Квест-урок "Час про пташину подбати"

Про матеріал

Націлити учнів на необхідність допомоги птахам взимку.

Заохотити до виготовлення і вивішування годівниць, підкормки і спостереження.

Сприяти розвитку таких моральних якостей як інтерес і любов до живої природи, співчуття кожній пташині, кожній тваринці взимку.

Виховувати творчі здібності, відповідальність за доручену справу, колективізм, ініціативність.

Перегляд файлу

Квест-урок «Час про пташину подбати»

 

Мета. Націлити учнів на необхідність допомоги птахам взимку.

Заохотити до виготовлення і вивішування годівниць, підкормки і спостереження.

Сприяти розвитку таких моральних якостей як інтерес і любов до живої природи, співчуття кожній пташині, кожній тваринці взимку.   

Виховувати творчі здібності, відповідальність за доручену справу, колективізм, ініціативність.

Обладнання. Малюнки з зображенням птахів, виставка           

дитячих книжок про птахів, малюнки дітей, фотографії             годівничок

 

Хід заходу

І. Актуалізація опорних знань

   -  Подивіться у вікно. Сьогодні надворі холодно. Все вкрите снігом – і земля, і дахи будинків, навіть на деревах сніг. Взимку всі намагаються сховатися від морозу, холодного крижаного вітру, і кожен по-своєму пристосувався зимувати.

Наш захід незвичайний. Про що він, ви здогадаєтеся, коли відгадаєте загадку.

              Що двічі родиться: вперше – гладеньке,

               А вдруге – пухкеньке. (Птах)

- Що ви знаєте про птахів?

- Яких птахів називають перелітними?

- Чому вони відлітають?

- Яких птахів називаємо зимуючими?

- Які птахи восени наближаються до людських осель?

- Чому?

ІІ. Повідомлення вчителя, або завчасно підготовленого учня цікавої інформації про користь пташок.
- Птахів здавна називають санітарами лісів, полів. А чи знаєте ви, що маленька синичка — з'їдає за день комах стільки, скільки важить сама. Підраховано, що пара синиць оберігає плодовий сад на сорок дерев. Шпак — тільки за сніданок поїдає 50—60 комах. Ластівка — за літо з'їдає до мільйона комах. 
- Але ж як сказати пташкам, щоб вони прилетіли жити до вашого саду? Адже не вийдеш на дорогу і не кричатимеш: "Гей! Мухоловки, сороки, горобці, синички, летіть до мене!" Це можна зробити простіше. А як саме, подумайте і скажіть ви мені. Мені дуже цікаво почути ваші думки. (Відповіді учнів).
Молодці, потрібно ще восени вивішувати годівнички і підгодовувати  пташок. Тоді вони і взимку будуть прилітати у ваш садок.
Подумайте, а годівнички потрібно вивішувати тільки для того, щоб врятувати сад? (Відповіді учнів).
- Вірно, годівнички потрібні для того, щоб рятувати самих птахів. Зима для будь-яких тварин – це велике випробовування. По-різному пристосувалися вони до зменшення, а то й до майже повного зникнення кормів. Одні впадають у сплячку, другі – відлітають у теплі та багаті на корм райони, треті – залишаються зимувати, сподіваючись знайти корм, що залишився з літа. Тож саме тепер тварини, зокрема і птахи, потребують нашої допомоги. І найкращим подарунком для них стане годівничка.
Підгодовуючи птахів, ви захищатимете їх від голоду і холоду, захищатимете й дерева (передусім, фруктові) від видзьобування бруньок птахами, а також пташки залишаться гніздитися у вашому саду та захищатимуть його від шкідників.
 

ІІІ. Розповідь про пташок.

Сьогодні поговоримо про пташок, які залишилися зимувати в наших краях.

Загадка 1.    Сіренький, моторний,

                     на соняшник сів,

                     надзьобався добре

                     й далі полетів.(Горобчик)

     Горобець – маленька сіренька пташка. Взимку вони настовбурчилися, розпушилися, стали схожі на мячики. Стрибають по снігу, крихти збирають

Загадка 2.   Жовті груди маю

                   І за день стільки комах зїдаю,                

                   Скільки важу сама. (Синичка)

 

     У синички ошатна жовта сорочка,чорна краватка, зеленкувата спинка, яскраво-білі щічки,на голові чорна шапочка. Синичка дуже рухлива. Причепившись до найтоншої гілочки, вона може повисати вниз головою. Це можливо тому, що у неї довгі пальці на лапках. Гострим довгим дзьобиком синиця дістає з тріщин на деревах для себе поживу – комах, личинки. А взимку пташки їдять насіння. Гнізда мостять у дуплах, штучних дуплянках або у синичниках.

 

Загадка 3. Вірно людям я служу

                  Їм дерева стережу.

                   Дзьоб міцний і гострий маю,

                  Шкідників ним здобуваю. (Дятел)

 

     Дятел – птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на плечах. На крилах і крайніх перах хвоста – поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка. Знизу тіло рудувато-біле, підхвістя яскраво-червоне. Живиться переважно комахами, взимку – насінням хвойних дерев.

 

Загадка 4. Подивися у дворі

                  В чорних шапочках птахи

                  Ще й червоні  фартушки

                  Одягли собі пташки.(Снігурі)

 

      Снігурі – червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Прилітають до нас з далекої півночі. Взимку їдять різні ягоди, бруньки дерев, насіння бур’янів .Коротким і товстим дзьобом снігурі вправно вилущують насіння ясена, горобини. Гніздяться у хвойних густих лісах. Снігурі довірливі, неквапливі птахи. Співають ці пташки нескладні пісеньки, які особливо приємно почути взимку, коли відлітає більшість співаючих птахів.

        Легенда « Чому у снігура червоні груди»

   Жив собі снігур. Захотілося йому до сонця долетіти. Вирушив у дорогу. Подивилося сонце на сміливця, здивувалося. Як посмів зимовий птах до небесного світила добратися! Виставило сонце свої вогняні стріли, запалило груди снігуреві. Не пустило вище. З тих пір снігурі червоні груди мають.

 

Загадка 5. Біла латка, чорна латка

                 По березі скаче.( Сорока )

 

     До яких тільки хитрощів, до яких вивертів не вдаються птахи, щоб відвернути увагу від своїх гнізд! Виявляється, сороки, крім справжніх гнізд, в яких виводять сорочат, будують ще й додаткові, фальшиві. Варто з’явитися комусь біля справжнього гнізда, як хитруни залишають їх і летять до фальшивих, бажаючи відвести непроханого гостя подалі від своїх малюків.

 

ІV. Гра «Чия це пісенька»

 

Подивимося, хто з вас не лише знає птахів, а й знає їхні голоси.

  • Чик – чирик! (Горобчик)
  • Кар – ро –ка! (Ворона)
  • Чи – чи – ку! (Синиця)
  • Чек – чек! (Сорока)
  • Трр – тррр! (Дятел)

 

V. Конкурс на найкращу годівничку.

  • Настав час подумати, чим ми зможемо взимку допомогти пташкам.

    Діти демонструють, які годівнички вони зробили для пернатих друзів.

 

VI. Пташина їдальня.

    Гляньте – стрибають горобчики вздовж доріжок і викльовують насіння споришу ( демонстрація малюнка ). Отже подобається воно їм. Спориш ще називають «пташиною гречкою». Зберіть насіння цієї рослини і підгодовуйте горобців.

     Сизі голуби довгі колоски подорожника клюють. Видно, вони насіння подорожника люблять. Візьмемо й його – порадуємо голубів під час зимових холодів.

      А синички хоч і комахоїдні птахи, взимку охоче їдять насіння кавуна, льону, салату.

      Висушіть насіння кавуна, дині, гарбуза, соковиті плоди горобини, бузини, калини. Жменька цього корму – допомога нашим пернатим друзям у важкий для них холодний період року.

       Їдять пташки крихти хліба, насіння соняшника, зерно, сало.

 

VІI. Вірші про пташок.

  1. Гуляють білі сніговиці, 
    Тріщить мороз, гудуть вітри, 
    Сидять зажурені синиці, 
    І повзики, і снігурі. 
    Зима. Зима. Не те, що влітку. 
    Біліє далич снігова. 
    І на малесеньку чечітку 
    Колючий острах навіва.
    Дзьобатий дятел діловито 
    У стовбур стука, не дріма. 
    Але тепер йому не літо – 
    Кругом зима, кругом зима! 
    А сніг летить, а вітер злиться 
    І навіть щиглик на біду, 
    Хоч звичка в нього – бадьориться 
    Сидить зажурений в саду.

 

  1. Інсценізація вірша. 
    (Кілька дітей у масках пташок скачуть, гріючись).
    Автор. Ой мороз, який мороз! 
    Всіх пташок проймає дрож. 
    Скачуть, скачуть горобці:
    Горобці. - Дайте нам зерна, ців-ців. 
    Автор. А синички невеличкі 
    Просять: 
    Синички. «Дайте рукавички». 
    Автор. Снігурі сидять вгорі, 
    Заздрять дуже дітворі: 
    Снігурі. - Вам, дівчатка і хлоп’ятка, 
    Тепло, бо у вас є хатка, 
    А у нас нема хатинки 
    Й на обід - ані зернинки. 
    1. учень. Зрозуміло в чому річ, 
    Допоможем, друзі, 
    Певно, важко день і ніч 
    Порпатись в галуззі. 
    Їжі мало, бо зима! 
    Ну, то я – до зали! 
    Годівниці недарма, 
    Значить, майстрували! 
    (Підбігає і бере годівничку)


2. учень. Заготовили кормів 
Для пташок доволі. 
Є насіння бур’янів, 
Є зерно у школі.
Різних ягід також є – 
Все, як бачте, вчасно. 
Сяде пташка, поклює - 
І зими не страшно! 
3 учень. Ніколи не зробимо шкоди 
Ми пташці у нашім краю! 
Хай лише і в гаї, і в лісі 
Співає для нас у маю. 
Ми друзі і вірні, і чуйні, 
Бо ми бережем повсякчас 
Пташок, що літають у вирій 
І тих, що зимують у нас. 


4.учень. Зустрінуться в рідному краї 
З ключем журавлиним вгорі 
Синичок і щигликів зграї, 
Вітаючи спалах зорі.
 

          Крихта хліба

З лісосмуг, де свищуть сніговиці,

Де не стало корму і тепла,

Перебрались лагідні синиці

У садки до нашого села.

В завірюху, ожеледь, морози

Стукають синиці у вікно,

З горобцями ділять на дорозі

Крихту хліба мерзлу і зерно.

Пригощав пташок я з годівниць,

І почав нарешті відчувать,

Що для когось крихта – це дрібниця.

А для пташки –жить чи замерзать. ( А. Качан )

VІІI. Підсумок заходу

Учитель. Дякую вам, діти, за те, що були такими активними та мудрими.  Маю надію, що ви зрозуміли, що зима важка пора для птахів. В зимовий час птахи гинуть не стільки від холоду, а від того, що не 
вистачає їжі. Ось у ці скрутні часи для птахів на допомогу повинні прийти учні і дорослі. Якщо кожна школа в нашій країні поставить хоча б одну годівницю, то всі птахи будуть забезпечені кормом. 
Допоможемо птахам взимку, а вони віддячать нам влітку! 
А зараз ми всі разом вийдемо у наш садок і повісимо наші годівнички та насипимо туди корму, який ми з вами вже заготували завчасно. 

 

Розвішування годівничок на деревах.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Жеребило Надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
1506
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку