Урок у 3 класі "Бактерії"

Про матеріал

Інформація, з якою виступають групи, була попередньо зібрана дітьми, олрацьована у групах до уроку. Повідомлення дітей були вставлені у конспект леред уроком. На основі зібраних матеріалів були підготовлені завдання, що містяться після виступів кожної групи.

Перегляд файлу

                                 Бактерії ( 3 клас)

 

Мета: формувати уявлення про бактерії як живі організми, про профілактику захворювань, що спричиняються мікроорганізмами, про корисні бактерії; формувати вміння узагальнювати, висловлювати судження; встановлювати взаємозв’язки між об’єктами живої і неживої природи; розвивати зв’язне мовлення; виховувати санітарно-гігієнічні навички поводження у природі.

    Хід уроку

І. Мотивація

   Вже дзвінок нам дав сигнал:

   Працювати час настав!

   Тож і ви часу не гайте,

   Працювати починайте!

  • Вже не перший урок ми з вами крок за кроком вивчаємо живу природу. Чим жива природа відрізняється від неживої?
  • Вона народжується, росте, живиться, рухається, розмножується і помирає.
  • Згадайте і назвіть, на які царства поділяється жива природа.
  • Це рослини, тварини, гриби, дробянки, віруси. 
  • Чим рослини відрізняються від тварин?
  • Будовою, способом харчування, розмноження. Рослини не пересуваються як тварини.
  • Чому гриби виділили в окрему групу?
  • Тому що вони відрізняються від рослин і тварин.
  • Чи потрібні природі рослини? Тварини? Гриби? Доведіть.

“Метод “Прес”

Я вважаю, що ...  тому, що... наприклад ... Таким чином...

Всіх цих представників живої природи ми з вами можемо побачити, взяти в руки. Але є ще царство живих організмів, яких ми не можемо бачити і відчувати на вагу. Це – царство дробянок.

Чи потрібні вони нам, ці істоти, чи природі взагалі, якщо ми їх не відчуваємо і не бачимо? Чи може природа без них обійтись?

На ці питання ми спробуємо дати відповідь.

ІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

Ми з вами розпочинаємо подорож у світ найчисленніших і найрізноманітніших живих земних мешканців – мікроорганізмів. Вони є всюди – у ґрунті й в океані, у повітрі на скелях, у нашому роті і в шлунку. І навіть у краплі, здавалося б прозорої води. Але де ж вони? Адже ж, як ми вже казали, ця крапля води здається прозорою і на перший погляд у ній нічого немає. Але візьмемо піпетку й перенесемо краплю води, наприклад, зі ставка, на предметне скло. Покладемо його під об’єктив мікроскопа. А тепер подивимося. Дивовижне життя вирує в цій крапельці! Ми бачимо крихітних істот, що інколи складаються з однієї клітини.

Три групи, на які поділений клас спробують дати відповідь на ці запитання.

ІІІ. Надання необхідної інформації.

Виступ груп.

  1. Науковці-дослідники.

Що таке бактерії?

 Бактерій більше за всіх інших земних організмів. Наприклад, в чайній ложці звичайного садового ґрунту міститься більше 5 мільярдів бактерій, а на шкірі здорової людини їх, як правило, більше, ніж клітин в усьому її тілі.

 Припускається, що бактерії були першими мешканцями Землі.

Дослідження давніх скам’янілостей під мікроскопом показало, що вже три мільярди років тому на Землі існували найпростіші  форми бактерій. Поступово з деяких з них утворилися більш складні організми – синьо-зелені водорості. Розмножуються бактерії поділом.

 

Вивчає всіх найдрібніших мешканців Землі дуже цікава наука – мікробіологія. Назва її походить від грецьких слів: мікро – малий, біо – життя, логос – учення. Ця наука вивчає бактерії, водорості і гриби. Виявляється, що ці крихітні невидимі істоти є дуже важливими для людини. Наприклад, без них не можна обійтися у виноробстві або під час випікання хліба.

 

У 1996 році вчені дослідили знайдений в Антарктиді метеорит. Вони встановили, що приблизно 16 мільйонів років тому в результаті удару астероїда він відокремився від планети Марс і після довгого блукання в космосі (приблизно 13 мільйонів років) упав на Землю, де й був знайдений полярниками Антарктиди. У цьому метеориті за допомогою електронного мікроскопа знайшли істот, які нагадували земних бактерій. Вчені припускають, що на Марсі, як і на Землі, три з половиною мільярди років тому зародилося життя. І хоча на червоній планеті природні умови не підходящі для розвитку життя, все ж, його найпростіші форми могли зберегтися.

 

У 2004 році на Марсі працювали дивовижні роботи-марсоходи. Вони дослідили, що в місцях, де температура коливається від – 90 до + 25, цілком можуть існувати мікроорганізми, наприклад бактерії. Крім того, бактерії також можуть жити і в кризі. Існує навіть гіпотеза, що життя на Землю було занесене кометами. Адже комети – це брили криги, які містять і мінеральні речовини, наприклад каміння.

 

  Бактерії – найпростіші істоти. Але їхня життєстійкість вражає уяву. Вони витримують надто високі і надто низькі температури, можуть існувати в умовах відкритого космосу, без повітря, витримувати величезний тиск, радіацію. Біологи відкрили життєздатні клітини в осадах і смолах віком більше 300 мільйонів років.

 

Завдання

1.Прочитайте, які за формою бувають бактерії.

ЛЬКУКИ

ЛИЧПАКИ

МИКО

РАЛІСПІ

2.Продовжіть речення. “ Як живі організми бактерії... дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають

 

  1. Медичні робітники.

Якщо у вас на руці є подряпина, а ви полінувалися змазати її йодом, то через декілька днів на руці може утворитися гнійна пухлина. Відбувається це через те, що в рану потрапили мікроби – найдрібніші живі істоти.

 

 У порожнині рота міститься велика кількість бактерій. Адже в роті створюються сприятливі умови – вологість, тепло, вдосталь їжі для мікробів. Особливо велика кількість їх поселяється між зубами, на яснах. Справжні розсадники бактерій – це каріозні зуби та їхні корені.

 

 На 1 см шкіри здорової людини знаходиться декілька десятків тисяч мікроорганізмів. Це бактерії та грибки. Особливо багато їх на волосяних мішечках, у протоках сальних і потових залоз. На брудній, немитій шкірі легко виникають нариви. Тому дуже важливо слідкувати за чистотою, а отже. І здоровям своєї шкіри.

 

Дуже багато мікробів поселяється в кишечнику. І серед них – не менше 40 видів кишкової палички. Одні види – корисні, вони сприяють перетравленню їжі, виробляють потрібні для організму речовини. Інші ж є небезпечними і призводять до тяжких хвороб, наприклад холери, чуми.

 

В організмі людини звичайно міститься в 10 разів більше бактерій, ніж людських клітин, найбільша кількість цих бактерій знаходиться на шкірі і в травному тракті. Багато з них патогенні, тобто викликають хвороби. Загалом, бактерії дуже важливі для існування всіх земних організмів, вони незамінні на багатьох кроках кругообігу речовин у природі, наприклад, у переробці залишків організмів.

 

В кишечнику людини живуть бактерії (наприклад, кишкова паличка), які сприяють процесам травлення, синтезують деякі вітаміни та перешкоджають діяльності хвороботворних мікроорганізмів. У разі надмірного застосування ліків ці корисні бактерії гинуть, що погано впливає на здоров'я. Сама ж кишкова паличка в кишечнику людини постійно забезпечена поживними речовинами.

 

          Проте не всі бактерії, які мешкають в організмі інших істот, приносять користь. Серед них є багато паразитичних видів. У людини бактерії спричиняють такі захворювання, як дифтерія, туберкульоз, ангіна, холера, дизентерія, тиф, чума, скарлатина, правець та багато інших. Свійські тварини можуть хворіти на сибірку, бруцельоз. Ці захворювання часто супроводжуються підвищенням температури, погіршенням самопочуття і потребують негайного лікування. Несвоєчасне звернення до лікаря та недотримання його порад може призвести до смерті хворої людини або тварини.


