Урок трудового навчання у 9 класі «Практична робота. Приготування виробів із прісного тіста (вареники з картоплею та сиром)»

Про матеріал
Трудове навчання є складовою єдиної системи спеціального навчання, виховання і розвитку учнів з порушеннями зору, сприяє формуванню предметних, міжпредметних, та ключових компетентностей учнів на основі врахування індивідуальних психофізичних можливостей дитини з порушеннями зору і покликане створювати умови для формування особистості, підготовленої до життя та активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного суспільства. Зміст трудового навчання в школі для дітей з порушеннями зору має ті ж самі цілі й завдання, що і в загальноосвітній школі, які реалізуються з урахуванням психофізичних особливостей цієї категорії учнів, корекції недоліків у фізичному і сенсомоторному розвитку, але суттєво відрізняються методи та організація трудової діяльності. Учні таких шкіл навчаються за спеціальною програмою для 5-10 класів для дітей сліпих та зі зниженим зором, розробленою лабораторією тифлопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України під редакцією Синьової Є.П., Вавіної Л.С., Легкого О.М. Ця програма є оригінальною та специфічною, розтягнутою у часі і складеною на основі врахування індивідуальних зорових можливостей дітей з порушеннями зору та має корекційну направленість. На всіх уроках присутні корекційні моменти, де обов’язково відбувається розвиток дрібної та загальної моторики, дотикової чутливості за рахунок збережених аналізаторів (слух. нюх, дотик, залишковий зір) До вашої уваги пропонується урок трудового навчання у 9 класі «Приготування виробів із прісного тіста (вареники з картоплею та сиром)» з розділу «Технологія приготування кулінарних страв», проведеного у першому семестрі, наприкінці жовтня, де і показано приклад корекційної роботи (визначення начинки для вареників на дотик).
Перегляд файлу

Комунальний заклад

«Харківська спеціальна школа № 12»

Харківської обласної ради

 

 

 

 

 

Приготування виробів із прісного тіста (вареники з картоплею та сиром). Практична робота.

(урок трудового навчання в 8 класі

у спеціальній школі для дітей зі зниженим зором)

 

 

 

 

 

Виконав

вчитель

трудового навчання

вищої категорії

Федосова В.Б.

 

 

 

Харків

2024

Тема: Практична робота. Приготування виробів із прісного тіста (вареники з

картоплею та сиром)

Мета: Освітня. Ознайомити учнів із сировиною для приготування виробів із прісного тіста (зокрема для вареників та начинками до них), навчити готувати вареники.

Розвиваюча. Розвивати вміння визначати якість тіста

Виховна: Виховувати взаємну повагу доброзичливість, повагу до національних традицій та побуту України (полікультурна компетентність)

Коригуюча: Розвивати сенсорне сприйняття (визначення на дотик), уяву.

Обладнання: мультимедійна дошка, презентації „Вареники-хваленики”,

                      кухонне приладдя, спецодяг, столовий посуд, зерна пшениці,

                      продукти для приготування вареників (борошно, вода, сир,

                      яйце, картопля, цибуля, олія), начинки (квасоля, горох, капус

                      та, гречка, пшоно, мак, калина, вишні).

Тип уроку: комбінований.

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, комунікативна, загальнокультурна, .соціальна, здоров’язбережувальна, технологічна.

Міжпредметні зв’язки: хімія, інформатика, народознавство.

 

 

Епіграф до уроку: „У кого їжа звична і проста, той проживе років до ста”

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання.

Клас святковий, всюди сяйво,

Сонця промінь, радість, сміх.

Гостей радо зустрічаймо

І вітаємо ми всіх.

2. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Учитель. Ви вже зрозуміли, що страви з борошна у кожній родині були та є головними годувальниками. І в пошані в українців є вироби з тіста, що є окрасою столу. Про що саме, відгадайте?

Що це за пан – з тіста жупан,

Сир у жупані. А сам у – сметані?

( Відповідь: Вареник )

Учитель. Ось і поговоримо сьогодні про вареники, а саме  про сировину для приготування виробів із прісного тіста, начинками для вареників та приготуймо вареники з сиром та картоплею.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. А навіщо нам це все потрібно?

Учень. Бо вареники - це національна страва. Вареники для українця – це завжди свято. Вони „і хваленими”, і „благодареники”, і, навіть , „мученики”. „Вареники-мученики, сиром вам боки набивали, маслом очі заливали, у чавуні кипіли – за нас грішних терпіли!” А начиняли вареники не тільки сиром.

Учитель. Так, про начинку поговоримо пізніше.

І\/. Актуалізація опорних знань.

1.Бесіда про інгредієнти для прісного тіста.

Учитель. З якого тіста готують вареники?

Учень.  З прісного.

Учитель. Що значить прісне тісто?

Учень. Це тісто замішане без розпушувачів ( дріжджів).

Учитель. Яку сировину використовуємо для приготування тіста для вареників?

Учень.  Борошно, вода (молоко, кисляк, сироватка), сіль, яйце.

\/.Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда про начинку для  вареників. Корекційна вправа.

Учитель. Так чим ще можна начиняти вареники, крім сиру?

Учень. Товченою картоплею, смаженою капустою, грибами, квасолею, маком, калиною, вишнями, яблуками, кашею – гречаною та пшоняною. Забавляючись, дівчата іноді ліпили декілька вареників із сюрпризом – сухим  горохом, сіллю.

Корекційна вправа.

На партах лежать тарілочки з різними начинками. Дівчата з закритими очима на дотик визначають начинку і називають її. А для чого цибуля? ( Цибулю підсмажують на олії та поливають вареники з картоплею).

2. Презентація проекту „Вареники-хваленики”.                

Розповідь учениці супроводжується слайдами.

       Вареники – це вироби із вареного тіста з начинкою. У різних місцевостях  України вареники готували неоднаково. Тісто місили із пшеничного, житнього або гречаного борошна, змішуючи його з водою або іншою рідиною - молоком, кисляком, сироваткою. Найкраще замішувати тісто на кисляку або сироватці. Ці продукти роблять тісто м’якішим. Для замішування тіста обов’язково використовується яйце. Цінність яєць – у білку та жовтку. Яєчний білок повністю засвоюється, у жовтку знаходяться вітаміни B, D, PP, Е, мінеральні солі, жир та жироподібна речовина – лецетин, що відіграє важливу роль у функціонуванні нервових клітин. Жовтий колір надає  жовтку каротин. Із нього в організмі виробляється вітамін А.

      Тісто для  вареників повинно бути не дуже густим та пластичним. Його накривають рушником та залишають для набухання. Тісто розкачують у тоненький пласт завтовшки 1,5-2 мм, нарізають на квадратики 5×5 см або вирізують тонкою склянкою кружечки. На середину кожної заготовки кладуть фарш і защипують вареники. Краї вареників можна зробити фігурними.

      У той час , поки будуть ліпитися вареники, ставлять широку каструлю з водою на вогонь. Коли вода в каструлі закипить, додають трішки солі та кладуть  у окріп вареники, обережно розмішуючи їх шумівкою, щоб не приставали до дна каструлі.

„Місили, місили,

Ліпили, ліпили,

А тоді – хіп –

І в окріп”.

Вареники, які спливли на поверхню, варять ще 3-4 хвилини за слабкого кипіння, а потім обережно шумівкою виловлюють із води і поміщають у друшляк, щоб стекли. Потім кладуть їх у макітру чи каструлю і поливають розігрітим вершковим маслом. Ледь струшують, щоб рівномірно змастилися жиром і не прилипли один до одного. Вареники із картоплею, капустою можна полити гарячою олією, додати підсмажену цибулю або шкварки.

3.Фізкультхвилинка.

Міцно на 3-5 сек. заплющіть очі, потім відкрийте їх на талий самий час. Зробіть цю вправу 7 разів.

4. Робота з підручником.

 Технологія приготування прісного тіста для вареників ( 8 кл., с. 71 )

\/І. Практична робота.

1. Приготування вареників.

Технологічна картка.

 Продукти для тіста  (на 4 порції): борошно – 280 г, яйце – 1 шт, вода (молоко) – 90 г, сіль – 5 г.

Послідовність виконання

  1. Замісити тісто: борошно просіяти крізь сито, висипати на обробну дошку. Зробити поглиблення в борошні, увести яйце, сіль, воду (молоко) і замісити круте тісто.
  2. Обробити тісто: готове тісто розкатати у вигляді „ковбасок”, нарізати невеликими шматочками, розкатати їх, надаючи вид кружалець, або скористатися формою для вареників чи вареничницею.
  3. Приготувати фарш (товчена картопля, сир).
  4. Сформувати вироби: на кружальця тіста покласти чайну ложку фаршу, з’єднати краї і защипати.
  5. Вареники опустити в киплячу підсолену воду і варити при слабкому кипінні 6-9 хв. Готові вареники, що спливли на поверхню, вийняти шумівкою, заправити сметаною або підсмаженою цибулею.

2. Повторення правил безпечної праці.

Під час виконання практичної роботи вчитель контролює:

  • організацію робочих місць;
  • поставу;
  • виконання завдань практичної роботи;
  • дотримання правил безпечної праці при роботі з гарячою рідиною;
  • дотримання сервірування столу;

проводить індивідуальний (фронтальний) інструктажі.

\/ІІ. Підведення підсумків.

1. Вимоги до якості страви з прісного тіста.

  • вареники не повинні  мати розривів на краях тіста, оголень фаршу;
  • неприпустимими є сторонні домішки до тіста, невиміс.

2. Аналіз типових помилок.

\/ІІІ. Домашне завдання.

Обчислити вартість однієї порції вареників, порівняти з ціною підприємств громадського харчування.

ІХ. Прибирання робочих місць.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Трудове навчання, Розробки уроків
Інкл
Додано
6 лютого
Переглядів
94
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку