Урок "Твої листи завжди пахнуть зів'ялими трояндами..." (Інтимна лірика Лесі Українки

Про матеріал
через читання та аналіз поезій розкрити внутрішній світ поетеси, "життя її серця", поглибити знання про лірику та її види, виховувати високі моральні якості
Перегляд файлу

Тема. «Твої листи завжди пахнуть зів’ялими трояндами…» (Інтимна лірика Лесі Українки)

Мета: через читання та аналіз поезій розкрити внутрішній світ поетеси, «життя її серця», поглибити знання про лірику та її види, виховувати моральні якості.

Тип уроку : комбінований

Хід уроку

Епіграф: «Щоб поезія була гарна, її треба глибоко вистраждати та виносити в серці» (М. Вороний)

«Не можна правильно і повно уявити постать митця, не проникнувши в його інтимний світ, у стосунки з близькими людьми… Людям талановитим, мужнім у громадському житті притаманні і благородні, чисті інтимні почуття, чуйне ставлення до інших, високе поцінування в них гідності, розуму, духовності» (Раїса Вітренко)

І. Вступне слово вчителя (звучить мелодія)

Пірнає ніч у ніжність, мов у казку,

Здмухнувши денні клопоти з чола.

Я тільки жінка. Жінці треба ласки,

Любові треба, щастя і тепла.

          На нашому уроці  ми продовжимо розмову про Лесю Українку, але спробуємо подивитися на неї не тільки як на поета, а як на людину, на жінку, яка вміла кохати і хотіла бути коханою.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку, його мотивація.

(Учитель читає слова Раїси Вітренко)

Хотілося б почути ваші обґрунтовані відповіді, відвертий діалог, під час якого ви висловите свої думки, свої враження. На уроці у нас будуть працювати як науковці, так і творчі групи.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

           З’ясуймо, що таке «лірика». Послухаймо наших науковців (учень читає повідомлення про лірику).

Сьогодні ми будемо звертатися лише до інтимної лірики. Що ж вона відображає?

ІY. Опрацювання нового матеріалу.

           І справді, кохання – це незбагненна сила почуттів, які підносить людину на вершину щастя, заставляють трепетно битися серце, роблять цю людину кращою.

Хто ж був у житті Лесі, сколихнув її душу, надихнув на створення ліричних шедеврів?

Учень читає повідомлення про Сергія Мержинського

         Звісно, стосунки Лесі з Мержинським були незвичайними. Сергій цінував великий розум, надзвичайну обдарованість поетеси, але в ній бачив тільки друга. Для Лесі Українки це була не просто дружба, а трагічне кохання. Подивімося на це очима драматурга.

Інсценізація

Мати. Се – дружба чи щось інше?

Леся. Не питай мене про се, мамочко. Як тільки я сяду писати до нього, я думаю тільки про те, що я його люблю – без міри, без краю, що те кохання – ніж у моєму серці: вийми ніж з серця, і воно кров’ю зійде… Він не любить мене, і я нещасна. Коли б він любив мене, ми обоє б нещасні були. Я знаю се і все – таки його кохаю, сама себе палю вогнем.

          А зараз буде звучатиме поезія. Вслухайтеся в неї, і вона розкаже про «життя серця» великої Українки. У якій же з них поетеса висловила вперше своє розуміння любові?

Учень читає вірш «Імпровізація» і дає його аналіз.

Чим схвилювала вас ця поезія?

 Які незвичайні образи використовує поетеса, щоб передати біль зраненого серця?

У чому жанрова своєрідність твору?

Звучать відповіді учнів.

          На одному диханні створені поезії «Все, все покинуть, до тебе полинуть…», «Хотіла б я тебе, мов плющ обняти…», «Скажи мені любий, куди мої сльози поділись…». Послухаймо нашу творчу групу, яка поділиться думками і враженнями.

Звучать названі поезії, далі їх аналіз  - діалог. Питання і відповіді до діалогу учні готують самі.

           Що ж дякуємо творчій групі і продовжуємо нашу розмову. Це не останні Лесині поезії, далі був написаний диптих «Я бачила, як ти хиливсь додолу…» і «То, може, станеться і друге диво…». А що таке диптих? (Диптих - це  мистецькі літературні твори об'єднані єдиним задумом, сюжетом, дійовими особами чи образами).

Що ж споріднює ці два вірші?

 Який образ використовує Леся Українка? Чому?

Відповідь учнів.

           Втрата дорогої людини була великим потрясінням і переосмисленням всієї системи поглядів на світ, на людину у ньому.

          Після смерті Сергія панівними у творчості Лесі Українки стають християнські теми. «Одержима», «У катакомбах», «Руфін і Прісцілла», «На полі крові…» - це ще не всі християнські Лесині твори. В етюді «Мить» читаємо: «У моїх грудях щось сколихнулося гарячою хвилею – і мені захотілося кинутися на коліна поруч з цією дівчиною, обвити руками п’ядестал Мадонни і заспівати або заридати, чи вмерти в якомусь незрозумілому захваті».

         У Лесиній душі щось сколихнулося. Зойком зраненого серця вириваються  слова: «Уста говорять: «Він навіки згинув…»

Учениця читає поезію і дає її аналіз.

         Про стан Лесиної душі довідуємось і в наступній поезії «Ти не хотів мене взять, полишив мене тут на сторожі…», «Квіток, квіток, як можна більше квітів», «Ти хотів би квіток на дорозі моїй?»

Учні читають поезію під повільну музику.

Y. Рефлексія.

          Ось ми і підійшли до кінця нашої розмови про інтимну лірику славетної поетеси. Якою постала перед вами Леся?

Який висновок ви зробили з цього уроку?

YІ. Оцінювання учнів.

YІІ. Домашнє завдання.

Написати зв’язну відповідь на тему: «Відкриваю для себе Людину». 

docx
Додано
8 березня 2023
Переглядів
684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку