Мета. Збагатити знання учнів про світ тварин та їх пристосування до умов навколишнього середовища, закріпити сформовані поняття "звірі", "птахи", "риби", "комахи" і загальне поняття "тварини"; розвивати у дітей пізнавальний інтерес, спостережливість, мислення, вміння аналізувати; виховувати бережливе ставлення до природи як до рідного дому та гуманне ставлення до тварин.
Обладнання: ПК, плазмовий телевізор, таблиці, плакати, роздатковий матеріал. (На моніторі телевізора з'являтимуться по порядку всі тварини, про яких йтиметься).
Хід уроку
Привітання гостей.
III.Мотивація навчальної діяльноті
Отже, якщо ви бажаєте бути справжніми акторами, то працюватимемо за всіма акторськими правилами. Адже актори, ведучі повинні бути розумними, ерудованими, багато читати довідкової літератури і виразно та інтонаційно говорити, використовуючи міміку і жести. Тому що по телебаченню вас не тільки чують, а й бачать.
А ще не забувайте, що ефірний час кожної студії обмежений. Розпочнемо трансляцію зі студії " Школярик- календарик".
(Кожну студію представляють двоє учнів-теле- ведучих).
IV.Актуалізація опорних знань.
1. Студія "Школярик-календарик".
Телеведуча 1.Доброго дня усім, хто дивиться і слухає нашу телепередачу.
Перш ніж розпочати активно працювати, послухайте прогноз погоди.
Сьогодні, ... березня у Західній Україні, зокрема на Тернопільщині у селі Хмелівка температура повітря зранку була ___________, зараз стало тепліше,сонечко____________ . Небо___________ Вітер___.
За календарем весна вже є повноправною володаркою природи, адже березень — перший весняний місяць. Але його часто називають напівзимовим, напіввесняним, бо частенько у березні ще падає сніг, іноді з дощем, може гуляти хурделиця. Та все одно весною вже повіває.
У народі кажуть: "Хоч зима весну лякає, але все одно сама тане", тому що сонце піднімається дедалі вище і світить довше. Дні стають довшими, і сьогодні день триватиме .
А 21 березня - день весняного рівнодення, день дорівнює ночі.
Наші пращури зустрічали колись Новий рік 13 березня. Напевне тому з березнем пов'язано чи не найбільше обрядів весняного циклу, одним з яких є свято зустрічі птахів. Його святкували 22 березня у день Сорока Святих, але перші птахи повертаються вже 9 березня, на Івана Предтечі. Тож не забудьмо підготуватися до зустрічі перших птахів, зокрема шпаків.
Весна прийшла. Пригріває ласкаве сонечко і так хочеться легко вдягнутися. Але не поспішайте цього робити. Адже повітря ще холодне, особливо зранку, і дуже легко можна застудитися.
Грайтеся у рухливі ігри, вживайте багато вітамінів і будьте здорові та щасливі. А я бажаю вам веселого настрою, ласкавого сонечка і відмінних успіхів.
З вами була ваша Павлік Аріана
Телеведуча2. Іще кілька повідомлень із нашої студії.
Це цікаво! Як у давнину люди визначали погоду.
- Якщо навесні довго не линяють зайці - холодна погода триватиме.
- Зозуля закувала — мороз відігнала.
- Закумкали жаби — можна сіяти кукурудзу.
- Прилетіли ластівки - поспішай закінчити сівбу.
- Ранні ластівки — буде щасливий рік.
Це — народні прикмети. Тому хочеш вір, а ні — перевір. А я бажаю вам щасливого дня.
З вами була Носко Юлія.
2.Конференція.
А) Кросворд із секретом.
|
1 |
ТХ |
|
|
|
|||
|
|
2 |
|
В |
|
|
||
|
3 |
|
|
|
А |
|
||
|
|
|
4 |
|
Р |
|
|
|
|
5 |
|
|
И |
|
|
|
|
6 |
|
|
Н |
|
|
|
||
7 |
|
|
|
|
И |
|
1.Смугаста кішка в лісі живе.
2.Птах з великими очима, гострими кігтями, загнутим дзьобом.
3.Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає,
Горішки, шишки збирає.
4.Хижий звір з темним хутром у білу смужку, впадає у зимову сплячку.
5.Прийшла кума з довгим віником на бесіду з милим півником.
6.Тварина багата і рогів багато.
7.У лісі біля пня біготня і метушня: народ робочий весь день клопоче.
Б) Телевікторина "Упізнай нас".
Бо секрет для себе має — хвіст швиденько відростає. (Ящірка).
Вистромля великі очі і виспівує кум — кум — кум — квак. (Жаб а).
Бо щипає, мов гусак, ну а звуть щипаку ... (р а к).
Гостріший, аніж голка.
Летів, дзижчав, а сів — мовчав. (Кома р).
Очі є, а брів немає.
Без рук і без ніг, а далеко запливає. (Риб а). Вчитель. Теоретичний блок нашої конференції завершився. Переходимо до її практичної частини. Кожен із вас отримує завдання, під час виконання якого треба застосувати набуту теоретичну інформацію з уроків довкілля.
В) Тести для перевірки знань з теми "Спостерігаємо за тваринами".
а) звірі, риби, жаби, мурахи;
б) звірі, птахи, риби, комахи, земноводні, плазуни;
в) птахи, риби, звірі, миші, метелики.
а) звірами;
б) комахами;
в) птахами.
а) звірі;
б) птахи;
в) комахи.
а) холод;
б) нестача їжі.
Вовк, білка, ведмідь, олень, їжак, борсук, заєць, лисиця.
6. Запиши до таблиці назви тварин:
Хижаки |
Всеїдні |
Травоїдні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Студія "В гостях у казки"
Колобок, рум'яний бік, він від діда й баби втік.
В ліс зелений покотився, із звірятами здружився.
І приніс від них завдання для забави та навчання.
Завдання 1.
- Подорож Колобка закінчилась досить швидко, але він встиг познайомитися з деякими тваринами. Яких звірят зустрів у лісі Колобок і до якої групи належать ці тварини?
- Колобок зустрів зайця, вовка, ведмедя, лисицю. Всі вони звірі. Адже їхнє тіло покрите шерстю і вони вигодовують своїх малят молоком. Але заєць -травоїдна тварина (вставка з екрана), вовк — хижа тварина (вставка з екрана), лисиця - теж хижак (вставка з екрана), а ведмідь — всеїдний звір (вставка з екрана).
Завдання 2 .
— Поговоримо про зайця (вставка з екрана). У казках зайця називають довговухий, куцохвостий, косоокий. А ще він боязкий і лякливий, але спритний. А якими є зайці у реальному житті?
Зайця знають усі діти. Без нього не обходиться жодна казка про тварин. Але ми часто зустрічаємось із зайчиками не тільки в казках, а й у природі. У цих тварин насправді довгі вухі, короткий хвіст і косі очі. Задні ноги довші за передні, тому пересуваються зайці стрибками. Зайці спритні тварини. Тому кажуть, що зайця ноги рятують. Двічі-тричі на рік зайчиха народжує зайченят. Вони народжуються зрячими і вкритими густим хутром. Нагодувавши малят молоком, мати залишає їх, проте тримається неподалік. Будь-яка зайчиха, зустрівши на своєму шляху чужих зайченят, обов'язково їх нагодує. Зайченята ростуть швидко, а живуть зайці до 7—8 років. На даний час кількість зайців відчутно зменшується, бо на них багато полюють. А ще рослини, якими вони харчуються, кроплять хімікатами.
Завдання 3.
— Як порівнюють у житті людей із зайцями?
Заєць — кажуть про несміливу і боязку людину.
їхати зайцем — означає їхати безкоштовно, трястися від страху. Часто можна почути такий вислів: "За двома зайцями побіжиш, жодного не спіймаєш", -тобто, якщо одночасно візьмешся за кілька справ, — не матимеш результатів у жодній.
III Фізкультхвилинка 5.Караоке
Пісня зближує друзів, з піснею легко в житті.
Тож — караоке на сцені співають учасники всі.
Виконуються пісні про тварин.
6.Студія "Шкільний театр".
Вчитель. Спостерігаючи за лісовими мешканцями, можна відкрити для себе цікаве неймовірне, як-от в інсценізації "Вгадай, хто я?"
Інсценізація "Вгадай, хто я?'.
Загадковий звір. Вгадай, хто я? Я їм жуків і мурашок.
У ч е н и ц я. Ти дятел.
Загадковий звір. А от і не вгадала! Ще я їм ос і джмелів.
Учениця. Ага! Ти птах осоїд.
Загадковий звір. Не осоїд. Ще я їм гусінь і личинки.
Учениця. Гусінь і личинки люблять дрозди.
Загадковий звір. А я не дрізд. Ще я гризу скинуті лосями роги.
Учениця. Тоді ти, певно, лісова миша!?
Загадковий звір. І зовсім не лісова миша!? Трапляється, я й сама їм мишей.
Учениця. Мишей? Тоді ти, звичайно, кіт.
Загадковий звір. То мишка, то кіт! І зовсім не вгадала. Здаєшся?
Учениця. Ще ні!
Загадковий звір. Іноді я їм ящірок, зрідка рибу.
Учениця. Може ти чапля?
Загадковий звір. Не чапля! Я ще їм бруньки, насіння ялин і сосен, ягоди і гриби.
У ч е н и ц я. Ти дикий кабан.
Загадковий звір. Знову не вгадала! Допоможу тобі. Я — Білка (одягає маску білки).
Учениця. От як добре білочці! Скільки різноманітної їжі вона може вживати, адже вона всеїдна тварина. Завдяки цьому їй легше вижити. Адже чим різноманітнішу їжу вживають тварини, тим легше їм вижити в природі.
Вчитель. Запам'ятайте, діти: коти їдять не лише мишей, мухоловки - не самих лише мух, а білки гризуть не тільки горішки.
7.Реклама.
Дитяча колекція представляє навчальну програму з елементами гри "Тварини нашої планети”. Диск "Тварини нашої планети" орієнтований на дітей до 13 років. Але навіть дорослим буде цікаво поринути в загадковий світ тварин. Адже там існують свої не встановлені закони та не зафіксовані рекорди. Ви дізнаєтеся про життя найменшої та найбільшої тварин на Землі. Познайомитеся із звірятами, які мають чудернацькі назви, зовнішність та оригінальну поведінку.
Усі тексти озвучені, а після кожного розділу є тест, який проконтролює вашу уважність. Навчання як завжди, супроводжується безліччю розваг: іграми, відео, ребусами, кросвордами та іншими цікавинками.
8.Студія "Ерудит".
Учень 1. Світ тварин дуже різноманітний і цікавий. У природі існує понад два мільйони видів різних тварин. їх усіх запам'ятати неможливо. Але читаючи енциклопедії та переглядаючи навчальні диски можна знайти багато цікавого і захоплюючого, що неможливо не запам'ятати. Зараз я хочу запропонувати вам кілька рекордів із життя тварин.
Учень 2. Телепередачу "У світі тварин" я люблю
дивитися з дитинства. Часто її переглядаємо разом з татом. А сьогодні я радий, що маю можливість бути у цій студії і розповісти усім, хто мене слухає, про деякі цікаві факти із життя тварин.
Незабаром повернуться до нас перелітні птахи. Цікаво, що у теплих краях наші пташки пісень не співають, гніздечок не звивають, а тільки живляться і терпляче чекають, коли їм можна буде знову повернутися до рідного краю.
Якщо ми вже заговорили про пташок, то треба сказати, що найдбайливіші батьки серед птахів в Україні - синиці. В період годування пташенят, який триває приблизно два тижні, пара великих синиць приносить не менше 10000 комах. А ще за день синиця з'їдає стільки комах, скільки важить сама.
Цікаво, що сови бачать тільки вночі, а вдень вони сліпі. Сова — хижий птах. За літо одна сова з'їдає таку кількість мишей, які можуть знищити тонну зерна. У сови найрухливіша голова. Пташка може бачити спину і голову повертати як завгодно. Слух у сови у 50 разів гостріший, ніж у людини.
Це лише кілька цікавих фактів з життя тварин. А свою розповідь я продовжу у наступному ефірі.
9.Студія "Знай, люби, бережи!".
Учень 1.3 кожним роком під впливом діяльності людини все більше видів тварин зникає. Тому постала необхідність скласти списки тварин, яких залишилося дуже мало, щоб зберегти їх від знищення. Так було створено "Червону книгу" України. Під загрозою знищення зараз близько 1000 видів тварин. Багато з них занесено до "Міжнародної Червоної книги".
На сторінки "Червоної книги" України занесено їжака вухастого. Багато сторінок цієї книги займають різні види дивовижних літаючих ссавців — кажанів. На межі виживання знаходиться багато хижих птахів. Серед них пугач, сич, деякі кулики. На межі зникнення знаходяться дрохва — найважчий птах в Україні, журавель сірий та інші. Взяті під охорону білки, яких винищують через цінне хутро. Потребують нашого доброго ставлення і піклування деякі плазуни, жаби, комахи, зокрема різноманітні метелики.
Червоний колір — це колір попередження, сигнал тривоги: бережіть, не допустіть їх знищення. Адже ми на своїй планеті - не тимчасові мешканці, а мудрі господарі.
Я зірвав квіточку — і вона зів'яла.
Я спіймав жучка — і він помер у мене на долоні.
І тоді я зрозумів, що доторкнутись до краси природи можна тільки серцем.
Учень 2. Все на землі, все треба берегти —
І птаха, й звіра, і оту рослину.
Не чванься тим, що цар природи ти —
Бо врешті, ти її частина.
Рибі — чиста вода, птиці — чисте повітря, звірям — ліс, степ, гори. А людині потрібна Батьківщина. Охороняти природу — означає охороняти Батьківщину.
На що не глянеш, все прийшло, щоб жити.
Пташина, зайчик, жук і деревце.
З'явилось все, щоб сонечку радіти.
Ви пам'ятайте, прошу вас про це!
А зараз я пропоную ігрову хвилинку.
Гра "Як зберегти природу"
Робіть те, що я скажу.
Вчитель. Ось так дружно, як ви взялися за руки, будемо єдині у прагненні зберегти нашу матінку- природу.
IV. Інтелектуальна гра "ЩО? ДЕ? КОЛИ?".
Емблемою цієї гри є Сова, яку вважають символом мудрості. (Вона з'являється на моніторі). Діти підходять до монітора по одному з кожної пари і вибирають сектор у будь-якому порядку. Оголошується І раунд.
Сектор № 1 - сектор Приз (плюс 2 додаткових бали).
Сектор № 2.
На екрані з'являється Заєць-Хвалько зі своїм завданням.
— Проти команди знавців грає Заєць-Хвалько. Він пропонує вам розгадати ребуси.
Є ць 40А
— Молодці! Добре впоралися із завданням.
Одержуєте за 1 раунд 2 бали
Сектор № 3.
На екрані з'являється Муха-Цокотуха зі своїм завданням.
— Проти знавців грає Муха-Цокотуха.
— Яка з тварин не належить до комах? Метелик, жук, павук, комар, коник-стрибунець.
— Молодці! Добре впоралися із завданням. Одержуєте ще 2 бали.
Сектор № 4.
На екрані з'являється Кіт Леопольд зі своїм завданням.
— Проти знавців грає Кіт Леопольд. Він пропонує.
— Переставте букви так, щоб утворилися нові слова — назви тварин.
Село, ручка, тік.
Сектор № 5.
На екрані з'являється Півник Золотий Гребінець зі своїм завданням.
— Своє завдання пропонує Півник Золотий Гребінець.
— Ключі від вирію Бог доручив саме їй, - говориться в легенді. Відкриває вона ключами вирій і
випускає птахів по черзі на рідну землю. І у вирій вона повинна відлетіти раніше, щоб відкрити його для інших птахів. Тому не встигає висидіти пташенят і підкидає яйця у чужі гніздечка. А ще Бог доручив їй лічити довгі роки життя людям.
Про яку пташку йдеться?
Сектор № 6.
На екрані з'являється зі своїм завданням Мудра Тітонька Сова.
— У грі Мудра Тітонька Сова. Вона надіслала "Чарівну скриньку".
А вам потрібно відгадати, хто в ній?
— Ця тварина має три пари ніг, вона може літати. Полює вона на тлю та інших шкідників поля. У неї дуже гарна назва. Кажуть, що за кількістю чорних крапочок на її тілі можна визначити, скільки їй років.
— Молодці! Добре впоралися із завданнями.
— Два додаткових бали додається команді знавців за сектор Приз.
Загальний рахунок гри_. Це не просто рахунок, а й ваша загальна оцінка за роботу на уроці. А ще кожен з вас отримає оцінку за тести, які виконували на початку уроку, та малюнки, які розміщені на виставці.
V.Підсумок уроку.
Наш ефірний час добігає кінця, а разом з ним завершується і наш телеурок "Цікавий і загадковий світ тварин".
Гра "Мікрофон".
— Чи дійсно можна назвати світ тварин цікавим і загадковим?
— Що нового ви дізналися про тварин?
— Що потрібно учневі, щоб досягти успіхів у навчанні?
VI. Домашнє завдання.
С. 121 — відповіді на запитання.
Розгадати кросворди, ребуси, сканворди (кожному учневі дається окремо).