Урок "У царстві рослин"

Про матеріал
Урок для 2-го класу "У царстві рослин" з предмету "Я досліджую світ" з елементами здоров’язберігаючих технологій .
Перегляд файлу

  У царстві рослин.

(урок з елементами

здоров’язберігаючих технологій)

Мета уроку. Сформувати в учнів уявлення про різноманітність рослинного світу, вчити розподіляти рослини на три групи: дерева, кущі, трави; вчити визначати плоди дерев; розкрити цінності рослин для людини; навчити розпізнавати рослини, порівнювати, робити висновки, розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю; почуття прекрасного в природі, бажання охороняти і примножувати її красу.

 

Обладнання. Плакат „Царство рослин”, гербарій, м’які іграшки Білочки і Зайчика, плоди різних рослин, ілюстрації, роздавальні картки, силуетні малюнки  рослин на липкій стрічці, полотно у рамці, записи, проектувальні слайди.

 

                                             Хід уроку.

 

  1. Організаційний момент.

          Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Ми працюємо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у  другому, у  класі

Діти просто молодці.

  • Діти,  потисніть одне одному руки і приготуйтеся до активної співпраці.

 

  1. Хвилинка спостережень.

 

  • Подивіться у віконечко і назвіть те, що   відповідає сьогоднішньому дню:

 

Вітер         хмарно        похмуро      дощ       сніг

Іній          холодно      тепло           ясно      град

 

 III. Актуалізація  опорних знань.

  1. Фронтальне опитування.
  • Пригадайте і скажіть, що таке природа?
  • На які дві групи вона поділяється?

     2. Робота з сигнальними картками.

  • Що є живою, а що неживою природою: вітер,  лелека, сніг, каштан, злива, кінь, туман, опеньки.
  • Який зв’язок між живою і неживою природою?

 

IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми продовжимо вивчати рослини. Будемо вчитись їх розрізняти за певними ознаками. А ще скажу вам по секрету завжди поруч з нами у класі буде знаходитись  цариця Рослин. Побачити її не можливо, а ось почути можна, якщо гарно прислухатись.

 Голос  цариці Рослин.(фонограма)

Любі діти! Запрошую вас у цікаву мандрівку до мого царства. Вам допоможуть мої друзі, лісові жителі. А які, - ви дізнаєтесь, коли відгадаєте мої загадки.   Тож увага:


  1. Вона руденьку шубку має,

         по гілках вона стрибає.

         Хоч мала сама на зріст,

         та великий має хвіст,

         як намисто оченята.

         Хто це? Спробуй відгадати. (Білка).

 

 

 

  1. Звір маленький,

взимку біленький,

влітку сіренький,

по полях стрибає,

в кущах спочиває.

Хто це? (Зайчик)                

                                                       Чекаю. 

                                                                          Цариця рослин                                                                                                                                                                      


  • А де ж зайчик. Мабуть він з’явиться потім.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

  • Чи згодні ви вирушити негайно у чарівну подорож?

(На дошці – плакат „У царстві рослин”.

Звучить запис „Звуки лісу”).

  • Ось чарівне царство. Рослини оточують нас у житті й одночасно живуть своїм життям. Які рослини зустрічають нас першими, дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
    1. Відгадування загадок. (Демонстрація малюнків-відгадок)
  • Діти, відгадайте загадки, які підготували  мої помічники:

 


Стрімко вибігли на гору

  Дві подружки білокорі.

  Дощик їм полоще кіски

  Цих подружок звуть ...  (Берізки)

 

Навесні цвітуть, мов свічі,

Заглядають сонцю в вічі,

А під осінь ті свічки

Вдягнуть з голок кожушки.  (Каштан)


 

  • Як можна назвати слова-відгадки одним словом? Які ще дерева ви знаєте?

 


За хатиною в садку

У зеленому віночку

У червоному намисті

Дівчинонька чепуриться. (Калина)

Мов їжак колючий

Солодкий та пахучий

Ягідку зірвеш – руку обдереш.  (Аґрус)


  • Як можна назвати слова-відгадки одним словом? Які ще кущі ви знаєте?

 

 Не вогонь, а пече. (Кропива)

 

Запалили в чистім полі

Квіти гарні всі червоні

Та палає влітку так

Польовий, червоний ....  (мак)

 

  • Як можна назвати слова-відгадки одним словом? Які ще трави ви знаєте?


2.Гра «Дерева,кущі,трави.» Вчитель називає дерево-учні встають, піднявши руки; називає кущ - руки в сторони; траву – присідають.
 

Ялина, бузок, фіалка, горобина, порічки, конвалії, бузина, айстра, явір, подорожник.

 

  • Хто-хто, а білочка дуже добре знає чим відрізняються дерева від кущів, і тому саме вона у вас запитує: «А чи знаєте чим відрізняються і чим схожі рослини?»
  • Щоб правильно відповісти на її запитання попрацюємо за підручником.
     

 

  3. Робота з підручником (с. 28-29)

  • Яку будову має кожна рослина? (Корінь, стебло, квітка, плоди з насінням)
  • Які спільні ознаки мають дерева і кущі? (Корінь,квітка, плоди з насінням)
  • Скільки стовбурів має дерево? ( Один стовбур)
  • А кущ?( Кілька низьких міцних стебел)
  • Чи мають стовбур трав'янисті рослини? (Трав'янисті рослини стовбура не мають)

4. Продовження роботи з підручником (с. 30-31)

  • З чого утворюються плоди?
  • Як розвивається яблунька?

 

5. Розповідь вчителя. 

  • Кожна рослина має свої плоди. У плодах дозріває насіння, яке захищене від пошкодження
  • А що це знайшла білочка? (Шишку)
  • Плід якого дерева – шишка?
  • А для чого білочці шишка? (Розгризає, та їсть насіння)
  • Для поширення насіння рослини мають різні пристосування: насінина клена – крильця, лопуха – гачечки, кульбаби – парашутики. Одні насінини розносяться вітром, а інші прикріплюються гачечками до тварин і таким чином розповсюджуються.

 

6. Розповідь вчителя з елементами бесіди

  •     Рослини поширені по всій земній кулі. На величезних просторах вони утворюють ліси, степи, луки. Населяють вони і водойми, ростуть навіть на скелях і в сипучих пісках. Де б вони не росли, їм завжди потрібне сонячне світло і тепло, повітря, вода і ґрунт.

Рослини збагачують повітря киснем, який потрібен для дихання людям і тваринам, роблять його чистішим і свіжішим. Тому рослини називають зеленими легенями Землі. Завдяки повітрю ми живемо і повинні дбати про його чистоту. Адже забруднене повітря — велика загроза для всього живого. Потрібно більше насаджувати різноманітних рослин: дерев, кущів, квітів.

То як називають рослини? (Зеленими легенями Землі) Чому?

 

  • Рослини розподіляють на культурні (рослини, які вирощують люди на городах, полях, в садах) та дикорослі (їх ніхто не садив, не доглядав за ними, вони ростуть самі.)

•   Чи культурні ці рослини:

 Помідор, гарбуз, малина,

 Морква, жито, огірки,

 Мак, кульбаба, буряки?

(Кульбаба — дикоросла рослина, а мак і малина бувають і культурними, й дикорослими.)

•   Чи культурні ці рослини:

 Кабачки, кавун і дині,

Абрикос і полуниці,

Подорожник і пшениця?

(Помилково потрапив до переліку культурних рослин подорожник.)

5. Фізкультхвилинка.

Трава низенька, низенька,

Дерева високі, високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво нахиляє,

То вперед, то назад.

То вниз пригинає.

Птахи летять, відлітають,

А діти за парти сідають.

 

4.Бесіда  „Роль рослин у житті людини”

  • Рослини є головною їжею,  кормом для тварин, сировиною для промисловості, будівельним матеріалом. Діти, нині багато видів рослин зникли або зникають (їх знищили). Багато з них занесені до Червоної книги. Цю книгу порівнюють із червоним знаком світлофора – сигналом, що сповіщає про загрозу і вимагає бути уважним та обережним. Це перелік рослин і тварин, яким загрожує повне зникнення на Землі.
  • А чи знаєте ви, що царство рослин – це для людини найперша, найголовніша аптека. А хто зможе це пояснити? (Майже всі ліки роблять з рослин, у природі велика кількість рослин – це лікарські рослини)
  • У житті трапляються випадки, коли люди хворіють, але можливості швидко купити ліки   немає, тому що аптека знаходиться в місті. Але  у лісі, полі, на городі нас оточує безліч цілющих рослин.

Я не степом ходжу, я ходжу по аптеці.

Розбираюсь в її трав’яній картотеці.

Розквітчаний, прекрасний степ,

Ти природою писаний дивний рецепт.

  • Що ж нам відомо про лікарські рослини?
  • Мабуть,  не так вже й багато. А про них варто знати більше. Останнім часом досліджено багато лікувальних властивостей рослин. Лікарські рослини є тією рятівною соломинкою, за яку чіпляється хворий.  Найперші ліки дуже легко знайти навіть у себе на городі.
  • Наші дослідники вивчали які рослини є ліками. Отже надаємо їм слово.

 1 учень

Лікарських рослин багато,

Всі хвороби ними можна лікувати.

Трави ми поможем назбирати,

І навчимо вас, як їх упізнати.

 

2 учень

Первоцвіт, і барвінок, калина,

Звіробій, і любисток, і хміль.

Кропива, і кульбаба, й ліщина

Поглядають на нас звідусіль.


(На екрані презентація, учні коментують. Додаток «Презентація»)

Всі разом: Дякуємо царице Рослин  за твої квіти та трави, дерева та кущі!  

Запис голосу Природи:

 

Діти! Коли будете збирати лікарські рослини, не виривайте їх з корінням, краще зрізуйте ножицями, не ламайте гілок. Я знаю, що ви скористаєтесь моїми порадами і будете чемними до мене. Ви дуже гарно сьогодні працюєте. А щоб змогли трошки відпочити,  до вас прийде мій помічник зайчик-фітознавчик з маленьким сюрпризом.

 

(Стук у двері. Вчитель виходить, бере тацю з пластиковими стаканчиками та Зайчиком-фітознавчиком, листом)

  • Це прийшов Зайчик-фітознавчик. Приніс лист від цариці та сюрприз. Почитаємо лист.

«Любі діти. У стаканчиках чай, але не звичайний чай, а фіточай, тобто узвар з лікарських рослин. У ньому   плоди шипшини та гльоду,   липовий цвіт та листочки суниці, а ще дуже багато різних трав, які дуже гарно вплинуть на вашу працездатність. Смачного вам і будьте завжди здорові! Завжди ваша цариця Рослин»

 

(Звучить музика. Діти ласують фіто чаєм)

 

 

VI. Узагальнення  та систематизація знань.

 

1. Гра „Розрізни рослину за плодами

  • Діти, постривайте, мені Білочка щось хоче сказати. Вона  для нас підготувала цікаве завдання.
  • Білочка назбирала у кошик плодів різних рослин і хоче вас перевірити, як ви вмієте розрізняти рослини за плодами.

(Вчитель показує плід, діти називають рослину і групу, до якої ця рослина належить).

  • Ну, молодці, впорались із завданням Білочки.

 

2. Хвилинка – цікавинка.  Робота „Довідкового бюро”

Чи знаєте ви:

1)Як рослини передбачають погоду?

2)Які   дерева   (кущі)   є   символами   України? (Верба, калина)

3) Яке   дерево   і   кущ   найчастіше   вживав   в   своїх   творах   Шевченко? (Калина)

4) З якими деревами і кущами порівнюють гарних дівчат? Струнких дівчат? (Тополя, калина)

5)З   яким   деревом   порівнюють   сильних   козаків?   хлопців? (Дуб)

6)Які   місяці   мають   назву,   що   походить   від   назви  рослини?   (Липень, березень,   вересень).

7)Назвіть лікарські рослини. (Подорожник, липа, спориш, чистотіл звичайний…)

 

3. Робота в групах.

  • Кожна група отримала від білочки та зайчика  квіточки з назвами рослин. Розподілити рослини у три групи: дерева, кущі, трави.

1 група – підкреслити назви дерев

2 група – назви трав

3 група – назви кущів.

На квітці: липа, ліщина, огірок, смородина, дуб, ромашка, кульбаба, яблуня, аґрус.

 

VII. Підсумок уроку.

1. Хвилинка поезії. Демонстрація слайдів. Звучить музика


Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром —

Квіти, дерева і трави...

 

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї —

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.


 

  • Чого вчить нас цей вірш?

 

2. Творче зображення квітучої лісової галявини засобами особистого фантазійного перевтілення.

 

  • А зараз, на згадку про нашу мандрівку, давайте всі разом створимо картину, яка завжди буде нам нагадувати про красу й неповторність царства рослин.

(Звучить музика „Вальс квітів”).

 На дошці прикріплене полотно у яскравій рамці. Учні вибирають заготовлені силуетні малюнки квітів, кущів, травички (з липкою стрічкою) і приклеюють, створюють картину „Квітуча лісова галявина”

У роботі беруть участь усі діти.

  • Яка чудова вийшла картина! Вона символізує  вашу любов і шану до рідної природи, до чарівного світу рослин!

VIII. Домашнє завдання

  1. Намалювати в зошиті на с.7 свою улюблену рослину.
  2. Підготувати рецепт фіточаю (з допомогою батьків).

 

  • Дякую за урок!

 


 

 

 

doc
Додано
22 жовтня 2021
Переглядів
976
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку