ПРОЄКТ
на тему «Уроки літератури рідного краю в контексті шкільної програми»
Конспект уроку «Поезії Вікторії Забави»
Виконала:
вчитель української мови та літератури
Погорєла Ірина Олександрівна
2020
Вступ
Урок літератури рідного краю за темою «Поезії Вікторії Забави» («Лісова пожежа», «Навесні розцвів рясненько», «Добрий ранок!»)
проводиться у 5-му класі в межах вивчення розділу «Рідна Україна. Світ природи». Даний урок покликаний формувати вміння сприймати й поціновувати спадщину митців свого краю, їхнього художнього набутку, плекання почуття гордості за творчих людей, славних краян. Урок сприяє формуванню національної свідомості, стимулює самовдосконалення та саморозвиток учнів.
Клас: 5
Тема: Поезії Вікторії Забави («Лісова пожежа», «Навесні розцвів рясненько», «Добрий ранок!»)
Мета: познайомити учнів із життям і творчим доробком поетеси Запорізького краю Вікторії Забави; проаналізувати зміст поезій; розвивати творчу уяву, логічне мислення, увагу, пам'ять, навички виразного читання; формувати самостійність суджень, уміння критично мислити; сприяти виявленню творчих здібностей учнів; виховувати любов до художнього слова, бережливе ставлення до природи, прагнення до єдності з природою.
Ключові компетентності
Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовою: формування вмінь розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів; толерантно дискутувати, відстоювати власну думку, цінувати красу і багатство української мови; інформаційно-цифрова компетентність: формування вміння працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації; уміння вчитися: формування вміння читати, використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне тощо; ініціативність і підприємливість: формування вмінь аналізувати життєву ситуацію з певної позиції; екологічна грамотність і здорове життя: формування вміння бережливо ставитися до природи як важливого чинника реалізації особистості; розуміти переваги здорового способу життя.
Предметні компетентності
Літературознавча: ознайомити учнів із творчістю запорізької поетеси Вікторії Забави, розвивати вміння виразно читати й аналізувати поезії, формувати навички висловлювання власної думки.
Наскрізні змістові лінії
«Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Форма проведення: урок-спілкування (за поезіями Вікторії Забави)
Обладнання: портрет поетеси, тексти поезій, ноутбук, інтерактивна дошка, презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
Метод «Передбачення»
На мультимедійній дошці з’являється хмара слів
Бесіда
Слово вчителя
Запорізький край – це славетне місце, оспіване сотнями поколінь. Згадаймо козацтво і його славні подвиги! Тут розташовуються чудові краєвиди на Дніпрі, тут є острів Хортиця з його легендами козацтва Запорізького, з його старовинними байками. Але не тільки цим славиться наш рідний край.
Ця земля народила та виростила талановитих людей, творців краси та мистецтва. Вони віддають Батьківщині все: і талант, і душу, і любов. Наші письменники – земляки складають красу і гордість рідного краю.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
Наш урок присвячений літературі рідного краю.
Отже, сьогодні ми познайомимося з життєвим і творчим шляхом поетеси Запорізького краю Вікторії Забави, проаналізуємо поетичні твори поетеси, поділимося враженнями.
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Щоб урок пройшов цікаво, творчо, ефективно, удома деяким учням треба було виконати випереджаюче завдання: користуючись додатковою літературою, знайти інформацію про життєвий та творчий шлях поетеси.
Вікторія Забава народилася в простій робітничій сім'ї - 4 грудня 1976 року в махновському краї, а саме, в містечку Гуляйполе. Її дитинство й шкільні роки пройшли в цім степовім краю.
Успішно закінчивши школу, Вікторія відчула творчий потяг до літератури, друкувалася в місцевих періодичних виданнях. А ось першого свого збірника поезій «Слово на лавровому листі» вона видала в 2005 році. Зарекомендувавши себе цією збірочкою, пані Вікторія ввійшла до Національної спілки письменників України та стала учасником Всеукраїнської наради молодих літераторів в 2006 році. Цього ж таки року, вона отримала звання Лауреата обласного конкурсу обдарованої молоді. А вірші Вікторії Забави продовжують друкувати в колективному збірнику «Зорі над морем», всеукраїнському літературному альманасі «Хортиця», і в обласній та загальнодержавній періодиці.
Більшість своєї творчості Вікторія Забава присвячує діткам, а відтак, пише свої вірші для дітей, про них та їх переживання.
Слово вчителя.
Найбільш поширена тематика творів поетеси – це єдність нації, пам’ять родоводу, збереження своїх звичаїв та традицій і, звичайно, любов до природи рідного краю. Вікторія Володимирівна мріє, що колись її казки перетворяться на мультиплікаційні фільми, бо образи та сюжет зображені яскраво та цікаво.
Окрім дитячої аудиторії, пані Вікторія пише й для дорослих. Також Вікторія Володимирівна пише прозу та готує до видання збірку новел (міні-новел). Отож, відкрийте для себе поетесу-казкарку – Вікторію Забаву. І вже сьогодні ваш світ стане на сто кроків яскравішим, на сто років глобальнішим.
Учні ставлять запитання один одному, прослухавши повідомлення.
Слово вчителя
Щоразу, вивчаючи поетичні твори наших земляків, захоплено і щиро дивуємося, як поетично і піднесено може сказати поет про, здавалось би, буденні речі – ранкову росу, гілку вишні, подих вітру, голос річки… Усе це ми бачимо щодня, але сказати далеко не кожному дано. Бо це – Божий дар. Таким даром наділена і героїня нашого уроку. Сподіваюся, вам сподобаються поезії Вікторії Забави.
Кожна група аналізує поезію за планом («Лісова пожежа», «Навесні розцвів рясненько», «Добрий ранок!»)
Виступи груп
Висловіть свої враження від поетичних творів Вікторії Забави шляхом складання сенкану.
V. Підсумок уроку
Інтерактивний прийом «Незакінчене речення»
Я ЗАПАМ’ЯТАВ…
МЕНЕ ЗАЦІКАВИЛО…
МЕНІ СПОДОБАЛОСЯ…
VI. Оцінювання
VII. Домашнє завдання
Написати листа Вікторії Забаві, висловити думку щодо прочитаних поезій.
Список джерел
Додаток до уроку
Лісова пожежа
Розкажу все по порядку:
Дятел встав, зробив зарядку,
Ліжко склав, почистив зуби –
Він порядок дуже любить!
На сніданок – чай, хліб з маслом.
На роботу треба вчасно!
Поштарем вже років з двісті,
Носить він газети й вісті.
Отак вранці, без турботи
Він збирався на роботу…
Зирк на ґанок: що за днина?
Паленіє горобина!
Всі дуби, берези, липи
У вогні, як смолоскипи!
Телеграму стука дятел
Терміново і завзято,
Виклика швидку й пожежну.
Треба діять обережно!
В лісі гвалт і біганина,
Рятувати горобину
Всі біжать… Назустріч лиска,
А в руках – намиста низка…
Горобина у порядку!
Ось відгадка у загадки!
I сміються з дятла досі:
Листопад прийшов! Це ж осінь!
Навесні розцвів рясненько
Навесні розцвів рясненько
Наш садочок молоденький.
Яблунята, груші, вишні
Підросли за літо вище.
Прокидалися раненько
Павлусь з Грициком маленьким.
Грушки, вишні поливали –
Дідусю допомагали.
I дідусь зірвав Павлуші
Дві рум'яні стиглі груші.
Павлусь з'їв одну. А іншу –
Пригостив малого Гришу.
На майбутній рік малята
Садок будуть доглядати.
Хай розквітне цвітом-рястом
Добрий ранок!
Чути жайворонка в лузі:
"Добрий ранок всім вам, друзі!"
Iз гнізда свого лелека
Відгукнувся недалеко:
"Добрий ранок! Добрий ранок!
Зустрічаємо світанок!"
I шпаки завжди веселі
Визирають із оселі:
"Добрий ранок! Чи здорові?"
Дякую на добрім слові!
Ластів'ята на балконі
Дружно плещуть у долоні.
Привітались недаремно!
Добрий ранок! Як приємно!