Навчально-методичний комплекс заняття
з теми:
«Імпульс сили. Імпульс тіла. Закон збереження імпульсу»
Мета: ознайомити учнів з поняттями «імпульс сили», «імпульс тіла» та формулювати «закон збереження імпульсу»; розвивати уважність, бажання вивчати нові терміни та правильно ними користуватися при розв`язуванні задач; виховувати кмітливість та любов до предмету та своєї Батьківщини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: сталева кулька, магніт, склянка з водою, повітряна кулька.
Хід уроку
Без законів збереження
неможливо здійснювати рух.
С.Ю.Бондаревський
І. Організаційний етап (вітання, перевірка відсутніх, готовність учнів до уроку). – 1 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання – 5 хв. (провести фронтальне опитування за теоретичним матеріалом попередньої теми та перевірити наявність в зошитах виконаної вправи).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності – 2 хв.
Провести демонстрацію іграшки «колиска Ньютона» та показати її дію. Виконати дослід: на нитці підвішено тягар, до якого знизу прив’язано ще одну нитку, більш менш за верхню. Повільно тягнемо нижню нитку, то спостерігаємо, що обірветься верхня, а якщо різко смикнути – то обірветься нижня.
ІV. Вивчення нового матеріалу – 25 хв.
План викладання уроку
Імпульс тіла дуже часто ще називають кількістю руху, оскільки він характеризує вплив тіла на інші тіла внаслідок взаємодії.
Приклад: (аварія на дорозі)
Зіштовхується легковик з вантажівкою і коли руйнування легкової машини будуть більші, коли вантажівка пуста чи навантажена? (відповідь: навантажена). Тобто чим більша маса тіла, тим тіло більш інертне, тим вплив його на інші тіла буде більший.
Як впливає швидкість вантажівки на руйнування легковика? ( відповідь: Чим більша швидкість тим руйнування більші.)
Отже, чим більша маса тіла і його швидкість, тим вплив на інші тіла буде більший. Тобто тим більша кількість руху (імпульс тіла).
Можемо зробити висновок:
Імпульс тіла- це фізична величина, що є характеристикою механічного руху і дорівнює добутку маси тіла т на його швидкість v.
Позначають імпульс тіла літерою P.
Можемо записати формулу для імпульсу тіла:
, де т – маса тіла (кг)
v – швидкість ().
Оскільки швидкість величина векторна, а маса скалярна, то імпульс також є величиною векторною при чому напрямок швидкості і імпульсу тіла співпадають.
Імпульс як фізична величина має свої одиниці вимірювання:
Давайте розглянемо взаємодію двох куль під час удару. Оскільки вплив сили тяжіння компенсується реакцією опори, а сила тертя дуже мала, то нею можна знехтувати, тому систему двох куль можна вважати замкнутою.
Нехай кулі масами і рухаються на зустріч одна одній зі швидкостями і під час удару, кулі діють одна на одну із силами і , які згідно з третім законом Ньютона рівні за модулем і протилежні за напрямком.
(1)
Згідно з другим законом Ньютона: ,
, тоді можемо записати (1) рівність наступним чином:
(2)
Якщо скористаємось формулою для прискорення, то:
де , – швидкості куль після удару (мал.) а , оскільки час взаємодії двох куль однаковий.
Підставивши вирази для прискорення в рівність (2) отримаємо:
Оскільки знаменники обох частин рівності ріні, то їх можна скоротити і отримаємо:
Розкриємо дужки:
Добуток маси на швидкість – це яка величина? (імпульс тіла)
Перепишемо дане рівняння так, щоб початкові імпульси тіл були з одного боку рівності, а кінцеві з іншого.
Отримаємо:
Виходячи з даної рівності видно, що справа у нас сумарний імпульс куль до взаємодії, а зліва – після взаємодії.
Які числові значення цих сумарних імпульсів? (рівні)
Тобто, можемо зробити висновок:
Якщо два тіла взаємодіють лише одне з одним, то сума їхніх імпульсів до взаємодії і після взаємодії залишається однаковою.
Остання формула є записом закону збереження імпульсу для взаємодії двох тіл. (візьміть формулу в рамочку)
Якщо скористатись позначенням імпульсу тіла, то останню рівність можна переписати наступним чином:
Це твердження поширюється і на систему з довільною кількістю взаємодіючих тіл, тому можна дати загальне формулювання закону збереження імпульсу: (запишіть)
У замкнутій системі (ізольованій) векторна сума імпульсів тіл за будь-яких взаємодій між ними залишається незмінною.
де - кількість тіл в системі, а слово - означає стала (незмінна величина)
Закон збереження імпульсу – один з основних законів природи. Це положення справджується для всіх явищ природи.
V. Первинне осмислення нового матеріалу. – 2 хв.
Запропонувати учням поставити питання своїм однокласникам за вивченим матеріалом, на які можна дати відповідь «так» чи «ні».
VI. Закріплення отриманих знань. Розв’язування задач. – 6 хв.
VII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. – 2 хв.
Я дізнався (лась) на уроці…
Мені було цікаво, те що…
Більше всього мені сподобалось…
Отриманні знання знадобляться для…
VIII. Повідомлення домашнього завдання – 2 хв.
Опрацювати теоретичний матеріал підручника, конспект вивчити, виконати задачу із відповідної вправи.