Плазуни – наземні хребетні тварини
Мета: Закріпити та систематизувати знання учнів про будову, процеси життєдіяльності, різноманітність тварин та їх класифікацію.
Розвиваюча: розвити вміння учнів порівнювати, узагальнювати та систематизувати матеріал; усвідомити взаємозв’язки рептилій із середовищем існування, значення їх в природі та житті людини; удосконалювати вміння працювати із додатковою літературою, підручником, таблицею.
Виховна: виховувати дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: узагальнюючий.
Обладнання: таблиці картки, малюнки, кросворди.
Епіграф: «Ми живемо серед природи, ми постійно діємо на неї, проте не владні над нею» (Й. Гете)
Хід уроку
І. Узагальнення знань.
1. Систематизувати положення плазунів у системі тваринного світу у вигляді гри «ланцюжок»
2. Походження плазунів.
(Поява у мезозойську еру; причини зникнення даних плазунів).
3. Загальна характеристика типу плазунів:
а) форма тіла
б) покрив
в) середовище існування
Внутрішня будова у порівнянні із земноводними:
а) скелет (поява шийного відділу; ключиці)
б) м’язова система
в) травна система ( більш диференційована, ніж у земноводних; кишечник, слина містить травні залози)
г) дихальна (ускладнена будова легень, дихальних шляхів, механізму дихання)
д) кровоносна (поява перегородок у шлунку)
3. Гра Кращий знавець термінології».
(Учні називають терміни та їх значення): акомодація, живо народження, партеногенез, оутотомія, серпентарій;
4. Проведення гри «Ерудити»
Учитель: Наш світ повний чудес: великих – захід сонця, маленьких – міграції тварин, геніальних – хроматофори у плазунів, простих, які ми вважаємо самі по собі існуючими.
Учні: розповідають про цікаві наукові історії з життя плазунів:
А)термолокатори
Б) зміїна отрута
В) плазуни в геральдиці
Г) перша допомога при укусі змії.
Учень 1.: крокодили з’ївши свою жертву «плачуть» великими прозорими сльозами звідти вислів «крокодилові сльози» - символ найбільшого лицемірства. Це явище пояснюється так: крокодили звільняються від надлишку води та мінеральних солей.
Учень2: Люди виготовляють термометри починаючи з 17 століття, однак вони виглядають примітивними в порівнянні з термометрами, що зустрічаються в природі. Під боком гримучої змії є термометри, якими вона може відчувати зміни температури на 3000С; отже змії відчувають теплокровну жертву дуже швидко.
Учень3: Багато ящірок відривають хвіст, коли їх атакують, а потім знову відрощують його. Хамелеони замасковуються від жертви змінюючи колір шкіри, яка відбувається за допомогою спеціальних клітин – хроматофорів. Вони містять гранули з пігментами різного кольору
Учень 4: Змії можуть живитися здобиччю більшою за них. Так у рот пітона може потрапити маленька антилопа, або мавпа. В них крім великого роту є гострі зуби (інколи отруєні).
Учень 5: У міфах та історичних джерелах древності змія виступає як істота мудра й добра. Зміям поклоняють води де вони водяться. Символ медицини – змія яка обвила чому з ліками. Китайці вважають змію талісманом щастя. На стародавньому гербі міста Молдови зображена змія,яка проковтнула власний хвіст тим самим символізуючи вічність і повторювальність світу. А на гербі мексики орел і змія символізують боротьбу добра і зла.
Учень 6: На гербі Ямайки зображений крокодил, а також він зображений на гербі Соломонових островів. Проголосивши цих тварин священними людина сприяла збереженню виду. Але порушила суворі заборони сприяючі зникненню крокодилів.
Учитель: З усієї планети багато плазунів занесені до червоної книги. А що таке ця книга?
Учень: Ідея створення Червоної книги належить відомому англійському зоологу Пітеру Скотту. Червона книга – це збірка фактів про унікальних представників флори і фауни планети, які є під загрозою зникнення.
Учитель: Проведення екологічної гри.
Вам потрібно відповісти на запитання, відповідно серед них є тварини занесені до Червоної книги України і записати їх у зошит.
1. Яка тварина може лазити по скелі? (криластий гекон).
2. Яку ящірку часто називають змією? (мідянку).
3. Яких ящірок можна зустріти в нашому регіоні?
4. Які види є отруйними?
5. Які види живляться комахами і приносять користь?
5) Складіть ланцюг живлення, включаючи ці види: степова гадюка, ящірка, комахи, рослини.
6. Конкурс малюнки.
На малюнку – слайді зображені плазуни: назвати їх приналежність до роду, а також господарське значення.
7. Розв’язати задачу:
Користуючись правилом екологічної піраміди визначіть кількість рослинної речовини, необхідної для того, щоб існували 3 ящірки масою 0,5 кг.
8. Гра вибери правильну відповідь:
1. До плазунів відносять:
А) тритона
Б) крокодила
2. Шкірне дихання є у:
А) земноводних
Б) плазунів
3. Тіло вкрите роговою лускою
А) земноводних
Б) плазунів
4. Клас Плазуни об’єднує тварин:
А) холоднокровних
Б) теплокровних
5. Плазуни виникли в:
А) мезозої
Б) кам’яновугільному періоді
6. Хамелеона відносять до класу:
А) плазунів
Б) земноводних
10. Розв’язати кросворд ключове слово якого є найчисельнішою групою плазунів:
1. Періодичне відновлення зовнішніх шкірних покривів.
2. Кістка яка відсутня у плазунів.
3. Спеціальні заклади де утримують відловлених у природі змій.
4. Четвертий відділ скелету хребта х
5. Здатність до бачення предметів, що знаходяться на різній відстані.
6. Орган дихальних шляхів плазунів.
7. Сукупність природних складних реакцій організму, що виникли у відповідь на зовнішні та внутрішні подразники.