Тема: «Україна і світ» 4 клас
Мета: розширити уявлення про Україну як одну із країн на карті світу, суверенну державу, про країни – сусіди, формувати громадянські уявлення та патріотичні почуття приналежності до української нації; розвивати мислення, мовлення; виховувати любов до рідної землі, національну свідомість, гордість за неї, бажання пишатися нею.
Обладнання: мультимедійна презентація, карта України, голуби, макет карти України.
Хід уроку
І Організаційний момент
Ось дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок Я у світі починаймо.
ІІ Актуалізація опорних знань
1.Робота із загадкою (слайд 2)
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов'їна,
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься ... (Україна)
- Отже, сьогодні на уроці ми поговоримо про Україну та її місце у світі.
2.Асоціативний кущ «Україна» (слайд 3)
- Що для кожного з вас значить Україна?
ІІІ Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь учителя з елементами бесіди
- Діти, а чи знаєте ви, що в світі нараховується близько 200 країн. Саме так, всі вони різні за розмірами: є великі і середні території. А є зовсім маленькі, одні з них заможні, а інші - бідніші. Усі країни мають назви. Сьогодні на уроці ми будемо працювати під таким девізом: "Кохаю край наш дорогий, що зветься Україна".
Україна рідна кожному із нас земля. Земля із славною багатовіковою історією, з мудрими талановитими людьми, чарівною і мальовничою природою, з великими містами і маленькими селами.
2. Робота експертних груп
Сьогодні на уроці наш клас буде поділений на 4 експертні групи. Вашим домашнім завданням потрібно було підготувати інформацію до уроку.
1 група «Україна на карті світу» (слайд 4 - 8)
Якщо поглянути на карту світу, то можна побачити, що величезні простори займає наша земля. Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід, то для цього знадобилося б близько 100 днів, бо простір цей простягнувся на 1300 км зі сходу на захід, а з півночі на південь – на 900 км.
Нині площа України становить 603,7 тис. км. Межує з Польщею, Угорщиною, Румунією, Словаччиною, Молдовою, Білоруссю, Росією. Загальна довжина кордонів – близько 6400 км. Омивається Чорним та Азовським морем.
2 група «Україна – незалежна держава» (слайд 9 - 11)
Україна – це держава. Вона має свою Конституцію – Основний Закон, тобто правила, за якими живуть українці. Її прийнято Верховною Радою України 28 червня 1991 року. 24 серпня 1991 року прийнято Акт проголошення незалежності України. Україна є суверенною і незалежною, демократичною , соціальною, правовою державою.
Суверенна означає незалежна. А незалежний – це той, який не залежить від інших, ні від кого, самостійний, вільний.
3 група «Українці, які вдосконалили світ» (слайд 12 - 16)
В Україні дуже багато знаменитих , відомих в усьому світі людей. Це вчені, політики, винахідники, історики, лікарі, вчителі, спортсмени. Це Леся Українка, Тарас Шевченко, брати Клички, Ані Лорак та інші.
Нещодавно в нашій країні проходило опитування людей за темою «Кого ви вважаєте видатними українцями?». Якби ви взяли участь у цьому опитуванні, кого б із видатних українців ви записали до книги імен «100 видатних українців?» Чому?
4 група «Культура українців» (слайд 17 - 22)
Культуру України цінують у цілому світі.
Культура – це все, що людина створила власними руками, а не одержала від природи. Сюди входить наука, мистецтво, література, мова.
За межами нашої держави проживає понад 10 мільйонів українцiв. Наші співвітчизники залишили багату iсторико-культурну спадщину в рiзних країнах свiту. У столиці Австрії поставили пам’ятник українцям: “Ми пам’ятаємо і знаємо, хто такі козаки. Вони були відважними і швидкими” . Пам’ятник Лесі Українки у Торонто розташований у Хай-Парку. У двох білоруських містах – Вітебськ і Гомель – було зведено пам’ятник Богдану Хмельницькому. Пам’ятники Сергію Павловичу Корольову — видатному українському вченому у галузі ракетобудування та космонавтики, конструктору перших штучних супутників Землі і космічних кораблів, знаходяться по всьому світу. Зокрема пам’ятник-погруддя Сергію Павловичу прикрашає одну з площ Байконуру у Казахстані. Насправді ніхто не знає достеменно, скільки пам’ятників Кобзареві встановлено на Землі. Адже в Україні не створений єдиний реєстр монументів поетові. Тому 1100 пам’ятників – це дуже приблизна цифра. До того ж чимало монументів були зруйновані.
3. Музична фізкультхвилинка (слайд 23)
4. Робота з підручником (с.130 – 131) (слайд 24)
IV Узагальнення і систематизація знань
1.Робота з прислів’ями (слайд 25)
Де рідний край, життя віддай
Вдома і стіни там і рай
За рідний край гріють
Наша слава - українська держава
2. Редагування строф вірша(слайд 26 - 34 )
- Щоб переконатися, яка чудова і красива кожному рідна Батьківщина спробуємо відредагувати строфи у вірші.
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна – найкраща………..(у світі)
Моя Україна – це ліс і озерця,
безмежні степи і чарівні……….(джерельця)
Красиві пейзажі і гори високі,маленькі
Струмочки і ріки……………..(глибокі)
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна –це пісня…………..(весела)
Це щира,багата,як світ,її мова,
Така мелодійна,крилата,…………(чудова)
Її обереги – верба і калина,
Найкраща у світі-моя……………(Україна)
Бо нам найрідніша Вітчизна і мати,
То як же нам, дітям, її…………….(не кохати)
Вона дорога нам ,і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати…………(відкрила)
Вітчизна свята, дорога Україна,
Для кожного з нас ти у світі…………(єдина)
3. Робота за індивідуальними картками
1. Площа України становить:
а) 156,4 тис. кв. м
б) 603,7 тис. кв. м
в) 6003,7 тис. кв. м
2. Яка найбільша річка України?
а) Дунай
б) Дністер
в) Дунай
3. Слово «суверенна» означає:
а) незалежна
б) красива
в) творча
4. Все, що людина створила власними руками, а не одержала від природи, називається:
а) мистецтвом
б) архітектурою
в) культурою
5. Акт проголошення незалежності України прийнято:
а) 24 серпня 1991 року
б) 28 червня 1996 року
в) 21 серпня 1990 року
6. Кому зведено пам’ятник у двох білоруських містах – Вітебськ і Гомель?
а) І. Франку
б) М. Коцюбинському
в) Богдану Хмельницькому
4. Творча робота
Підберіть ознаки: Україна яка?
У – уславлена, урожайна
К – квітуча, калинова
Р– рідна
А – активна
Ї –
Н – наймиліша, найрідніша
А – артистична
5. Побажання рідній Вітчизні (слайд 35)
- У кожного з вас на парті знаходиться голуб. Як відомо, ця пташка символізує мир. Давайте ми разом з вами напишемо на цих голубах те, що ми хочемо побажати рідній Вітчизні і прикріпимо на карту України. Сподіваюсь, всі ваші побажання обов’язково здійсняться.
6. Гра «П'ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
V Підсумок уроку
Яким буде майбутнє нашої країни залежить від кожного з нас. Батьківщина, як мати, одна. Ми повинні дбати про неї, щоб вона була багатою, квітучою, яскравою. А для цього нам треба любити її, плекати, захищати.
1.Оцінювання учнів
VІ Домашнє завдання (слайд 36)
С. 130- 131 читати і переказувати.