Урок у 7 класі на тему "Плазуни"

Про матеріал
Урок узагальнення знань. На уроці учні порівнюють внутрішню та зовнішню будову плазунів та земноводних. І складають таблицю. Проведення гри "Кращий знавець термінологі", а також гри "Ерудит" (цікаве життя плазунів), екологічної гри "Червонокнижні плазуни". Також учні розв'язують задачу на правило екологічної піраміди. У формі гри розв'язують кросворд.
Перегляд файлу

Плазуни – наземні хребетні тварини

Мета: Закріпити та систематизувати знання учнів про будову, процеси життєдіяльності, різноманітність тварин та їх класифікацію.

 

Розвиваюча: розвити вміння учнів порівнювати, узагальнювати та систематизувати матеріал; усвідомити взаємозв’язки рептилій із середовищем існування, значення їх в природі та житті людини; удосконалювати вміння працювати із додатковою літературою, підручником, таблицею.

 

Виховна: виховувати дбайливе ставлення до природи.

 

Тип уроку: узагальнюючий.

 

Обладнання: таблиці картки, малюнки, кросворди.

 

Епіграф: «Ми живемо серед природи, ми постійно діємо на неї, проте не владні над нею» (Й. Гете)

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Узагальнення знань.

1. Систематизувати положення плазунів у системі тваринного світу у вигляді гри «ланцюжок»

2. Походження плазунів.

(Поява у мезозойську еру; причини зникнення даних плазунів).

3. Загальна характеристика типу плазунів:

а) форма тіла

б) покрив

в) середовище існування

Внутрішня будова у порівнянні із земноводними:

а) скелет (поява шийного відділу; ключиці)

б) м’язова система

в) травна система ( більш диференційована, ніж у земноводних; кишечник, слина містить травні залози)

г) дихальна (ускладнена будова легень, дихальних шляхів, механізму дихання)

д) кровоносна (поява перегородок у шлунку)

 

3. Гра Кращий знавець термінології».

(Учні називають терміни та їх значення): акомодація, живо народження, партеногенез, оутотомія, серпентарій;

 

 

4. Проведення гри «Ерудити»

Учитель: Наш світ повний чудес: великих – захід сонця, маленьких – міграції тварин, геніальних – хроматофори у плазунів, простих, які ми вважаємо самі по собі існуючими.

Учні: розповідають про цікаві наукові історії з життя плазунів:

А)термолокатори

Б) зміїна отрута

В) плазуни в геральдиці

Г) перша допомога при укусі змії.

Учень 1.: крокодили з’ївши свою жертву «плачуть» великими прозорими сльозами звідти вислів «крокодилові сльози» - символ найбільшого лицемірства. Це явище пояснюється так: крокодили звільняються від надлишку води та мінеральних солей.

Учень2: Люди виготовляють термометри починаючи з 17 століття, однак вони виглядають примітивними в порівнянні з термометрами, що зустрічаються в природі. Під боком гримучої змії є термометри, якими вона може відчувати зміни температури на 3000С; отже змії відчувають теплокровну жертву дуже швидко.

Учень3: Багато ящірок відривають хвіст, коли їх атакують, а потім знову відрощують його. Хамелеони замасковуються від жертви змінюючи колір шкіри, яка відбувається за допомогою спеціальних клітин – хроматофорів. Вони містять гранули з пігментами різного кольору

Учень 4: Змії можуть живитися здобиччю більшою за них. Так у рот пітона може потрапити маленька антилопа, або мавпа. В них крім великого роту є гострі зуби (інколи отруєні).

 

Учень 5: У міфах та історичних джерелах древності змія виступає як істота мудра й добра. Зміям поклоняють води де вони водяться. Символ медицини – змія яка обвила чому з ліками. Китайці вважають змію талісманом щастя. На стародавньому гербі міста Молдови зображена змія,яка проковтнула власний хвіст тим самим символізуючи вічність і повторювальність світу. А на гербі мексики орел і змія символізують боротьбу добра і зла.

Учень 6: На гербі Ямайки зображений крокодил, а також він зображений на гербі Соломонових островів. Проголосивши цих тварин священними людина сприяла збереженню виду. Але порушила суворі заборони сприяючі зникненню крокодилів.

Учитель: З усієї планети багато плазунів занесені до червоної книги. А що таке ця книга?

Учень: Ідея створення Червоної книги належить відомому англійському зоологу Пітеру Скотту. Червона книга – це збірка фактів про унікальних представників флори і фауни планети, які є під загрозою зникнення.

Учитель: Проведення екологічної гри.

Вам потрібно відповісти на запитання, відповідно серед них є тварини занесені до Червоної книги України і записати їх у зошит.

1. Яка тварина може лазити по скелі? (криластий гекон).

2. Яку ящірку часто називають змією? (мідянку).

3. Яких ящірок можна зустріти в нашому регіоні?

4. Які види є отруйними?

5. Які види живляться комахами і приносять користь?

 

 

5) Складіть ланцюг живлення, включаючи ці види: степова гадюка, ящірка, комахи, рослини.

6. Конкурс малюнки.

На малюнку – слайді зображені плазуни: назвати їх приналежність до роду, а також господарське значення.

7.  Розв’язати задачу:

Користуючись правилом екологічної піраміди визначіть кількість рослинної речовини, необхідної для того, щоб існували 3 ящірки масою 0,5 кг.

8. Гра вибери правильну відповідь:

1. До плазунів відносять:

А) тритона

Б) крокодила

2. Шкірне дихання є у:

А) земноводних

Б) плазунів

3. Тіло вкрите роговою лускою

А) земноводних

Б) плазунів

4. Клас Плазуни об’єднує тварин:

А) холоднокровних

Б) теплокровних

5. Плазуни виникли в:

А) мезозої

Б) кам’яновугільному періоді

6. Хамелеона відносять до класу:

А) плазунів

Б) земноводних

10. Розв’язати кросворд ключове слово якого є найчисельнішою групою плазунів:

1. Періодичне відновлення зовнішніх шкірних покривів.

2. Кістка яка відсутня у плазунів.

3. Спеціальні заклади де утримують відловлених у природі змій.

4. Четвертий відділ скелету хребта х

5. Здатність до бачення предметів, що знаходяться на різній відстані.

6. Орган дихальних шляхів плазунів.

7. Сукупність природних складних реакцій організму, що виникли у відповідь на зовнішні та внутрішні подразники.

 

docx
Додав(-ла)
Кізлак Іра
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
27 вересня 2021
Переглядів
543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку