Урок у 6 класі на тему: " Будова рослинної клітини".

Про матеріал
За допомогою завдань даного уроку поглибити знання і продовжити вивчення будови рослинної клітини, значення її частин; показати всю складність її будови; учитись схематично зображувати клітину; розвивати творчі здібності, уміння працювати в групі.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: ЗАГАЛЬНИЙ ПЛАН БУДОВИ КЛІТИНИ РОСЛИНИ.

 

Мета: поглибити знання учнів про будову рослинної клітини, значення її частин; показати всю складність її будови;

 розвивати вміння знаходити основні частини клітини на малюнках у підручнику, таблицях; порівнювати, робити висновки;

 формувати вміння виділяти головне і навички роботи з роздавальним матеріалом, схемами; виховувати ціннісне ставлення до природи.

Методи і методичні прийоми:
1. Словесні: пояснення, бесіда, робота з підручником;

 наочні: ілюстрація, демонстрація таблиць, схем.
Прийоми навчання: організаційні – робота в групах, логічні – робота з підручником; візуальні - заповнення таблиці; релаксопедичні -  фізкультхвилинка.
Міжпредметні зв ́язки: ботаніка, зоологія, фізика.

Обладнання та матеріали: таблиця «Будова клітини рослин», відео: Будова клітини, комп’ютер.

Тип уроку: комбінований.

 

 

Хід уроку:

  1. Організаційний  момент.

 

 2. Актуалізація опорних знань:

 

  1. Розгадай кросворд.

 

https://learningapps.org/watch?v=pc71uy1s216

 

  1. Перевірка д/з:

1.Укажіть, як називаються постійні клітинні структури, кожна з яких виконує притаманні їй функції:

а) тканини; 
б) органели; 
в) органи;
г) ядра;
д) включення.

2. Укажіть органелу, відсутню у клітинах тварин:

а) мембрана;
б) хромосома;
в) ядро;
г) хлоропласт.

3. Кулясті органели клітини, які мають різний колір, що надають пігменти це:

а) хлоропласти

б) пластиди;

в) лейкопласти;

г) мітохондрії.

4. Основна функція мітохондрій - 

а) транспорт речовин; 
б) синтез білка; 
в) накопичення енергії; 
г) фотосинтез. 

5. Синтез білка відбувається в :

а) пластидах;
б) рибосомах; 
в) апараті Гольджі; 
г) гладкій ЕПС.

6. Заповнені клітинним соком:

а) вакуолі;

б) цитоплазма;

в) лейкопласти;

г) рибосоми.

7.Вони є лише в рослинних клітинах, можуть переходити з одного типу в інший:

а) хромопласти;

б) хромосоми;

в) пластиди;

г) рибосоми.

8. Пластиди жовтого або жовтогарячого кольору:

а) хлоропласти;

б) лейкопласти;

в) хромопласти;

г) хроматофори.

 

3.    «Мозковий штурм».

— М’якоть плоду кавуна рожева, а м’якоть плоду сливи — жовта або синя. Поясніть, із чим це пов’язано. (Клітинний сік плодів містить антоціани — пігменти синього, червоного і фіо­летового кольору. Колір пігменту залежить від реакції розчину клітинного соку. Якщо розчин має кислу реакцію, значить антоціан забарвлюється в рожевий або червоний колір, а коли вміст клітинного соку лужний — антоціан має синє забарвлення.)

4. Продовжити речення (кожен учень отримує роздатковий матеріал з такими реченнями):

  • Процес утворення органічних речовин із води, вуглекислого газу, мінеральних речовин за участі енергії Сонця  – це ______________ (фотосинтез)
  • Процес засвоєння вуглекислого газу та виділення кисню – це _________ (фотосинтез)
  • Процес поглинання кисню, реакцій окислення та виділення вуглекислого газу – це _____________ (дихання)
  • Процес випаровування води – це ____________ (транспірація)
  • Процес поглинання рослиною з ґрунту води із розчиненими в ній мінеральними речовинами – це _____________ (живлення)
  • Кількісні зміни розмірів та маси рослини – це ________ (ріст)
  • Якісні зміни в будові рослини – це ________________ (розвиток)
  • Процес відтворення собі подібних – це ___________ (розмноження)
  • Вегетативне, статеве, нестатеве – це ____________ (типи розмноження)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

 

Клітини м'якоті апельсина або грейпфрута можна бачити неозброєним оком або за допомогою лупи. Багато клітин настільки малі, що їх можна побачити тільки під мікроскопом. Те, що живі організми складаються з клітин, вчені відкрили ще у 17 столітті.

 

P2092716.png

 

Перед вами «Чорна скринька». Постарайтеся відгадати, що знаходиться в ній. Проявіть кмітливість та здатність нестандартно мислити.

Підказки, які вам допоможуть впізнати цей предмет

 Цей предмет є сукупністю поживних речовин, обмежених мінеральними сполуками.

 Він є причиною давньої  суперечки про те, що було першим.

 До його складу входить відомий білок  альбумін.

 Це є початком нового життя.

 Дійсно, у скриньці  сховане яйце. Що таке яйце?Так, яйце – це велика статева клітина. Сьогодні ми будемо з вами говорити про клітину. Чи є ця тема для вас абсолютно новою?

При вивченні яких тем ми зустрічалися з поняттям «клітина»?

КЛІТИНА – найменша частина організму, яка має всі ознаки живого. У науку поняття «клітина» ввів Роберт Гук (англійський дослідник) у 1665 році.

 Роберт Гук сконструював мікроскоп, який давав збільшення в 30 разів, запропонував термін «клітина» у 1665 р.  Антоні ван Левенгук, удосконалив мікроскоп: він збільшував об’єкти у 200-270 разів. Вчений побачив і описав одноклітинні організми. У 1831р.  Роберт Броун відкрив у рослинних клітинах ядро.У 1839 р.  Маттіас Шлейден і  Теодор Шванн  узагальнили знання про клітину в клітинній теорії, показали, що клітина – найменша одиниця будови всіх організмів.У 1858 р.  Рудольф Вірхов  доповнив клітинну теорію положенням про те, що будь-яка клітина утворюється з існуючої клітини в р результаті її поділу.У 1931р.  Ернст Руска  створив електронний мікроскоп .

 Клітина теорія: усередині 19 століття (у 1838 році) німецькі вчені М. Шлейден і Т. Шванн узагальнили знання про клітину, які були накопичені в науці, і створили клітинну теорію. По мірі того, як здійснювались нові відкриття при вивченні будови клітини, клітинна теорія доповнювалась новими положеннями. Основні положення сучасно клітинної теорії: 1. Клітина – елементарна одиниця будови і розвитку всіх організмів. 2. Клітини всіх організмів подібні за будовою, хімічним складом, проявами життєдіяльності (дихають, живляться, ростуть та ін). 3. Кожна нова клітина утворюється внаслідок розмноження материнської клітини шляхом поділу.

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Будова рослинної клітини.

 

4.Вивчення нового матеріалу

Сьогодні  ми продовжимо екскурсію в ідеальне місто, що має систему укріплень, власні енергетичні станції, заводи по переробці різних речовин, найдосконаліше у світі «місто» працює бездоганно! Починаємо знайомство з клітиною.

  1. Станція « Художня »

Завдання: замалювати схему будови рослинної клітини й позначити ядро, клітинну оболонку, цитоплазму, пластиди, вакуолі.

  1. Станція «Історична»

Що собою являє наука цитологія?(Повідомлення учня)

Цитологія — наука про клітину. Цитологія вивчає будову клітин, їх функції, розмноження та розвиток, пристосування до умов навколишнього середовища.

Кому належить термін "клітина"? Коли і за яких обставин відкрито клітину? (Повідомлення учня)

Термін "клітина" вперше застосував Роберт Гук у 1665 р. Розглядаючи тонкий зріз корка дуба  за допомогою сконструйованого ним мікроскопа, Гук побачив, що корок складається з комірок — клітин. Хоча Р. Гук мав справу лише з оболонками мертвих клітин, сам термін прижився в науці.

3.Станція  «Творча»

А) Різноманітність клітин за розмірами, формою, особливостями організації, функціями.

1) Робота з термінами – завдання: переставте літери так, щоб утворилися нові слова-терміни; дайте їм визначення, користуючись підручником стор. ____ (вказати сторінки)

  1. А К У Л І В О
  2. Х Р О П О С Т И Л А Л 
  3. Ф І Л О Р О Л Х 
  4. П Л И Т О Ц З А М А
  5. Р И П О
  6. Л О Б О К О Н А
  7. Л А П И Д И С Т

(вакуолі, хлоропласти, хлорофіл, цитоплазма, пори, оболонка, пластиди)

 

 

 

 

34.png

 

Відомі організми, які самостійно існують та складаються з однієї клітини, наприклад, найпростішими є частина зелених водоростей.

 

 

 

 

              

Б) Різноманітність клітин за розмірами, формою, особливостями організації ,функціями.

Клітини відрізняються за розмірами, формою, функціями, яку вони виконують. Є клітини гіганти, є дуже дрібні клітини. Форма клітин надзвичайно різноманітна: овальна, паличкоподібна, спіральна, кубічна, округла та ін.

 

 

 

В) Функції клітини.

Проблемне запитання?

У дев’ятнадцятому столітті молодий зоолог Теодор Шванн і його друг ботанік Матіас Шлейден виявили, що рослини, і тварини складаються з подібних елементів – клітин. Як ти гадаєш, які функції повинні мати клітини, щоб організм, який складається з них, міг успішно існувати?

  • Рух,
  • Живлення
  • Дихання
  • Ріст,
  • Розвиток,
  • Розмноження,
  • Подразливість
  •  

Г) Будова рослинної клітини

 

 

 

 

 

Робота з підручником, заповнення таблиці «Встановити відповідності між частинами клітини їх  будовою та функціями» .

Основні частини клітини

Будова і функції

 

 

Основний компонент   - целюлоза, робить її щільною і міцною. Пронизана порами, через які відбувається обмін речовин. Обмежує внутрішній вміст , захищає її від несприятливих впливів довкілля

 

 

Безбарвна  в’язка рідина, має сітку розгалужених каналець, трубок, міхурців, містять органели і забезпечує процеси життєдіяльності клітини.

 

 

Кулясті органели

А)містять хлорофіл, який надає зеленого кольору листкам, молодими пагонам і забезпечує фотосинтез

Б) забарвлюють плоди, квіти у червоний, жовтий, рожевий

В) безбарвні,  відкладають про запас поживні речовини

 

 

Заповнені клітинним соком. Підтримують тиск всередині клітини, сприяють збереженню її сталої форми

 

 

Відповідає за ріст, розмноження, поділ. Містить хромосоми – носії  спадкової інформації

 

Непостійні компоненти, зазвичай запасні речовини

5. Узагальнення та систематизація знань

Графічний диктант: поставити знак «+», якщо твердження правильне, знак «-», якщо -ні.

1) Цитологія – наука про будову і функції клітини.

2) Клітина – найменша структурна і функціональна одиниця живого.

3) Усі організми мають клітинну будову.

4) Ззовні клітина оточена мембраною.

5) Всередині клітина заповнена цитоплазмою.

6) У цитоплазмі містяться лише пластиди і вакуолі.

7) У всіх рослинних організмів клітини мають ядро.

8) Цитоплазма складається з води (близько 80), органічних та неорганічних сполук.

9) У ядрі містяться носії спадкової інформації про клітини та весь організм в цілому.

10) Клітинні включення є постійними утворами в цитоплазмі.

 

 

1. Станція «Ключова»

 

  1. Вставте пропущені слова:

     Основним  складовим компонентом оболонки рослинної клітини є клітковина, або _____________. Вона робить клітинну _________ міцною і щільною.

      Усередині клітина заповнена ___________.Це безбарвна в’язка рідина. Вона неоднорідна, має ________ розгалужених каналець, трубочок і міхурців. При сильному нагріванні й заморожуванні ___________ руйнується, тоді  клітина гине.У цитоплазмі містяться всі _________ клітини. Вона об’єднує їх і забезпечує процеси __________ клітини.

      Ядро клітини оточене подвійною оболонкою, має одне або кілька ______,

Ядро містить ___________, які є носіями спадкової інформації. Основна функція _______ - передача спадкової інформації від материнської клітини до дочірніх.

    Характерною особливістю рослинних клітин є наявність _________. Це маленькі кулясті органели клітини. Залежно від кольору, якого надають пластидам пігменти, розрізняють хлоропласти, хромопласти та лейкопласти.

________________містять пігмент хлорофіл, який надає зеленого забарвлен -

ня листкам та молодим пагонам та забезпечує  фотосинтез. ____________

забарвлюють плоди, квітки рослин у жовтий, червоний та рожевий кольори. У _____________ відкладаються про запас поживні речовини.

 

 

  1. Впишіть у клітинки терміни, що закінчуються буквою „я”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Що містить кисень необхідний для дихання, і вуглекислий газ, потрібний рослинам для утворення органічних речовин ?

2.Процес окиснення органічних речовин, що супроводжується їх розпадом на воду та вуглекислий газ із виділенням енергії ?

3. Який процес який забезпечує поглинання та засвоєння рослиною поживних речовин, необхідних для підтримання процесів життєдіяльності ?

4.Що міститься в середині клітини заповнене клітинним соком ?

( Повітря,дихання, живлення, вакуоля.)

 

  1. Повторимо!

 

  1. Їх назва походить від слова вакуум – порожній.
  2. Вони надають рослинам зеленого забарвлення.
  3. Зелений пігмент рослин.
  4. Напіврідке внутрішнє середовище клітини.
  5. Отвори в оболонці клітини.
  6. Її обов’язок – захищати внутрішній вміст клітини.
  7. Вони надають забарвлення пелюсткам квітів, осінньому листю.

 

 

1

в

а

К

у

о

л

і

 

2

х

Л

о

р

о

п

л

а

с

т

и

3

х

л

о

р

о

ф

І

л

 

4

ц

и

Т

о

п

л

а

з

м

а

 

5

п

о

р

И

 

6

о

б

о

л

о

Н

к

а

 

7

п

л

А

с

т

и

д

и

 

 

4.Виконати завдання вправ Льорнінг:

 

https://learningapps.org/20909530

 

https://learningapps.org/display?v=pogz4gix521

 

5.

 

 

6.  Підсумок уроку:

 

https://youtu.be/c-fZ3N9rxRc

 

 

7. Оцінювання і домашнє завдання.

Вивчити  § 8. 

Створіть модель клітини (з пластиліну, у вигляді аплікації або інших підручних матеріалів). Презентуйте її в класі, розкриваючи функції  складових частин клітини.

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 липня 2021
Переглядів
7498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку