Урок "Тварини. Різноманітність тварин"

Про матеріал
Урок з природознавства у 3 класі "Тварини. Різноманітність тварин". Метою уроку є формування ключових компетентностей: • Вміння вчитися: організовувати свою навчальну діяльність у взаємодії з учителем, інформаційними засобами; виробляти навички дослідницької роботи та спостереження; • Громадянська: формувати здатність усвідомлювати роль людини в збереженні природи. Формування предметних компетентностей: • формувати уявлення про групи тварин; • про значення тварину природі і цінність їх для людей; • про види тварин; • про особливі ознаки тварин; • розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки; • виховувати бережливе ставлення до тваринного світу, бажання охороняти і примножувати їх.
Перегляд файлу

Урок природознавства 3 клас

Тема: Тварини. Різноманітність тварин.

Мета: Формування ключових компетентностей:

  •                   Вміння вчитися: організовувати свою навчальну діяльність у взаємодії з учителем, інформаційними засобами; виробляти навички дослідницької роботи та спостереження;
  •                   Громадянська: формувати здатність усвідомлювати роль людини в збереженні природи.

Формування предметних компетентностей:

  •                   формувати уявлення про групи тварин;
  •                   про значення тварину природі і цінність їх для людей;
  •                    про види тварин;
  •                   про особливі ознаки тварин;
  •                   розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки;
  •                   виховувати бережливе ставлення до тваринного світу, бажання охороняти і примножувати їх.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: малюнки тварин, комп’ютер з презентацією уроку, інтерактивна дошка, підручник, таблички зі словами, конверти із завданнями, кубик «Блума», корзина із завданнями, картки для прийому «Гронування». 6 цеглинок LEGO.

Хід уроку

Ι. Оргмомент

1.- Продзвенів уже дзвінок, починаємо урок. Любі діти, у нас на уроці присутні гості. На гостей уважно гляньмо, усмішками привітаймо. Поверніться. Візьміться за руки, посміхніться, передайте один одному тепло і добрий настрій. Сіли.

2.Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

3.Очікування: - Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

-А я бажаю, щоб ваші очікування здійснилися. І ви досягли Палацу знання, Успіху, Визнання.

4.Важливий аспект – погода у нас!

Увага! Запрошую зараз у клас Синоптика. Він про погоду розкаже,

Знання свої в галузі цій він покаже.

Синоптик – сьогодні -…(називає дату), день тижня -…(називає день), 2020рік.

Надворі холодно, температура повітря…, стан неба…. Опади….

Отже, погода зимова, сприятлива. Бажаю всім гарного настрою і плідної праці на уроці.

5.Сонце сяє у ясній блакиті

Теплим променем цілує світ.

А в класі нашому привітному

Для крісла автора настала мить.

ΙΙ. Актуалізація опорних знань.

-Щоб дізнатись тему нашого уроку, розгадаймо кросворд.

1.Кросворд  «Тварини»

( Зачитую загадки про тварин, діти відгадки записують у кросворд )

1.Відгадайте, діти, хто

 Має носик – долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає. ( Дятел )

2.В теплій шубі він лежить.

Цілу зиму міцно спить.

А пробудиться від сну –

Зустрічатиме весну. (Ведмідь )

3.Пара довгих вушок,

 Сіренький кожушок,

Швидкий побігайчик,

 А зветься він … (зайчик)

4.Хто його в б’ є, свою кров проллє. (Комар )

5.В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має,

Їй на місці не сидиться,

А зовуть її … ( лисиця )

6.Я скажу, а ти – повір.

Пробігав по лісу звір.

Ніс на лобі два куща,

Їх йому носить не лінь

Ну на те він і … (Олень)

7.У лісі біля пня біготня, метушня,

Народ робочий весь день клопоче.  ( Мурашки )

Прочитайте слово у виділених клітинках. ( Тварини )

2. Асоціативний кущ

Коли ви чуєте слово «тварини», що одразу спадає на думку?

- Потрібно до слова тварини, дібрати  ознаки, які стосуються цього слова.

3.Бесіда

-До якої природи належать тварини?

-Що ще належить до живої природи?

-Зараз за допомогою кіл Венна пригадаємо, що спільного у тварин та рослин, та які у них відмінності?

hello_html_m2961cc57.jpg

ΙΙΙ. Створення проблемної ситуації. Повідомлення теми і мети уроку.

1.Розповідь учителя

Отже, сьогодні ми залишаємо царство рослин і переходимо до царства тварин, покровителькою якого є фауна. Тема нашого уроку : Тварини. Різноманітність тварин.

Колись люди вірили в богів – покровителів усього живого на землі. Покровителькою рослин була Флора, покровителькою тварин – Фауна. Тому й стали називати рослинний світ – флорою, а тваринний світ – фауною.
На земній кулі відомо близько двох мільйонів видів тварин, а в Україні поширено приблизно п’ятдесят  тисяч видів. Тварини одного виду подібні, а тварини різних видів зовсім не схожі між собою або різняться.

 Ви багато вже знаєте про тварин, але наша задача – впорядкувати ці знання, а також розширити їх.

-Подивіться на малюнок (слайд). Яких тварин ви бачите? Чи всі вони однакові? Чим вони різняться? (розміром, забарвленням, способом живлення, способом пересування). Деякі організми можна побачите лише під мікроскопом. А синій кит - довший за три великі автобуси. (слайд)

2.Вправа «Гронування» (Написати спосіб переміщення тварин)

На галявині щоднини

Всі збираються тварини.

Вчить малечу кожна мати

Повзать, плавать чи літати.

Тварини: літають, повзають, ходять, бігають, плавають, стрибають.

-Як тварини пересуваються? (слайд)

На дошці прикріплений перелік назв тварин: ластівка,  ведмідь , вуж, заєць, щука, метелик.
          Ви уважно на дошці прочитайте —

Швидко відповідь давайте:

Хто із них лише літає?      (Діти називають.)

Хто в житті тільки стрибає?      ...

Хто спокійно походжає, бо для цього лапи має?     ...

Хто навчився лише повзати?     ...

А хто вміє лише пливати?     ...

-Де живуть  тварини ? ( Тваринний світ дуже різноманітний. Тварини можна зустріти скрізь у природі . Там, де для них є їжа, схованка від ворогів, місце для влаштування  житла : у воді й на суші, під землею, у повітрі.            ( Показ малюнка )

Що потрібно для життя тваринам?

(вода, тепло, рослини, світло, кисень, повітря).

3.Розповідь учителя (продовження)

-Діти, наука, яка вивчає тварин називається зоологія (табличка на дошці), а вчених, які вивчають тварин – зоологами. Хоча всі тварини   різні, проте багато з них мають щось подібне. За спільними ознаками зоологи обєднали тварин у групи. Не за кольором, не за розмірами, не за способом харчування, а саме за істотними ознаками (за тими, яких немає у інших тварин). Наше завдання навчитися розрізняти тварин  за їх характерними ознаками.

4.Казка

- Послухайте казку «Як жабка собі хатку шукала» «Поч.освіта» с. 13

Як жабка собі хатку шукала

Почула жаба, що тварини у лісі побудували собі хатинки. Захотілося їй теж у хатинці жити. Пострибала вона на галявину і стукає до хатки з написом «Птахи»:

- Я жабка-скрекотушка, пустіть мене до себе жити!

-А з хатки її горобець запитує:

-А у тебе пір'ячко є?

- Ні,  відповідає жаба.

-А крильця і дзьоб у тебе є?

- Ні,  говорить жаба.

- Тоді ти не птах, іди до іншої оселі жити.

Поскакала жаба до іншої хатинки  з написом Комахи». Стукає у двері й каже:

 жабка  скрекотушка, пустіть мене до себе жити!

А коник запитує її:

- Чи-у тебе шість ніг?

- Тільки чотири, кум-кум!  закумкала у відповідь жаба.

- Тоді ти не комаха, іди в іншу хатку жити,  засюрчав коник.

Поскакала жабка до третьої хатинки з написом «Звірі» й проситься:

-Я жабка-скрекотушка, пустіть мене до себе жити!

А зайчик запитує її:

-У тебе є шерсть?

- Ні, немає!

- Може, ти годуєш своїх дитинчат молоком?  задумливо питає ведмедиця.

- Ні,  зітхнула жабка.

- Тоді ти не звір, шукай собі інше житло,  хитнувши рогами, сказав олень.

Засмутилася жабка, що не пустили її до жодної хатки, і пострибала до річки.

- Допоможемо жабці знайти свою оселю?

5.Робота з підручником

Кожна дитина виймає зі скриньки конверт.

Завдання:

Опрацювати відповідний текст у підручнику с.100-102 і підготувати коротку доповідь за планом.

План

1) Назва групи тварин

2) Наведи приклади

3) Особливості зовнішньої будови

4) Істотні ознаки цієї групи

Ι. – плазуни, птахи, звірі

ΙΙ. – риби, земноводні

ΙΙΙ.- комахи,  павукоподібні,

ΙV. – черви, молюски, ракоподібні

-Отже, про які групи тварин ви дізнались від своїх однокласників? (слайд)

C:\Users\User\Desktop\на книжечку\Рисунок2.png

 

Словничок: зоологія, черви, молюски, ракоподібні, павукоподібні, земноводні, плазуни.

-Отже, до якої групи тварин належить жабка (земноводні).

Фізкультхвилинка.

Всі ми звикли до порядку,

Дружно робимо зарядку.

Йшли ведмедики малі,  (Кроки на місці.)

І присіли до землі. (присідання.)

Потім встали, руки в боки,

І зробили три підскоки.

Потім розминали плечі. (Руки до плеча, кругові рухи.)

Руки вгору, опустили

І за парти тихо сіли.

 

ΙV. Узагальнення і систематизація знань.

1.Гра «Знайди зайве»

Прочитай і підкресли зайве у кожній групі.

2.Угадай тваринку ( презентація з лего)

3. Сенкан.

4.Інтерактивна вправа «Кубування».

Учитель повертає до учнів сторони куба з написами, а учні називають представників тварин, які там мешкають.

5.  Поетична хвилинка – робота в групі

Прочитайте вірш. Про яких тварин в ньому йдеться? Підкресліть їх назву. До якої групи тварин вони належать?

Вірш Марії Пригари "Пташиний сад"

Пташиний сад! Пташиний сад!
У балці, на полянці!
Сюди веселих пташенят
Приводять мами вранці.
Чижиха перша мчить в садок,
Сідає на ялинці.
Вона аж трьох своїх діток
Сама несе на спинці.
Такі ж пухнасті та малі
Синочок і дві дочки.
Бринять, мов дзвоники, в гіллі
Тоненькі голосочки.
Сорока з донькою летить
І каже їй на вухо:
— Ти ж, доню, тихо тут посидь,
Бо скажуть — цокотуха!
Із дятлом вдвох біжить синок,
Чубате дятленятко.
Він зразу виліз на сучок
І стукає, як татко!
А вже вільшаночка співа:
— Ставайте в пари, діти! —
Росу обтрушує трава,
Під сонцем пахнуть квіти!
І сто веселих пташенят
Підспівують вільшанці.
Пташиний сад! Пташиний сад
У балці, на полянці!

Гра «Математичні дії» -робота в групі.

Виконайте дії і прочитайте назви тварин.

ВІЛ-Л+ВЦЯ=…вівця

ПІОН-ОН+ВЕ+НЬ=…півень

ІНД+КРИК-КР=…індик

КОРА-А+ОВАЛ-Л=…корова

КРІТ-Т+ЛЬОН-ОН=…кріль

-Як одним словом можна назвати цих тварин? (свійські).

6. Складіть пазл. – робота в парі

 Яку тварину бачите? До якої групи тварин вони належать? (У конверті розрізані малюнки коника –стрибунця і мурахи). До якої групи тварин вони належать? Героями якого твору є ці тварини? (байка Л. Глібова «Коник- стрибунець», яку ми вивчали на уроці літ. Читання). Діти, а що ви знаєте про ці тварини?

7. Хвилинка –цікавинка

8. Вправа «Засели будиночки»

На дошці прикріплені будиночки з назвами груп тварин: звірі, птахи, риби, комахи, земноводні, плазуни. В кожної дитини на парті є вирізана з паперу тваринки. Діти по черзі швиденько виходять і кріплять свою тваринку до відповідного будиночка.

9.Танграм –викладіть тварину і до якої групи вона належить.

10. Вибіркова робота.

11. «Народ скаже, як завяже»

12. Уявна подорож лісом.

13. Гра «Хто де живе?

14. Гра на уважність «Світлофор»

Якщо почуєте назву звірі – піднімаєте червоний колір, птахи – зелений, комахи – жовтий.

Сорока, метелик, комар, зайчик, коник, білочка, сова, дятел, мурашка,оса, синиця, ведмідь, снігур, джміль, шпак.

- Молодці! Всі були уважними.

V. Закріплення знань

. Підсумок

  •                   Ми багато говорили за якими ознаками можна поділити тварин на групи. А чи можна їх поділити на такі групи: «погані» і «добрі»? А чому?
  •                   Всі тварини, навіть ті, які нам здаються непривабливими, злими, приносять природі велику користь. Крім того, вони всі живі істоти. Згадайте про це, коли просто заради забави, у вас виникне бажання вбити коника або метелика, підстрелити голуба, кинути палку або каміння у беззахисне цуценя або кошеня. Всі тварини потребують нашої допомоги, захисту. В природі все знаходиться в рівновазі. І тільки людина може її порушити. Але про це ми поговоримо на наступних уроках.

Наш урок підходить до завершення.

-         Який чудовий світ оточує нас! Скільки в світі цікавих тварин. Вони наповнюють наш світ і наше життя.

І ми ще неодноразово будемо звертатися до таємниць цього світу. Любі діти! Я впевнена, що ви багато зрозуміли на сьогоднішньому уроці, багато над чим замислилися.Сподіваюся.що ви будете уважнішими, терплячішими та милосерднішими. Памятайте слова Антуана де Сент-Екзюпері, які він вклав у вуста Маленького Принца:»Ми відповідаємо за тих, кого приручили». Тому з увагою ставтеся до тварин, адже вони потребують нашого захисту і нашої допомоги. Памятайте, що

Все на Землі, все треба берегти,

І птаха, й звіра, і оту травинку…

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо, врешті, ти лише її частинка,

Так,частка – невелика і залежна,

Цю істину сприймай беззастережно,

Якщо береш, то треба віддавати,

Коли й надалі хочеш царювати.

-         Тварини, як і рослини, народжуються, дихають, живляться, ростуть, старіють, вмирають. Це означає, що тварини належать до живої природи.

-         Вони живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів і місце для влаштування житла. На Землі немає такого куточка, де б не жили тварини.

Тварини виконують роль санітарів у природі. Вони «прибирають» із поверхні землі всі відмерлі організми. Водяні тварини очищують воду від забруднення. А чистота води не менш важлива, ніж чистота повітря і землі. Тварини дають нам  їжу, одяг, житло, ліки і навіть світло. Роль диких тварин із часом перебрали на себе свійські. Вони забезпечили людство продуктами харчування і сировиною: шкірою, шерстю, шовком, воском, тягловою силою і «транспортом».

  1.               Рефлексія
  2.               – Чи справдились ваші очікування?
  3.               – Що нового дізналися про тварин?
  4.               – Що для вас було найцікавішим?
  5.               – Який настрій наприкінці уроку?

Під керівництвом учителя учні встають, подумки кладуть на праву долоню знання, з якими прийшли на урок, на ліву - ті, що отримали на уроці. За командою вчителя долоньки з'єднуються (знання об'єдналися), і діти хором кажуть «Спасибі» собі і оточуючим за роботу на уроці.

VΙΙ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника ( 31, С.100-103) і підготувати розповідь про улюблену тварину.

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сидоркевич Лариса Василівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 січня 2020
Переглядів
2249
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку