У світі комах
Мета:
- уточнити уявлення учнів про комах;
- учити називати істотні ознаки комах, будову різних видів комах;
- продовжити формування навички класифікації тварин за групами;
- розвивати мовленнєві навички, мислення, увагу, спостережливість, уміння порівнювати;
- виховувати любов до природи.
– розвивати вміння спостерігати, порівнювати , мислення, увагу, зв’язне мовлення;
– виховувати дбайливе ставлення до тварин, любов до природи.
Обладнання: ілюстрації із зображенням комах, колекція комах, підручник, зошит з природознавства, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
►► Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадки.
• На капусті я вродився
І капустою живився,
На капусті я умер,
Та ізнов ожив тепер.
Тільки вже й не той я став,
Що в капусті плазував:
Не повзаю, а літаю,
Бо прегарні крильця маю. (Метелик)
• Восени в щілину забереться,
А навесні прокинеться. (Муха)
• Чорний, та не ворон,
Рогатий, та не бик,
Шість ніг — без копит.
Летить — виє
Сяде — землю риє. (Жук)
• Навесні старий садок
Вкрив барвистий килимок,
І над вишнями в гіллі
Загули, мов дзвін. (джмелі).
— Що об’єднує слова-відгадки? (Комахи)
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з різноманіттям і красою комах.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за малюнками
— Розгляньте малюнки (бабка, комар, водомірка, сонечко, мурашки, муха, коник, бджола).
— Як можна упізнати комах? (Учням складно відповісти, оскільки більшості з них не відома загальна ознака комах — шість ніг.)
— Розгляньте зображення бджоли. Скільки ніг у бджоли? (6)
— Скільки частин тіла? (3 — голова, груди, черевце)
— Які ще комахи зображені на малюнку? (Бабка, комар, водомірка, сонечко, мурашки, муха, коник)
— Порахуйте у них кількість ніг і кількість частин тіла.
Висновок. В усіх комах — 6 ніг.
— Зверніть увагу, що комах ще називають членистоногими, оскільки ніжки їх складаються з окремих члеників. Черевце комах, як правило, теж складається з окремих сегментів, розділених насічками (своєрідний «скелет» комахи).
2. Розповідь учителя «Про різноманіття світу комах»
Під час розповіді демонструють малюнки.
— Існує понад мільйон різних видів комах. Вони живуть скрізь, за винятком морських глибин. Більшість із них має шість ніг, пару вусиків, одна-дві пари крил і тіло, що складається з трьох частин.
Найбільша комаха — метелик орнітоптера з островів Соломона. Розмах його крил досягає приблизно 30 см. Тіло жука голіафа завдовжки понад 20 см, а найменша комаха — жук трихоптерикс. Він завдовжки всього лише третю частину міліметра. Але і у нього є мозок, серце, органи дихання, кишковик!
Найголовніший орган чуття комах — вуса. Вони різноманітні. У комара вони волохаті, у мухи — короткі та зі здуттям. У коника вусики як ниточка, завдовжки у 3-4 рази більше ніж тіло. Він живе в темній печері. Довгі вуса допомагають йому навколо себе обмацувати предмети. Вуса у жука-лускунчика схожі на пилку, а у метелика — на гребінку.
Рот у комах теж різниться, що залежить від способу їх живлення. У метелика, який полюбляє нектар, — довгий хоботок. Комар своїм хоботком проколює шкіру слона. Дуже гострі й зазублені щелепи у жука жужелиці.
Багато комах погано бачать, а у деяких і зовсім немає очей. Зате очі бабки займають майже всю голову, кожне око складається з безлічі очок, і кожне з них може давати самостійне зображення. На всі боки дивиться бабка і, не повертаючи голови, хапає здобич своїми довгими лапками.
У великооких комах, крім того, ще є на лобі крихітні, три ока схожі на лінзи. Іноді два великих ока зливаються докупи або з’являються чотири, спрямовані в різні боки. Жук вертячка двома очима бачить усе, що знаходиться згори, над водою, а двома іншими — знизу, під водою.
У грудях комах зосереджені м’язи. Вони надають руху крилам і ногам. Крила у комах, які літають, дуже міцні. Тонкий і нудний писк комара, який летить, — це спів крил, що рухаються з величезною швидкістю.
Швидкість польоту більшості комах незначна. Бджола долає в середньому 10-20 км/год., джміль — 3-5 км/год., муха — 2 км/год. Зате ґедзі летять зі швидкістю до 40 км/год., а метелики бражники — близько 60 км/год.
►► Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Класифікація тварин за групами
— Згадайте казку про Муху Цокотуху.
— Хто гостював у неї?
— Чому Муха не запросила у гості зайця, лелеку або ведмедя? (Вона запросила тільки комах.)
— Розгляньте зображення павука. Як ви вважаєте, а павук — це комаха? Скільки ніг у павука? (8) Скільки частин тіла? (Дітям складно відповісти.)
— У нього 2 частини тіла — головогруди і черевце, а не три, як у комах. Голова і груди у павука не розділяються, а зрослися.
Павуки — не комахи, вони належать до класу павукоподібних. На відміну від комах, у них вісім ніжок і відсутні крила. Тіло їх складається з двох частин, зате очей — аж вісім. На черевці у павука є декілька маленьких горбків — залозок. З них виділяється рідина, що застигає на повітрі у вигляді нитки — павутиння.
На дошці складають схему.
2. Гра «Фантастична тварина»
— На світі існує багато різних комах (жуки, метелики, мурашки, бджоли, мухи, бабки, комарі). Усі вони мають тіло, що складається з трьох частин, і три пари ніг.
Уважно розгляньте зображення фантастичної тварини. З частин яких комах воно складене?
3. Гра «Упізнай комаху за ознаками»
• Літає, бігає, стрибає, плаває.
• Дзижчить, скрекоче, пищить, мовчить.
• Чорне, сіре, зелене, жовте, в смужку, в цятку, у візерунках.
• Кусається, жалить, лоскоче, нешкідливе.
• Жорстке, м’яке, гладке, мохнате.
• Світиться в темряві, блищить на сонце, непомітне, з яскравим забарвленням.
• Живе в малій сім’ї. (Коник)
— Чим цікавий коник?
— Упізнайте тварин за описом.
• Я плету красиву легку сітку, щоб спіймати собі на обід комах. Я не літаю, а тихенько чекаю, коли хто-небудь потрапить у мою пастку. Маю вісім ніг. (Павук)
• Я роблю землю родючою. Рию вузькі ходи, щоб коріння рослин могли дихати. Мене можна знайти під старими корінцями. Після дощу я вибираюся на поверхню землі подихати. (Дощовий черв’як)
• Я не вмію бігати і літати. Я тільки повзаю. Іноді я буваю пухнастою. Живлюся я соковитим листям рослин. (Гусінь)
• Моє тіло вкрите пушком. Мій звук — дзижчання. Маю довгий хоботок. У мене шість ніг і є крильця. (Джміль)
• Я швидко літаю і вмію бігати по стелі. Дуже люблю, коли залишають крихти на обідньому столі. (Муха)
— Назвіть тільки комах.
4. Це цікаво!
• Якщо бджоли вилітають вранці-рано — на ясну погоду.
• Якщо довкола квіток жовтої акації багато комах — на ясну погоду.
• Бджоли скупчилися на стінках вулика — на велику спеку.
• Припинився рух мурашок коло мурашника — чекай на негоду. Народна мудрість
• Бджоли раді цвіту, а люди літу.
• Тихий, як мурашка, а жалить, як оса.
5. Відгадай!
• Хто мене вб’є, свою кров проллє. (Комар)
• Не птиця, а з крилами. (Метелик)
• Не звір, не птиця, а ніс — як спиця. (Комар)
• Хто народжується на світ чотири рази? (Комаха)
• Взимку спить,
Влітку бринить,
Над садами літає,
Солодку росу збирає. (Бджола)
• Є у лісі хата,
В ній кімнат багато.
Тут живе отара Добрих санітарів.
Ти цю хату не чіпай —
Санітарам спокій дай! (Мурашник і мурахи)
• Шість ніг без копит,
Ходить, а не стукотить,
Літає, а не птиця,
Може догори ногами вчепиться. (Комаха)
• У лісі біля пня біготня, метушня,
Народ робочий весь день хлопоче. (Мурашки)
• Лазить над нами догори ногами.
Завжди мандрує, все покуштує. (Муха)
6. Гра «Упіймай комаху»
Учитель називає тварин. Кожну назву комахи учні супроводжують оплесками долонь.
Матеріал для гри: соловей, сонечко, метелик, тарган, жаба, джміль, зайчик, колорадський жук, бабка, муха, блоха, риба, змія, ведмідь, водомірка, оса, мураха, їжак.
7. Гра «Хто зайвий?»
Учитель показує малюнки із зображеннями комах: бджола, мурашка, метелик, жук і павук.
— Яка з цих тварин зайва? Чому?
V. Підсумок уроку
— Яких тварин належать до комах?
— Яких комах ви знаєте?
— Які істотні ознаки комах?
— Зі скількох частин складається тулуб комахи?
— Назвіть ці частини.
— Скільки ніг у комах?
— Назвіть комах нашого краю.