урок Україна на карнах упродовж історії

Про матеріал

Матеріал підготовлений для ознайомлення учнів зі змінами територіальних меж України; розвивати в учнів вміння користуватися історичними картами, читати їх; виховувати інтерес до історії.

Перегляд файлу

Тема уроку: Україна на картах (мапах) упродовж історії. Територіальні межі (кордони) та їх зміни.

Мета:  ознайомити учнів зі змінами територіальних меж України; розвивати вміння користуватися історичними картами, читати їх;  виховувати інтерес до історії.

Обладнання: історична карта, картки для індивідуальної роботи, роздатковий матеріал, підручник.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань:

    Робота з картками

Завдання. Як позначають на історичній карті перелічені нижче об’єкти? Зобразіть їх.

А) Дві різні території або держави;

Б) Перехід певного району від однієї держави до іншої;

В) Місця битв;

Г) Міста;

Д) Пересування військ або народів;

Е) Кордони держав, регіонів, областей, територій.

Бліц-опитування

  • Що таке історична карта?
  • Які види історичних карт ви знаєте?
  • Що означає колір на історичній карті?
  • Як позначають міста, столиці, річки, рух військ?
  • Що таке легенда історичної карти?

  Декілька учнів біля дошки показують на карті міста, річки, певні території, рух військ, кордони держави тощо.

III. Мотивація навчальної діяльності

   Історія постійно змінюється. Сьогодні ми з вами ознайомимось з предками українців – давніми слов’янами та зі змінами територіальних меж України упродовж історії.

    Запис теми і плану уроку в зошити.

IV. Вивчення нового матеріалу:

  1. Розповідь вчителя про давніх слов’ян.

  Робота з підручником. Учні опрацьовують матеріал підручника на ст. 63,65 і розповідають про заняття давніх слов’ян.

  Розповідь вчителя про племінні об’єднання на території України.

  Робота з історичною картою:

   Користуючись картою на ст. 66 «Розселення слов’янських племен», випишіть в зошити назви давньословянських племен, які населяли територію сучасної України.

Перевірка виконання завдання. 

 Робота з історичним джерелом «Дажбог»

    Фізкультхвилинка

 

   Розповідь вчителя.  У ІХ-ХІІ століттях територія сучасної України поділялася на Київську, Чернігово-Сіверську, Переяславську, Волинську і Галицьку землі. Всі вони входили до складу Київської держави. З середини ХІІ століття починається процес занепаду Київської держави. Спадкоємцем політичних та культурних традицій Київської русі стає Галицько-Волинське князівство. У XIII - першій половині XIV ст. до складу Галицько-Волинського князівства входила значна частина української етнічної території.

     У 1340 році розпочався занепад Галицько-Волинської держави. У другій половині XIV ст. більша частина українських земель була загарбана іноземними державами. До прикладу, Литва завоювала частину Волині, Берестейську і Дорогочинську землі, Чернігово-Сіверщину, Київську та Подільську землі.

      У 1387 році в результаті багаторічної війни між Польщею, Угорщиною та Литвою Галичину було приєднано до Польського королівства.

       Після укладення між Польщею і Литвою Люблінської унії в 1569 р. всі українські землі, за винятком Берестейської і Дорогочинської, Закарпаття, Буковини й Чернігівщини, потрапили під безпосередню владу Польського королівства.

      У 1618 році Чернігово-Сіверщина перейшла під владу Польщі. На початку XVII ст. територія нинішньої України була поділена між Польщею та Росією.

     У ході російсько-турецьких війн XVIII ст. було заселено землі "Дикого Поля". Саме тоді було засновано найбільші міста сучасної Південної України: Єлизаветград (Кіровоград, 1775 р.), Єкатеринослав (Дніпропетровск, 1776 р.), Херсон (1778 р.), Миколаїв (1789 р.) та Одесу (1794 р.).

      В результаті другого та третього поділів Польщі у 1793-1795 рр. до Росії було приєднано Правобережну Україну та Волинь. Галичина, Буковина та Закарпаття залишались у складі Австро-Угорщини. А в 1812 році до Росії було приєднано Бессарабію (Молдавію та Буджак).

     1923 рік ь – східна частина України увійшла до складу Радянського Союзу, а у 1939 році до нього приєдналися і західні території.

    У 1954 році Крим став частиною УРСР.

V. Закріплення вивченого матеріалу:

Робота в парах. Вибрати речення, в яких йдеться про давніх слов’ян.

  1. Були предками українців.
  2. Примандрували на наші землі 5-7 тисяч років тому.
  3. Були кочовиками.
  4. Жили племенами, кожне з яких мало свою назву.
  5. Плем’я очолював князь, який мав при собі військові загони- дружини.
  6. Сусідні народи називали їх кінними стрільцями з лука.
  7. Обожнювали сили природи.
  8. Були надзвичайно войовничим народом.
  9. Центрами племінних земель були укріплені міста-городи.
  10.  Збереглося ім’я легендарного засновника міста Києва – Кия.

   Бесіда

  • Яку інформацію може надати нам історична карта?
  • Назвіть східнослов’янські племінні союзи, що були предками українців.
  • До складу яких держав входила територія сучасної України?

VІ. Підсумки уроку

   Вчитель підбиває підсумки уроку. Оцінює і коментує відповіді учнів.

VIІ. Домашнє завдання:

  1. Опрацювати § 10 (2), конспект.
  2. Підготувати повідомлення «Давні слов’яни».
docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
30 вересня 2018
Переглядів
2040
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку