Розробка уроку у 4 класі,на тему "Погода".Мета активізація вивченої лексики з теми на попередніх уроках, тренувати вживання вивченої лексики в усному мовленні та на письмі; формувати навички критичного мислення на уроці,навчити учнів робити усне повідомлення за темою,розвивати навички читання, письма, аудіювання та говоріння, розвивати мовну здогадку та мовленнєву реакцію, увагу, пам'ять, логічне та творче мислення учнів;виховувати ввічливість та культуру поведінки , естетичний смак; виховувати в учнів любов до рідної природи, повагу до оточуючого середовища, розширити словниковий запас учнів, поглибити знання учнів з теми, підвищити мотивацію вивчення англійської мови;
Комунальний заклад «Загальноосвітня школа І ступеня №5 Вінницької міської ради».
Урок з англійської
мови у 4-Г класі
на тему:
«Яка сьогодні погода?»
Підготувала :вчитель англ. мови
Херсон В.Б.
Тема: Seasons and Weather.
Мета активізація вивченої лексики з теми на попередніх уроках, тренувати вживання вивченої лексики в усному мовленні та на письмі; формувати навички критичного мислення на уроці,навчити учнів робити усне повідомлення за темою,розвивати навички читання, письма, аудіювання та говоріння, розвивати мовну здогадку та мовленнєву реакцію, увагу, пам’ять, логічне та творче мислення учнів;виховувати ввічливість та культуру поведінки , естетичний смак; виховувати в учнів любов до рідної природи, повагу до оточуючого середовища, розширити словниковий запас учнів, поглибити знання учнів з теми, підвищити мотивацію вивчення англійської мови;
Очікувані результати:в кінці уроку учні вмітимуть читати та перекладати нові і вивчені слова, знатимуть,як чітко відповідати на запитання, можуть виразно читати,вмітимуть розповідати про погоду за темою за допомогою підстановчих таблиць, вмітимуть критично мислити ,слухати текст і робити вправи до нього та матимуть мотивацію до навчання.
Обладнання: тематичні малюнки, презентація, картки з завданнями, відеоматеріали.
Хід уроку
Організація учнів до уроку. Повідомлення теми і мети уроку.
Good morning, children! Take your seats, please!
1.1Greeting.Правило “трьох так”
T. Nice to see you here.
Ps. Glad to meet you too.
T. Take your seats. Is everything OK?
Ps. Yes.
T. Are you ready to start our lesson?
Ps. Yes.
T. Do you think you will learn something new today?
Ps. Yes, we’ll certainly do!
When two Englishmen meet their first talk is about .... Weather.
Yes,you are right.So ….
Today we are going to speak about seasons and weather. You will act out dialogues, read the text, do many exercises, play games and practice your listening and writing skills. Let’s start our lesson.
By the end of the lesson yous will be able:
Well, children, I see most of you have a good mood and are ready to work. So, let's start.
1.Уведення в іншомовну атмосферу.
а) Фонетична розминка.
- Робота з скоромовкою.
- Look at the screen. Let’s recite the tongue twister. Mind your sounds and intonation.
1) Whether the weather is fine
Or whether the weather is not,
Whether the weather is cold
Or whether the weather is not,
We’ll weather the weather
Whatever the weather,
Whether we like it or not.
2). T:Let’s read some words.
Pronunciation drill
Ps: [ w ] white, weather, wet, windy, warm, winter
[ t ] terrible, hot, melt, frost, hate, autumn, heat, mist, nest
[ d ] dry, cold, cloud, cloudy, dig, gold
[ s ] snow, snowy, sunny, spring, season, summer, slippery
3.T: Do you remember our rhyme?
Ps: Spring is green.
Summer is bright.
Autumn is yellow.
Winter is white.
2. Основна частина.
Перевірка домашнього завдання.
Your hometask for today was to learn new words in your vocabulary.
1.Повторення вивченого лексичного матеріалу.
T: Look at the board and repeat after me: autumn, spring, summer, winter.
Let’s remember the names of the months! Look at the board again and repeat them after me.
(postcard)
The winter months are: December, January, February.
The spring months are: March, April, May.
The summer months are: June, July, August.
The autumn months are: September, October, November.
2.T.Look at the screen .Let us read the Weather words.
Кластер.
2.Кола по воді
“Speaking about seasons and the weather”.
windy
winter
warm
autumn
hot
summer
rainy
3.Прийом «Кошик ідей».
And now, children, answer my questions:
- How many seasons are there in a year?
- What is your favourite season? Why ?
- What are the winter (spring, summer, autumn) months?
4.- Let’s sing the song and review the topical words and their pronunciation.
- Пісня “Weather Song”.
5. Формування навичок усного мовлення.
- Look through the window. What’s the weather like today? Imagine you work on television. Take a microphone and make a weather report for today.
Weather Report
Hello! I am … with weather report for today.
6.Розвиток навичок аудіювання. Активізація вивчених ЛО .
2.2. Розвиток навичок аудіювання.
-Listen to the world weather forecast and match the country with the kind of weather in it.
a) Pre-listening activity.
-Repeat the proper names correctly after me:
Canada, South America, Europe, Asia, America
b) While-listening activity. Matching.
In Canada the weather is overcast and rainy.
In South America the temperature is cool. It is windy.
In Europe it is cold and snowy.
In Asia the weather is hot and sunny.
In America the weather is cloudy and warm.
c) Post-listening activity.
Читання речень
7.Speaking “ People’s activities” Опис малюнків.
T: Why do we listen to the forecast? We listen to the forecast to make some plan.
What can we do in spring, In winter, in summer, in autumn?
We can ………………..in………………..
Робота з підручником.
What can we do in winter ?
Ex.1,p.103
(pictures)
8. Listening. Guess “ What season is it?”
T; Listen to the sentences and guess which season is it .
1.It is a good time for playing snowballs.( winter)
2. Leaves on the trees are red,yellow, brown( autumn)
3. It is time for “Indian” summer(autumn)
4. People celebrate Christmas and New Year(winter)
5. It is the hottest season of the year(summer)
6. Students start going to school (autumn)
7. It often snows and the weather is frosty.( winter)
8. We celebrate Easter (spring)
9. Grass is getting green (spring)
10. The days are long, the nights are short (summer)
9.Розвиток навичок читання .Робота з підстановчою таблицею.
10.Розвиток навичок діалогічного мовлення. Інсценізація діалогів.
3.Заключна частина
Summing – up
1.Speaking
T: We have spoken a lot about season today. I hope you know much about seasons of the year. And what is your favourite season? Tell us about it.
2.Виставлення оцінок.
First, I’d like to mention all pupils were active and tried to work hard and did all
our tasks properly.
Some pupils were … get excellent marks.
Some pupils have made some mistakes, but they were active. So … get good marks too.
3.Hometask. Make up your own dialogues about weather.
What season is the best? What weather is the best?
Read and translate the English proverb-
Everything is good in its season.
Знайдіть еквівалент у українській мові (Всьому свій час)