Вітвіцька Світлана Степанівна, вчитель історії
«Черемошненський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів» філія КЗ « Погребищенський опорний заклад загалбної середньої рсвіти
І-ІІІ ступенів №1» Погребищенської міської ради Вінницького району Вінницької області
Розробка уроку для 6 класу «Всесвітня історія. Історія України. Інтегрований курс»
Тема. Давня Індія
Мета: формувати компетентності:
предметну ( елементи історичної компетентності) - формування уявлень здобувачів освіти про природно-географічні умови Індії, ознайомлення з найдавнішою цивілізацією Індії та господарською діяльністю давніх індійців; формуванням суспільного устрою з урахуванням на певний поділ суспільства; аналіз діяльності царя Ашоки;
ключові: уміння вчитися - розвивати активну пізнавальну діяльність, культуру мовлення, уміння вдумливого читання тексту підручника, додаткової інформації та осмислення, перетворення прочитаного в таблиці, схеми;
вдосконалення навичок роботи з історичною та контурною картою;
формувати толерантне спілкування в колективі, груповій роботі;
виховувати шанобливе ставлення до історії та звичаїв інших народів.
Тип уроку: урок формування компетентностей з елементами практичної роботи ( урок- подорож).
Форми, методи і прийоми роботи: робота у групах, у парах, робота з інформаційними тестами, інноваційні прийоми, «пам’ятка успіху», « Анкета самоаналізу».
Обладнання: підручник «Всесвітня історія. Історія України» О. Гісем, робочі зошити, атласи, настінна карта, додатковий матеріал.
.
Девіз уроку
Чого б ти не навчався, ти навчаєшся для себе.
Петроній
Хід уроку
І.Організаційний момент (розвиток соціальних та психологічних
компетентностей)
Вчитель проводить соціально – психологічний тренінг з учнями. Разом створюють – «пам’ятку успіху», визначаючи, що покликаний виконувати кожен для досягнення мети ( девіз уроку).
Перша зупинка «Пізнавальна» .
Слово учителя. Час невпинно біжить вперед і ми в своєму віртуальному транспорті( автобус/літак/ потяг) мандруємо стародавніми цивілізаціями далі. Наша зупинка в незвичайній країні.
Ця країна, найекзотичніша серед країн сучасного світу, має свої особливості
( вчитель зачитує інформацію на спеціальних картках) (додаток1).
● У яку країну ми будемо подорожувати?
Висновок. Сьогодні ми дізнаємося про найдавніші цивілізації Індії, життя її мешканців та проаналізуємо діяльність найвідомішого індійського царя.
Друга зупинка «Картографічна». Завдання з інформаційним текстом для 3-х груп (додаток 2)
Завдання для 2 групи - Прочитайте текст. На контурній карті оригінально позначте і запишіть географічні назви з відповідною інформацією, зазначеною в тексті; позначте місце розташування Хараппської цивілізації.
Завдання для 3 групи - Прочитайте текст.
Висновок (роблять учні). Найдавніша цивілізація Індії- Хараппська(VI-II тис. до н.е.) – мала розвинені землеробство, ремісництво, торгівлю.
Розв’язок історичної задачі. Зробіть підрахунки
Хараппська цивілізація виникла в 2300 році до н.е., а канула в небуття в 1700р. до н.е. Скільки років існувала Хараппська держава?
Третя зупинка « Туристична»
Вибіркове читання інформації з підручника (стор. 83) про найдавніші міста Індії із опрацюванням « Історичної довідки».(додаток 3)
● Доповніть речення :
○ У містах не було храмів, зіккуратів, а були ….
Висновок ( роблять учні). Поселення давньої Індії досягли високого рівня розвитку: мали чітке планування, водогін, каналізацію.
Четверта зупинка «Соціальна».
Слово вчителя. Близько 1500 р.до н.е. на землі Індії прийшли з Ірану кочові племена аріїв. Змішавшись із корінним населенням, вони сформували єдиний індійський народ.
В давній Індії ми зустрічаємось із особливим поділом суспільства на різні верстви – варни. Представники цих груп від народження отримували права і обов’язки, професію і не могли змінити своє становище у суспільстві.
Запис у зошит визначення «варна».
Практична робота. Поділ на 4 групи для опрацювання документа про варни і заповнення таблиці (додаток 4). Обговорення виконаної роботи.
Фізкультхвилинка. Асани йоги
1. Вправа «Слоник»
2. Вправа «Орел»
3. Вправа «Вулкан»
4. Вправа «Йога»
П’ята зупинка « Приватна зустріч». Держава Маур'їв та її історія.
Робота 2-х груп згідно інструкції
Група 1 «Лотос» ( національна квітка)
1. Опрацюйте текст підручника ( стор.87)
2. Скласти 3 запитання до тексту для групи 2
Група 2 « Манго» ( національний фрукт)
1. Опрацюйте текст підручника ( стор.87)
2. Дати відповіді на запитання групи 1.
Розв’язок історичної задачі. Зробіть підрахунки.
У 321 році до н. е. Чандрагупта започаткував династію Маур’їв, яка правила в Індії 136 років. До якого року існувала династія Маур’їв?
Висновок. У II ст. до н.е. держава Маур'їв розпалася. Роздрібнена й знесилена Індія стає здобиччю нових завойовників.
ІV. Закріплення нових знань. «Зупинка. Хвилинка- цікавинка».
Розгадайте кросворд ( додаток 5)
Слово вчителя. Мало хто знає, що в річці Ганг живуть акули. Причому прісноводна Гангзька акула - вкрай небезпечний хижак, що славиться любов'ю до людського м'яса. Цілком можливо, що ця звичка з'явилася в акули завдяки численним недопаленим трупам, які плавали в річці.
А ще такий варіант «поховання» призводить до……(забруднення біосистеми навколишнього середовища)
V. Рефлексія. Підсумок уроку. Прохання заповнити « Анкету самоаналізу», підкресливши потрібну відповідь ( додаток 6).
Після уроку вчитель матиме змогу зробити для себе висновок чи цікавою була для здобувачів освіти така форма роботи на уроці, чи, можливо, щось не вдалося.
VІ. Домашнє завдання.
Слово вчителя. Наша подорож по давній Індії ще не завершена. Ми зупиняємось у віртуальному готелі для продовження на наступному уроці
вивчення історії розвитку країни Індія ( вірування, культура).
Проте, для підготовки до наступної зустрічі дарую вам невелике символічне зображення із Стародавньої Індії ( зображення Будди).
Ваше завдання: розгадати значення цього символу, дати характеристику зображенню, підготувати повідомлення про виникнення буддизму; про внесок давньоіндійського народу у розвиток світової культури.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
1 група
Варни (санскр., буквально — якість, колір) — чотири стани в суспільстві Стародавньої Індії. Представникам найвищої варни — брахманам — приписувався білий колір — колір чистоти, цнотливості. Брахмани виконували обов'язки жерців і здійснювали численні обряди, яким у Стародавній Індії надавалося дуже важливе значення. Брахмани були також охоронцями древньої ученості, знавцями священних текстів.
Завдання до документа. Заповніть таблицю
Назва варни |
Колір варни |
Хто входив до варни |
Їхні обов’язки |
Ставлення до податків |
|
|
|
|
|
2 група
Варни (санскр., буквально — якість, колір) — чотири стани в суспільстві Стародавньої Індії.
Другу варну представляли кшатрії — воїни, їм приписували червоний колір — колір вогню, війни, рішучості. Кшатрії з дитинства навчалися володіти зброєю, справлятися з конем і колісницею. До цієї варни переважно належали правителі держав.
Завдання до документа. Заповніть таблицю
Назва варни |
Колір варни |
Хто входив до варни |
Їхні обов’язки |
Ставлення до податків |
|
|
|
|
|
3 група
Варни (санскр., буквально — якість, колір) — чотири стани в суспільстві Стародавньої Індії.
Третя варна — вайшью — землероби і ремісники. їхній колір — жовтий, колір землі. На них покладався обов'язок обробляти поля, працювати в майстернях, а також торгувати
Завдання до документа. Заповніть таблицю
Назва варни |
Колір варни |
Хто входив до варни |
Їхні обов’язки |
Ставлення до податків |
|
|
|
|
|
4 група
Варни (санскр., буквально — якість, колір) — чотири стани в суспільстві Стародавньої Індії.
Четверта варна — шудри, або слуги. їхній колір — чорний.
Обов'язком шудрів було служити представникам вищих варн. На відміну від брахманів, кшатріїв і вайшью, шудри не вважалися нащадками древніх аріїв-завойовників і, ймовірно, були нащадками підкореного населення.
Завдання до документа. Заповніть таблицю
Назва варни |
Колір варни |
Хто входив до варни |
Їхні обов’язки |
Ставлення до податків |
|
|
|
|
|
Додаток 5
Додаток 6
Анкета самоаналізу
На уроці я працював |
активно |
пасивно |
не завжди активно |
Власною діяльністю на уроці я |
задоволений |
незадоволений |
частково задоволений |
Урок здався мені |
коротким |
занадто тривалим |
як завжди |
За урок я |
не втомився |
втомився |
трохи втомився |
Матеріал уроку був для мене |
зрозумілим |
незрозумілим |
не зовсім зрозумілим |
Моя мета на уроці була |
досягнута |
не досягнута |
частково досягнута |