Тема. Письмовий твір-опис природи на основі особистих вражень у художньому стилі
Мета: повторити теоретичний матеріал про типи і стилі мовлення; навчити гарно і образно мислити, правильно будувати речення; на основі раніше здобутих знань про текст, типи мовлення та стилі формувати вміння учнів збирати матеріал до твору, систематизувати його, складати твір за планом, стилістично вмотивовано підбирати лексику; розвивати навички образного мислення, навчити порівнювати, узагальнювати, відтворювати за допомогою мовних засобів побачене, пережите; виховувати любов до рідної землі, до природи рідного краю.
Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку.
Обладнання: мультимедійні засоби
Перебіг уроку
I.Організація учнівського колективу:
ІІ. Мотивація навчання
Слово вчителя (звучить запис «Звуки природи»)
Що вище сонце – довші дні
Зима ховається в барлогу,
А я сестрі своїй весні
Встеляю травами дорогу.
Ще не прокинувсь ліс від сну,
Ще ручаї стежки вивчають,
А вже берізоньки весну
Пташиним співом зустрічають.
Спілкування з природою, навіть її сприймання, дає нам радість. Чому? Мабуть, тому що природа – це невичерпне джерело краси, що не може залишити байдужою навіть найчерствішу людину. Невипадково багато видатних письменників і мислителів, художників і поетів прагнули втілити у своїх творах нетлінну красу природи. І навіть її відображення в їхніх шедеврах не перестає хвилювати нас. Сьогодні на уроці ви теж спробуєте стати майстрами слова, оскільки будете описувати найпрекраснішу пору року – весну.
IIІ. Повідомлення теми уроку
Цілевизначення
Я повинен (повинна…)
IV. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя. Отже, перед тим як опинитися на вершині, щоб стати великим майстром слова, щоб вдало описати красу весняної природи, доведеться багато попрацювати.
Оскільки кожна пара отримала випереджувальне завдання, запрошую їх до слова.
Перевірка випереджувального завдання (робота в парах)
1 – кореспонденти (з’ясувати, чи багатьом учням подобається весна і чому, записати відео інтерв’ю );
2 – дослідники (дослідити, чи одночасно розпочинається весна у всіх регіонах України та які її перші ознаки);
Прихід весни у різні регіони України (рієнтовна відповідь учнів)
Найраніше весна приходить у Крим, південно-західні райони. У Закарпатську низовину – наприкінці другої декади лютого. На решті території України весна настає в другій декаді березня. Почавшись на півдні, весна настає в північних районах України в середньому на 35 днів пізніше. У Кримських горах і Українських Карпатах теплий період починається наприкінці квітня – на початку травня.
Весною в природі відбуваються інтенсивні зміни: похолодання змінюється потеплінням, суха негода – дощовою, тане сніг,звільняються від льоду річки, озера та водосховища; прилітають з теплих країв птахи, з’являються перші квіти:проліски, підсніжники, сон-трава, горицвіт, кульбабка.
Слово вчителя. Весна справді починається з перших проталин, тоненьких ніжних паростків першої травички, з білосніжних пролісків та з лагідних теплих промінчиків сонечка. Олександр Олесь писав:
А Весна іде, як фея,
В чарах шуму і пісень,
Біла, біла, як лілея,
В квітах яблунь і пісень
3 – народознавці (виписати прислів’я, приказки та прикмети про весну);
Прислів’я та приказки
Весна відмикає джерела й річки.
Березень з водою, квітень з травою, травень з квітами.
Де ластівка не літає, а на весну додому прилітає.
У березні день з ніччю зустрічається.
Ранні ластівки – щасливий рік.
Народні прикмети
Побачиш шпака – знай:весна біля порога.
Якщо з берези тече багато березового соку – літо буде дощове.
Ранній виліт бджіл – настане тепла осінь.
Сині хмари в небі – на тепло, піде дощ.
Ранній грім у березні – чекай повернення морозів.
4 – прозаїки (знайти в прозових творах українських письменників опис весни, з’ясувати роль художніх засобів );
Марко Вовчок «Весна йде»
Весна йде. Скресла крига, потанув сніг. Із стріх закрапало, а з гір струмочки покотилися. Сонечко гріє з-за весняних хмарок. Вітерець дрімливий та теплий якийсь пашить. Уже веснянки заспівали.
Весна йде та йде. Ось уже небо голубе та чисте, і вода голуба, прозора. Сонечко блищить і горить. Гаї розвиваються , садки зацвітають. Гуде бджола, мигтять білі метелики понад молоденькою травичкою. Хрущі літають гучливі. Якийсь гомін, гук якийсь чи з-під землі, чи з води, чи з неба!..
О. Копиленко «Весна»
Ще зовсім недавно важко було сонечку пробитися промінням крізь хмари. Вони волохаті, неначе брудні, нависали над землею. Сонечко ще не припікає як слід, а тільки ласкаво торкається обличчя. Десь уже летять до нас з далеких країв заклопотані, веселі шпаки. Так само прилітають по черзі й жайворонки та зяблики. Теж наші перші весняні гості. Незабаром ми почуємо їхні гучні, веселі весняні пісні…
На ще вогких пагорбах, на схилах зацвіли наші перші весняні квіти – мати-й-мачуха. У неї квіти яскраво-жовті, ніби краплини вранішнього сонця.
З-під торішнього листя соромливо виставив свою фіолетову квітку сон. Щоб не боятися нічного холоду, сон надів на себе пухнасту шубку.
5 – поети (скласти вірш про красу весни або відшукати у творчості українських поетів);
Павло Грабовський
Прокидалось усе та цвіло навкруги;
Синій пролісок вився з-під снігу;
Розлилася вода, пойняла береги,
З гуком шумним проносило кригу.
Із далеких країн повернулись пташки,
Задзвеніли в пахучому гаю;
Скоро в зелень рясну уберуться садки, -
Не пізнати розкішного краю.
Надія Красоткіна
А в природі вже пахне весною,
Аромат той приємний для всіх.
Білий сніг не лежить вже горою,
А джерельцем співочим побіг.
Щоб очистити землю й омити,
Та прокласти шляхи для весни.
Хоч зима й завертає сердито,
Та весна вже приходить у сни.
Йде весна-королева по світу
І співає на всі голоси,
Та заквітчує землю прогріту,
Творить дивні картини краси
6 – художники (намалювати образ весни);
7 – мистецтвознавці (знайти картини відомих художників, на яких зображена весна, коротко описати).
Ісаак Левітан «Весна. Яблуні в цвіту», Ольга Дарчук «Весна у горах», «Проліски», Леонід Павленкр «Українська весна», Джон Еннекінг «Квітучі луки», Федір Захаров «Останній сніг».
V. Основний зміст уроку
1.Евристична бесіда
Вчитель. Опис – це висловлювання, у якому йдеться про ознаки предмета. Художній опис містить ознаки, які письменникові видаються головними на цей момент. У художньому описі переважають образи, сприйняття автора, його настрій, думки, почуття. У ньому широко використовуються художні засоби – епітети, метафори, порівняння, емоційно-забарвлені слова тощо.
Хвилинка релаксації (відеоролик «Весняні квіти») https://www.youtube.com/watch?v=d4F8IevsENY
Учні можуть слухати музику та спостерігати за змінами в природі, а можна провести коротеньку фізкультхвилинку, а потім ще декілька хвилин відпочити, дивлячись відеоролик.
2.Творча майстерня
Перед тим як перейти до роботи з таблицею, учні повинні пригадати :
Епітет - простий троп, художнє означення, прикметник, вжитий у переносному значенні для найточнішої характеристики явища (золоте сонце, безкрає небо, кучеряві хмаринки).
Порівняння - простий троп, пояснення одного явища через подібне за допомогою єднальних сполучників як, мов, наче ( квіти мати-й-мачухи, ніби краплинки вранішнього сонця).
Персоніфікація - образний вислів, у якому ознаки людини переносяться на неживий предмет чи явище (одним словом, олюднення), наприклад: хмаронька пливе, шепоче вітер в небесах, сонечко посміхається.
Дібрати епітети та метафори до ключових слів
Ключові слова |
Епітети |
Персоніфікація |
Весна |
|
|
Земля |
|
|
Повітря |
|
|
Небо |
|
|
Хмари |
|
|
Сонце |
|
|
Вітер |
|
|
Трава |
|
|
Квіти |
|
|
Ліс |
|
|
3. Продовжити речення
4. Колективне складання плану твору - опису
5. Робота з пам’яткою «Як працювати над створенням власного твору»
Як працювати над створенням власного твору
1. Насамперед обміркуйте тему твору. Визначся з тим, про що будеш писати у творі.
2. Продумай основну думку твору, якими словами, реченнями можна розкрити її.
3. Склади план.
4. Пиши, дотримуючись послідовності викладення.
5. Підбирай образні слова і вирази.
6. Уникай повторів одного й того ж слова, словосполучення.
7. Висловлюй своє ставлення до того, про що ти пишеш.
8. Зроби висновки.
9. Перечитай ще раз твір. Перевір, чи розкрита в ньому тема та пункти плану, чи вдало висловлені думки.
10. Зроби виправлення, якщо це потрібно.
6.Інтерактивна вправа «Снігова куля»
Кожен учень по черзі робить висловлювання, створюючи таким чином колективний усний твір.
Інтерактивна вправа «Дерево творчості»
Учні прикріплюють на дерево «листя», «квіти», «плоди».
Плоди – урок пройшов плідно, цікаво.
Квітка – непогано.
Зелений листок – щось було, звичайно, але не все зрозумів.
Жовтий листочок – було сумно і нецікаво.
Слово вчителя.
Пам’ятайте! Спілкування з природою завжди приносить насолоду, заспокоює. Нам слід ставитися до всього живого з любов’ю. Не ображати ані травинку біля наших ніг, ані метелика на квітці, ані пташечку на гілці, ані деревце, ані кущика. А в кожній стеблинці бачити маленьке диво.
Складіть твір-опис природи у художньому стилі за обраною темою.