26 серпня о 18:00Вебінар: Навчання в умовах пандемії: рекомендації ООН та світовий досвід

Урок "Творчість Петра Єршова. За горами, за лісами, за широкими морями. П.Єршов «Горбоконик» "

Про матеріал
Конспект уроку з літературного читання у 3 класі на тему "Творчість Петра Єршова. За горами, за лісами, за широкими морями. П.Єршов «Горбоконик»"
Перегляд файлу

Конспект уроку з літературного читання

Клас. 3

Дата. 10.11.2016 р.

Тема. Творчість Петра Єршова. За горами, за лісами, за широкими морями. П.Єршов «Горбоконик» (уривки)

Мета. Удосконалювати навички виразного читання та літературного аналізу твору; формувати уміння працювати над текстом, визначати структурні особливості казки, вникати в її зміст; розвивати  уміння визначати характер дійових осіб та давати оцінку їхнім вчинкам; розвивати увагу учнів, мислення, творчі здібності.  Виховувати повагу один до одного, до чесної праці.

Тип уроку. Комбінований урок .

Обладнання. Книга П.Єршова «Горбоконик», портрет П.Єршова, аудіозапис опери Р.Щедріна «Горбоконик», картки для роботи в парах, ілюстрації, мультимедійна презентація? Відеофізкультхвилинка   «Ти щасливий»  .

Хід уроку

І. Організація класу. (Слайд № 1)

Знову лунає шкільний наш дзвінок

  Кличе усіх на незвичний урок.

У класі сьогодні гостей є багато

Усі ми зібралися наче на свято.

 

 

Учень. Наш урок цікавим буде!

              Казку люблять усі люди!

              І дорослі, і малі,

              Тобто — й наші школярі.

Учень. Будемо ми працювати

             Й руку вправно піднімати.

             Казка кличе нас усіх,

             Починаємо мерщій!..

ІІ. Підготовка до сприйняття матеріалу уроку

1.Повторення правил роботи на уроці. Вправа «Викинь безглузді слова»

- Щоб урок був успішним, слід пригадати правила роботи на уроці. Прочитайте їх, відкинувши безглузді слова. (Слайд)

(Демонструю на екрані «Правила уроку» . перший раз учень читає правило, відкидаючи псевдослова. Вдруге – ще раз називає правило, але вже з пам’яті )

                               Правила уроку

  • Говорити длогшне по черзі бюрта.
  • Івпакрт поважати думку лоанкт інших.
  • Не мскарти говорити зайвого лтор.
  • Датвне не критикувати.
  • Підтримувати позитивний бацимва настрій жогло.
  • Шаптув говорити від фуцкас свого імені.
  • Слухати дястар інших.

2. Мовна розминка

1.   Вправа на розширення кута зору.

                                    каз   ка

                                   каз     ати

                                  каз      кар

                                 каз        очка

                               каз            ковий

- Прочитати швидко слова. Чим вони цікаві? (Це - спільнокореневі слова)

2. Вправа на розвиток навичок читання.

 - Прочитайте слова з максимальною швидкістю в порядку зростання номерів.

- Повторіть з пам’яті вислів. Поясніть, як ви його зрозуміли? (Не зважаючи на те, що в казках описано фантастичні події, вони вчать нас бути мудрими, добрими, допомагати іншим )

- Прочитайте прислів’я здивовано, з радістю.

- Можливо, хтось ще знає присівя про казку? (Казка вчить як на світі жить. Казки маленькі, а розуму в них багато)

Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань

- Який розділ ми зараз вивчаємо?(Світ літературних казок)

- Скажіть, які казки ми вже прочитали? (Доналд Біссет «Тигр і автор», Якоб і Вільгельм Грімм «Бременські музиканти», Ганс Крістіан Андерсен «Ромашка», Олександр Пушкін «Казка про рибака і рибку»)

- Яку казку ви читали вчора на уроці літературного читання ? (Казку братів Грімм «Зачарована красуня»)

- Як ви вважаєте, навіщо люди складають казки? (Казки подобаються дітям; в казках завжди перемагає добро; казки вчать бути добрими, мудрими, сміливими.)

- Сьогодні на уроці  ми знову поринемо в чарівний світ казок. А щоб дізнатися, яку казку ми будемо читати, ми пограємо в гру «Дешифрувальник» (Слайд)

(Демонструю слайд, на якому по колу записані літери. Учні мають читати, пропускаючи вказану кількість букв)

- Яку казку ми будемо читати? («Горбоконик»)

 

ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

  1. Виразне читання.
  • Послухайте зачин казки.

За горами, за лісами,

За широкими морями,

Проти неба на землі

Жив дідусь в однім селі.

- Чи доводилось вам читати казку з таким початком?

- Що ви можете сказати про казку, яка має такий початок? (Віршована, літературна казка)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Так, це зачин казки відомого російського письменника Петра  Павловича Єршова «Горбоконик». Будучи ще студентом, він написав цю казку. Саме вона принесла йому славу.   (Показую  слайд портрет П. Єршова)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Мої помічники підготували невеличкі повідомлення про цього письменника. Послухайте, будь ласка.

 

      6 березня 1815 року в далекому Сибіру, у селі Безруково у родині сільського чиновника Павла Гавриловича Єршова народився син. Хлопчик був дуже слабкий здоров’ям,  у нього часто траплялися нервові напади. Батьки, щоб позбавити сина від хвороби, вирішили, за старовинним обрядом, символічно «продати» дитину через вікно жебракові за гріш. Після цього в Петра напади практично припинилися. Згодом поет не раз говорив: «що мені чини і почесті, коли я від народження коштую лише гріш».

   Ще будучи студентом Петербурзького університету, у 19 років він написав

казку «Горбоконик». Спочатку її було надруковано в журналі, а потім видано

окремою книжкою. Пізніше П. Єршов працював учителем, писав інші твори,

але ця казка назавжди уславила його ім’я. Навіть великий російський поет

О. С. Пушкін високо оцінив «Горбоконика». Казка багато разів

перевидавалася, була перекладена іншими мовами. Видання ілюстрували талановиті художники. За мотивами цієї казки знято чудовий мультфільм.

- Де народився П. Єршов ? (Петро Єршов народився в селі Безруково )

- Коли П.Єршов написав казку «Горбоконик»? ( У 19 років, коли вчився в університеті)

- Ця казка набула надзвичайної популярнсті. В багатьох містах є пам’ятники як П.Єршову, так і героям його казки. Ось погляньте. Ці пам’ятники знаходяться в рідному місті поета  - Тобольську. (Слайди )

 

  - Українською мовою казку переклав Максим Рильський. Сьогодні на уроці ми прочитаємо лише уривки з цієї казки. А про всі захоплюючі пригоди Івана  і його вірного Горбоконика ви дізнаєтеся, прочитавши цю книжку. (Показую книжку П. Єршова) 

ІV. Опрацювання казки П. Єршова «Горбоконик»

  1. Виразне читання 1 частини казки учителем і підготовленими учнями.

- Сідайте зручненько, уважно слухайте і скажете, яка пригода трапилася з героями казки. (Читаю казку)

- То яка пригода трапилася з героями казки? (Хтось толочив їхню пшеницю)

— Чим відрізняється ця казка від уже знайомих вам?(Це віршована казка)

  1. Словникова робота

а) Читання сходинок слів


Лан

скоро

боясть

почвалав

середульший

взяв

кобила

настала

горбанів

смеркатись

горб

славний

вартовий

лиходійник

повартувати


  • Доберіть синоніми до слів почвалав (побрів, пошкандибав, поплівся, пішов);

настала (прийшла, почалася, наступила)

боясть –страх, переляк, переполох

  • Які спільнокореневі слова є у колонках? (горб – горбанів; вартовий - повартувати)
  • У якому слові «ховається» два слова? (лиходійник)
  • Поясніть значення слова лиходійник. (Лиходійник – походить від слів «лихо» і «діяти»,  той що робить іншим шкоду, приносить лихо )
  • Як ви розумієте вислів непогожа ніч? (Вночі була погана погода)

б) Тлумачення малознайомих слів

(Учні читають слова на моніторі буксиром за вчителем)(Слайд)

яхонт

аршин

кошара

вершок

кобеняк

 

Крите приміщення для овець –

Верхній чоловічий одяг –

Давня міра довжини – приблизно 70 см –

Давня міра довжини – приблизно 4 см –

Дорогоцінний камінь –

(Учні читають значення слова.)

  1. Аналіз прочитаного. Вибіркове читання

— Прочитайте, де проживав дідусь?

— Скільки синів було у старенького?

— Яке лихо спіткало їх?

— Що вони надумали?

-   Зачитайте, як вартував старший брат?

- Я що він сказав братам?

- Чому Данило сказав неправду? Хіба можна так робити? Що б ви йому порадили? (Ніколи не обманювати)

-    Як ви гадаєте, чи відповідально поставився до свого завдання середній брат? Поясніть свою думку.

- Чи виконали завдання батька старші сини?

- Старші брати злякалися поганої погоди і не охороняли поле, а батька обманули.

Фізкультхвилинка «Ти щасливий» (Слайд)

 

  • Як ми повинні жити, щоб бути щасливими? (Бути добрими і чесними)

 

  1. Самостійне читання другого уривка учнями. Тестування

- Як ви вважаєте, чи виконає наказ батька наймолодший син? Зараз ми про це дізнаємося. (Читаю вголос, від слів «Стрепенулася кобила…» діти читають мовчки)

Робота в парах

(Роздаю учням картки із завданнями, учні працюють в парі)

- Попрацюємо в парі і пограємо у гру «Чи уважний ти читач?». Обведіть правильну літеру.

 Гра «Чи уважний ти читач?»

1. Петро Єршов — це:

 ц) французький письменник;

 ч) російський письменник;

 ш) німецький письменник.

2. Казку «Горбоконик» він написав:

 е) будучи студентом;

 є) коли вчився у школі;

 ж) коли став дідусем.

3. Де жив старий зі своїми синами у казці «Горбоконик»?

 п) У лісі;

 р) у горах;

 с) у селі.

4. Чому брати були змушені чатувати своє поле вночі?

 н) Хтось толочив їхню пшеницю;

 о) хтось збирав їхній урожай;

 п) їм не хотілося спати.

5. Кого менший брат побачив на своєму полі?

 з) Красиву дівчину;

 е) коника-горбунка;

 и) чисто-білу кобилицю.

6. Який подарунок отримав Іван від злодія?

 ї) Золоту каблучку;

 й) конятко-малюка;

 к) царівну-дівицю.

1

2

3

4

5

6

ч

е

с

н

и

й

 

- Запишіть відповіді в таблицю. Яке слово ви отримали? (Чесний)

- Про кого з братів так можна сказати? (Про Іванка)

 

  1. Виразне читання другої частини учнями. (Уривками, ланцюжком)
  2. Складання запитань за змістом прочитаного.
  • Поставте один одному запитання за змістом прочитаного.

          Вибіркове читання.

— Прочитайте опис кобилиці.

— Чому вона підкорилася Іванові?

— Що розповіла кобилиця про Горбоконика?

  • Чи змогли б упіймати кобилу старші брати? (Так)
  • Ось, як буває у житті. Один випадок може все змінити. Наш Іван,завдяки своїй відповідальності і сміливості, тримав чудового помічника, який допоможе йому, а брати втратили таку можливість через лінощі.
  • Яке число зустрічається нам у казці? (3) У яких рядках? (У старенького три сини… , через три дні я заржу…)

7. Робота за ілюстраціями.

 — Розгляньте ілюстрації до казки, які є у підручнику. Прочитайте епізоди казки, які  

 зображено на малюнках.

  8. Слухання уривка «Ніч» з опери «Коник - горбоконик» Родіона Щедріна.

 Казка «Горбоконик» подобається не лише дітям, а й дорослим. За мотивами цієї  

 казки створено мультфільм, який ви, напевно, бачили.

 В 1960 році відомий радянський композитор Родіон Щедрін написав балет  

  «Горбоконик», який присвятив своїй дружині балерині Майї Плісецькій.

  (Показую портрет Р.Щедріна)

 - Послухайте, будь ласка, уривок «Ніч» з цього балету.

 Музика уривка „Ніч” пов’язана з піснею; їй характерна співучість, пісенна  

 мелодійність.

  •  Який характер цієї музики?
  •  Що ви уявляли, коли слухали уривок з балету?

 

  Гра «Заблукали слова». (Слайд )

 - А зараз ще трішки пограємо. На екрані телевізора  записано уривок з казки з  

  пропущеними словами, ви повинні їх пригадати й назвати.

 

       

 

 

 

 

 

 

 

    

 

      Стрепенулася … (кобила).

      Ще й очима … (засвітила) .

      Шию … (лебедем) звила.

      І зірвалась, як … (стріла) .

  Наче сніг, була … - (вона)

  Чисто-біла та … ,(ясна)

  Грива хвилями … (спадала)

  Щирим  … … . (золотом сіяла)

   Вправа «Визнач характер»

 (Використовуючи подані слова, учні складають характеристику Івана і його братів).

 - З’єднайте стрілочками дійових осіб казки і риси характеру, що їм притаманні.

                                                            з розумом хлопчина

чесний

хитрий

геть дурний

старший брат

найменший брат

сміливий

ледачий

 - Прочитайте, як збирався у поле старший брат.

Він сокиру й вила взяв

Та й у поле почвалав.

 - Прочитайте, як збирався у поле Іван.

Тут Іван злізає з печі,

Кобеняк бере на плечі,

Хліб за пазуху кладе,

Вартувати лан іде.

 - Кого з  братів можна назвати сміливим?

    Старші брати називали Івана -  дурником, тому що він не завжди мудро поводився,       

 і ,мабуть, робив безглузді вчинки, але  він – чесний, сміливий, наполегливий,  

 відповідально ставиться до своїх обов’язків, не зупиняється перед труднощами. І,  

 завдячуючи випадку в батьківському полі, отримав чудового помічника, який  

 допоможе йому досягти успіху.

  • Що б ви порадили головному героєві казки? (Думати про наслідки своїх вчинків, бути мудрим)

 Читання «Незнайком»

C:\Users\Василь\Desktop\359472_600.jpg Учні відшукують в казці речення , читають правильно.

 Хтось у поле став ходить і картоплю толочить…

 І сховався горобець у кошару до овець.

 Хлопці двері відчинили, горбоконика впустили.

 Хлопці сіяли пшеницю і возили у копицю.

 V. Підсумок уроку

 - Ось і закінчується наш урок. Ви багато читали, виконували різноманітні завдання і  

 гарно попрацювали. А тепер скажіть,чого вчить нас ця казка? (Бути чесними і  

 відповідальними)

  • Як ви думаєте, чи зробив Іван так, як просила кобилиця?

 - А що ж трапилося з Іваном і його вірним другом Горбокоником, ви дізнаєтеся на  

 наступному уроці.

 - А зараз я хочу побажати і вам, і нашим гостям, щастя, здоров’я, успіху у всіх  

 починаннях, а ще віри в казку і в диво. Наші школярі дарують вам цю пісню.

  (Виконання пісні Наталії Май «Казкові сни»)

 

 V. Домашнє завдання

 - Придумати продовження казки; переказувати с. 57-61.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 листопада 2019
Переглядів
922
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку