Націлити учнів на необхідність допомоги птахам взимку.
Заохотити до виготовлення і вивішування годівниць, підкормки і спостереження.
Сприяти розвитку таких моральних якостей як інтерес і любов до живої природи, співчуття кожній пташині, кожній тваринці взимку.
Виховувати творчі здібності, відповідальність за доручену справу, колективізм, ініціативність.
Квест-урок «Час про пташину подбати»
Мета. Націлити учнів на необхідність допомоги птахам взимку.
Заохотити до виготовлення і вивішування годівниць, підкормки і спостереження.
Сприяти розвитку таких моральних якостей як інтерес і любов до живої природи, співчуття кожній пташині, кожній тваринці взимку.
Виховувати творчі здібності, відповідальність за доручену справу, колективізм, ініціативність.
Обладнання. Малюнки з зображенням птахів, виставка
дитячих книжок про птахів, малюнки дітей, фотографії годівничок
Хід заходу
І. Актуалізація опорних знань
- Подивіться у вікно. Сьогодні надворі холодно. Все вкрите снігом – і земля, і дахи будинків, навіть на деревах сніг. Взимку всі намагаються сховатися від морозу, холодного крижаного вітру, і кожен по-своєму пристосувався зимувати.
Наш захід незвичайний. Про що він, ви здогадаєтеся, коли відгадаєте загадку.
Що двічі родиться: вперше – гладеньке,
А вдруге – пухкеньке. (Птах)
- Що ви знаєте про птахів?
- Яких птахів називають перелітними?
- Чому вони відлітають?
- Яких птахів називаємо зимуючими?
- Які птахи восени наближаються до людських осель?
- Чому?
ІІ. Повідомлення вчителя, або завчасно підготовленого учня цікавої інформації про користь пташок.
- Птахів здавна називають санітарами лісів, полів. А чи знаєте ви, що маленька синичка — з'їдає за день комах стільки, скільки важить сама. Підраховано, що пара синиць оберігає плодовий сад на сорок дерев. Шпак — тільки за сніданок поїдає 50—60 комах. Ластівка — за літо з'їдає до мільйона комах.
- Але ж як сказати пташкам, щоб вони прилетіли жити до вашого саду? Адже не вийдеш на дорогу і не кричатимеш: "Гей! Мухоловки, сороки, горобці, синички, летіть до мене!" Це можна зробити простіше. А як саме, подумайте і скажіть ви мені. Мені дуже цікаво почути ваші думки. (Відповіді учнів).
Молодці, потрібно ще восени вивішувати годівнички і підгодовувати пташок. Тоді вони і взимку будуть прилітати у ваш садок.
Подумайте, а годівнички потрібно вивішувати тільки для того, щоб врятувати сад? (Відповіді учнів).
- Вірно, годівнички потрібні для того, щоб рятувати самих птахів. Зима для будь-яких тварин – це велике випробовування. По-різному пристосувалися вони до зменшення, а то й до майже повного зникнення кормів. Одні впадають у сплячку, другі – відлітають у теплі та багаті на корм райони, треті – залишаються зимувати, сподіваючись знайти корм, що залишився з літа. Тож саме тепер тварини, зокрема і птахи, потребують нашої допомоги. І найкращим подарунком для них стане годівничка.
Підгодовуючи птахів, ви захищатимете їх від голоду і холоду, захищатимете й дерева (передусім, фруктові) від видзьобування бруньок птахами, а також пташки залишаться гніздитися у вашому саду та захищатимуть його від шкідників.
ІІІ. Розповідь про пташок.
Сьогодні поговоримо про пташок, які залишилися зимувати в наших краях.
Загадка 1. Сіренький, моторний,
на соняшник сів,
надзьобався добре
й далі полетів.(Горобчик)
Горобець – маленька сіренька пташка. Взимку вони настовбурчилися, розпушилися, стали схожі на м’ячики. Стрибають по снігу, крихти збирають
Загадка 2. Жовті груди маю
І за день стільки комах з’їдаю,
Скільки важу сама. (Синичка)
У синички ошатна жовта сорочка,чорна краватка, зеленкувата спинка, яскраво-білі щічки,на голові чорна шапочка. Синичка дуже рухлива. Причепившись до найтоншої гілочки, вона може повисати вниз головою. Це можливо тому, що у неї довгі пальці на лапках. Гострим довгим дзьобиком синиця дістає з тріщин на деревах для себе поживу – комах, личинки. А взимку пташки їдять насіння. Гнізда мостять у дуплах, штучних дуплянках або у синичниках.
Загадка 3. Вірно людям я служу
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю. (Дятел)
Дятел – птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на плечах. На крилах і крайніх перах хвоста – поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка. Знизу тіло рудувато-біле, підхвістя яскраво-червоне. Живиться переважно комахами, взимку – насінням хвойних дерев.
Загадка 4. Подивися у дворі
В чорних шапочках птахи
Ще й червоні фартушки
Одягли собі пташки.(Снігурі)
Снігурі – червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Прилітають до нас з далекої півночі. Взимку їдять різні ягоди, бруньки дерев, насіння бур’янів .Коротким і товстим дзьобом снігурі вправно вилущують насіння ясена, горобини. Гніздяться у хвойних густих лісах. Снігурі довірливі, неквапливі птахи. Співають ці пташки нескладні пісеньки, які особливо приємно почути взимку, коли відлітає більшість співаючих птахів.
Легенда « Чому у снігура червоні груди»
Жив собі снігур. Захотілося йому до сонця долетіти. Вирушив у дорогу. Подивилося сонце на сміливця, здивувалося. Як посмів зимовий птах до небесного світила добратися! Виставило сонце свої вогняні стріли, запалило груди снігуреві. Не пустило вище. З тих пір снігурі червоні груди мають.
Загадка 5. Біла латка, чорна латка
По березі скаче.( Сорока )
До яких тільки хитрощів, до яких вивертів не вдаються птахи, щоб відвернути увагу від своїх гнізд! Виявляється, сороки, крім справжніх гнізд, в яких виводять сорочат, будують ще й додаткові, фальшиві. Варто з’явитися комусь біля справжнього гнізда, як хитруни залишають їх і летять до фальшивих, бажаючи відвести непроханого гостя подалі від своїх малюків.
ІV. Гра «Чия це пісенька»
Подивимося, хто з вас не лише знає птахів, а й знає їхні голоси.
V. Конкурс на найкращу годівничку.
Діти демонструють, які годівнички вони зробили для пернатих друзів.
VI. Пташина їдальня.
Гляньте – стрибають горобчики вздовж доріжок і викльовують насіння споришу ( демонстрація малюнка ). Отже подобається воно їм. Спориш ще називають «пташиною гречкою». Зберіть насіння цієї рослини і підгодовуйте горобців.
Сизі голуби довгі колоски подорожника клюють. Видно, вони насіння подорожника люблять. Візьмемо й його – порадуємо голубів під час зимових холодів.
А синички хоч і комахоїдні птахи, взимку охоче їдять насіння кавуна, льону, салату.
Висушіть насіння кавуна, дині, гарбуза, соковиті плоди горобини, бузини, калини. Жменька цього корму – допомога нашим пернатим друзям у важкий для них холодний період року.
Їдять пташки крихти хліба, насіння соняшника, зерно, сало.
VІI. Вірші про пташок.
2. учень. Заготовили кормів
Для пташок доволі.
Є насіння бур’янів,
Є зерно у школі.
Різних ягід також є –
Все, як бачте, вчасно.
Сяде пташка, поклює -
І зими не страшно!
3 учень. Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у нашім краю!
Хай лише і в гаї, і в лісі
Співає для нас у маю.
Ми друзі і вірні, і чуйні,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій
І тих, що зимують у нас.
4.учень. Зустрінуться в рідному краї
З ключем журавлиним вгорі
Синичок і щигликів зграї,
Вітаючи спалах зорі.
Крихта хліба
З лісосмуг, де свищуть сніговиці,
Де не стало корму і тепла,
Перебрались лагідні синиці
У садки до нашого села.
В завірюху, ожеледь, морози
Стукають синиці у вікно,
З горобцями ділять на дорозі
Крихту хліба мерзлу і зерно.
Пригощав пташок я з годівниць,
І почав нарешті відчувать,
Що для когось крихта – це дрібниця.
А для пташки –жить чи замерзать. ( А. Качан )
VІІI. Підсумок заходу
Учитель. Дякую вам, діти, за те, що були такими активними та мудрими. Маю надію, що ви зрозуміли, що зима важка пора для птахів. В зимовий час птахи гинуть не стільки від холоду, а від того, що не
вистачає їжі. Ось у ці скрутні часи для птахів на допомогу повинні прийти учні і дорослі. Якщо кожна школа в нашій країні поставить хоча б одну годівницю, то всі птахи будуть забезпечені кормом.
Допоможемо птахам взимку, а вони віддячать нам влітку!
А зараз ми всі разом вийдемо у наш садок і повісимо наші годівнички та насипимо туди корму, який ми з вами вже заготували завчасно.
Розвішування годівничок на деревах.