Оболонська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Коропського р-ну
Чернігівської обл.
Загадки.
Способи творення загадок
у 5 класі
Підготувала учитель
української мови та літератури
спеціаліст вищої категорії
Рожок Наталія Володимирівна
Мета поглибити знання учнів про загадки, розкрити особливості
відображення в них життєвих явищ; розвивати образне й логічне
мислення, творчі здібності п’ятикласників; виховувати любов до усної народної творчості.
Тип уроку засвоєння нових знань
Обладнання підручники, робочі зошити, виставка збірок загадок, листи паперу, олівці, різні предмети.
Думати добре, а відгадувати- ще краще.
1.Доведіть,що між народними і літературними казками багато спільного.
2.На які три розряди поділяються народні та літературні казки?
Доведіть, що казка Івана Липи ”Близнята”має елементи чарівної казки, а казка Василя Симоненка “Цар Плаксій і Лоскотон” –соціально-побутової.
3.Для чого служить повчальність і щасливе закінчення у казці?
Учитель-Давайте звернемо увагу на епіграф уроку, записаний на дошці. Як ви розумієте цей вислів?
-А як ви думаєте, про який жанр усної народної творчості в ньому йдеться? (Загадки)
-Так, про загадки, про народну мудрість, закладену в них, вестимемо мову на сьогоднішньому уроці
(Записування в зошит теми уроку)
-Сьогодні на уроці ми маємо розширити своє уявлення про навколишній світ, бути кмітливим і спостережливими, навчитися бачити зв’язки між різними предметами, явищами, вчитися відчувати зображувальну силу слова.
Загадки створювалися дуже давно й були пов’язані з щоденним життям людей. Вони прожили довге життя, яке вимірюється тисячоліттями. Загадки охоплюють майже весь людський світ, усю природу, господарське, виробниче життя людини. Від уміння відгадувати загадки часто залежала доля людини. Передаючись з покоління в покоління, загадки дійшли до нашого часу. Їх відгадують під час свят, конкурсів, вікторин. Багато людей цікавилися й цікавляться збиранням загадок. Цілі збірки загадок видали такі українські фольклористи, як: М. Костомаров, Олена Пчілка, П. Куліш.
(Учитель звертає увагу учнів на виставку загадок)
- Діти, а що треба для того, щоб відгадати загадку?
(Думати, мислити, порівнювати)
(Виходжу, одягяю маску, заходжу з кошиком)
Загадка. Доброго дня, дітки, а чи туди я потрапила? Це 5 клас? Значить туди. Хоча я з вами й не знайома, але, я думаю, ви мене одразу впізнали. Хто ж я? Правильно. Загадка. Спитаєте, чого це у мене кошик порожній? Пороздавала по дорозі усе, що мала, діткам, але ви мен допоможете заповнити кошик, відгадуючи мої загадки, предметами-відгадками, що знаходяться на цьому столі, домовилися?
(Діти швиденько відгадують загадки, наповнюючи кошик предметами зі столу)
(Виходжу, перевдягаюсь)
Учитель – Як вам гостя, сподобалась? Запросимо її до нас на Новий рік, гаразд?
(Додаток №1)
Робота з підручником (Використовуючи статтю підручника “Про загадки”, методом роботи в групах учні визначають спосіб творення загадки, відгадують її)
(Додаток №2)
Учитель звертає увагу учнів на дошку, де записані основні способи творення загадок:
|
Розгадування кросворду
Асоціативний конспект
(Групи одержують листочки з загадками, на яких мають зробити зарисовки, які б відповідали змістові відгадки
(Додаток №3)
Кожна група демонструє зарисовки, читає загадки
ІІІ. Закріплення одержаних знань
IV. Оцінювання учнів і мотивація оцінок
V. Повідомлення домашнього завдання
Записати від рідних 3 загадки, що утворені різними спосабами
Додаток №1
Не мотор, а шумить, не пілот, а летить, не змія, жалить.
У кожусі, а спить на печі.
Не звір, не птиця, а ніс, як спиця.
Котиться клубочок з лісу у ярочок, замість ниточок – триста голочок.
Додаток №2
Маленьке, сіреньке, а хвостик, як шило.
Біле, а не цукор, м’яке, а не вата, без ніг, а йде.
Хто на собі хатку носить?
Не людина, а говорить і співає, всім новини сповіщає.
Додаток №3
Посеред двора стоїть гора: спереду вила, а ззаду мітла.
Додаток №3
По морю, по морю золота тарілка плаває.
Додаток №3
Горбатий мішок на чотирьох стовпах стоїть.
Додаток №3
Сам худ, голова з пуд.