       Як хвороботворні бактерії потрапляють в інший організм? В іншу істоту бактерії можуть проникати разом із їжею, водою, повітрям, через покриви тіла. Одним із найпоширеніших шляхів проникнення бактерій в організм людини є повітряно-краплинний. Під час кашлю та чхання хворих людей у повітря разом із дрібними краплинками рідини (слизу, слини) потрапляють мільйони бактеріальних клітин. Якщо поруч із хворою людиною перебуває здорова, клітини бактерій можуть потрапити до неї через органи дихання і спричинити захворювання. Ось чому для захисту дихальних шляхів слід користуватися захисними марлевими масками.
 

         Хвороботворні бактерії можуть потрапляти в організм людини або тварини під час укусу кровосисних комах або кліщів. Так, збудника чуми переносять блохи, а висипного тифу - воші.

 

        Щоб підвищити стійкість організму до збудників захворювань, слід регулярно вживати вітаміни, загартовуватися, споживати лише кип'ячену воду, правильно кулінарно оброблені харчові продукти, дотримуватись особистої гігієни.

Завдання:

Відгадайте загадки і ви дізнаєтесь, як перебороти хвороботворні бактерії.

Відома звіку рідина

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона, сніжинкою буває.

Бува, як скло, крихка, тверда,

Звичайна ( підкажіть) ... вода.

 

Розкажу я про такого,

Що служить вам у житті,

В носі решето у нього, та ще й лазня в животі.

Візьмеш – диха шпаровинням,

На голівці – гуля,

А рука одна на спині,

Та й вона кривуля... чайник.

 

Ой, порізала пальчик Оленка.

І у друзів стільки турбот,

І помити ранку гарненько,

І залити у ранку ... йод.

 

Мию, мию без жалю,

Мию там, де брудно,

Цю роботу я люблю,

Та від неї худну... мило.

 

Що то за голова,

Що лиш зуби і  борода? Часник .

 

Складіть правила гігієни. ( 2 хв)

Фізкультхвилинка  ( Полька )

 

  1. Підприємці-господарники.

Бактерії, разом з дріжджами і пліснявою, протягом тисяч років використовуються для виробництва продуктів бродіння, наприклад сиру, солених овочів, соєвого соусу, оцту, вина і кефіру .

 

З давніх-давен людина використовує здатність деяких бактерій спричиняти бродіння. За участі таких бактерій отримують кисломолочні продукти (кефір, сири, йогурти тощо), оцтову, масляну кислоти тощо. Застосовують певні групи бактерій і в мікробіологічній промисловості для отримання антибіотиків, вітамінів та деяких інших речовин. У сільському господарстві їх використовують для силосування зелених кормів для тварин.
 

Якої шкоди бактерії можуть завдавати людині? Багато бактерій можуть не лише бути корисними, а й завдавати людині значної шкоди: псувати продукти харчування, різноманітні вироби тощо. Оселяючись у харчових продуктах, бактерії виробляють шкідливі речовини, які можуть отруїти організм людини або тварини. Наприклад, паличка ботулізму може розмножуватись у м'ясних та рослинних консервах. Тому під час консервування необхідно суворо дотримуватися технології цього процесу.
Пам'ятайте! Здуті консерви споживати не слід, бо це може призвести до тяжкого отруєння.


Бактерії можуть спричинювати різноманітні захворювання рослин, на уражених органах яких з'являються плями, пухлини тощо, вони зрештою загнивають і відмирають.

 

Здатність бактерій руйнувати різноманітні органічні сполуки використовується в переробці відходів . Бактерії, здатні до травлення вуглеводнів, використовуються для збирання розлитої нафти . Наприклад, після катастрофи танкера Ексон Валдес в затоці Принца Вільгельма була розлита значна кількість нафти. В спробі очистити узбережжя від нафти на деякі пляжі були викинуті культури бактерій.

 

Бактерії також широко використовуються для знищення промислових токсичних відходів . У хімічній промисловості бактерії найбільш важливі у виробництві чистих хімічних речовин для використання у фармацевтиці або сільському господарстві.

 

Бактерії можуть також використовуватися замість пестицидів в біологійній боротьбі з шкідниками. Частіше за все для цього використовується ґрунтова бактерія. Через свою особливість ці засоби вважаються екологічно дружніми, майже без негативного ефекту на людину, дику природу, запилювачів і на інших корисних комах.


        У шлунку корів, овець, кіз, у кишечнику коней також живуть бактерії. Ці тварини споживають багату на клітковину рослинну їжу, але самостійно її перетравлювати не здатні. Цю функцію здійснюють бактерії. Отже, таке співжиття бактерій та травоїдних тварин взаємовигідне: бактерії допомагають тваринам перетравлювати та засвоювати їжу. З іншого боку, вони самі забезпечені поживними речовинами та захищені від несприятливих впливів довкілля.

 

Через їх здатність швидко рости і відносну легкість, з якою ними можна керувати, бактерії широко використовуються у молекулярній біології, генетиці та біохімії. Розуміння бактеріальної зміни і генетики дозволяє використання біотехнологій для виробництва за допомогою бактерій терапевтичних білків, наприклад, інсуліну, факторів росту або антитіл.

 

         Провідну роль у забезпеченні родючості ґрунту відіграють бактерії. Вони розкладають органічні речовини до неорганічних, які споживають рослини. Бактерії також створюють органічну речовину ґрунту. Бактерії ґрунту та водойм слугують їжею дрібним тваринам. Споживаючи органічні речовини, бактерії забезпечують очищення водойм. Утворення нафти, природного газу, покладів залізних руд також відбувалося за участю певних бактерій.

 

Завдання:

Пограймо в гру “Так чи ні”
- за допомогою бактерій виробляють кефір. Оцет, квасять овочі. +

  • бактерії приносять людям тільки користь. –
  • бактерії використовують у виробництві інсуліну. +
  • оселяючись у харчових продуктах. Бактерії виробляють корисні речовини. –
  • бактерії шкідливі для ґрунту. –
  • бактерії використовують для знищення токсичних відходів. +
  • деякі види бактерій використовують для збирання розлитої нафти. +
  • у кишечнику тварин бактерії роблять тільки велику шкоду. –
  • деякі хвороби рослин спричинені бактеріями. +

Прочитайте підручник статтю “Дробянки” на ст. 153 – 154.

ІV. Інтерактивна вправа.

Інтерв’ю.

Уявіть собі, що всі ви, перетворилися на бактерій. Ви – бактерій, які зібралися в цьому класі, а я – кореспондент журналу “Наука і життя”. Я буду брати у вас інтерв’ю. Але пам’ятайте, що маленькі бактерії і відповіді дають короткі.

  • Ви такі маленькі. Як вас можна побачити?
  • Чому вас віднесли до живої природи?
  • Чому вас іще називають мікробами?
  • Чим ви живетесь?
  • Як ви розмножуєтесь?
  • Де ви живете?
  • Де вас збирається найбільше?
  • Яку користь ви приносите природі і людям?
  • Яку шкоду ви можете заподіяти?
  • Якщо ви хвороботворні бактерії, чого ви боїтесь?

 

V. Підбиття підсумків ( рефлексія ), оцінювання результатів уроку.

 

Діти, давайте дамо відповідь на наше проблемне запитання, яке ставили на початку уроку. ( Використовується метод “Прес”)

Чи вирішили ми проблему?

Як ви оцінете свою роботу на уроці?

Що вас найбільше вразило?

Домашнє завдання: ст. 153 – 154 за бажанням – мініатюра “Я – бактерія”.

Оцінювання учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Урок природознавства 3 клас

 

 

 

 

   

1

 

doc
Додано
26 жовтня 2018
Переглядів
2000
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку