Мета:
Державний професійно-технічний навчальний заклад
"Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти"
Туберкульоз сьогодні: факти та перспективи
Підготувала і провела
викладач вищої категорії,
викладач – методист Твереза Т.М.
Жовті Води
Методична розробка уроку:
Тема: «Туберкульоз сьогодні: факти та перспективи»
Мета:
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Викладач. В Україні епідемія туберкульозу оголошена з 1995 року. Разом з епідемією туберкульозу в суспільстві розповсюджується епідемія страху.
Стародавня притча
Один мудрець зустрів на своєму шляху Чуму і запитав: «Куди ідеш?» Вона відповіла: «Іду у велике місто. Мені необхідно заморити там п’ять тисяч чоловік». Через кілька днів той самий чоловік знову зустрів Чуму. «Ти сказала, що замориш п’ять тисяч чоловік, а померли всі п’ятдесят тисяч». «Ні, - заперечила вона, - я загубила тільки п’ять тисяч, останні повмирали від страху».
Часто страх виникає через нашу неосвіченість щодо проблеми. Тому сьогодні поговоримо про інформацію, яку має знати кожна людина, щоб на неї не вплинула епідемія страху.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Викладач. Пропоную відповісти на питання анкети, заповнюючи першу колонку.
Анкета
визначення обізнаності учнів про проблему
захворювання туберкульозу
Що ти знаєш про туберкульоз? |
Так/Ні |
Так/Ні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Основна частина
Викладач. Туберкульоз – інфекційне захворювання, на яке хворіють незалежно від статі, віку, національної приналежності та соціального стану.
(Доповідь учня про історію хвороби)
Викладач. Збудник захворювання – мікобактерія туберкульозу МБТ(або паличка Коха) – надзвичайно стійкий і, потрапляючи в навколишнє середовище, залишається небезпечним до 12-ти місяців, стійкий до висихання, замерзання, дії кислот, лугів. Розмножується дуже повільно – один поділ за 20 годин.
(Обговорення з учнями шляхів зараження)
Зараження може бути через посуд, столові прилади, які не стерилізуються після хворого. Найчастіше відбувається зараження під час спілкування з людиною, яка має відкриту форму захворювання, при вдиханні мікобактерії туберкульозу з дрібними краплями мокроти та слини і при вживанні продуктів від хворої на туберкульоз худоби.
Зараження може відбуватися також, коли мікобактерії потрапляють в організм з пилом, через предмети вжитку, посуд та постіль, папери, неполадки хворого на туберкульоз у відкритій формі тощо.
Захворювання розвивається, коли у людини знижений імунітет внаслідок тривалого стресу, депресії, виразкової хвороби, цукрового діабету, захворювань щитовидної залози, травм, а також недостатнього харчування, поганих житлових умов, виснаження праці, тощо.
Інтерактивна вправа «Степовий вогонь»
Учитель заздалегідь готує картки:
А) Одна картка із позначенням «+»
Б) Три картки із позначенням «-».
В) Три картки із позначенням «Імунітет».
Г) Три картки з текстом: «Не беріть участь у грі. Ні з ким не розмовляйте і ні в кого не беріть його автографи»
Решта карток – порожні. Усього стільки карток, скільки учнів бере участь у вправі.
Хід роботи
Учасників попереджають, що зараз вони отримають картки із секретною позначкою. Не можна показувати їх сусідові чи будь – кому ще.
Пропонується всім взяти ручки, піти по класу і на трьох картках поставити свій підпис зі зворотного боку.
Викладач весь час заохочує учнів рухатись, не сидіти на місці. Намагається непомітно залучити до гри учасників із карткою «Г». Усі повертаються на свої місця.
Тепер учитель запрошує вийти учасника, у якого на картці була позначка «+». Це умовний хворий на туберкульоз. Тепер вийдіть ті, у кого на карточці автограф «інфікованого», і ті, хто поставив автограф йому. Тепер запросити вийти тих, хто отримав автограф, чи поставив його тим, хто вже стоїть. Зрештою, виходять усі учасники гри. Висновок: туберкульоз розповсюдився як степовий вогонь.
Можливо лишаться учасники з карточками «Г». Подякувати їм за дотримання інструкції.
Частіше серед трьох учасників хтось таки порушить інструкцію. Це є прикладом того як у житті люди часто чують застереження, але нехтують ним.
Викладач пропонує учасникам, у яких на картках була позначка «Імунітет», повернутися на місце. Ви ним скористалися, отже – здорові.
Так само мають повернутися на місця ті, хто «спілкувався» з власниками карток «-»
Ця вправа допомагає показати учасникам, наскільки швидко розповсюджується туберкульоз. Хворі з легеневими формами туберкульозу найнебезпечніші. За добу вони можуть виділити понад 1 млрд мікобактерій.
Обговорення з учнями симптомів хвороби:
Не вагайтесь, а зверніться за консультацією до дільничного терапевта або лікаря – фтизіатра.
Пам’ятайте, що своєчасно виявити захворювання на туберкульоз у дорослих можна за допомогою аналізу мокротиння на вміст палички Коха або флюорографічного обстеження, а у дітей – за допомогою туберкулінової діагностики (проби Манту).
(Доповідь учня про пошуки рятунку від туберкульозу)
У 1919 р. була одержана протитуберкульозна вакцина БЦЖ. Перше щеплення здійснено у 1921 р., а в 1925 р. передано в СРСР. У 1943 р. Зельман Ваксман (американець українського походження) отримав антибіотик – стрептоміцин, за що був нагороджений Нобелівською премією. Своєчасне кваліфіковане лікування дозволяє у 95% випадків повністю вилікувати туберкульоз, скоротити термін перебування у стаціонарі та значно зменшує ризик ускладнень та розвитку стійких до ліків форм туберкульозу. Лікування туберкульозу в Україні – БЕЗКОШТОВНЕ!
Викладач. Лікування туберкульозу – тривалий процес, займає від шести місяців у випадку звичайного (чутливого) туберкульозу, до двох років у випадку медикаментозної стійкості. Лікування повинно бути безперервним та контрольованим.
(Обговорення з учнями, як уберегтись від туберкульозу)
Учні говорять про здоровий спосіб життя , прибирання житла, провітрювання, повноцінне харчування, необхідність вакцинації дітей, проби Манту, флюорографічних обстежень, утримання від купівлі продуктів на стихійних ринках, дотримання гігієни.
Викладач. Існує програма «Зупинимо туберкульоз в Україні» за фінансування Глобального фонду по боротьбі зі СНІДом, туберкульозом та малярією. Строки її реалізації : 2012 – 2016 рр. Також в даний час під чіткою координацією Мінздрава України здійснюється розробка концепції та міроприємств нової програми на 2017 – 2021 роки. (Доповідь учнів про фтизіатричну службу в Дніпропетровській області та місті Жовті Води)
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Перегляньте запитання анкети та свої відповіді. Якби вам довелось відповідати зараз, чи були б ваші відповіді такими самими? Підніміть, будь ласка, руки ті, у кого змінилась хоча б одна відповідь.
V. Підбиття підсумків уроку
Урок проходив у вигляді круглого столу на тему Туберкульоз сьогодні: факти та перспективи
На початку уроку учні заповнювали анкети Що ти знаєш про туберкульоз?
Учні заповнюють картки інтерактивної вправи- ставлять свої автографи учасникам гри. Владислав, що одержав картку- застереження діє згідно з інструкцією і не бере участі у грі
Інтерактивна гра Степовий вогонь наглядно показує як швидко розповсюджується туберкульоз, мов вогонь у степу