19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Розробка уроку української літератури для 6 класу на тему "В. Нестайко "Тореадори з Васюківки" Захоплюючий пригодницький сюжет"

Про матеріал

Важко знайти в нашій літературі щось настільки веселе, талановите й дотепне, як неперевершена книга Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», яка перекладено двадцятьма мовами і внесено до Особливо Почесного списку Андерсена як один із найвид атніших творів світової літератури для дітей. Пропоною власну розробка уроку з української літератури у 6 класі з мультимедійним забезпеченням з даної теми.

Перегляд файлу

Розробка уроку літератури у 6 класі "Тореадори з Васюківки"

 

Тема: В. Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Захоплюючий пригодницький сюжет твору.

 

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом

В. Нестайка; розпочати роботу щодо аналізування його пригод­ницького твору, виявити ідейно-тематичну спрямованість твору, особливості назви; розвивати вміння толерантно і аргументовано доводити свою думку, відстоювати влас­ну позицію; узагальнювати, порівнювати, робити власні висновки, формувати етичні смаки школярів; виховувати почуття пошани до творчості В. Нестайка, позитивних рис характеру; інтерес до наслідків власної праці. Формувати соціальну,  комунікативну компетентності. 

Тип уроку:     засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет В. Нестайка,  кінофільм, дидактичний матеріал (тестові завдання,  презентація).

 

ХІД УРОКУ

 

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:

• Чи траплялися з вами цікаві пригоди? А можна про них написати художній твір?

• Твори якого жанру художньої літератури вам подобаються? Чим саме?

• Який твір, на ваш погляд, вважають пригодницьким? Наведіть приклад.

• А які пригодницькі твори світової літератури ви вже читали? (Твори           Д. Дефо, Ж. Верна, Марка Твена та ін.) Чим вони вас вражають, захоплюють?

 А траплялося з вами щось незвичайне?

 

 ІІ. Мотивація навчальної  Учні захищають творчі проекти

(«Цікава Істрія ,яку розповіла подруга»,  «Пригоди однокласників»)

 

III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності (Перегляд відео фрагменту. Знайомство з письменником)

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

 

  1. Життєвий і творчий шлях В. Нестайка (розповідь вчителя)

(Додаток 1)

Народився в 1930 році.

Всеволод Нестайко належить до покоління, чиє дитинство обірвала війна. Дитячі роки письменника залишили згадку не лише про війну...

Народився в місті Бердичеві Житомирської області. Батька хлопчик майже не пам'ятає. Йому було чотири роки, коли прийшла звістка про те, що тато загинув за кордоном, виконуючи державне завдання. Всево­лод пригадує лише, як батько частував його смачними цукерками у про­щальний вечір і як мама повела його й сестричку в цирк, щоб хоч якось розрадити після таткового від'їзду. А був він веселою і товариською лю­диною, знав п'ять мов. Довго сподівався Всеволод Зіновійович, що бать­ко все ще повернеться, тільки недавно перестав чекати...

Про Бердичів хлопчик нічого не пам'ятає, окрім страшного голоду тридцять третього. Після марних прохань дати чогось поїсти він, зітха­ючи, просив маму: «Ну, то дай хоч води напитися». Рятуючись від голо­домору, сім'я переїхала до Києва, де жила мамина сестра з чоловіком. З тих пір Київ став рідним містом для письменника.

У дитинстві Всеволод був дуже хворобливим хлопчиком. Не було, здається, такої дитячої хвороби, котрою б він не перехворів. Мама вчите­лювала і не могла сидіти постійно біля сина. Доводилось зачиняти його самого вдома. Тому дитинство для Всеволода — це самотність. Сидів у коридорі під дверима і вслухався в жахливу тишу, а в уяві вимальову­валися різні потвори і чудовиська. Тоді починав гірко плакати, але його ніхто не чув. Хіба якась сусідка підійде з того боку дверей, поговорить хвилинку-другу й піде у своїх справах. Наперекір жахливим картинам почав вигадувати смішні історії (в роду в них усі були жартунами). Отак і змагалися між собою жахи і веселі дотепи.

А потім була школа. І знову залишався сам, але самотність уже змі­нилась на самостійність. На одному з уроків у першому класі надоку­чило Всеволодові сидіти, він неквапом підвівся з місця і пішов собі між партами.

Ти куди? — здивовано запитала Ліна Митрофанівна.

— Нікуди. Я просто гуляю. Мені казала мама, що сидіти довго на од­ному місці не можна.

Отак і прогулювався декілька днів, аж поки Вася Мостовой не під­ставив йому ногу і хлопчик не гепнувся на втіху всьому класові.

...Одного літнього дня діти біля свого будинку грали у війну, коли

0 12 годині радіо принесло страшну звістку — почалася війна. Вони жили дитячими вимріяними уявленнями про війну і не могли зрозумі­ти заплаканих облич матерів.

— Ми цього Гітлера за один день розіб'ємо, — вигукували хлопча­ки, розмахуючи руками. Був серед них і одинадцятирічний Всеволод. Не знав він, що це була його остання дитяча гра. А скільки довелося пе­режити в окупованому фашистами місті!

Мама не встигла евакуюватися, тому що хлопчик знову захворів. Серце її розривалося, бо дочка в цей час була в Москві (вона там вчи­лася в інституті). Цілих два роки про неї нічого не знали. Мама підпіль­но організувала школу, вчила Всеволода і його однолітків. Це був їхній п'ятий клас.

Іноді стає моторошно від спогадів про ті часи. Письменнику згаду­ється відчайдушний мамин зойк, коли біля нього розірвався снаряд і він впав, засипаний землею. Та найстрашніша подія трапилася у Бабиному Яру. Відступаючи, німці палили свої жертви. Вони примушували роби­ти це військовополонених. Одного разу кілька полонених утекло. Фа­шисти з собаками кинулися їх шукати. А Всеволод з Павлушею непо­далік рвали в ліщині горіхи. Німець подумав, що це втікачі, вистрелив Павлуші прямо в скроню і націлився на Всеволода, але потім розглядів. Що це були діти...

Багато професій поміняв Всеволод Нестайко. Він був і столяром,

1 слюсарем, візником, репетитором. Та найбільшу втіху одержує від зі­знання маленьких читачів, що вони беруть в руки його книжечки, коли залишаються самі або хворіють.

Однак перш ніж стати дитячим письменником, закінчив філологіч­ний факультет Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка.

Потім працював у редакціях журналів «Дніпро», «Барвінок», у видав­ництві «Молодь», де й було надруковано його першу книжку «Шурка і Шурко». Почин був добрий — слідом посипалися одна за однією по­вісті, оповідання для дітей: «В країні сонячних зайчиків», «Пригоди Робінзона Крузо», «Незнайомець з тринадцятої квар­тири», «Таємниця трьох невідомих», «Пригоди близнят-козенят», «То­реадори з Васюківки», «Пригоди Грицька Половинки», «Незвичай­ні пригоди у лісовій школі», «П'ятірка з хвостиком» та багато інших. У них — дотепні, жваві, веселі, розумні, кмітливі, сміливі маленькі герої в різних життєвих ситуаціях, часом і драматичних, і зовсім химерних, сфантазованих. А поряд — добрий, лагідний дух самого автора, що несе в наш непростий світ добро і любов. І це Всеволод Нестайко робить на­стільки щиро й чесно — його твори не залишають байдужим, жодного читача. Саме тому вони перекладені багатьма мовами світу. Популяр­ність письменника поширилася далеко за межі України. За повість-казку «Незвичайні пригоди у лісовій школі» він удостоєний премії імені Лесі Українки. Фільм за твором «Тореадори з Васюківки» одержав Гран-Прі на Міжнародному фестивалі в Австралії, фільм за твором «Одиниця з обманом» — спеціальний приз на Міжнародному фестивалі в Габрово. Рішенням Міжнародної ради з дитячої та юнацької літератури книжку «Тореадори з Васюківки» включено до особливого Почесного списку Г.-Х. Андерсена.

2. Теорія літератури (слайд) (Додаток 2)

2.1. Повість — епічний прозовий твір (рідше віршований), який харак­теризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життє­вих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між рома­ном та оповіданням (перша українська повість — «Маруся» Г. Квітки-Основ'яненка). Розрізняють повісті історичні, науково-фантастичні, соціально-побутові, пригодницькі, біографічні.

Раніше повістями називали й короткі розповідні твори.

2.2. Романтика — незвичайність, казковість чого-небудь, що викликає до себе емоційне, піднесене ставлення з боку людини. Героїка, підне­сеність.

2.3. Пригодницький твір — це твір, в якому зображені непередбачені, не­сподівані події, випадки (допомога в скрутну хвилину та ін.), що тра­пляються з героями під час подорожі, мандрівки і часто пов'язані з ризиком.

 

Саме тому, що дитинство моє перервала війна і довелося зазнати чимало гірких недитячих переживань, рано подорослішати, мені й захотілося писати для дітей — повернутися у дитинство і догратися, досміятися, пофантазувати разом з юними читачами.

В. Нестайко

 

3. Робота з текстом.

3.1 Словникова робота – значення слова тореадор (слайд) (Додаток 3)

Розділ І. «Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич» (уривки з трилогії)

 

3.2. Вчитель готує до сприйняття змісту твору (робить короткий огляд твору, знайомить з темою, ідеєю, основною думкою).

 Слайди:

3.3. Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостій­ність у їх вирішенні.

3.4. Ідея: уславлення дитячої кмітливості, винахідливості, розуміння по­чуття гумору та засудження необдуманих вчинків.

3.5. Основна думка: саме з дитинства формується людське «я», і хоча хлопці бешкетують, але в кожного з них добре серце, благородні наміри.

3.6. Жанр: пригодницький та гумористичний твір.

3.7. Композиція.

Події у цій частині твору відбуваються протягом двох днів.

Експозиція: знайомство з Іваном Ревою та Павлом Завгороднім, ро­динами хлопців та місцевістю, де відбуватимуться події.

Зав'язка: прагнення хлопців повсякчас знаходити якісь пригоди (ви­рити метро під свинарником, виявити власні тореадорські здібності, зро­бити підводного човна, витягти з колодязя щеня).

Кульмінація: ризиковані вчинки, події, які траплялися з хлопцями.

Розв'язка: всі ситуації, до яких потрапляли хлопці, закінчувалися добре.

4.Читання вчителем окремих уривків твору. Постановка завдання: звернути увагу на дії та вчинки хлопців.

Що трапилося далі?

Читання учнями: (вибіркове, в особах)

 

   Музична фізкультхвилинка «Райдуга»     

 

 5. Обговорення розділу твору за питаннями:

 6.Питання до класу.

• Чому глава твору починається зі знайомства не з хлопцями, а сварнкою діда Варави?

• Чим пояснити благородність ідеї проведення хлопцями метро під свинарником?

• Що цікавого ми дізналися про родину Вані? (Батько грає на скрипці, дід — мисливець, мати — депутат райради, ланкова кукурудзоводів)

• Як бугай Петька налякав дачника?

• Через що хлопці посварилися і навіть побилися?

• Чому хлопці вирішали стати тореадорами? Чим закінчилося їх тре­нування з коровою Контрибуцією?

 

7. Знайдіть у творі портретну характеристику діда Варави. Про що вона свідчить? («Обличчя в нього сіре й плямисте, як торішнє листя. Губи тонкі і так стулені, мов у роті вода. Очі без вій, круглі і нерухомі, як у півня. Через оті очі здавалося, ніби дід навіки чимось здивований. Та це тільки здавалося. Вісімдесят третій йому пішов»)

 

• Як Ваня з Павлом ставляться до навчання? (знайти)

 

 («І хто вигадав оті екза­мени. Та ще навесні, коли повітря пахне футболом і цурками — палка­ми... Як добре було ще торік у четвертому класі! Ніяких тобі екзаме­нів. Краще було б і не переходити в п'ятий ... Краще двадцять «метро» засипать, ніж один екзамен»)

• Яким чином Ваня хотів зробити підводного човна?

• Що свідчить про реакцію хлопців на скімлення щеняти в колодязі? Як би повели себе ви у такій ситуації?

• Як поставилися хлопці до злочинця, який кинув щеня до колодязя?

• Чим пояснити те, що Ваня з Павлом, отримавши нового друга, за­були про будівництво підводного човна?

 

 ІІІ. Узагальнення матеріалу

1.Робота в  групах: (Додаток 4)

визначити риси характеру хлопців

 

Ява

Павлуша

 

 

     Перегляд фрагментів фільму «Тореодори з Васюківки»

(https://www.youtube.com/watch?v=wLrpBJWJLhI)

 Вчитель. Фільм за твором «Тореадори з Васюківки» одержав Гран - Прі на Міжнародному фестивалі в Австралії.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

 (розділ І «Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич»)

1. Розв'язання тестових завдань. (Додаток 5)

Кожний учень відповідає на  3- запитання.

V. Підсумок уроку. Прийом «мікрофон» Що вам найбільше сподобалось на уроці? Як ви оцінюєте поведінку героїв?

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

VIII. Домашнє завдання:

Дослідницька робота: дізнатися у батьків про їх дитинство і ті пригоди, які з ними траплялися (розповідь-конкурс).

Підготувати переказ розділів ІІ,ІІІ.


Додаток 1


Додаток 2

 

Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостій­ність у їх вирішенні.

Ідея: уславлення дитячої кмітливості, винахідливості, розуміння по­чуття гумору та засудження необдуманих вчинків.

Основна думка: саме з дитинства формується людське «я», і хоча хлопці бешкетують, але в кожного з них добре серце, благородні наміри.

Жанр: пригодницький та гумористичний твір

 

 

Додаток 3

 

ТОРЕАДОР

головний учасник бою биків в Іспанії та в країнах Латинської Америки, який шпагою завдає бикові останнього, смертельного удару.


Додаток 4

 

Характерні риси

Веселі            

Необережні                                                                

допитливі

не люблять навчатися                                     ЯВА

боягузи                                                              ПАВЛУША

добрі

сміливі

покірні

із почуттям гумору

все роблять навмисне

не люблять тварин

 

Риси характеру не притаманні хлопцям

Веселі            

Необережні                                                                

допитливі

не люблять навчатися                                     ЯВА

боягузи                                                              ПАВЛУША

добрі

сміливі

покірні

із почуттям гумору

все роблять навмисне

не люблять тварин

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

Тест для контролю знань по темі «В. Нестайко «Тореадори з Васюківки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Перегляд файлу

ТОРЕАДОР

головний учасник бою биків в Іспанії та в країнах Латинської Америки, який шпагою завдає бикові останнього смертельного удару.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

1. Як називав дід Ванька, коли сварився на нього? 1. Як називав дід Ванька, коли сварився на нього? а) Волоцюгою; б) авантюристом; в) пройдисвітом.

Номер слайду 2

2. Хлопці хотіли під свинар- ником прорити метро, як: а) у Києві; б) Харкові; в) Львові.

Номер слайду 3

3. Які станції метро у Васюківці планувалося провести хлопцями? а) «Подвір'я» і «Городина»; б) «Сонячна» і «Кропив'яна»; в) «Клуня» і «Крива груша».

Номер слайду 4

4. Для вчительки мате- матики проїзд у метро у Васюківці коштуватиме: а) три копійки; б) п'ять копійок; в) одна копійка.

Номер слайду 5

5. Чому будову метро хлопці вимушені були призупинити? а) Не вистачало будматеріалів; б) дід побачив і почав сварити; в) у підземелля потрапила свиня і все зруйнувала.

Номер слайду 6

6. Тореадори, на думку Яви, — це: а) люди, що ризикують своїм життям; б) найсміливіші герої і ловкачі; в) гумористи і циркачі.

Номер слайду 7

7. Іван Рень і Павло Завгород- ній мріяли, щоб про них: а) написали в газеті; б) транслювали по радіо і по телевізору; в) знав увесь світ.

Номер слайду 8

8. Яке лихо вчинив бугай Петька? а) Загнав дачника на телеграфний стовп; б) розбив сусідську огорожу; в) зіпсував комбайн Миколи.

Номер слайду 9

9. Через що Іван і Павло по- сварилися, а потім побилися? а) Кандидатуру на бій з коровою; б) суперечку — хто сильніший; в) бажання покататися на Миколиному комбайні.

Номер слайду 10

10. Друга Павла звали Явою, як і острів: а) у Тихому океані; б) Індійському океані; в) Азовському морі.

Перегляд файлу

Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостій­ність у їх вирішенні.

Ідея: уславлення дитячої кмітливості, винахідливості, розуміння по­чуття гумору та засудження необдуманих вчинків.

Основна думка: саме з дитинства формується людське «я», і хоча хлопці бешкетують, але в кожного з них добре серце, благородні наміри.

Жанр: пригодницький та гумористичний твір

Перегляд файлу

Характерні риси

 

 

Веселі            

 

Необережні                                                                

 

допитливі

 

не люблять навчатися                                     ЯВА

 

боягузи                                                              ПАВЛУША

 

добрі

 

сміливі

 

покірні

 

із почуттям гумору

 

все роблять навмисне

 

не люблять тварин

 

 

 

 

 

Риси характеру не притаманні хлопцям

 

 

 

 

Веселі            

 

Необережні                                                                

 

допитливі

 

не люблять навчатися                                     ЯВА

 

боягузи                                                              ПАВЛУША

 

добрі

 

сміливі

 

покірні

 

із почуттям гумору

 

все роблять навмисне

 

не люблять тварин

 

 

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
zip
Додано
15 грудня 2018
Переглядів
748
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку