Урок "Тварини взимку"

Про матеріал
Дати учням уявлення про те, як зимують звірі; обговорити, як можна допомогти тваринам; розвивати мовлення учнів; виховувати допитливість, любов до тварин, що мешкають у лісах.
Перегляд файлу

                                                                             

                                      Тема:     Тварини взимку.

      Мета:Розширити і уточнити уявлення дітей про тварин, продовжити формувати поняття  «птахи», «звірі»; установити взаємозв’язки між змінами в неживій природі, житті рослин та в житті тварин; формувати уявлення про життя взимку тварин нашої місцевості та про необхідність їхньої охорони. Розвивати спостережливість. Виховувати турботливе ставлення до тварин; бажання брати участь у їхній охороні.

    Обладнання: комплект «Дикі тварини», картки із завданнями, картки для гри, карточки – тестування, сніжинки з загадками, аудіозапис  із музикою «Зимовий ліс», фізхвилинки, презентація «Поляна слідів», підручники.

     Хід уроку

І.Організація класу.

 - Добрий день, мої любі розумниці!

 - Привітайтеся з усмішкою один до одного. Усміхнімося один одному для того, щоб урок пройшов у теплій, дружній атмосфері, і сподіваюся, у вас залишаться приємні спогади після закінчення нашого з вами уроку, адже девіз нашого уроку   «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхнулося – спочатку усміхнися сам життю».

 

ІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів.

 1 ) Діти, наш урок присвячений чудовій порі , що зветься ….

 Що за диво? Все село

 Білим пухом замело

 Дива зовсім тут нема –

 Це прийшла до нас …. (Зима).

 

ІІІ. Створення проблемної ситуації та її розв’язання  (використання  аудіозапису  із музикою «Зимовий ліс»)

Допомога дівчинці.

 - Заплющіть оченята.

 Навколо все біло – біло. Під ногами рипить сніг, аж посвистує. Важкі білі шапки надів ліс і притих. Одного разу маленька дівчинка опинилася сама у зимовому лісі. Куди не гляне – сніг і небо над головою. Спочатку вона злякалася, бо відчула себе такою маленькою та беззахисною. «Я зовсім сама! Нікого поруч немає», - плакала вона.

 (Відкрийте очі, подивіться на зимовий пейзаж .)

 Але, пильно роздивившись навколо, зрозуміла, що зовсім не сама.

 - Чому вона так подумала?

 (Під сосною можна побачити полущені шишки, на снігу видно сліди лісових звірів, чути перегуки пташок, які залишилися зимувати, білочка, перестрибуючи з гілки на гілку збиває снігову куряву…)

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Ми тихо заходимо до лісу

 Зима – чарівниця стоїть,

 Тримаючи ключиків в’язку ,

 Щоб нам таємницю відкрить.

  Отже, на сьогоднішньому уроці ми познайомимося з життям тварин взимку

Я сьогодні отримала поштою невідомий конверт.  Хто його нам прислав, я не знаю. Але я сподіваюсь, що ми здогадаємося, коли ознайомимося з ним…

  • 1 сніжинка -  Зайчик.

 1. Загадка.

 Зимою в білому, як сніг,

 А літом в сірому гуляє.

 Вловить його ніхто не зміг

 Тому що довгі ноги має. ( Заєць. )

 

 2. Цікаво знати !

 - Заєць дуже обережний. Перед сном ( спить вдень ) він наробить стільки слідів, що не кожний з його ворогів розбереться. Потім з розгону стрибає вбік і там спить.

 - Зайцям легше бігти вгору , ніж донизу. Це пов’язано з тим , що у зайців передні лапи довші, ніж задні .

 3. Як зимують зайці.

 В полі , в лісі проживають,

 А хатиноньки не мають

 Довговухі стрибунці.

 Сірі й білі є зайці.

 Зимня шубка в них густіша,

 Навіть в сірого – світліша,

 Зовсім біла в біляка –

 Гарна, тепла і м’яка !

 Взимку від лисиць тікають,

 Їстоньки собі шукають:

 Обгризають верболіз,

 Кору кленів і беріз.

 - Діти, що ми приготували для зайчиків ? ( Морква, капуста )

 

  • 2 сніжинка - білка.

 1. Загадка.

 Пролетіло на хвості

 Та й сховалося в гіллі

 Все в дупло собі несе

 І горішки все гризе. ( Білка.)

 2. Цікаво знати.

 Завдяки чіпким кігтикам білка легко лазить по деревах. Спритно перестрибувати з дерева на дерево їй допомагає хвіст. Він служить білочці парашутом і рулем.

 3.Як готується до зими.

 Бачиш, білочка стрибає ?

 То грибки вона складає.

 Сушить білочка грибки,

 Наколовши на сучки.

 Он вже скільки їх на гілці!

 Вистачить на зиму білці!

 Вже й горіхів нанесла –

 Теж на зиму запасла.

 Склала все: гриби і шишки,

 А також смачні горішки

 У своїм дуплі вона,

 І зима їй не страшна!

 - Діти, які гостинці ви приготували для білочки? (Горішки, шишки, грибочки)

 

  • 3 сніжинка - лисиця.

 1. Прийшла кума із довгим віником

 На бесіду із нашим півником,

 Схопила півня на обід.

 Та й замела мітлою слід. (Лисиця. )

 2. Лисиця дійсно найхитріша із звірів. Щоб обдурити птахів, вона може прикинутися мертвою. Птахи підлітають до неї і вона хапає їх.

 3. В лиса хвіст,

 Немов той віник –

 Ну й роботу має !

 Всі слідочки, всі стежинки

 Хвіст той замітає.

 4. Пухнастий , рудий хвіст – кермо під час бігу.

 Ноги у лисиці тонкі, кігті короткі і тупі. Має гарний слух і нюх, добре бачить вдень і

 вночі. Лає, як собака. Полює на мишей , куріпок , зайців.

 

  •  4 сніжинка - вовк.

 1. По полю гуляє, овечок хапає  і нас лякає. ( Вовк. )

 2. Вовки дуже опікують своє потомство. Причому, не тільки власне, а й чуже. Якщо зустрінуть беззахисне вовченя, яке втратило батьків, вовки обов’язково нагодують його, напоять, навчать полювати.

 Коли вовчиця полює. Вовченят доглядає батько, або інші члени родини.

  3.Вовки полюють на косуль, оленів, наближаються до селищ і на падають на овець, корів. У лісі годуються мишами, куріпками.

 - Вовки , як і лисиці – хижаки . Вони поїдають інших тварин.

 

 ІY. Фізкультхвилинка.

 Сірий зайчик сів і жде

 Спритно вушками пряде.

Ось так, ось так,

Спритно вушками пряде.

Зимно зайчику сидіть,

Треба лапочки погріть,

Ось так, ось так,

Треба лапочки погріть.

 Зимно зайчику стоять

 Треба трішки пострибать.

 Стриб – скок, стриб – скок ,                                                                                                              Треба зайцю пострибать.

 

 Вчитель : Є чимало звірів, які впадають у зимову сплячку. Тому їхніх слідів ми не знайдемо.  Сплять вони кілька місяців, майже не прокидаючись, і збудити їх важко.  Під час зимового сну серце б’ється повільно, дихання ледь помітне.

 Але організму у такому стані все одно потрібна їжа . Вони живляться жиром, який накопичили з осені. А так як організм працює повільно, то і жиру вистачить протягом усієї зими.

 

  •  5 сніжинка - Їжак.

 1. Гострі голки стирчать із клубочка-

 Не пошиєш ти ним сорочку.

 Цей клубочок по лісу гуляє,

 Добрих друзів своїх він шукає.

 Цей клубочок з колючок

 Має назву … ( їжачок.)

 2. Їжак дуже міцно спить. Може пробути без їжі під час сплячки 236 діб.

 Під час сплячки у нього навіть знижується температура ( + 2 )

 Спить у нірці, утепленій мохом, листям, травою.

 Яблука не їсть, а просто чистить ними свої голочки.

 3. Чимчикує їжачок -

 Ціла купа голочок.

 Їсть комах він, плазунів

 І маленьких гризунів,

 І до жаб він не байдужий.

 Влітку він жиріє дуже,

 А на зиму їжачок

 Знайде ямку чи дупло,

 Зробить там собі кубло,

 Листячком його застеле,

 Спатиме в м’якій постелі.

 

  • 6 сніжинка -ведмідь.

 1. Дітки ситі молочком

 У матусі під бочком.

 Мама ж зиму лапу смокче,

 Прокидатися не хоче !

 Міцно спить в заметі

 Матінка - …. ( ведмедиця.)

 2. Взимку під снігом у ведмедиці народжуються маленькі ведмежата ( маса яких – 500г). Мама малюків годує жирним молоком. Поїдять та знов спати лягають.

 Смокчуть ведмеді лапу – і сняться їм солодкі сни. Але насправді це шкіра на лапах облазить , уві сні ведмеді здирають її зубами.

 3. Холодати в лісі стало,

 Осінь пізня вже настала.

 Влаштував ведмідь барліг,

 Спати там на зиму ліг.

 Літо й осінь він старався –

 Досхочу він наїдався.

 Мед, малину, груші їв,

 Рибу та мишей ловив.

 Наїдавсь на повний ротик.

 Бач, який товстий животик!

 І тепер аж до весни

 Будуть сниться гарні сни !

 4. Якщо ведмідь не запасає жиру, то не лягає спати, а цілу зиму ходить по лісі. Таких ведмедів називають шатунами. Вони дуже небезпечні, можуть нападати на людей, їх доводиться відстрілювати.

Діти, яких ще , ви знаєте тварин, які впадають у зимову сплячку.

Хом’як.

 1. Шубка тепленька, м’яка

 В ненажери – хом’яка.

 Це один із гризунів.

 Їсть комах він, плазунів.

 Робить він глибокі нори,

 В норах – камери, комори.

 Засипає в них зерно:

 І пшеницю, і пшоно.

 Краде в полі на дурняк.

 Ну й шкідливий цей хом’як !

 Взимку спить , весна настане –

 Він запаси їсти стане.

 

Борсук.

 1. Куцоногий борсучок -

 Досить дивний хижачок,

 Їсть молюсків і комах,

 Може вполювати птаха.

 Полюбляє і насіння,

 Кукурудзу, груші, дині.

 Цілу зиму борсучок

 Спить, звалившись на бочок.

 Нори навесні лаштує.

 Чистить їх і ремонтує.

 Щоб було де взимку спати,

 Влітку вдень – відпочивати.

 

2. Живуть борсуки в норах. Нора – справжній лабіринт, має багато ходів, виходів, гнізд. Борсуки дуже охайні. Перш ніж зайти в нору, вони витирають лапи. Після сплячки чистять свої нори і територію навколо неї.

 Сплять дуже чутливо, повертаються, можуть навіть спати на спині.

 

 

 

 Ховрах.

 1. Сірий в крапочку гризун,

 Соковитих трав ласун,

 Зветься він ховрах крапчастий.

 Селиться на полі часто.

 Так за літо розжирів !

 З апетитом трави їв !

 На полях, на цілині,

 На великій глибині

 Риє нори особливі.

 Дуже цей звірок шкідливий.

 Коли холод надворі,

 Спить ховрах в своїй норі.

 

 

Y. Фізкультхвилинка

( під музичний супровід)

 

1. Р обота за підручником (с. 77–81)

 — Пригадайте, як звірі готуються до зими.

 — Доведіть, що життя в лісі, на луці взимку не завмерло.

 — Чим живиться заєць узимку? Що можна побачити, спостерігаючи за білкою? Як живе взимку лисиця? Чим живиться?

 — Розгляньте малюнки на с. 78. Чиї сліди зображено? Де їх можна побачити?

 — Чому ведмедю не треба виходити на полювання?

 — Коли у ведмедиці народжуються ведмежата? Ведмедиця годує їх своїм молоком. А коли пригріє весняне сонце, виведе їх з барлогу.

 — Як живуть узимку козулі? Чим живляться козулі? Як уберігаються від ворога?

 — Чим живляться дикі кабани?

 

 — Поміркуйте, сліди яких звірів не можна зустріти в зимовому лісі.

 — Прочитайте і поясніть, чому тваринам узимку, особливо якщо зима дуже морозна й сніжна, потрібна допомога людини.

 — Розгляньте малюнки. Як люди дбають про лісових звірів узимку?

 — Якщо у вашій місцевості є лісове господарство, вирішіть, як допомагатимете дорослим турбуватися про звірів узимку.

 Підсумок. Багато цікавого можна спостерігати в житті звірів узимку в природі. По-різному переживають зиму звірі. Лютої зими звірам потрібна допомога людей.

 

 VІ.  Узагальнення й систематизація знань

 1. Гра «Поляна слідів».

 Потрібно знайти де чиї сліди.

 

 2. Гра «Сніжинки».  (На дошці – картинки із зображенням тварин, у дітей – сніжинки).  Кого не побачимо взимку серед звірів – прикріпити сніжинку.

 

 3. Т естування

 1) Хто живиться корою дерев?

 а) Заєць;

 б) лисиця;

 в) вовк.

 2) Хто взимку смокче лапу?

 а) Кабан;

 б) лось;

 в) ведмідь.

 3) Хто найнебезпечніший ворог мишей?

 а) Кабан;

 б) лось;

 в) заєць;

 г) лисиця.

 

 VIІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

Холодно взимку зайчатам і білці,

 песику в будці, в сараї корівці...

 Мерзнуть у котика лапки і вуха,

 мерзне ворона в лиху завірюху.

 Як допоможемо дружно, малята,—

 виживуть взимку птахи і звірята.      Л. Левченко

Як переживають зиму звірі?

 — Хто допомагає звірам узимку?

  • Сьогодні на уроці я дізнався…
  • Мені сподобалось…
  • Найкраще відповідали…
  • Я хочу похвалити

 

 VII. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       

docx
Додано
25 жовтня 2020
Переглядів
2444
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку