У царстві рослин.
(урок з елементами
здоров’язберігаючих технологій)
Мета уроку. Сформувати в учнів уявлення про різноманітність рослинного світу, вчити розподіляти рослини на три групи: дерева, кущі, трави; вчити визначати плоди дерев; розкрити цінності рослин для людини; навчити розпізнавати рослини, порівнювати, робити висновки, розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю; почуття прекрасного в природі, бажання охороняти і примножувати її красу.
Обладнання. Плакат „Царство рослин”, гербарій, м’які іграшки Білочки і Зайчика, плоди різних рослин, ілюстрації, роздавальні картки, силуетні малюнки рослин на липкій стрічці, полотно у рамці, записи, проектувальні слайди.
Хід уроку.
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Ми працюємо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у другому, у класі
Діти просто молодці.
Вітер хмарно похмуро дощ сніг
Іній холодно тепло ясно град
III. Актуалізація опорних знань.
2. Робота з сигнальними картками.
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Голос цариці Рослин.(фонограма)
Любі діти! Запрошую вас у цікаву мандрівку до мого царства. Вам допоможуть мої друзі, лісові жителі. А які, - ви дізнаєтесь, коли відгадаєте мої загадки. Тож увага:
по гілках вона стрибає.
Хоч мала сама на зріст,
та великий має хвіст,
як намисто оченята.
Хто це? Спробуй відгадати. (Білка).
взимку біленький,
влітку сіренький,
по полях стрибає,
в кущах спочиває.
Хто це? (Зайчик)
Чекаю.
Цариця рослин
V. Вивчення нового матеріалу.
(На дошці – плакат „У царстві рослин”.
Звучить запис „Звуки лісу”).
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски
Цих подружок звуть ... (Берізки)
Навесні цвітуть, мов свічі,
Заглядають сонцю в вічі,
А під осінь ті свічки
Вдягнуть з голок кожушки. (Каштан)
За хатиною в садку
У зеленому віночку
У червоному намисті
Дівчинонька чепуриться. (Калина)
Мов їжак колючий
Солодкий та пахучий
Ягідку зірвеш – руку обдереш. (Аґрус)
Не вогонь, а пече. (Кропива)
Запалили в чистім полі
Квіти гарні всі червоні
Та палає влітку так
Польовий, червоний .... (мак)
2.Гра «Дерева,кущі,трави.» Вчитель називає дерево-учні встають, піднявши руки; називає кущ - руки в сторони; траву – присідають.
Ялина, бузок, фіалка, горобина, порічки, конвалії, бузина, айстра, явір, подорожник.
3. Робота з підручником (с. 28-29)
4. Продовження роботи з підручником (с. 30-31)
5. Розповідь вчителя.
6. Розповідь вчителя з елементами бесіди
Рослини збагачують повітря киснем, який потрібен для дихання людям і тваринам, роблять його чистішим і свіжішим. Тому рослини називають зеленими легенями Землі. Завдяки повітрю ми живемо і повинні дбати про його чистоту. Адже забруднене повітря — велика загроза для всього живого. Потрібно більше насаджувати різноманітних рослин: дерев, кущів, квітів.
То як називають рослини? (Зеленими легенями Землі) Чому?
• Чи культурні ці рослини:
Помідор, гарбуз, малина,
Морква, жито, огірки,
Мак, кульбаба, буряки?
(Кульбаба — дикоросла рослина, а мак і малина бувають і культурними, й дикорослими.)
• Чи культурні ці рослини:
Кабачки, кавун і дині,
Абрикос і полуниці,
Подорожник і пшениця?
(Помилково потрапив до переліку культурних рослин подорожник.)
5. Фізкультхвилинка.
Трава низенька, низенька,
Дерева високі, високі.
Вітер дерева колише, гойдає,
То вправо, то вліво нахиляє,
То вперед, то назад.
То вниз пригинає.
Птахи летять, відлітають,
А діти за парти сідають.
4.Бесіда „Роль рослин у житті людини”
Я не степом ходжу, я ходжу по аптеці.
Розбираюсь в її трав’яній картотеці.
Розквітчаний, прекрасний степ,
Ти природою писаний дивний рецепт.
1 учень
Лікарських рослин багато,
Всі хвороби ними можна лікувати.
Трави ми поможем назбирати,
І навчимо вас, як їх упізнати.
2 учень
Первоцвіт, і барвінок, калина,
Звіробій, і любисток, і хміль.
Кропива, і кульбаба, й ліщина
Поглядають на нас звідусіль.
(На екрані презентація, учні коментують. Додаток «Презентація»)
Всі разом: Дякуємо царице Рослин за твої квіти та трави, дерева та кущі!
Запис голосу Природи:
Діти! Коли будете збирати лікарські рослини, не виривайте їх з корінням, краще зрізуйте ножицями, не ламайте гілок. Я знаю, що ви скористаєтесь моїми порадами і будете чемними до мене. Ви дуже гарно сьогодні працюєте. А щоб змогли трошки відпочити, до вас прийде мій помічник зайчик-фітознавчик з маленьким сюрпризом.
(Стук у двері. Вчитель виходить, бере тацю з пластиковими стаканчиками та Зайчиком-фітознавчиком, листом)
«Любі діти. У стаканчиках чай, але не звичайний чай, а фіточай, тобто узвар з лікарських рослин. У ньому плоди шипшини та гльоду, липовий цвіт та листочки суниці, а ще дуже багато різних трав, які дуже гарно вплинуть на вашу працездатність. Смачного вам і будьте завжди здорові! Завжди ваша цариця Рослин»
(Звучить музика. Діти ласують фіто чаєм)
VI. Узагальнення та систематизація знань.
1. Гра „Розрізни рослину за плодами”
(Вчитель показує плід, діти називають рослину і групу, до якої ця рослина належить).
2. Хвилинка – цікавинка. Робота „Довідкового бюро”
Чи знаєте ви:
1)Як рослини передбачають погоду?
2)Які дерева (кущі) є символами України? (Верба, калина)
3) Яке дерево і кущ найчастіше вживав в своїх творах Шевченко? (Калина)
4) З якими деревами і кущами порівнюють гарних дівчат? Струнких дівчат? (Тополя, калина)
5)З яким деревом порівнюють сильних козаків? хлопців? (Дуб)
6)Які місяці мають назву, що походить від назви рослини? (Липень, березень, вересень).
7)Назвіть лікарські рослини. (Подорожник, липа, спориш, чистотіл звичайний…)
3. Робота в групах.
1 група – підкреслити назви дерев
2 група – назви трав
3 група – назви кущів.
На квітці: липа, ліщина, огірок, смородина, дуб, ромашка, кульбаба, яблуня, аґрус.
VII. Підсумок уроку.
1. Хвилинка поезії. Демонстрація слайдів. Звучить музика
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти,
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром —
Квіти, дерева і трави...
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї —
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
2. Творче зображення квітучої лісової галявини засобами особистого фантазійного перевтілення.
(Звучить музика „Вальс квітів”).
На дошці прикріплене полотно у яскравій рамці. Учні вибирають заготовлені силуетні малюнки квітів, кущів, травички (з липкою стрічкою) і приклеюють, створюють картину „Квітуча лісова галявина”
У роботі беруть участь усі діти.
VIII. Домашнє завдання