Урок у 6 класі "Лупа. Мікроскоп"

Про матеріал

Ці уроки розроблені за такою темою «Використання ігрових технологій на уроках біологїї». Я сподіваюся що ця підбірка допоможе учителям на уроках і зацікавить їх. Вони гарні і за ними можна працювати.

Перегляд файлу

Тема. Лупа. Мікроскоп.

Мета: ознайомити учнів із будовою лупи та мікроскопу; навчити дітей правилам користування та роботи з мікроскопом; виховувати уважність, відповідальність, спостережливість.

Обладнання: малюнки лупи та мікроскопу, лупи, мікроскопи.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань учнів

Розгадування кросворду

  1. Як по іншому Левенгук називав бактерії ( анімакульки)
  2. Хто із вчених довів, що нова клітина утворюється шляхом поділу? ( Вірхов)
  3. Ввів термін «клітина» ( Гук)
  4. Відкрив ядро ( Броун)
  5. Наука, яка вивчає клітину ( цитологія)
  6. Створив електронний мікроскоп ( Руска)
  7. Хто з вчених описав мертві клітини шкіри ( Левенгук)
  8. Головна органела клітини ( ядро)
  9. ( Паладе)

 

 

 

 

 

А

Н

І

М

А

К

У

Л

Ь

К

И

 

 

 

 

 

 

В

І

Р

Х

О

В

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

У

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б

Р

О

У

Н

 

 

 

 

 

 

Ц

И

Т

О

Л

О

Г

І

Я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р

У

С

К

А

 

 

 

 

 

Л

Е

В

Е

Н

Г

У

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я

Д

Р

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П

А

Л

А

Д

Е

 

 

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вправа «Зацікав!»

Завжди цікаво подивитися, що відбувається в «іншому» світі недоступному нашому зору. Завдяки спритності і невгамовній винахідливості людство знайшло спосіб заглянути в світ неймовірно крихітних істот і не тільки.

Представляємо вам цікаві факти про мікроскоп.

1. Вперше мікроскоп з’явився в 1590 році завдяки Янсону, який був знаменитим голландським оптиком на той час.

2. Дуже дивно, проте чомусь великий внесок, який вніс у розвиток даного предмета такий учений, як Галілей, ніде не зафіксований, більше того, він замовчується. Так, через вихід в світ мікроскопа, коли той потрапив у руки вченого, йому знадобилися всього 24 години для того, щоб створити чітку картину під мікроскопом, а не розпливчасту і «розмазану», як це було зроблено Янсоном.

3. Перший мікроскоп давним-давно «вийшов з моди», звільнивши тим самим місце для сучасних приладів — електронний мікроскоп. Перший такий був створений вченим Ернстом в 1831 році.

4. Сучасний світ не обходиться саме без електронних мікроскопів. Так, контролюючи продукти харчування, відстежуючи якість товару, людям просто необхідно знати, що «твориться» в глибині їх предметів. А так, тільки раз — піднесли будь-яку речовину під дзеркальце — все готово, можна подивитися і упевнитися в наявності або запереченні паразитарних особин.

5. Наявність на планеті таких організмів, як мікроби і бактерії, ми повинні сказати «спасибі» саме мікроскопу. Якби вчені з НАСА не розгледіли їх під приладом, ми могли б досі хворіти невідомими захворюваннями і дивуватись тому, як і чим це лікувати.

6 . Без мікроскопа зараз не проходить жодне дослідження, жодне відкриття, жодне лікування людського організму. Прилад, що є сполучною ниткою між «тут і зараз» і «багатообіцяючим майбутнім».

Повідомлення теми та мети уроку

 

ІІІ. Вивчення нового матералу

Учитель роздає на парту учням лупи. ( Якщо немає, то можна показати малюнок будови лупи).

F:\26\pr_03_67.png

 

Учитель.

Отже, давайте разом з вами з’ясємо, з чого складається лупа? ( відповіді учнів)

Лу́па або збі́льшувальне скло (від фр. loupe, буквально — «наріст») — оптичний прилад (збиральна лінза або система лінз) для розглядання дрібних деталей. Використовується у багатьох областях людської діяльності, у тому числі у біології, медицині, археології, банківській і ювелірній справі, криміналістиці, при ремонті годинників та радіоелектронної техніки, а також у філателії, нумізматиці та боністиці.

Ручна лупа — скло, опукле з двох сторін, яке вставлено в оправу. За допомогою ручної лупи можна побачити предмет збільшеним у 2-25 разів.

 

Лупа – це найпростіший збільшувальний прилад, який складається з оправи та збільшувального скла. Звичайно, результат збільшення незначний. Але є прилад, який збільшує краще – це світловий мікроскоп. Постає запитання з чого ж він складається. Давайте разом з вами розглянемо його будову. ( На парті повинен стояти мікроскоп).

 

 

 

 

Мікроскоп

 

 

 

Корпус                                                                                                       Оптична система

 

  • основа                                                                                     - дзеркало увігнуте
  • предметний столик з тримачами                                          - діафрагма
  • штатив                                                                                    - насадка з об’єктивами
  • тубус                                                                                       - окуляр   
  • макрогвинти
  • мікрогвинти

 

Учитель пояснює функцію кожної частини мікроскопу. Далі роздає по одному мікропрепарату на парту і за допомогою викладача учні навчаються правильно його налаштовувати.

 

Слово учителя.

Спочатку ми повинні налаштувати наш мікроскоп таким чином, щоб можна було побачити об’єкт. Для цього поставте мікроскоп на рівну поверню основою. Дивлячись в окуляр, покрутіть дзеркало таким чином, щоб було найкраще бачення. На предметний столик покладіть мікропрепарат і затисніть тримачами. Однією рукою візьміть за штатив, а іншою виставте об’єктив на малому збільшення до щолчка. Потім, дивлячись в окуляр, крутіть потихеньку макрогвинт до тих пір, поки не побачите зображення. За допомогою мікрогвинта скоригуйте чіткість зображення.

Тепер можете подивитися на більше зображення. Для цього поверніть револьверну насадку за годинниковою стрілкою на більше зображення.

А зараз з вами давайте з’ясуємо наскільки змінилося загальне збільшення мікроскопу. На окулярі є цифра, а також на змінних об’єктивах. Вам потрібно помножити збільшення об’єктива на збільшення окуляра. Наприклад 8 *20=160.

 

Завдання: кожному учневі визначити збільшення мікроскопу.

 

Учитель.

А тепер складемо правила роботи з мікроскопом, які ви повинні знати.

 

1. Мікроскоп ставлять на стіл так, щоб окуляр припадав проти лівого ока спостерігача, праворуч на столі розташовують альбом для малюнків і олівці.

2. Переносити мікроскоп можна тільки двома руками. Однією рукою підтримують основу штатива мікроскопа, а інший – беруться за вигин тубусодержатель.

3.  Перш за все слід переконатися, що препарат лежить покривним склом вгору. Починати мікроскопію необхідно з малого збільшення (об’єктив × 10). При переході до великого збільшення (об’єктив × 40) слід злегка підняти об’єктиви з допомогою макровінта і перевести револьвер з об’єктивами на потрібне збільшення. Після цього опустити об’єктив за допомогою макровінта до зіткнення зі склом, дивлячись на об’єктив збоку, і тільки потім починати фокусування мікровінта, обережно піднімаючи об’єктив і постійно дивлячись в окуляр.

4. Після закінчення роботи препарат знімають зі столика, об’єктиви ставлять в неробочий стан

 

ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів

Вправа «Знайди пару»

Завдання: до кожної назви частини мікроскопу підібрати його функцію.

 

Вправа «Чий Я?»

Завдання: розподілити у дві колонки назви корпусу і оптичної системи.

У першу колонку вибрати слова, які стосуються назви корпусу, а у другу – оптичної системи.

Слова. Мікрогвинт, макрогвинт, окуляр, основа, насадка з об’єктивами, тубус, дзеркало.

 

V. Домашнє завдання

Опрацювати § 6, повторити всі властивості живих організмів

 

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
8948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку