Урок допоможе розширити знання учнів про різноманітність звірів лісу, виявити ознаки пристосування і зв'язку звірів до умов середовища «ліс», ознайомити з весняним періодом життя. Виховувати шанобливе ставлення до всього живого як складової природних багатств Землі. Розвивати пізнавальний інтерес до природи рідного краю і її таємниць, екологічне мислення.
Тема. Звірі навесні
Мета. Розширити знання учнів про різноманітність звірів лісу, виявити ознаки пристосування і зв’язку звірів до умов середовища «ліс», ознайомити з весняним періодом життя. Виховувати шанобливе ставлення до всього живого як складової природних багатств Землі. Розвивати пізнавальний інтерес до природи рідного краю і її таємниць, екологічне мислення.
Обладнання: картини, відеоматеріали, фотографії, матеріали до дидактичних ігор, скринька із загадками, комплекти малюнків, перфокарти, ілюстративний матеріал, контури тварин, роздавальні картки.
Форма: урок-екскурсія
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний момент
Знову день почався, діти!
Пролунав і стих дзвінок.
Будемо ми всі радіти,
Бо зібрались на урок!
ІІ Актуалізація знань, мотивація навчальної діяльності
Варлам
Птахів треба охороняти тому, що вони знищують велику кількість шкідників дерев. Наприклад, шпак за сніданок з’їдає 50-60комах, ластівка за літо – до мільйона, а синичка за день з’їдає шкідливих комах стільки, скільки важить сама.
Скрамтаєва
У першій Червоній книзі України у 1980 році 28 видів щезаючих птахів, а у 2009 році їх вже 87 видів. Тому нам і треба їх охороняти, щоб вони охороняли наші дерева від шкідників та радували своїми піснями.
охороняти птахів» (Скрамтаєва, Сорокіна, Петрик, Кірякін, Сапяний, Гаращенко)
‡ Вправа «Асоціативний кущ»
Охорона птахів – це не руйнувати їхні гнізда, не брати до рук яйця і пташенят, не стріляти у них з рогатки, взимку влаштовувати їм годівниці, а навесні – розвішувати шпаківні, зберігати тишу в лісі.
Всі добре попрацювали і я гадаю, що ви ніколи не образите пташок, бо вони – наші вірні друзі.
ІІІ мотивація навчальної діяльності
( Стук, під музику заходить ведмідь)
Ведмідь:
ІІІ Повідомлення теми уроку
Бесіда про погоду:
Ведмідь:
Дякую, вам, друзі. У мене ще така біда, що не знаю, яка погода вже на вулиці. Чи настала вже справжня весна, чи ще можна поспати. Розкажіть, будь ласка, а я уважно слухатиму, щоб нічого цікавого не пропустити.
Учитель:
Добре, ведмедю, ми і в цій біді тобі допоможемо.
Діти, а який сьогодні день тижня? Яке число і місяць? А яка пора року? А до зими яка була пора року? А яка наступить після зими? Які ви знаєте зимові місяці? А весняні?
Наш синоптик підведе підсумки. Будь ласка, Сашо.
Саша:
Дивлячись на наш календар, ми помітили, що температура повітря підвищилася, морози вже бувають не так часто, снігу взагалі немає, небо стало світліше, вітер став частіше легкий. День став довший, а ніч – коротша. Ми відчуваємо, що справжня весна не за горами, але і зима покидати нас не поспішає.
Ведмідь:
Які ж ви спостережливі, дякую вам. Мабуть, ви ще й кмітливі! Тож відгадайте загадку:
Так, я переконався, що ви – справжні друзі природи і не зробите шкоди моїм сусідам і тому я запрошую вас на екскурсію до весняного лісу.
Учитель:
Дякуємо, ведмедику, ми дуже любимо ліс і усіх його мешканців і з задоволенням скористуємося твоїм запрошенням.
Фізхвилинка «Ми йдемо до лісу» під музику птахів
ІV Вивчення нового матеріалу
Учитель
Ось ми вже і у лісі. Перша наша зупинка «Струмочок запитань» біля струмочка зібралися тваринки попити води,будьте уважні, вам потрібно знайти зайву тваринку:
Зробимо підсумок до нашої гри:
Сьогодні на уроці ми поговоримо про звірів, великих і маленьких, про тих, за ким ми так любимо спостерігати у мультиках і у житті.
Крім нас, людей, нашу планету населяє велика різноманітність тварин. На землі живуть близько 2млн. тварин, а в Україні – більше 50 тисяч видів. І ми з вами проведемо екскурсію весняним лісом. А мета нашої екскурсії : дізнатися, що ж відбувається в житті звірів навесні.
Друга зупинка «Стежинка зустрічей»
Щоб ми могли далі рухатися казковим лісом, відгадайте, опис якої тварини знаходиться в казковій скринечці, яку передала Маша?
Це – великий звір. Його тулуб вкрито бурою коричневою шерстю. При ходьбі ставить ступні назовні, а пальцями всередину. Через його вайлувату ходу його називають клишоногим. Хто це?
Молодці, діти, ви дуже кмітливі. Ведмідь хоч і хижак, проте є всеїдною твариною: їсть комах, черв’яків, жаб, рибу, великих і малих звірів, а також ягоди, горіхи, кореневища і траву. Але їжі взимку мало, тому він запасає 80-100 кг жиру і залягає в сплячку, будуючи барліг в гущавині лісу.
Наші дослідники хочуть розповісти вам ще дещо цікавого про ведмедів.
Гаращенко
В лютому ведмедиця народжує 1-2 ведмежат масою 500 грамів (розміром з долоню). Вони сліпі та голі. Мати їх тримає на череві серед шерсті в теплі і зігріває своїм диханням. Годує своїх малят мама-ведмедиця півроку своїм молоком. Виховує 1,5 – 2 роки. Іноді їх вихованням займаються ще торішні діти-няньки, яких називають пестунами. Серед звірів ведмеді – довгожителі, бо живуть до 50 років.
Всередині зими у ведмедя на лапах змінюється шкіра, а молода, ніжна шкіра мерзне і свербить, от він і облизує її гарячим язиком.
Рома Орел Коли вовк зголодніє, то може з’їсти до 10 кг м’яса. Але зазвичай за один раз з’їдає близько двох кг м’яса.
Бо в пошуках їжі вовк може долати до 100 км. Живуть вовки в середньому 15 років.
Я руда, низького зросту,
Хитра я і довгохвоста.
На мишей я дуже ласа,
В них таке смачненьке м’ясо!
Робота за підручником
Діти в масках розігрують сценку (білка – Аліна Єсіпова, зайчик – Артур Кірякін, їжачок – Оратовський Данило)
Разом: Доброго дня, діти!
Білочка: Ой, їжачок, який ти колючий!
Їжачок: Так, шубка в мене колюча. Але, маючи таку шубку, я нікого не боюся! З’явиться небезпека – згорнуся у клубок – спробуй, торкнися мене, відразу отримаєш тисячу уколів!
Білченя: А народився ти теж з голками?
Їжачок: Ми народжуємося навесні без голок і сліпі. На рожевому тілі у нас тільки безліч горбків. Голки на них з’являються лише через декілька годин. Спочатку вони м’які і світлі, але поступово тверднуть і темніють. Голочки мої ростуть дуже швидко.
Білочка: Я теж народилася навесні зовсім без хутра і сліпою. Але в нашому дуплі мені не було холодно, тому що моя дбайлива матуся зігрівала мене й вкутувала м’якою підстилкою.
Зайченя: А я свою маму не пам’ятаю! І домівки в мене теж немає!
Білченя: Як це, чому?
Зайченя: Я народився прямо на землі образу зрячим і вкритий шерстю. Мама мене погодувала молоком, залишила під кущем і втекла.
Білченя : Чому?
Зайченя: Якщо б вона залишилася зі мною, то нас за її запахом швидко знайшли б хижаки, а я ще погано стибаю і не зміг би втекти. Так мене мама захищає від хижаків.
Їжаченя: І тобі не хотілося їсти?
Зайченя: Ні, бо молоко в мами дуже поживне і жирне, тому я можу не їсти 3-4 дні.
Білченя: А як же наступні дні?
Зайченя: А я, коли захочеться їсти, починаю пересуватися, залишаючи пахучий слід від лапок. По цьому сліду мене знаходить будь-яка мама-зайчиха і годує молочком. І знову мені вистачає на 3-4 дні. А коли я трохи підросту, то сам починаю їсти травичку.
Робота за підручником.
Узагальнення та систематизація знань
Вчитель: - Наступна наша зупинка "Ігрова галявина ". Навесні звірі дуже люблять погрітися на сонці. Ось вони і вийшли на галявину зі своїх домівок, а куди повернутися – забули. Допоможіть їм, будь ласка. Гра називається «Хто де живе?»Працювати ви будете по парах: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Готові?
Будь ласка, ____________ Де живе білка? у дуплі.
Вчитель: - Будь ласка, ___________ Де живе ведмідь? у барлозі.
Вчитель: - Де живе вовк?Будь ласка,____________ у лігві.
Вчитель: - Молодці, ви з цим завданням добре впоралися. Звірі вам вдячні за допомогу. Але після такої прогулянки звірі дуже зголодніли та просять вас їх нагодувати. Будьте уважні, не переплутайте,хто що зазвичай їсть. Готові нагодувати наших гостей?
Будь ласка___________ хто з цих звірів їсть траву. заєць.
Вчитель: - Молодець. Хто полюбляє їсти горіхи?
____________ Горіхи полюбляє їсти білка.
Вчитель: - Хто зазвичай їсть мишей?
____________ Мишей зазвичай їсть лисиця.
Вчитель: - Хто полюбляє рибу?
___________ Рибу полюбляє ведмідь.
Вчитель: - Хто їсть м ясо?
___________ М ясо їсть вовк.
Вчитель: - Хто полюбляє яблука?
___________ Яблука полюбляє їжак.
Вчитель: - Молодці, ви дуже уважні. Звірі ситі та задоволені та вдячні вам за смачний обід.( Вчитель витягає зі скриньки завдання та роздає дітям)
Маша ще вам приготувала таке завдання, яке називається " Продовжи речення".
Прочитайте вголос речення та продовжте його. Будь ласка,___________
У житті звірів навесні відбувається:пробудження від …,...,....
Будь ласка,____________
Навесні народжуються дитинчата у ведмедя, …,...,...
Будь ласка, _______________
Траву їсть ( заєць, лисиця )
Вчитель: - Ви добре погралися на галявині, впоралися зі всіма завданнями, молодці. Час вже і відпочити нашим очам.(Музика 2)
Разом:- Потрібні очі нам здорові, щоб споглядати світ чудовий!
Подивились вправо,вліво, вгору, вниз, собі на ніс!
Знову вправо, знову вліво і покліпали очима!
Підбиття підсумків. Рефлексія.
Вчитель: - Що цікавого дізналися сьогодні на уроці?
Ведмідь: - Мені вже час додому йти. Дякую вам, що допомогли мені все згадати
Ви сьогодні дуже добре працювали, а за це я вам дарую баночку запашного та цілющого меду,а Маша вам передала свої улюблені льодяники. Приходьте до нас у гості частіше, але не забувайте, що у лісі ви не одні і там теж є свої правила, як треба себе поводити. Повторіть їх на наступному уроці і ми будемо раді вас бачити у лісі. До побачення, друзі.
Домашнє завдання
Вчитель: - Добре, Ведмедику. До побачення. Наші художники вдома намалюють емблему на правило поведінки у лісі, якого не вистачає на дошці, а наші дослідники знайдуть відповідь на запитання "Чому говорять: "Травень і червень- місяці тиші". Відкривайте, будь ласка, щоденники і запишіть: вдома читати параграф на сторінках 107-109 та відповідати на запитання на сторінці 110. На
цьому наша екскурсія завершилась. Я хочу закінчити її такими словами:( Слайд 18)Музика 3
Все на землі, все треба берегти.
І звіра, птаха, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти -
Бо врешті ти лише її частина.