Тема: Дивовижний світ народних казок Європи. Хочеш їсти калачі – не лежи на печі. Угорська народна казка «Курочка, мишка та півник»
Мета: удосконалення навички виразного читання тексту, вміння інтонувати речення, аналізувати прочитане, давати харак4теристику головним героям; учити розповідати про враження із свого досвіду; формувати пізнавальні інтереси учнів; виховувати дружелюбність, наполегливість, любов до праці.
Обладнання: картки для ігор на уроці, ілюстрації курки, миші та півня.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Вчитель перевіряє готовність учнів до уроку.
Учні виразно читають та переказують казку «Ведмідь і павучок».
Робота в групах.
1 група. Робота над загадками
Принесе нам до сніданку
Пташка золоте яйце –
І корисне, і смачне.
Що ж оце за чаботурка?
Це ряба матуся… (курка).
Скрізь луна: «Ку-ку-рі-ку!»
Гордо птах цей походжає,
Дуже пишний хвостик має,
Шпори, гребінець чарівний…
Що за птах цей, дітки?..(півень).
Хліб, сирочок полюбляє.
По підлозі тишком-нишком
Бігає сіренька…(мишка).
2 група. Гра «Розсипанка»
НИКВПІ (Півник)
РОКУЧКА (Курочка)
ШМИКА (Мишка)
Кури – далеко не такі дурні, як прийнято вважати.
Звісно, розумними їх ніхто не назве, але вони розумніші ніж про них думають. Наукою встановлено, що курча від перших хвилин народження вміє рахувати, а рівень його розвитку перевершує розвиток однорічної дитини.
Добове курча демонструє комплекс навичок і рефлексів, доступний лише дитині в трирічному віці. Незважаючи на те, що мозок у курки влаштований дещо простіше, ніж у будь-кого із ссавців, вона здатна:
Вона прекрасно пам’ятає свій будинок і час, коли їх годують. Якщо видалити курку із курника, її будуть пам’ятати протягом декількох днів і якщо повернути приймуть назад.
Півень в курнику виконує безліч керівних і організаторських функцій:
Через свою задиркуватість півень може вступати в бій із більшим супротивником, наприклад, сусідським собакою або власним господарем.
Кури – дуже галасливі птахи.
Прийнято вважати, що найгаласливіші – гуси. Дійсно, кури значно «мовчазніші» кудкудачуть тільки з яких-небудь приводів. Але справа в тому, що приводи ці дуже різноманітні, з’являються часто. Якщо врахувати, що курка, як правило, не одна, то господар буде проінформований про все, що сталось в курнику і доступному для огляду просторі двору.
П риводів погаласувати у курей безліч:
- Дуже хочеться знести яйце, а гніздо зайняте;
- Знесла яйце;
- Повз пройшов господар;
- Забіг сусідський собака;
- Підемо сюди – тут скільки смачного, і т. д.
Звуки бувають дуже гучними і часто, підхоплюючи всім колективом, чутні тривалий час. Назвіть тихий звук, видаваний кожною куркою пташиного колективу, перетворюються на монотонний гомін.
Однак, кудкудакання курей можуть свідчити не тільки про події в їхньому житті, але й сигналізувати господарю про здоров’я вихованців, адже тиша в курнику є ознакою нездоров’я його мешканців.
Робота над текстом казки «Курочка, мишка та півник» (с. 56-57)
Мірошник, курчатками, за-куд-ку-да-ка-ла.
Стіна слів: мірошник.
Мірошник – той хто працює у млині, мельник.
Гра «Передбачення»
Школярі читають заголовок, та висловлюють свої передбачення.
Комбіноване читання.
Спочатку текст читає вчитель. Потім запитує в учнів:
Потім текст читають діти.
Робота в парах.
Школярі об’єднуються в пари.
Вчитель контролює процес та корегує запитання.
Фізкультхвилинка. Руханка «Пташиний двір»
Півник гордо походжає, (Ходьба з високим підніманням колін.)
На тинок до нас злітає ( Змахування «крилами».)
Та й співає на тинку
Голосно: «Ку-ку-рі-ку!».
Гуси витягають шиї (Нахили уперед, шию напружити.)
І шиплять, мов справжні змії:
«Ш-ш-ши!Ш-ш-ши!Нам водички принеси!».
Індик пір’я розпушив (Руки розведені в сторони, кисті заокруглені.)
І пихато бубонів: (Швидка ходьба невеликими кроками, груди вперед.)
«Бол-бол-бол, підійди,
Глянь: я красень, хоч куди!»(Постава рівна, узятися руками в боки, ноги разом.)
Вправа «Мікрофон»
Робота над прислів’ям «Хочеш їсти калачі – не сиди на печі».
Читання казки «ланцюжком».
Читання казки за особами.
Вправа «Крісло автора».
Одна дитина сідає в «крісло автора» і виступає в ролі автору твору. Решто формулюють запитання за змістом прочитаного твору, а «автор твору» повинен відповісти словами, максимально наближеними до тексту.
Вправа «Я – дослідник. Я – дослідниця»
Вправа «Продовж речення»
Вправа «ПРЕС»
Домашнє завдання