Тема : Моя країна –Україна.
Мета уроку: розширити уявлення учнів про Україну, як одну із країн
на карті світу; поглиблювати знання про українську
державу, про країни-сусіди; продемонструвати Україну на
різних географічних картах ; розширювати світогляд
учнів; виховувати любов до рідної землі, національну
свідомість.
Обладнання: карта світу ,фізична ,адміністративна ,мікрофон,
роздатковий матеріал (тести ,прислів’я ,долоньки .)
Тип уроку: комбінований
Клас :4
План роботи
1. Організація учнів до навчальної діяльності
1.1.Привітання з учнями ( У словесній формі)
1.2.Перевірка готовності учнів до уроку.(Вчитель перевіряє чи всі
готові до уроку )
1.3.Створення психологічного комфорту та позитивного настрою
на уроці.(Діти посміхаються своєму товаришу по парті і
посміхніться і вчителю)
2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
2.1. Перевірка домашнього завдання .( за допомогою тестування )
2.2 Створення проблемної ситуації до визначення теми уроку.
(за допомогою загадки )
3.Вивчення нового матеріалу
3.1 Повідомлення теми, мети й завдань уроку та мотивація
навчальної діяльності. (вчитель повідомляє тему уроку)
3.2 Підготовча робота до сприймання й усвідомлення учнями
нового матеріалу.(Читання і обговорення вірша)
3.3 Розповідь вчителя про Україну .(Вчитель подає дітям новий
матеріал ,використовує карту)
3.4 Первинне закріплення, осмислення та систематизація
учнями нового матеріалу
3.4.1 Робота за підручником (с. 107-110) . Вправа «Мікрофон».
(Вчитель задає питання ,а діти беруть мікрофон і відповідають на них.)
3.4.2 Робота із словником ( За допомогою словничка діти шукають
слова: географічна карта ,і природні ресурси )
3.4.3 Самостійне ознайомлення із рубрикою «Ознайомся з думкою
інших людей» .( діти читають і ознайомлюють матеріалом,
виконують завдання на карті)
4. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу
4.1. Робота в групах створення «Асоціативний кущ».( На аркушах
паперу діти пишуть слова ,які асоціюються із словом Батьківщина)
4. 2. Робота в парах . Гра «Зберіть прислів'я».(Дітям подано
прислів’я,які потрібно з’єднати .)
4.3 Гра «Що віддаси рідній землі?»(На долоньках пишуть
«Що зробиш за для Батьківщини, коли виростеш?».
5. Підсумок уроку.
5.1. Підсумкове слово вчителя.(Вчитель задає запитання по темі
уроці,а діти відповідають на них)
5.2. Інструктаж до виконання домашнього завдання
5.3 Оцінювання навчальних досягнень учнів.
План - конспект уроку
1. Організація учнів до навчальної діяльності
1.1.Привітання з учнями
- Доброго дня, учні!
1.2.Перевірка готовності учнів до уроку
- З зайвими речами ми успіху не досягнемо, тому приберіть все зайве в свої портфелі, залишивши на партах підручник , зошит, пенал та щоденник!
1.3.Створення психологічного комфорту та позитивного настрою
на уроці.
- Головною умовою на сьогоднішньому уроці є гарний настрій! Тому посміхніться своєму товаришу по парті і посміхніться мені! Дякую!
2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
2.1. Перевірка домашнього завдання
- Діти ,а зараз ми виконаємо тестування для того щоб перевірити ваші знання.Я вам роздам бланки ,ваше завдання вибрати правильну відповідь .
1. Столиця України - це
а) Львів;
б) Київ;
в) Чернівці.
2. Народний символ України — це:
а) калина;
б) чорнобривці;
в) ромашка.
3. Усесвітньо відомі національні пам’ятки-споруди:
а) Софіївський собор;
б) Києво-Печерська Лавра;
в) Ейфелева вежа.
4. Історичні символи України:
а) Кирило Кожум’яка;
б) Ярослав Мудрий;
в) Богдан Хмельницький.
5. Народні символи нашого краю:
а) гімн;
б) вишиванка;
в) прапор.
6. Державними символами України є:
а) Герб:
б) Гімн;
в) Прапор;
г) зброя.
7. Державний Прапор України:
а) синьо-жовтий;
б) жовто-синій;
в) блакитний.
8. Державним Гімном України є пісня:
а) «Ой у лузі червона калина...»;
б) «Ще не вмерла України...»;
в) «Разом нас багато, нас не подолати».
- Всі виконали.
- Відкладіть роботи на край парти .
2.2 Створення проблемної ситуації до визначення теми уроку.
-Діти ,а зараз послухайте уважно загадку .
На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти, то скажіть же, діти,
Що це за країна? …( Наша славна Україна!)
-Отже, якою є відгадка?
-Саме так ,відгадкою є наша славна Україна.
3.Вивчення нового матеріалу
3.1 Повідомлення теми, мети й завдань уроку та мотивація
навчальної діяльності.
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про Україну як одну із країн на карті світу, суверенну державу, про країни-сусіди нашої країни.
3.2 Підготовча робота до сприймання й усвідомлення учнями
нового матеріалу
Різні в світі є країни, різні люди є на світі.
Різні гори, полонини, різні трави, різні квіти...
Є з усіх одна країна найрідніша нам усім.
То — прекрасна Україна, нашого народу дім.
3.3 Розповідь вчителя про Україну .
— Погляньте, діти, на карту України.
Ось зазначені межі української землі, де з давніх-давен жив і зараз живе наш український народ. Величезні простори займає наша земля. Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід, то для цього знадобилося б близько 100 днів, бо простір цей протягнувся на 1300 км зі сходу на захід, а з півночі на південь — на 900 км.
Нині площа України становить 603,7 тис. км2. Розмірами території вона поступається лише Росії та Казахстану, а в Західній Європі (показати на карті) перевищує площу країн — Франції, Іспанії. Межує з Польщею, Угорщиною, Румунією, Словаччиною, Молдовою, Білоруссю, Росією.
Загальна довжина кордонів — близько 6400 км (тобто більше 1/6 від довжини кола земної кулі по екватору), у тому числі із країнами далекого зарубіжжя — 1250 км. 1050 км кордонів України припадає на моря.
На заході Україна межує з Польщею, Румунією, Словаччиною. На південному заході — з Молдовою, а на півночі — з Білоруссю. На південному та північному сході — з Росією.
Крайнім східним пунктом є селище міського типу Мулеве Луганської області, а крайнім західним пунктом — м. Чоп Закарпатської області. Крайня північна точка — с. Муравії Чернігівської області, а південна — мис Сарич у Криму. На південному сході Українських Карпат знаходиться умовний центр Європи.
Земна поверхня України є різноманітною. Є тут і гори, і рівнини, і долини, і яри. Через землю України на південь несе свої води величавий сивий Дніпро, що впадає в Чорне море. З півдня нашу Вітчизну омиває ще одне море — Азовське. На заході піднімають у небо свої вершини гори Карпати.
На півночі ростуть густі ліси — це Полісся, а далі на південь природні пейзажі поступово змінюються, переходячи у степ.
В Україні є безліч річок, озер, водосховищ, ставків. Лише річок налічується 71 000! На кожний квадратний кілометр території припадає 250 м річок. Найбільшими є Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай.
Дніпро (довжина 2285 км) — третя після Волги і Дунаю річка Європи. Вона бере початок у Росії і несе свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну. Наші предки називали цю річку Данапріс, що означає «вічна вода». Друга назва Дніпра — Славутич, від слова Слава. Серед 847 приток є такі великі річки, як Прип’ять і Березина, Сож і Десна.
Понад 95 % території України — рівнина. Височини займають четверту частину рівнин. Гори знаходяться тільки на крайньому заході (Карпати) та півдні (Кримські).
Найбільшими містами України є Київ, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк, Одеса, Запоріжжя. Це — міста-мільйонери. Також великими містами є Львів, Миколаїв тощо.
Нам пощастило жити на цій чудовій землі, милуватися її красою, користуватися її дарами.
Чудові заповідні землі, природа сіл, малих та великих міст нині потребують кмітливих і дбайливих господарів. Природа чекає від нас чуйності, доброти й розуму.
Різні в світі є країни,
Гарні є, і є багаті,
Та найкраще в Україні,
Бо найкраще — в рідній хаті.
— Як ви розумієте слова «Україна — суверенна держава»?
— Суверенна означає незалежна. А незалежний — це той, який не залежить від інших, ні від кого, самостійний, вільний. А вільний — означає ніким не гноблений, не поневолений, самостійний. Понад двадцяти років тому народ України здобув свою волю і незалежність, про яку мріяв і за яку самовіддано боровся, та став самостійно управляти своєю державою, своїм господарством. В історії українського народу були такі часи, коли Україна була під владою інших держав і не могла самостійно і вільно розвиватися, тобто була поневолена, залежна від інших, які нав’язували свою волю, свою культуру, погляди на життя. А сьогодні ми — вільні і незалежні, відроджуємо свою мову, історію, культуру, традиції і звичаї, притаманні українцям з споконвіків. Ми живемо на своїй рідній землі, яка зветься Україна, а ми — українці.
3.4 Первинне закріплення, осмислення та систематизація
учнями нового матеріалу
3.4.1 Робота за підручником (с. 107-110) . Вправа «Мікрофон»
- Діти ,зараз ми зіграємо у гру «Мікрофон» .Я буду задавати питання ,а ви хто знає буде брати мікрофон і відповідати на нього. Отже починаємо .
- Діти ,коли Україна стала незалежною державою?(24 серпня 1991р)
- Кому належить уся влада в Україні?
- Чому Україну називають Республікою.?
- Чому Україну називають європейскою державою?.
- Молодці,ви гарно відповідали .
3.4.2 Робота із словником.
- Діти ,а зараз з вами ми будемо у ролі шукачів і знайдемо у словничку такі слова :Географічна карта і природні ресурси .
- Хто знайшов слова .?Зачитайте їх .
- Географічна карта-це зображення в певному масштабі території земної поверхні на площині ,виконане за допомогою умовних знаків .
Природні ресурси – сукупність об’єктів та систем живої та неживої природи , що оточують людину ,які використовуються у процесі суспільного виробництва для задоволення матеріальних і культурних потреб людини та суспільства .
-Молодці,ви виявились справжніми шукачами .
3.4.3 Самостійне ознайомлення із рубрикою «Ознайомся з думкою
інших людей»
-Діти ,відкрийте підручник на сторонці 107 і прочитайте текст . Кожен читає мовчки і самостійно .
-Що із прочитаного було вам знайоме?
- Що нового ви дізналися?
-Діти ,хто бажає вийти до дошки ?Виходь .Ти будем показувати на картах ,а ви у своїх підручниках
- А зараз знайдіть на карті України Картати і Дніпро .
- Що таке Карпати ?- гори
-А що таке Дніпро ?- річка
- Молодці,а на адміністративні карті знайдіть свою область .Яку область потрібно шукати .(Чернівецьку ).
- І покажіть на карті з яким країнами Україна межу?(Румунія,Молдова,Росія,Білорусія,Угорщина ,Польща ,Словаччина )
- Молодці ,ви гарно справились із завданням .
4. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу
4.1. Робота в групах створення «Асоціативний кущ»
- Діти ,зараз ми попрацюємо у групах.1ряд- 1 група ;2 ряд- 2 група і
3ряд – 3 група. Доберіть якомога більше синонімів до слова Батьківщина
і запишіть їх на листках.
Наприклад: -це моя рідна Україна;
-це земля, де я народився і зростаю;
-це моя держава;
-це мій любий рідний край;
-це моя рідна сторона, де живуть мої батьки, де жили діди, прадіди;
-це отча земля;
-це мальовничий куточок.
- Всі виконали ? По порядку зачитуйте .
-Молодці , Ви підібрали гарні слова.
4. 2 Робота в парах .Гра «Зберіть прислів'я»
- Діти ,зараз вам потрібно з’єднати прислів’я,початок із кінцем .Працюємо в парах . Хто склав піднімає руку.
Дерево міцне корінням, своє гніздо знає.
За рідною землею чужа — мачуха.
Всяка пташка що пташка без домівки.
Рідна сторона — мати, людина — родом і народом.
Людина без Батьківщини, і в раю скучно.
- Отже ,які прислів’я ви склали .
1. Дерево міцне корінням, людина — родом і народом .
2.За рідною землею і в раю скучно.
3.Всяка пташка своє гніздо знає.
4.Рідна сторона — мати, чужа — мачуха.
5.Людина без Батьківщини, що пташка без домівки.
-Все вірно ,молодці.
4.3 Гра «Що віддаси рідній землі?»
— У вас на партах — макети долоньок. Зараз ви на них напишете відповідь на запитання: «Що зробиш за для Батьківщини, коли виростеш?». Потім прикріпите навколо карти України. І нехай тепло ваших долонь, ваших щирих майбутніх справ зігріє нашу Батьківщину, зробить її сильнішою.
-Усі написали підходьте і прикріплюйте свої долоньки і нехай всі ваші задуми здійсняться.
5. Підсумок уроку.
5.1. Підсумкове слово вчителя
- Якою була тема уроку?
- Покажіть на карті, де розташована Україна.
- Які гори простяглися на території України?
- Які ріки протікають? Яка з них є найбільшою?
- Куди впадають ці річки?
- З якими державами межує Україна? Покажіть їх розташування на карті.
- З якою країною кордон України є найдовшим,
а з якою — найкоротшим?
- Які моря омивають територію країни? Покажіть їх.
- Які міста в Україні найбільші?
- Поясніть твердження «Україна — суверенна держава».
5.2. Інструктаж до виконання домашнього завдання
- На домашнє завдання вам потрібно опрацювати матеріал на
сторінці 107- 110 .І намалювати малюнок про Україну.
5.3 Оцінювання навчальних досягнень учнів
- На сьогодні ньому уроці ви усі були молодці і активні .
Але варто відмітити таких учнів ….
Дякую вам за співпрацю . До побачення.