Урок " Турбота про ближнього тримає людину на цьому світі" (за творами Григора Тютюнника «Климко», В.О.Сухомлинського «Горбатенька»).

Про матеріал
Через естетику художнього слова учні мають засвоїти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про близьких на прикладі взаємостосунків героїв твору Гр. Тютюнника «Климко» та оповідання видатного земляка В.О.Сухомлинського «Горбатенька»
Перегляд файлу

Сухоташлицький навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» (опорний навчальний заклад)

 

 

 

 

Турбота про ближнього тримає людину на цьому світі                                               (за творами  Григора Тютюнника «Климко», В.О.Сухомлинського  «Горбатенька»). Художні особливості твору.                                                                            ТЛ: художня деталь.

(Урок української літератури у 7 класі)

 

 

 

 

 

Підготувала Фурсенко Л.М.,   вчитель української мови та літератури                                                                                                                              

Тема. Турбота про ближнього тримає людину на цьому світі                                               (за творами  Григора Тютюнника «Климко», В.О.Сухомлинського  «Горбатенька»). Художні особливості твору.                                                                            ТЛ: художня деталь.

Мета: через естетику художнього слова учні мають засвоїти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про близьких на прикладі взаємостосунків героїв твору Гр. Тютюнника «Климко» та оповідання В.О.Сухомлинського  «Горбатенька»; проаналізувати фрагменти повісті, в яких персонажі піклуються один про одного; висловлювати власні думки про значення доброти і чуйності в людському житті; виховувати в учнів активну життєву позицію,    плекати  чуйність, доброзичливість, щирість.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Гр. Тютюнника, тексти  творів, учнівські ілюстрації до повісті.

Форми і методи: літературний диктант, бесіда, інтерактивні технології «Знайомство з героями», «Мікрофон».

Випереджальне завдання: прочитати оповідання В.О.Сухомлинського «Горбатенька».

 

Питають часто, над якою темою працюю.
Ніколи не працював над темою.                                               Завжди працюю над почуттями , що живуть навколо мене і в мені.
                                                    Григір Тютюнник

 

 

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Слово учителя. 
    Військові дії на території України під час Другої Світової війни тривали 1225 днів: з 22 червня 1941 до 28 червня 1944. Жертвами окупаційного режиму стало близько 4 мільйонів мирних громадян України: хто загинув, хто був вивезений на примусові роботи, а хтось переніс усі страждання окупації.  
  • Мікрофон

Що ж  допомогло нашому народові вистояти і перемогти в жорстокій боротьбі з фашистськими загарбниками ?

 (Учні почергово висловлюються. Учитель акцентує увагу на важливості взаємопідтримки і людяності у найскрутніші часи.)

  • Літературний диктант. За поданими висловленнями з’ясувати, хто з героїв твору про кого виявляє турботу.

1. «Ти ж там хазяйнуй, … . А вночі спи і не бійся … . Вночі воно все так, як і вдень, тільки й того, що поночі» [с.161] (дядько Кирило про Климка).

2. «Може б, ти до мене перейшов? Куди ж тобі тепер діватися? Хто тепер тебе догляне?» [с.165] (тітка Мотя про Климка).

3. «… житимемо втрьох, будеш нам за рідного сина… В школу тебе оддамо…» [с.216] (тітка Марина про Климка).

4. «Глядися ж у дорозі. А краще – пристань до якихось добрих людей, біженців, - серед нещасних багато є добрих, - та іди в купі з ними» [с.174] (дід Бочонок про Климка).

5. «Не треба вам нічого промінювати, а переходьте … переходьте жити до нас. Ми вам помагати будемо, маленьку глядітимемо…» [с.189] (Климко із Зульфатом про Наталію Миколаївну).

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Огляд-конкурс на кращий малюнок із цікавим коментарем на тему: «Мій улюблений епізод з твору Гр. Тютюнника «Климко».
ІV. Засвоєння навчального матеріалу.
1. Інтерактивна технологія «Знайомство з героями».

Проаналізуйте взаємини названих персонажів за поданим планом.

  • Климко і дядько Кирило [с.159 – 162];
  •  Климко і Зульфат [с.180 – 182];
  •  хлопці, дідусь Гордєєв і вчителька з немовлям [с.189 – 192].

План

  1. Визначте зв’язок між героями (друзі, родичі, малознайомі люди).
  2. З’ясуйте їхнє ставлення один до одного.
  3. Схарактеризуйте вчинки персонажів, спрямовані на інших.
  4. Дослідіть реакцію одного на вчинки другого.
  5. Зробіть висновок про загальні спільні риси вдачі, поведінку героїв повісті «Климко».

V. Сприймання й засвоєння учнями нового матеріалу.
Пояснення вчителя.
Григір Тютюнник – великий майстер художньої деталі. Він один з не багатьох міг тонко відчувати й виражати реальну дійсність через окреме слово, тому й називали його майстром художньої деталі.

  • Словникова робота.

Художня деталь – особлива риса, ознака, подробиця в портреті, поведінці персонажа, його навколишньому оточені, що часто повторюється письменником при змалюванні героїв і служить для розкриття якихось глибинних його характеристик.

  • Робота з твором

Прочитайте подані цитати з твору Г.Тютюнника «Климко»

(зб. «Степова казка» ст.189 – 198)

  • Яку художню деталь використовує автор і  з якою метою? Чи є вона символічною? ( Трояндова сукня навіває спогади Климка про щасливі дитячі передвоєнні роки, про шкільне життя. Отже. Трояндова сукня – це символ щасливих миттєвостей дитинства.)
  • Бесіда
  • В якому оповіданні ви зустрічаєтеся з дівчинкою, яку звали Оля?
  • Хто написав це оповідання?
  • Чому тридцять п’ять пар очей вп’ялися в незнайомку
  • За що хвилювався вчитель?
  • Який іспит витримав клас?
  • Про яку дитину кажуть «людяна дитина»?
  • Чи можна Климка і Зульфата назвати «людяними дітьми»?

VІ. Підсумок уроку.

«Незакінчене речення». Сформулюйте підсумкові тези до вивченої теми, продовживши подані початки висловлювань.

Спільне гору змусило героїв повісті …

Думати в першу чергу не про себе, а …

Без взаємопідтримки й допомоги ….

Подолати будь-які життєві негаразди допоможе …

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.

VІІІ. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру на тему «Турбота про ближнього тримає людину на цьому світі» (на основі повісті Г.Тютюнника «Климко» та оповідання В.Сухомлинського «Горбатенька»).

 

 

docx
Додано
15 січня 2021
Переглядів
737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку