Даний урок практичного спрямування. Учні міркують над буденними запитаннями, аналізують їх, порівнюють, роблять висновки, працюють з картками, висловлюють свою думку, перевіряють її правильність математичними розрахунками.
Тема: Округлення десяткових дробів.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: підручник, таблиця, картки, зображення шоколадних батончиків, ілюстрація дерева, картки із зображенням плодів, квітки, зеленого та жовтого листочків.
Епіграф до уроку: Математика вчить мислити й разом з тим вселяє віру в безмежні сили людського розуму. Вона виховує волю, характер.
В.О.Сухомлинський
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
№ 828 (середній рівень)
1) 16,8 <17,3; 2) 12,7 >12,5;
3) 24,92 >24,9; 4) 18,486 <18,5;
5) 0,065 < 0,1; 6) 96,35 >96,087.
№ 838 (достатній рівень)
1) 1,1; 2) 1,01;
3) 4,001; 4)10,0001.
№ 841(високий рівень)
III. Актуалізація опорних знань
1 |
|
А |
3,45000
|
2 |
8,4 |
Б |
1 |
3 |
5 |
В |
0,8 |
4 |
3, 45 |
Г |
7,00 |
5 |
|
Д |
5,069
|
6 |
7 |
Е |
8,40
|
ІV. Формулювання теми, мети і завдань уроку
Ознайомлення із епіграфом до уроку.
Запитання до класу:
Як ви розумієте слова великого педагога В.О.Сухомлинського?
Як може математика виховувати волю і характер?
- Чи можете ви дати точну відповідь на запитання:
1) Скільки в даний час живе людей в Україні?
2) Скільки сьогодні немовлят народилось у всьому світі?
3) Скільки хвилин за добу ви відпочиваєте?
4) Скільки ваш автомобіль витратить бензину?
5) Яка висота столітнього дерева?
- Зрозуміло, на такі запитання нам важко одразу відповісти, потрібен деякий час, дізнатися побільше інформації, провести обчислення, але однозначної відповіді ми не зможемо дати. Чому? (Учні висловлюють свої міркування)
- Тоді, коли неможливо дати точну відповідь, звертаються до інших значень, а саме до наближених. Як правильно обчислити, щоб було не багато і не мало, для нас завдання дізнатися на сьогоднішньому уроці.
V. Засвоєння нових знань
Округлення — математична операція, яка полягає в заміні числа α наближеним числом α1 із меншою кількістю значущих цифр. Число α1 вибирають так, щоб похибка округлення була якомога меншою.
У різних галузях застосовують різні методи округлення. У всіх цих методах «зайві» знаки обнуляють (відкидають), а попередній їм знак коригується за одним із методів округлення.
Знак «приблизно дорівнює» (≈) часом вживається для позначення округлення числа. Наприклад, таким чином: 9,80665 ≈ 10.
При округленні десяткових дробів до розряду одиниць, десятих, сотих і т.д. роблять так:
Наприклад: 345,438 ≈345,4.
Наприклад: 28,213 ≈ 28,21 (округлення до сотих), 28,213 ≈ 28,2 (округлення до десятих), 28,213 ≈ 28 (округлення до одиниць).
Наприклад: 309, 5678 ≈ 309,6 (округлення до десятих), 309,5678 ≈ 310 (округлення до десятків).
Наприклад: 24,978 ≈ 25,0 (округлення до десятих), 4,018 ≈ 4,0 (округлення до десятих), 0,297 ≈ 0,30 (округлення до сотих), 12,3202 ≈ 12,320 (до тисячних).
Фізкультхвилинка
VI. Закріплення знань. Формування вмінь
Усні вправи с.255
Завдання 1. Укажіть, які з даних дробів рівні:
Завдання 3. Назвіть найбільший десятковий дріб, менший від 100, який містить у записі дві цифри після коми.
Завдання 4. Назвіть найменший десятковий дріб, більший за 1000, який містить у записі три цифри після коми.
Завдання 5. Укажіть усі натуральні значення х, при яких є правильною нерівність 20< х < 27,86.
Завдання 6. За кг сиру заплатили 10 грн. Скільки треба заплатити за 1 кг такого самого сиру?
Письмово за підручником учні виконують вправи №№ 848, 850, 852,
№ 848 – вправа «Ланцюжок обчислень» Діти по черзі виходять до дошки, коментують розв’язання, підкреслюючи розряд, до якого потрібно округлити.
Округліть:
54,06 ≈ 54,1; 74,95 ≈ 75,0;
№ 850 - самостійно
№ 852 – робота малими групами «четвірками»
а) 1) 8419, 3576 ≈ 8 000; 2) 8419, 3576 ≈ 8 400;
3) 8419, 3576 ≈ 8 420;
4) 8419, 3576 ≈ 8419;
5) 8419, 3576 ≈ 8419, 4;
6) 8419, 3576 ≈ 8419, 36;
7) 8419, 3576 ≈ 8419, 358.
б) 1) 6745, 2891 ≈ 7 000;
2) 6745, 2891 ≈ 6 700;
3) 6745, 2891 ≈ 6 750;
4) 6745, 2891 ≈ 6745;
5) 6745, 2891 ≈ 6745, 3;
6) 6745, 2891 ≈ 6745, 29;
7) 6745, 2891 ≈ 6745, 289.
№ 861 – вправа «Мікрофон»
Учні висловлюють свою думку, як Сашко зміг не обчислюючи швидко визначити, що йому 80 грн. вистачить на покупку.
Потім учні перевіряють правильність своєї думки математичними розрахунками.
Робота з картками
Картка №1
Округліть:
а) до десятих: 17, 25; 0, 111; 47, 389;
б) до десятків: 10, 2; 34, 67; 81,05.
Картка №2
Округліть:
а) до сотих: 17, 253; 0, 116; 47, 801;
б) до сотень: 510, 2345; 7364, 707; 12881,05.
Картка №3
Старовинною мірою довжини є верста, яка дорівнює 1067 м. Виразіть довжину версти у кілометрах та округліть до: а) десятих; б) сотих.
Іншою мірою довжини є сажень, який дорівнює 2,13 м. Округліть це значення до: а) цілих; б) десятих.
Розповсюдженою у світі мірою довжини є лікоть, у нас в Україні львівський чи галицький дорівнює 59,6 см. Округліть це значення до: а) десятків; б) одиниць.
VII. Підсумок уроку
Рефлексія «Дерево творчості»
«Плід» - означає, що урок пройшов плідно;
«Квітка» - досить непогано;
«Зелений листок» - щось було, звичайно, але взагалі не зрозуміло;
«Жовтий листок» - «чахлий», невдалий урок.
VIII. Домашнє завдання
§ 5 п.32 (правила), повтор.п.30, п.31
Розв’язати №849 (середній рівень), №860 (достатній рівень),№ 866 (високий рівень).
Література
1. Програма з математики для загальноосвітніх навчальних закладів. «Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Математика. 5-12 класи», видавництво «Перун», Київ, 2005 р.
2. Математика. Підручник для 5 класу загальноосвіт. навч. закл./ А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір — Х.: «Гімназія», 2013.
Інтернет - ресурси:
https://uk.wikipedia.org/wiki/Округлення
https://uk.wikipedia.org/wiki/Лікоть_(одиниця_довжини)
https://www.google.com.ua/search?q