Тема уроку "Рослини - символи України" для 2 класу. Урок побудований у формі рольової гри. Після опрацювання матеріалу є практичні завдання, а також додається презентація.
Тема. Що ти знаєш про рослини – символи України?
Мета. Поглибити і розширити знання учнів про рослини-символи нашої країни та показати, як оспівував їх український народ у своїй творчості та мистецтві; формувати уявлення про значення рослинних символів для кожного зокрема та для нації загалом; ознайомити із рослинами – символами в країнах зарубіжжя; заохочувати до досліджень та збереження української спадщини та природи рідного краю ; сприяти формуванню поваги до свого народу та минулого; розвивати пізнавальний інтерес; формувати бережливе ставлення до природи; формувати вміння висловлювати оцінні судження; удосконалювати вміння працювати в групах; виховувати любов до природи; розвивати вміння творчої діяльності учнів на уроках природознавства.
Обладнання: проектор, макети пристроїв для голосування, кетяг калини, виготовлений з підручних матеріалів, завдання на картках для роботи в групах, гілочка верби, виготовлена з підручних матеріалів, завдання на картках для індивідуальної роботи, мальва та квіти барвінку, виготовлені з підручних матеріалів.
Тип уроку: комбінований.
Клас: 2
Школа: Курганська загальноосвітня школа I – II ступенів
Вчитель: Юсенко Богданна Іванівна
Хід уроку
(Звучить сигнал початку засідань у ВРУ)
Диктор(вчитель) зачитує слова:
До зали запрошується адміністрація КР- Класної Ради:
Міністр з питань опадів та вітротворення – Назар Синоптик;
Міністр з питань зміни пір року, чех за походженням – Максимко Всепопорядку;
Міністр України з питань охорони рослинного світу – Анрійко Зростайко;
Міністр з питань охорони тваринного світу – Дмитрик Дбайко.
Головою КР, за рішенням минулого скликання, є Орест Природолюб.
Секретарем призначено________________________________________
(Знову звучить сигнал початку засідання)
Диктор:
Панове, пропоную розпочати роботу, прошу зайняти свої місця. Для початку визначимо порядок денний. До адміністрації Класної Ради надійшло повідомлення з позначкою «Терміново», прошу зачитати його, з вашого дозволу.
Секретар (учень) зачитує лист:
«Пише до вас емігрантка. Моя сім’я давно вже не проживає в Україні. Так склалося наше життя, та ми завжди з теплом у серці згадуємо рідну домівку.
Я пишу до вас, земляки, і звертаюся з проханням : виникла проблема і я прошу допомогти у її вирішенні: нещодавно почула слова «Рослини – символи України», а які вони є, я, на жаль, не знаю?
Допоможіть відшукати відповідь. Заздалегідь вдячна. З повагою Марічка Українка »
1 учень: Пропоную внести це питання в порядок денний.
2 учень: Вважаю за доцільне, також, внести пропозицію обговорити питання охорони рослин, адже ці поняття між собою тісно пов’язані.
3 учень: І питання охорони тварин, панове, обов’язково!
1 учень: Підтримую! Панове?
Всі учні: Згідні.
4 учень – голова засідання КР: Нагадаю, що всі рішення, по закінченню обговорення вносяться в папки «Другокласник- природознавець» .
Отож, звернемо увагу на порядок роботи КР.
(Слайд 1,2) Учні з вчителем обговорюють малюнковий план уроку.
Сьогодні 8 травня, п’ятниця . Пора року – весна. Температура повітря становить…; небо … , опади.., вітер (слабкий, помірний чи сильний).
(Діти задають додаткові запитання одразу вносячи дані спостережень у щоденник спостережень):
· Яка висота сонця над горизонтом?
· Яка тривалість дня і ночі навесні?
· Які зміни відбулися у рослинному світі?
. Які зміни помітні в тваринному світі?
Дякуємо, пане Назаре за вичерпну інформацію.
Це – рослини –символи. Символ – це предмет, річ, явище, яке має велике значення для багатьох людей. Отож, детальніше розглянемо кожен символ нашого народу.
Калина – це кущ заввишки до 3 метрів. Росте у лісах і майже у кожному дворі України. А на нашій планеті росте понад 200 видів калини.
Ця рослина цвіте білим суцвіттям, має яскраво-червоні плоди з кісточкою у вигляді сердечка. Калина — лікарська рослина. Її ягоди використовують у чай від кашлю, серцевих хвороб. Раніше дівчата нею рум‘янили свої личка, щоб були красивими.
Дівчата вишивають на сорочках калину, її вплітають у віночок.
(Перегляд слайдів 15-17)
- Доримуйте вірші:
1) Я люблю свою _______________________,
Цю красуню _______________________.
Коли____________________ дозріли ,
Я _________________ не віджену .
( Чепурну , пташок , ягоди , калину ).
2)Бо калина – то є ________________________
Життя роду і краси .
І калину ти , як ______________________,
Любий друже , _____________________!
(Бережи , символ , мати ).
Учень: Верба –також є символом нашого народу. Українське село важко уявити без верби. Її висаджували на городах, біля ставу, річки. У народі кажуть: „Де верба, там і вода”. Тому криниці копали, де росте верба. Верба - символ краси, пробудження природи. Вона дуже живуча: встромиш у землю гілочку, і виросте дерево; засип ранку порошком меленої вербової кори - і кров зупиниться. А котики верби – то перші квіти на нашому столі, у нашій оселі.
Запитання для знавців природи:
Як ви думаєте, навіщо потрібний пушок навколо квіточки? (Пушок навколо квіток не дає їм замерзнути.)
Вчитель: Подивіться: що це кружляє в повітрі, наче сніжинки? (Тополиний пух.) Це відцвітає тополя.
Учень: В народі кажуть: високий, як тополя, гнучка, як тополя, струнка, як тополя. Тополю теж вважали символом України, її саджали, якщо народжувалась дівчинка, у непомітному місці. Мазі та відвари з бруньок тополі мають цілющі властивості. Вони допомагають під час лікування ран, порізів, ударів. Якщо людина хоче пити, треба посмоктати гілочку тополі – і спрага мине.
IV. Фізкультхвилинка
Будемо квітучі, як калина,
Будемо гнучкі, як вербички,
Будемо високі, як тополі,
Будемо вертляві, як барвінки.
Цвіте синьо,
Лист зелений,
Квітник прикрашає.
Хоч мороз усе побив –
Його не займає. (Барвінок)
Учень: З давніх-давен шанують на Україні синьоокий барвінок. Не знайдеться в Україні такого села чи міста, де б не було цієї рослини. Барвінковий край - так називають нашу Батьківщину. Барвінок – це рослина з вічнозеленим листям і небесно-голубого кольору квітами. Його стебла стеляться низько, біля самої матінки-землі. Він завжди відчуває її тепло, тому не боїться морозів. В різних місцевостях має свої народні назви: барвін, барвінок хрещатий, могильник, а лагідно – барвіночок, барвінчик, барвінчичок.
Вчитель: Називається ще барвінок хрещатим від слова «хрест», бо його стебла перехрещуються одне з одним. Він росте біля криниці, щоб вода була чиста та цілюща. В давнину люди говорили, що благословенний і чарівний той край, де росте барвінок.
Хоч червоні, та не сальви
На стеблі розквітли… мальви
Мальва – це символ найдорожчого: любові до рідної землі, до народу. Не було колись українського села, а в ньому хати, де б не росли під вікнами мальви. Всім, хто вирушав у далеку-далеку дорогу, ці квіти нагадували: там земля мила, де мати родила!
Учень: Чорнобривців є близько 20 видів. Це квітка із своєрідним запахом, що допомагає позбутися головного болю. Тому букетики із чорнобривців, свіжих чи сухих завжди прикрашали українські хати.
Чорнобривці у народі ще називають: жовтяки, бархатки, бо яскраві суцвіття виграють у променях сонця. А назва їх походить від майстрів - чоботарів. Які виготовляли особливо гарні, святкові жіночі чобітки, що мали яскраво - червоні халяви та чорні голівки.
V. Закріплення та систематизація набутих знань.
Розгляньте зображення рослин та позначте лише ті, які є символами України (с.57)
Диктор:
Ми попрацювали плідно, проте в нас є ще одне відео звернення посадовців з-за кордону. Прошу, увага на екран.
(Заздалегідь підготовлене відео повідомлення містить цікаві факти про рослини – символи за кордоном та запитання для закріплення вивченого матеріалу.) (Додаток 1)
Прошу поповнити свої папки новими матеріалами ( Діти вносять в папки картинки символів з коротким описом.)
Бесіда:
- Які б рослини-символи ви хотіли посадити у себе на подвір’ї?
- Які б рослини хотіли б додати до списку рослин – символів?
11. Оцінювання.
- Отож, оцінимо роботу КР. Оцініть роботу свого товариша, дайте йому поради.
12. Домашнє завдання.
1 група – пошукове завдання: пояснити, що таке квітковий годинник
( підручник – с. 149) та запропонувати свій варіант такого годинника.
2 група – виконати завдання з зошиті з друкованою основою (2, с.57).
Диктор: Земля тисячоліттями пливе,
ось так, ось так, і не спішить нікуди.
А на Землі живуть цій люди,
працюють, сіють, жнуть і жнуть…
Посіють злість, а жнуть вже лють.
І що укинуть, те й зберуть.
А Богом заплановано не так,
І не кінцем кінчається життя,
бо то за нами вибори лежать,
бо то за нами прірва чи краса…
Додаток 1
Алоха! Мене звати Назаріко! Я з Мексики. Хочу розповісти вам про нашу рослину – симво і задати вам запитання.
Отож, нашим символом є … кактус.
Кактус-нопаль навіть намальований на гербі країни. Предки мексиканців колись побудували гігантське місто. У його назві друга частина індіанською означає "Місце, де росте нопаль"
З тих пір кактус є символом Мексики. Виростає він до розмірів хорошої яблуні. З листя цього кактуса навіть готують страви.
А тепер моє запитання: Чому ваш народ обрав калину і вербу як символи.
Мярхаба, друзі! Я живу в сонячній Туреччині. Звати мене Максмед. Хочу розповісти, яку рослинку обрав наш народ . Це – тюльпан. Навіть назва цієї квітки "тюльпан"-походить від турецького слова "тюрбан". Раніше він ріс тільки в садах дуже багатих людей Сходу. Цікаво, що колись за одну цибулину рідкісного сорту можна було купити будинок!
Що ви можете розповісти про ваші квіти?
Гамарджоба! Я вітаю вас! Я з Азербайджану. Звати мене Джіма.
Наш рослинний символ – цвіт граната. Гранату їли? А ми от милуємось ще й її цвітом. У нас гранатові дерева обвішані плодами цілий рік.
А які ваші рослини – символи цвітуть?