою дбайливо!» Зняти кальку з малюнка, включити аудіокасету.
- Подивіться, як наше місто перетворилося, стало чистішим. Чуєте звуки? Це спів птахів. У наше місто летять перші жителі. Подивіться, це незвичайні птахи. Таких птахів ми ніде ще не бачили, але вони живуть в нашій уяві.
Сьогодні на уроці ви трохи пофантазуєте і створите своїх птахів, які ще не існують в природі, але саме вони хотіли б жити в нашому оновленому місті.
6. Практична робота
- Визначимо план роботи для створення птахів.
План
1) Обвести деталі за шаблоном на аркуші кольорового паперу і вирізати їх.
2) Накласти деталі на основу з картону.
3) Приклеїти, прибираючи зайвий клей ганчірочкою.
По ходу відповідей, на дошці з'являється план у вигляді малюнків, які закріплюються магнітами.
Контур-основу з приклеєними крильцями кожен прикрасить по-своєму, використовуючи заготовки.
Діти виконують роботу, дотримуючись плану. Учитель в ході роботи допомагає дітям, коригує їх дії. У міру виконання роботи птахи «селяться» в місті. Ті, хто закінчив роботу, придумує історію про свою пташку.
7. Підведення підсумку уроку
- Чому всі птахи вийшли різні?
- Які висновки ви зробили для себе після сьогоднішнього уроку? Як ви тепер будете ставитися до природи? Які моменти уроку запам'яталися?