Сухоташлицький навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» (опорний навчальний заклад)
Турбота про ближнього тримає людину на цьому світі (за творами Григора Тютюнника «Климко», В.О.Сухомлинського «Горбатенька»). Художні особливості твору. ТЛ: художня деталь.
(Урок української літератури у 7 класі)
Підготувала Фурсенко Л.М., вчитель української мови та літератури
Тема. Турбота про ближнього тримає людину на цьому світі (за творами Григора Тютюнника «Климко», В.О.Сухомлинського «Горбатенька»). Художні особливості твору. ТЛ: художня деталь.
Мета: через естетику художнього слова учні мають засвоїти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про близьких на прикладі взаємостосунків героїв твору Гр. Тютюнника «Климко» та оповідання В.О.Сухомлинського «Горбатенька»; проаналізувати фрагменти повісті, в яких персонажі піклуються один про одного; висловлювати власні думки про значення доброти і чуйності в людському житті; виховувати в учнів активну життєву позицію, плекати чуйність, доброзичливість, щирість.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Гр. Тютюнника, тексти творів, учнівські ілюстрації до повісті.
Форми і методи: літературний диктант, бесіда, інтерактивні технології «Знайомство з героями», «Мікрофон».
Випереджальне завдання: прочитати оповідання В.О.Сухомлинського «Горбатенька».
Питають часто, над якою темою працюю.
Ніколи не працював над темою. Завжди працюю над почуттями , що живуть навколо мене і в мені.
Григір Тютюнник
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Що ж допомогло нашому народові вистояти і перемогти в жорстокій боротьбі з фашистськими загарбниками ?
(Учні почергово висловлюються. Учитель акцентує увагу на важливості взаємопідтримки і людяності у найскрутніші часи.)
1. «Ти ж там хазяйнуй, … . А вночі спи і не бійся … . Вночі воно все так, як і вдень, тільки й того, що поночі» [с.161] (дядько Кирило про Климка).
2. «Може б, ти до мене перейшов? Куди ж тобі тепер діватися? Хто тепер тебе догляне?» [с.165] (тітка Мотя про Климка).
3. «… житимемо втрьох, будеш нам за рідного сина… В школу тебе оддамо…» [с.216] (тітка Марина про Климка).
4. «Глядися ж у дорозі. А краще – пристань до якихось добрих людей, біженців, - серед нещасних багато є добрих, - та іди в купі з ними» [с.174] (дід Бочонок про Климка).
5. «Не треба вам нічого промінювати, а переходьте … переходьте жити до нас. Ми вам помагати будемо, маленьку глядітимемо…» [с.189] (Климко із Зульфатом про Наталію Миколаївну).
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Огляд-конкурс на кращий малюнок із цікавим коментарем на тему: «Мій улюблений епізод з твору Гр. Тютюнника «Климко».
ІV. Засвоєння навчального матеріалу.
1. Інтерактивна технологія «Знайомство з героями».
Проаналізуйте взаємини названих персонажів за поданим планом.
План
V. Сприймання й засвоєння учнями нового матеріалу.
Пояснення вчителя.
Григір Тютюнник – великий майстер художньої деталі. Він один з не багатьох міг тонко відчувати й виражати реальну дійсність через окреме слово, тому й називали його майстром художньої деталі.
Художня деталь – особлива риса, ознака, подробиця в портреті, поведінці персонажа, його навколишньому оточені, що часто повторюється письменником при змалюванні героїв і служить для розкриття якихось глибинних його характеристик.
Прочитайте подані цитати з твору Г.Тютюнника «Климко»
(зб. «Степова казка» ст.189 – 198)
VІ. Підсумок уроку.
«Незакінчене речення». Сформулюйте підсумкові тези до вивченої теми, продовживши подані початки висловлювань.
Спільне гору змусило героїв повісті …
Думати в першу чергу не про себе, а …
Без взаємопідтримки й допомоги ….
Подолати будь-які життєві негаразди допоможе …
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.
VІІІ. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру на тему «Турбота про ближнього тримає людину на цьому світі» (на основі повісті Г.Тютюнника «Климко» та оповідання В.Сухомлинського «Горбатенька»).