Мета. Формувати поняття: «кут», «вершина кута», «сторони кута», «бісектриса кута»; ознайомити з позначенням кутів; формувати вміння будувати кут і позначати його різними способами.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Обладнання. Лінійка, паперові моделі кутів (12 штук).
Література:
Істер О.С. Математика:підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.С. Істер. – К.: Генеза, 2013. – 368 с.: іл..
Слєпкань З.І. Методика навчання математики: Підручник. – 2-е вид., допов. і переробл. / З.І. Слєпкань. – К.: Вища шк., 2006. – 582 с.
Істер О.С. Математика:підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.С. Істер. – К.: Генеза, 2013. – 368 с.: іл..
Хід уроку
Проконтролювати, щоб учні підготували класну дошку. Перевірка готовності учнів до уроку.
Сіли, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі дружненько.
Урок математики ми починаємо,
І в Країну Знань вирушаємо!
Домашню роботу перевіряю за готовими відповідями, оцінюю.
Тема нашого уроку це «Кут. Позначення кутів». Дана тема для нас є новою, хоча деякі знання у вас повинні бути із початкової школи. Сьогодні ми їх пригадаємо та поглибимо. Тож відповідно до нашої теми метою уроку є:
(Девіз уроку роздрукований висить на класній дошці). Девіз нашого уроку: «Не кажи «не вмію», а кажи «навчусь».
(Завчасно на зворотній частині дошки підготував рисунки).
Розгортаю зворотну частину дошки та задаю запитання:
Задиктовую учням означення кута та одночасно рисую кут на дошці: кут – це геометрична фігура, утворена двома променями, які виходять з однієї точки.
Точка В називається вершиною кута, а промені ВА і ВС – сторонами кута. Кут позначають:
а) однією буквою, якою позначена вершина кута, наприклад «кут В».
б) трьома буквами, якщо на променях позначені точки (буква, що позначає вершину, має бути посередині), наприклад, «кут АВС».
У запису замість слова «кут» використовують знак «».
Поняття променя, що проходить між сторонами кута.
Повинно виконуватися 2 умови:
Якщо всередині кута DМВ взяти точку С і з вершини М провести через неї промінь, то він розіб’є кут DМВ на два кути — DМС і СМВ. Кут DМС менший від кута DМВ і кут СМВ менший від кута DМВ. У сумі кути DМС і СМВ становлять кут DМВ.
Два кути називають рівними, якщо вони суміщаються при накладанні.
Поняття бісектриси кута.
Бісектриса кута – це промінь, який виходить з вершини кута і ділить кут на дві частини рівних між собою.
Наприклад, — бісектриса, . У даному випадку позначати кути однією буквою не можна, бо при одній вершині є три кути.
Усні вправи:
Задачі № 640, 641 (за підручником О.С. Істер).
Практичне завдання
(Заздалегідь підготував паперові моделі кутів).
Завдання 1.
Як на моделі кута 1) можна побудувати бісектрису кута?
Перегнути так, щоб утворились два кути, які суміщаються. Лінія перегину — бісектриса.
Завдання 2.
Як розділити кут 2) на 4 рівних частини. Перегнути так, як у завданні 1, а потім утворений кут перегнути ще раз так само.
Завдання 3.
На моделі 3) проведено два промені так, що, перегнувши кути по цих променях, отримаємо 3 кути, які збігаються при накладанні. Чи можна промені, позначені на моделі, назвати бісектрисами даного кута? Чому? Чи є вони бісектрисами якихось інших кутів?
Запитання до класу:
§ 19 стор. 140, № 648, 656