Дата: 19.02.19
Хто проводить: Годзенко Данило Юрійович
Клас: 5-Б
Тема: «Закріплення деталей аплікації петельним швом»
Мета: ознайомити учнів із прийомами виконання петельного шва, його різновидами, графічним зображенням шва; удосконалювати навички вишивання, роботи зі швацьким приладдям; виховувати охайність, посидючість, увагу, доброзичливе ставлення один до одного, культуру праці.
Обладнання: ілюстрації, голки, нитки, ножиці, роздатковий матеріал.
Тип уроку: формування умінь та навичок учнів.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
1.1 Привітання.
Доброго дня, діти! Мене звати Годзенко Данило Юрійович. Оскільки урок трудового навчання перший за розкладом, пропоную вам трішки розім’ятись та налаштуватись на роботу.
В цьому класі друзі всі: (три хлопки)
Я і ти, і ми, і ви. (три хлопки)
Добрий день, тому, хто зліва. (поворот наліво)
Добрий день, тому, хто справа. ( поворот направо)
1.2 Повторення правил техніки безпеки, правил роботи з конструкційними матеріалами.
Працювати на уроці ми будемо, слідуючи таким правилам:
1. На робочому столі має бути порядок, всі інструменти мають знаходитися на краю парти.
2. Починати роботу можна лише з дозволу вчителя.
3. Застосовувати матеріали та інструменти необхідно лише за призначенням.
4. Після завершення роботи треба прибрати робоче місце.
1.3 Перевірка наявності інструментів, обладнання, матеріалів форми до уроку.
Перевірте, будь ласка, ваше обладнання. На парті у вас мають бути: ножиці, голка, нитка, а також заготовка аплікації.
ІІ. Виявлення знань та вмінь учнів.
Фронтальне опитування
1. Які види швів ви знаєте? («вперед голку», «назад голку»)
2. Де використовуються шви? (при шитті одягу, а також у роботі з тканиною)
3. Який шов є найпростішим і використовується найчастіше? («голку вперед»)
III. Актуалізація опорних знань.
Розглянути тканину, на якій необроблені краї.
1. Чому ця робота вважається незавершеною?
2. Яким швом ви запропонували б обробити краї тканини? («голку вперед», потайний)
А зараз я прочитаю вам деякі твердження, а ваша задача відповісти на них «ТАК» чи «Ні». Якщо твердження правильне ви піднімаєте руку догори, якщо ні – киваєте головою вправо-вліво.
1. Для вишивання потрібна лише голка. (НІ. Для вишивання потрібна тканина, голка і нитка)
2. Ножиці можна передавати лезами вперед. (НІ)
3. Голка має знаходитись в ігольниці. (ТАК)
4. Інструмент, призначений для захисту пальця від уколу називається спицею. (НІ. Правильна відповідь - наперсток)
5. Нитки виготовляють з бавовни. (ТАК)
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, а зараз зверніть увагу на дошку. На ній написано приказку: «Не голка шиє, а руки». Як ви розумієте цю приказку?
(Голка не може шити сама, оскільки її необхідно тримати пальцями)
Так, дійсно, правильне і красиве шиття залежить від наших умінь та навичок. Однак на вашу думку, як ви гадаєте, для чого нам потрібно шиття, та де саме ми можемо використати отримані на уроках трудового навчання навички?
(Відповіді дітей)
V. Вивчення нового матеріалу.
У сучасному світі важко уявити швейне виробництво без швейного обладнання, тобто таким, де всі виконують вручну. Адже колись так і було. І було дуже модно прикрашати одяг ручною вишивкою. Прогрес приніс багато змін, але ручна вишивка цінується і зараз. Багато умільців із задоволенням займаються вишивкою та аплікацією на тканині. Тому дізнатися для себе щось нове про петельні шви і їх застосування буде цікаво і корисно.
Діти, а які способи закріплення деталей на тканині вам відомі?
(вручну, швейною машинкою, склеювання)
Петельний шов — це ряд петельок. Найчастіше його використовують для обметування країв вишитих виробів (рис. 1). Застосовують також для вишивання окремих узорів — квітів, листя, стебел тощо (рис. 2), при шитті іграшок (рис. 3) та для вишивки (рис. 4). В аплікації петельний шов використовується для пришивання деталей аплікації та обшивання контурів виробу. Шов виконується справа наліво і зліва направо. Назва петельного шва походить від його первісного призначення - обробки петель. Коли не було швейних машин, петлі на одязі обробляли вручну петельним швом.
5.1 Графічне зображення шва та послідовність його виконання.
Петельний шов утворюють вертикальним петлеподібними стібками..Петля, що поєднує сусідні стібки, лягає на верхньому краю шва, а по нижньому. (рис. 5)
5.2 Техніка виконання петельного шва (відео).
Послідовність виконання петельного шва
1. Закріпити нитку.
2. Визначити величину стібків і відстань між ними.
3. Робочою ниткою утворити повітряну петлю.
4. Уколоти голку в тканину зверху вниз.
5. Набрати на голку кількість ниток тканини, що відповідають довжині стібка.
6. Вивести голку в середину повітряної петлі. Слідкувати, щоб повітряна петля була під голкою; петлі сильно не затягувати.
7. Наступні стібки виконувати в тій же послідовності.
8. Закріпити нитку.
9. Перевірити якість виконання (усі стібки повинні бути паралельно один одному, довжина стібків, відстань між стібками повинні бути однаковими по всій довжині шва, переплетення ниток по краю тканини не повинно стягувати тканину і мати вигляд рівного крученого шнурка).
VI. Формування умінь і навичок учнів.
Практична робота «Техніка виконання петельного шва»
Інструкційна картка
Картка. Корисні поради
• Нитку для роботи не відривайте й тим паче не відкушуйте зубами. Відрізайте її ножицями не впоперек, а під гострим кутом — такий кінець легше просунути у вушко голки. Часто це роблять іще й так: спочатку просовують нитку у вушко, а потім відрізають — у цьому випадку вона більш слухняна під час роботи: не сплутується, не скручується.
• Якщо хочете шити швидко, не всиляйте в голку нитку, що має довжину понад 60-70 см. Адже недарма є дуже влучне прислів’я: «Довга нитка — ледача дівчинка».
• Кожний шов починають із закріплення нитки. Найпростіше — зав’язати вузлик на кінці. Але професійні кравчині вважають, що закріплювати нитку на тканині необхідно інакше — без вузлика.
Інструменти та матеріали: Тканина для основи аплікації з перенесеним малюнком та прикріпленими деталями аплікації, деталі аплікації, голка, нитки, ножиці, гольник, наперсток
Послідовність виконання роботи:
• Перед початком пришивання деталей аплікації до основи необхідно переконатися в тому, що деталі приметані до основи відповідно до малюнка
• Дібрати нитки відповідного кольору для пришивання
• Пришити кожну деталь аплікації окремо, стежачи за тим, щоб переплетення петель розташовувалися по контуру візерунка та довжина стібків була однаковою
• Видалити зметувальні стібки.
6.1 Підбиття підсумків практичної роботи:
• демонстрація кращих робіт
• аналіз недоліків та визначення шляхів їх усунення
• оцінювання результатів практичної роботи
VII. Рефлексія.
Давайте, розгадуючи кросворд, пригадаємо, про який шов йшла сьогодні мова?
1. Виготовлення різних художніх зображень нашиванням, наклеюванням на основу деталей із різноманітних матеріалів. (Аплікація)
2. Маленькі декоративні скляні намистинки з отвором для нанизуванням на нитку волосінь або дроту. (Бісер)
3. Товстий твердий папір особливого виготовлення. (Картон)
4. Маленьке біленьке по чорному полю стрибає і слід залишає. (Крейда)
5. Вміє вишивати, шити, може ґудзики пришити, та без одягу до нині рукодільниця – кравчиня. (Голка)
6. Інструмент для письма, писна частина якого складається з графіту, а коробочка суцільна, дерев’яна. (Олівець)
7. Одна голка, а сто оченят. (Наперсток)
8. Широке поле простелилось, а люди в нього одяглись. (Тканина)
9. Відірвалися листочки?
Треба склеїти шнурочки?
Допоможе повсякчас,
Ще й причепиться до нас? (Клей)
VIII. Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал і щоденники
IX. Завдання додому
Принести вироби оздобленні аплікацією та матеріали для оздоблення (гудзики, бісер, блискітки, нитки для вишивання)
X. Прибирання робочого місця