Урок у 2 класі на тему "Рослини-символи України".

Про матеріал

Тема уроку "Рослини - символи України" для 2 класу. Урок побудований у формі рольової гри. Після опрацювання матеріалу є практичні завдання, а також додається презентація.

Перегляд файлу

Тема. Що ти знаєш про рослини – символи України?

Мета. Поглибити і розширити знання учнів про рослини-символи нашої країни та показати, як оспівував їх український народ у своїй творчості та мистецтві; формувати уявлення про значення рослинних символів для кожного зокрема та для нації загалом; ознайомити із рослинами – символами в країнах зарубіжжя; заохочувати до досліджень та збереження української спадщини та природи рідного краю ; сприяти формуванню поваги до свого народу та минулого; розвивати пізнавальний інтерес; формувати бережливе ставлення до природи; формувати вміння висловлювати оцінні судження; удосконалювати вміння працювати в групах; виховувати любов до природи; розвивати вміння творчої діяльності учнів на уроках природознавства.

Обладнання: проектор,  макети пристроїв для голосування, кетяг калини, виготовлений з підручних матеріалів, завдання на картках для роботи в групах, гілочка верби, виготовлена з підручних матеріалів, завдання на картках для індивідуальної роботи, мальва та квіти барвінку, виготовлені з підручних матеріалів.

Тип уроку: комбінований.

Клас: 2

Школа:  Курганська загальноосвітня школа I – II ступенів

Вчитель: Юсенко Богданна Іванівна

Хід уроку

  1.                     Організаційна частина.

(Звучить сигнал початку засідань у ВРУ)

Диктор(вчитель) зачитує слова:

  • Доброго ранку, шановні присутні та дорогі гості нашого урочистого засідання Курганської Класної Ради школяриків – дипломатів, активістів, майбутніх професіоналів, а зараз трішечки артистів. Прошу всіх присутніх зайняти свої робочі місця.

 До зали запрошується адміністрація КР- Класної Ради:

Міністр з питань опадів та вітротворення – Назар Синоптик;

Міністр з питань зміни пір року, чех за походженням  – Максимко Всепопорядку;

Міністр України з питань охорони рослинного світу – Анрійко Зростайко;

Міністр з питань охорони тваринного світу – Дмитрик Дбайко.

Головою КР, за рішенням минулого скликання, є Орест Природолюб.

Секретарем призначено________________________________________

(Знову звучить сигнал початку засідання)

Диктор:

 Панове, пропоную розпочати роботу, прошу зайняти свої місця. Для початку визначимо порядок денний. До адміністрації Класної Ради надійшло повідомлення з позначкою «Терміново», прошу зачитати його, з вашого дозволу.

Секретар (учень) зачитує лист:

«Пише до вас емігрантка. Моя сім’я давно вже не проживає в Україні. Так склалося наше життя, та ми завжди з теплом у серці згадуємо рідну домівку.

 Я пишу до вас, земляки, і звертаюся з проханням : виникла проблема і я прошу допомогти у її вирішенні: нещодавно почула слова «Рослини – символи України», а які вони є, я, на жаль, не знаю?

Допоможіть відшукати відповідь. Заздалегідь вдячна.  З повагою Марічка Українка »

1 учень: Пропоную внести це питання в порядок денний.

2 учень: Вважаю за доцільне, також, внести пропозицію обговорити питання охорони рослин, адже ці поняття між собою тісно пов’язані.

3 учень: І питання охорони тварин, панове, обов’язково!

1 учень: Підтримую! Панове?

Всі учні: Згідні.

4 учень – голова засідання КР: Нагадаю, що всі рішення, по закінченню обговорення вносяться в папки «Другокласник- природознавець» .

 

Отож, звернемо увагу на порядок роботи КР.

(Слайд 1,2) Учні з вчителем обговорюють малюнковий план уроку.

  1.                   Хвилинка спостережень за природою
  •  До слова запрошується Назар Синоптик.

    Сьогодні  8 травня,  п’ятниця . Пора року – весна. Температура повітря становить…; небо … , опади.., вітер (слабкий, помірний чи сильний).

  • Чи є запитання до Міністра ?

(Діти задають додаткові запитання одразу вносячи дані спостережень у щоденник спостережень):

·              Яка висота сонця над горизонтом?

·              Яка тривалість дня і ночі навесні?

·              Які зміни відбулися у рослинному світі?

.               Які зміни помітні в тваринному світі?

Дякуємо, пане Назаре за вичерпну інформацію.

  1.                 Актуалізація опорних знань учнів. Повторення попередньо вивченого матеріалу.
  • Панове, надійшло фото повідомлення. Увага на екран.
  • Якщо ви знаєте назву зображеної рослини чи тварини, то натискайте кнопки на пульті. (Слайди 3-14)
  1.             Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу.
  1. Робота з підручником
  •  Для того, щоб допомогти Марічці Українці вирішити її проблему скористаємось підручником (с.148)
  • Розгляньте зображення. Які рослинки впізнали?

Це – рослини –символи. Символ – це предмет, річ, явище, яке має велике значення для багатьох людей. Отож, детальніше розглянемо кожен символ нашого народу.

  1. Розповідь вчителя про калину

           Калина – це кущ заввишки до 3 метрів. Росте у лісах і майже у кожному дворі України. А на нашій планеті росте понад 200 видів калини.

   Ця рослина цвіте білим суцвіттям, має яскраво-червоні плоди з кісточкою у вигляді сердечка. Калина — лікарська рослина. Її ягоди використовують у чай  від кашлю, серцевих хвороб. Раніше дівчата нею рум‘янили свої личка, щоб були красивими.

     Дівчата вишивають на сорочках калину, її вплітають у віночок.

(Перегляд слайдів 15-17)

  1.                   Практичне завдання. Робота в групах

- Доримуйте вірші:

            1) Я люблю свою _______________________,

                 Цю красуню    _______________________.

                 Коли____________________ дозріли ,

                 Я _________________ не віджену .

          ( Чепурну , пташок , ягоди , калину ). 

               2)Бо калина – то є ________________________

                 Життя роду і краси .

                 І калину ти , як ______________________,

                 Любий друже , _____________________!

             (Бережи , символ , мати ).

  1. Презентація здобутої учнями інформації про вербу.

Учень: Верба –також є символом нашого народу. Українське село важко уявити без верби. Її висаджували на городах, біля ставу, річки. У народі кажуть: „Де верба, там і вода”. Тому криниці копали, де росте верба. Верба - символ краси, пробудження природи. Вона дуже живуча: встромиш у землю гілочку, і виросте дерево; засип ранку порошком меленої вербової кори - і кров зупиниться. А котики верби – то перші квіти на нашому столі, у нашій оселі.  

Запитання для знавців природи:

 Як ви думаєте, навіщо потрібний пушок навколо квіточки? (Пушок навколо квіток не дає їм замерзнути.)

  1. Розповідь про тополю

Вчитель: Подивіться: що це кружляє в повітрі, наче сніжинки? (Тополиний пух.) Це відцвітає тополя.  

Учень: В народі кажуть: високий, як тополя, гнучка, як тополя, струнка, як тополя. Тополю теж вважали символом України, її саджали, якщо народжувалась дівчинка, у непомітному місці. Мазі та відвари з бруньок тополі мають цілющі властивості. Вони допомагають під час лікування ран, порізів, ударів. Якщо людина хоче пити, треба посмоктати гілочку тополі – і спрага мине.

IV. Фізкультхвилинка

Будемо квітучі, як калина,                

Будемо гнучкі, як вербички,

Будемо високі, як тополі,

Будемо вертляві, як барвінки.

  1. Розповідь про рослину – символ барвінок.
  • Не тільки дерева та кущі є символами України, а й квіти.  Відгадайте загадку .

 Цвіте синьо,

Лист зелений,

Квітник прикрашає.

Хоч мороз усе побив –

Його не займає. (Барвінок)

Учень:  З давніх-давен шанують на Україні синьоокий барвінок. Не знайдеться в Україні такого села чи міста, де б не було цієї рослини. Барвінковий край - так називають нашу Батьківщину. Барвінок – це рослина з вічнозеленим листям і небесно-голубого кольору квітами.  Його стебла стеляться низько, біля самої матінки-землі. Він завжди відчуває її тепло, тому не боїться  морозів. В різних місцевостях  має свої народні назви: барвін,  барвінок хрещатий,  могильник, а лагідно – барвіночок, барвінчик, барвінчичок.

Вчитель: Називається ще барвінок хрещатим від слова «хрест», бо його стебла перехрещуються одне з одним. Він росте біля криниці, щоб вода була чиста та цілюща. В давнину люди говорили, що благословенний і чарівний той край, де росте барвінок.

  1. Розповідь про рослину -  символ мальву.

Хоч червоні, та не сальви
На стеблі розквітли…  мальви
        Мальва – це символ найдорожчого: любові до рідної землі, до народу. Не було колись українського села, а в ньому хати, де б не росли під вікнами мальви. Всім, хто вирушав у далеку-далеку дорогу, ці квіти нагадували: там земля мила, де мати родила!

  1.                   Розповідь про рослину – символ чорнобривці.

Учень: Чорнобривців є близько 20 видів. Це квітка із своєрідним запахом, що допомагає позбутися головного болю. Тому букетики із чорнобривців, свіжих чи сухих завжди прикрашали українські хати.

Чорнобривці у народі ще називають: жовтяки, бархатки, бо яскраві суцвіття виграють у променях сонця. А назва їх походить від майстрів - чоботарів. Які виготовляли особливо гарні, святкові жіночі чобітки, що мали яскраво - червоні халяви та чорні голівки.
V. Закріплення та систематизація набутих знань.

  1.  Робота в зошиті з друкованою основою

Розгляньте зображення рослин та позначте лише ті, які є символами України (с.57)

Диктор:

Ми попрацювали плідно, проте в нас є ще одне відео звернення посадовців з-за кордону. Прошу, увага на екран.
(Заздалегідь підготовлене відео повідомлення містить цікаві факти про рослини – символи за кордоном та запитання для закріплення вивченого матеріалу.) (Додаток 1)

  1. Підсумок уроку. Застосування набутих знань на практиці.

Прошу поповнити свої папки новими матеріалами ( Діти вносять в папки картинки символів з коротким описом.)

Бесіда:

- Які б рослини-символи ви хотіли посадити у себе на подвір’ї?

- Які б рослини хотіли б додати до списку рослин – символів?
         11. Оцінювання.

- Отож, оцінимо роботу КР. Оцініть роботу свого товариша, дайте йому поради.

12. Домашнє завдання.

1 група – пошукове завдання: пояснити, що таке квітковий годинник

( підручник – с. 149) та запропонувати  свій варіант такого годинника.

2 група – виконати завдання з зошиті з друкованою основою (2, с.57).

Диктор:                         Земля тисячоліттями пливе,

                                        ось так, ось так, і не спішить нікуди.

                                        А на Землі живуть цій люди,

                                        працюють, сіють, жнуть і жнуть…

                                        Посіють злість, а жнуть вже лють.

                                        І що укинуть, те й зберуть.

                                        А Богом заплановано не так,

                                        І не кінцем кінчається життя,

                                        бо то за нами вибори лежать,

                                        бо то за нами прірва чи краса…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                      Додаток 1

       Алоха! Мене звати Назаріко! Я з Мексики. Хочу розповісти вам про нашу рослину – симво і задати вам запитання.

Отож, нашим символом є … кактус.

Кактус-нопаль навіть намальований на гербі країни. Предки мексиканців  колись побудували гігантське місто. У його назві друга частина індіанською означає "Місце, де росте нопаль"

З тих пір кактус є символом Мексики. Виростає він до розмірів хорошої яблуні. З листя цього кактуса навіть готують страви.

А тепер моє запитання: Чому ваш народ обрав калину і вербу як символи.

 

Мярхаба, друзі! Я живу в сонячній Туреччині. Звати мене Максмед. Хочу розповісти, яку рослинку обрав наш народ . Це – тюльпан. Навіть назва цієї квітки "тюльпан"-походить від турецького слова "тюрбан". Раніше він ріс тільки в садах дуже багатих людей Сходу. Цікаво, що колись за одну цибулину рідкісного сорту можна було купити будинок!

Що ви можете розповісти про ваші квіти?

 

Гамарджоба! Я  вітаю вас! Я з Азербайджану. Звати мене Джіма.

Наш рослинний символ – цвіт граната. Гранату їли?  А ми от милуємось ще й її цвітом.  У нас гранатові дерева обвішані плодами цілий рік.

А які ваші рослини – символи цвітуть?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Цибульська Людмила Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кашанська Альона Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 березня 2018
Переглядів
6494
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку