Тема. Образи п'єси "Наталка Полтавка"
Мета: розкрити характери позитивних образів п'єси, розвивати вміння працювати з текстом, додатковою літературою, розвивати акторські здібності обдарованих дітей та творче мислення, виховувати загальнолюдські цінності на прикладах із життя героїв п'єси.
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні зв'язки: театр, музика.
Тема. Образи п'єси "Наталка Полтавка"
Мета: розкрити характери позитивних образів п'єси, розвивати вміння працювати з текстом, додатковою літературою, розвивати акторські здібності обдарованих дітей та творче мислення, виховувати загальнолюдські цінності на прикладах із життя героїв п'єси.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: газета, портрети, картки, мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
1. Організація класу.
Звучить пісня з опери "Наталка Полтавка".
2. Вступне слово вчителя.
Ми тільки що прослухали пісню Наталки Полтавки.
"Наталка Полтавка" - улюблена пісня - п'єса кожного українця. А вийшла вона на зорі нової літератури з зеленої, тихої Полтави, від голубоокої Ворскли і пішла мандрувати по селах і хуторах українських, по містах російських, ще й по всьому білому світу. її вивчали напам'ять мало не всі слухачі. З великим успіхом йде «Наталка Полтавка» на сценах Італії, Німеччини, США, Англії, Румунії.
У чому ж сила п'єси, в чому її чаруюча краса?
- У надзвичайній простоті, в правді, найголовніше, в любові автора до свого народу, в любові, котра із серця Котляревського перейшла на його твір.
Завдання нашого уроку - розкрити характери позитивних героїв п'єси, оцінити їхні вчинки і побачити, чи можуть герої п'єси, написаної так давно, стати прикладом для нас.
Ваше завдання - скласти короткий план - конспект. Яка тема цієї п'єси? А жанр?
3.Перевірка домашнього завдання.
А тепер переконаємося, що зміст цієї п'єси знають усі.
Повторимо елементи сюжету.
Добре, значить ми можемо говорити і про образи.
4.Робота за темою уроку.
Здавна в Україні мати виховувала дочку хорошою господинею, скромною і слухняною. Пошана до батька - матері, до старших, повага, слухняність були невід'ємними рисами кожної української дівчини і кожного хлопця. Іноді навіть їхню долю вирішували батьки.
А як же Наталка ставиться до прохання матері вийти заміж за возного.
Велике значення в житті людини відіграє мова. Мова, говорять, - це душа.
А яка ж мова Наталки? Чим цей образ приваблює, зворушує нас? Чи актуальний він сьогодні?
"Наталка Полтавка" - це перший в українській літературі позитивно змальований образ української селянської дівчини з усіма її чеснотами.
Один відомий філософ писав: "Мірилом порядності дівчини є хлопець, якого вона любить".
Кого ж любить Наталка, кого жде вона всі 4 роки, відмовляючи усім женихам?
На хвилину уявимо себе в театрі і послухаємо, що там відбувається.
Знайдіть це місце в книзі. Звучить пісня Петра.
Хто це так гарно співає? Що нам відомо про минуле парубка? Чому він став бурлакою? Як ставиться він до Наталки? Що відрізняє його від коханої?
Як поводиться Петро, довідавшись, що кохана заручена? Чи природною вам видається така поведінка Петра?
В образі Петра письменник змалював людину з народу, працьовиту, добру, вірну в коханні й побратимстві. Слово мають наші артисти (сцена зустрічі Наталки та Петра).
"Шануй батька і неньку - буде тобі скрізь гладенько", - так говорить народна мудрість.
Батько у Наталки помер. Сім'ю довів до бідності. Але Наталка не засуджує його. Єдиною опорою в житті Наталки була мати.
Хто ж така Терпилиха, мати Наталки? У чому вбачає вона щастя? Як ставиться мати до Петра?
Терпилиха - типовий образ бідної жінки з її
мріями про кращу долю, достаток, із стійкими принципами народної моралі.
А тепер прослухаємо, шо написали нам учні, які працювали на картках. (Слабші діти відповідали на питання: який образ п'єси найбільше сподобався і чому?)
5.Підсумок уроку.
Учитель говорить, що йому найбільше сподобалось у п'єсі. Хай доброта, порядність, міцна та вірна любов героїв "Наталки Полтавки'» залишиться у ваших серцях! Оцінювання учнів.
6.Домашнє завдання:
Підготуватися до твору "Доброта і людяність - основні мотиви п'єси І.П.Котляревського "Наталка Полтавка".