Тематичний день Вода - кров Землі

Про матеріал
Інтегрований урок включає завдання тематичного дня за темою "Вода, її властивості та значення в житті людини"Розробка включає знання з літературного читання, української мови, ЯДС.Заплановані практичні завдання
Перегляд файлу

Тематичний день

                                      «Вода – кров Землі» 4клас

 

Мета : формувати уявлення про значення води в при­роді, про цінність її для людини, про шляхи забруднення і способи охорони від забруднення, про участь дітей в охороні та збереженні води; формувати вміння висловлювати оцінні судження; удосконалю­вати вміння працювати в групах, спостерігати, порівнювати, робити висновки, бачити зміни в природі та вміти їх пояснювати; розвивати усне та писемне зв'язне мовлення; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення зберегти природу, охороняти її, зокрема воду.

Освітні технології: проектна технологія, робота в групах, вико­ристання інформаційних та комунікаційних технологій.

Обладнання: виставка мінеральних вод України, глобус, виставка дитячих малюнків.

Оформлення дошки: карта областей східної України, тема уроку, таблиці з висловлюваннями видатних людей про воду, карта річки Сіверський Донець

У групі: підручники, зошити, кольорові олівці, правила роботи в групі, картки для групової роботи, обладнання для проведення досліду з очищення води.

ХІД УРОКУ

І. Створення сприятливої атмосфери.

   - Добрий день, діти! У народі кажуть: «Добрий гість – дому радість».

II. Робота за календарями спостережень.
Інтерактивний метод «Мікрофон».

  • Дата...
  • Пора року...
  • Температура повітря...
  • Стан неба...
  • Опади...
  • Вітер…

(І хоча на вулиці холодно і похмуро, та у  нашому класі тепло і затишно). Погода теж сьогодні нас підтримує, адже у нас сьогодні дуже цікавий і незвичайний урок – захист проекту. У ньому приймають участь 4 групи – це науковці, екологи, дослідники та члени «Партії зелених». Кожна група обрала собі лідера і вже готова співпрацювати. Я сподіваюсь, що ми зможемо створити ситуацію успіху на уроці.

Вправа «Очікування». Стратегія «ЗХД

ЗНАЄМО  

ХОЧЕМО ЗНАТИ                            

ДІЗНАЛИСЯ

 

                                           

 

 

 

Учитель. А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати в групах, робити висновки. Які якості характеру для цього вам потрібні? (спостережливість, витривалість, наполегливість, віра в свої сили та можливості).

     III. Актуалізація опорних знань.

1. Перегляд мультфільма (мультик «Капітошка»)

Вчитель: Діти, а чи любите ви дивитися мультики?

- І я як була такою як ви любила дивитися мультики. Отже увага на екран. (Уривок з мультика «Капітошка»).

- Діти, про кого цей мультик?

- Хто такий «Капітошка»?

- А загадки ви любите? Відгадайте мої загадки!

2. Робота із загадками

  • Чого в решеті не пронесеш? (Воду)
  • Мене п’ють,

           Мене ллють,

           Усім потрібна я.

           Хто я така? (вода) – колективно

  • Що тече і не зупиняється? (Вода)

- Тож про що ми будемо говорити на уроці?

3. Сенкан

Вода.

Чиста, прозора.

Тече, розливається.

Вода – це скарб.

Кришталь, життя

IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

 22 березня – Всесвітній день водних ресурсів . Без води життя на Землі неможливе. Кожна її крапля є до­рогоцінним даром природи. Подивіться, ось так виглядає наша планета з космосу. Недарма її називають «блакитною». Бо майже три чверті її поверхні вкрито океанами і морями. Може, слід було б назвати її Океанією, адже і життя на нашій планеті близько 500 млн років тому зародилося у воді. Але хоч і багато води на нашій планеті, та є проблема з прісною водою. В Україні ця проблема вже виникла на Харківщині, в Криму, та у нас на Донбасі,. Отже, зробіть висновок: про що піде мова на цьому уроці? (Про охорону та збереження води). «Вода має бути чистою» — тема нашого уроку і проекту, над яким ми з вами працювали .

V. Робота за темою уроку.

1. Виступ  групи учнів за темою «Вода знайома та загадкова».

  •            Чим же іще може зацікавити нас ця рідина дізнавалась група науковців нашого класу. Їм слово.
  •                     Океан займає 71% поверхні Землі. Найбільша глибина сягає 6 тис. м. Кількість води в океані – 1300 млн куб. км.
  •                     Якщо нашу планету за розмірами порівняти з головою новонародженої дитини, то вся вода на Землі буде дорівнювати двом слізкам на її повіках.
  •                     Якщо всю воду рівномірно розлити на поверхні планети, то вона вкриє її слоєм товщиною 3000 м.
  •                     За одну добу з поверхні Світового океану випаровується майже стільки ж води, скільки її знаходиться в руслах річок всього світу.
  •                     Сьогодні ми споживаємо ту саму воду, що й динозаври 150млн. років тому.
  •                     Людині вода потрібна щодня. Разом з їжею ми щодоби споживаємо близько 3 л води. За все життя людина споживає в середньому 50—60 т води (дві цистерни).
  •                     При спразі бізони відчувають воду за 5—7 км.
  •                     Без води влітку верблюд може прожити 3 доби, а взимку — 8 діб.
  •                     Американський тушканчик взагалі не п'є води — йому досить вологи із зерняток.
  •                     Медузи на 95—98 % складаються з води.
  •                     Рослини дещо витриваліші до нестачі води. Якось під час досліду кактус вагою 37 кг не поливали 6 років. За цей час він втратив 11 кг та залишився живим.
  •                     А щоб виростити 1 кг овочів, потрібно 2 т води.

Рефлексія. Молодці! Ви підготували дуже цікаві факти, що стосуються води. Ми ще раз переконалися, що вода має велике значення для всього живого на Землі.

2. Релаксаційна хвилинка

- Закрийте свої оченята, покладіть голови на парти і вслухайтесь в звуки, які ви зараз почуєте. Пофантазуйте, куди ми з вами потрапили.

 Гра «Дешифрувальник».

 

                     

2

5

4

3

1

і

а

к

ч

р

 

     Учень: Річка – це потік води, що тече у природній заглибині.

    Кожна річка має початок і кінець. Одні річки починаються з джерел, інші - з озера або беруть початок високо в горах. Початок річки називають витоком. Те місце, де річка впадає в море чи в іншу річку, називається гирлом. Заглиблення, по якому тече річка, називається руслом. Річка приймає до себе інші ріки – притоки. Притоки – це річки, які впадають в головну річку. Є притоки ліві та праві. Щоб визначити, потрібно стати обличчям до гирла річки або за течією.

 

Каліграфічна хвилинка та словникова робота.

 

Витік, гирло, русло.

                                                            

Вчитель: Яка річка протікає через наше місто?

-А чи любите ви бувати на її берегах та купатися?

-  Хто з людей забруднює нашу Бахмутку?

- А хто береже нашу водойму?

-Куди впадає Бахмутка? (Сіверський Донець)

 

Що ж може статися з живою істотою, коли її середовище забруднене або змінене на гірше, досліджували наші екологи. Зараз надамо їм слово.

4. Аналіз досліду  учнями (Дослід з листочками герані проводився протягом тижня).

  1. Наша група провела дослід з проблеми «Що може статися з живою істотою, коли її середовище забруднене або змінене на гірше». Ми відрізали чотири листочки герані з однієї рослини і поставили кожен в окрему склянку з водою. Потім забруднили воду в трьох склянках.
  2. До першої налили дві столові ложки оцту. Підписали: «Кислота». До другої поклали дві столові ложки солі. На цій склянці написали слово «Сіль». Налили дві столові ложки олії до третьої склянки, написали на ній «Олія». В четвертій склянці воду залишили чистою. Усі чотири склянки поставили на підвіконня. Спостерігали за листочками протягом тижня. Найкращий вигляд мав листочок, який стояв у склянці з чистою водою.
  3. Тижневе спостереження за станом чотирьох листочків з однієї рослини під час їх перебування в окремих склянках із забрудненою і чистою водою надало можливість нам зробити висновок: якщо середовище, де існують живі істоти, забруднене, вони поступово гинуть.
  4. Ми склали пам'ятки-правила, за якими маємо жити самі і спонукати до цього інших. ( насаджувати дерева, розчищати джерела, не засмічувати їх, економити воду)

Рефлексія.

Ваші досліди переконали нас в тому, що чистота води має велике значення для життя. Про це говорили ще наші предки.

5. Робота з прислів'ями.

 Які народні прислів'я і приказки про воду збереглися до нашого часу?

 Народознавча хвилинка.

Зіпсував воду – не буде честі твоєму роду.

Воду марно не пролий, дорожити нею вмій.

Пролиту воду назад не збереш.

Закрий міцніше кран, щоб не витік океан.

    Прикмети про воду

- Діти, а чи знаєте ви, що люди дуже уважно спостерігали за водою і помічали найцікавіше:

1). Купатися до сходу у водоймах недобре – втрачається сила.

2). З надтріснутої чашки воду не п’ють, до нещастя.

3). Після втоми, холодною водою слід вимити вуха, обличчя, шию, за вухами. Розтертись рушником.

 

  • Ви прослухали прислів’я. Який висновок можна зробити?

Робота з деформованим реченням

(Вставити пропущені слова. Прочитати речення.)

               Жива …… дає життя

               Всьому живому в світі.

                              

               Якщо живе жива …..,

               Тоді земля у квіті.

-Яке слово повторюється декілька разів? 

-Яка це частина мови? Поставте питання, визначте число рід прикметника.

-З яким іменником узгоджується?

-Визначте головні члени речення.

-Знайти спільнокореневі слова, визначити корінь.

-Визначте час дієслів.

 

6. Розповідь учителя.

Наші пращури були справжніми водопоклонниками. Вони обожнювали будь-які водойми — море, озеро, річку, джерело, криничку. А за чистоту та смак джерельну воду народ називав живою, тобто особливо цілющою. Люди вірили, що вона додавала сили, зцілювала рани, повертала до життя.

Легенда про воду . «Давно теє було, ще коли люди, щоб вижити, змушені були полювати на птицю і звірів, яких у наших краях водилося нелічено. Одного разу трапилося на полюванні нещастя — випущена невмілою рукою стріла влучила одному з мисливців у груди під самісіньке серце. Поклали то­вариші вмираючого юнака на дно ями, щоб на прощання міг побачити рідне голубе небо... І тут раптом якась невидима сила наповнила тіло пораненого, зупинила кров і вгамувала біль. Юнак підвівся з землі і став придивлятися до того місця, де лежав. Там ґрунт був ледве вологим. І тоді він пішов по вологій землі вглиб яру і прийшов до невеликої пече­ри. А далі став прямо руками чистити її дно, звільняючи від верхнього шару глини та мулу. Йому кинулись допомагати товариші, і скоро з-під їхніх рук весело вдарило джерело, задзюркотів струмочок по дну яру. Припав до нього спраглими вустами поранений.

І, о диво! Зарожевіли його щоки, розправилися плечі, до юнака поверну­лась життєва сила. Зрозуміли тоді мисливці, що джерело не просте, а цілюще, прочистили його гарно та й розповіли всім про свою дивну пригоду. І потяглися до джерельця люди. А вода його виявилася не тільки цілющою, а ще й молодість та силу повертала. Ідуть до джерела старі, а вертаються парубками. Називали те джерело «Молодильним», а нині воду з цього джерела називають Царичанською. Всьому світові відомі й інші цілющі українські води «Миргородська», «Дніпропетровська», «Трускавецька», «Нафтуся» та багато-багато інших. Ці води створила сама природа.

Демонстрування ілюстрацій із зображенням Царичанського заводу мінеральних вод.

Тяжким гріхом вважалося плюнути у воду чи її забруднити.

7. Захист учнями проекту. (Стан річки Сіверський Донець)

Робота в групах:

1-ша: витік, русло, гирло річки;

2-га: населені пункти;

3-тя: притоки;

4-а: тваринний світ (риби, земноводні, птахи);

5-а : рослинний світ;

6-а : екологія. Рекомендації  по збереженню водних ресурсів рідного краю

     Складання правил поведінки біля водоймища. Підготовка матеріалів для створення лепбука «Подорож по Сіверському Дінцю»

Гра «Що шкодить воді?»

Вчитель: А зараз ми пограємо у гру. Будьте уважні. Під час цієї гри ви не вимовляєте жодного слова. Покажете все жестами. Якщо річ, яку я назву шкодить воді, то ви берете її у долоню і викидаєте геть, а якщо навпаки, то складаєте долоньку до долоньки і переносимо цей предмет у воду. Готові?

 (Побутове сміття, нафта, водні тварини, відходи заводів, водорості, несправний кран у будинку, погані очисні споруди,  стічні води, витік нафти під час видобутку на берегах та з суден, отрутохімікати і мінеральні добрива, які дощ змиває з полів).

 

Гра  "Упізнай тварину(рослину)" (за описом). Проводять учні

                                                   

                                               Диктант

        На берегах Сіверського Дінця ростуть вологолюбні рослини, їх коріння занурене у воду. Це очерет, осока, рогіз, комиші, верба, стрілолист, татарник. Це досить високі рослини з товстими стеблами, які всередині заповнені повітрям; листки вузькі, мечоподібні. Річкові рослини є кормом для водяних тварин.

         У Сіверському Дінці мешкає близько 50 видів риб. Безумовно, забруднення річки  значно зменшило рибний запас цих вод. З великих різновидів можна зустріти щуку, сома, ляща і судака. Але більшою мірою в ній поширені дрібні види риб такі, як плотва, окунь, краснопірка, в’язь.

-Знайти речення з однорідними членами.

-Числівник провідміняти за відмінками.

-Визначити час дієслів.

Рефлексія. Що ж, дивлячись на те, що в нашому місті проводиться велика кількість заходів з охорони водних ресурсів, все ж таки їх стан викликає занепокоєння. Ми прослухали поради дітей і, сподіваюсь, будемо виконувати їх.

- А зараз я  пропоную вам відпочити під невеличку історію, яку я почула одного разу біля річки. Подумайте, якою була вода в тій річці.

9. Фізкультхвилинка

Рак прокинувся раненько,

Потягнувсь собі добренько,

Черевички взув гарненькі

І без мами, і без тата

Сам пішов кудись гуляти.

Мимо рибка пропливала.

Вона рака не впізнала.

Рак розсердився, роззувся

І додому повернувся.

(Вода була не забрудненою, бо жителі річки добре себе почували.)

— А чи можна очистити забруднену воду? 

10. Виконання учнями дослідів з очищення води.

- Вода на Землі проходить через велику кількість фільтрів – земну кору, атмосферу, біосферу. Але людство весь час задавалось питанням, чи можна штучно очистити воду. Було винайдено безліч способів. Найпростіший для нас – пропустити воду через фільтр. Але ж не завжди при собі є такий прилад. Тому, спостерігаючи за природою, люди винайшли інші способи зробити воду чистою. Ось деякі з них:

  •                 російські землепрохідники в тундрі болотну воду очищали листям горобини. Якщо покласти їх у воду, то вже через 2 години запах та присмак болотної води зникали і бактерії повністю гинули;
  •                 також можуть очищати воду від різних забруднень та бактерій гілочка черемхи, кора вільхи;
  •                 біля криниць обов’язково садили дуб;
  •                 відомий спосіб очищення сріблом. Таку воду називають живою.
  •                 дуже корисною є тала та дощова вода;
  •                 при кипінні води гинуть шкідливі мікроорганізми;
  •                 в Німеччині дуже популярними є саморобні фільтри. Щоб їх виготовити, треба покласти на дно склянки з проробленими дірочками декілька шарів вати, піску та деревного вугілля. Проходячи через такий фільтр, вода звільняється від хлору, йоду, пестицидів, мікроорганізмів, зникає неприємний запах. Шари треба міняти лише 1-2 рази на рік, а коштують такі фільтри 10-15 євро.

 Зараз ми з вами теж проведемо дослід з очищення води. Я знаю, що ви дуже любите малювати фарбами, використовуючи велику кількість води. Але ж її можна зекономити. Для цього нам знадобляться фарби, склянка з водою, пензлик, газетний папір, колба. (Дослід).

 

 

 

 

 Казка «Відпочинок біля річки».

   - Давайте закриємо очі і потрапимо на літній берег річки. Отже, закрили очі і сказали: 1-2-3-казко, нас на відпочинок до річки перенеси. (читаю текст під музику «Ранок у лісі»)

   Ранок. Ви вийшли із палатки і потрапили у казку. Промені сонця проходять через листя дерев, і краплі роси переливаються мільйонами вогників, передбачаючи чудову погоду. Десь над вашою головою щебечуть пташки, на березі татусь миє машину. Як буде чудово повернутися додому на чистенькій блискучій машині. Мама щось пере. Від порошку вийшло багато повітряної піни, як весело спостерігати на воді ці білосніжні баранчики!

   День пролетів, як мить. Вас переповнює щастя. Ви взяли папір, написали листа про те, як ви чудово провели день, поклали листівку в пусту пластикову пляшку і закинули її подалі від берега. Хвилі обов’язково доправлять ваш лист до іншої людини, і він, можливо, порадіє за вас.

  • А тепер намагайтеся зберегти ці відчуття радості в собі.
  • Скажіть, будь ласка, чи все чудово у нашій казці?

(Відповідь дітей)

Вчитель: Виявляється, не величезні заводи і танкери, а самі люди, не задумуючись, наносять воді шкоду: за 1 рік побутового сміття потрапляє у водоймища стільки, що ними можливо було б заповнити 10 тисяч вантажних вагонів. (фото вагонів зі сміттям)

 

Рефлексія. Ми щойно наочно переконалися в тому, що і ми можемо багато зробити для збереження води. Кожен з нас тепер буде економно використовувати воду у своїх цілях.

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

- Щоб перевірити як ви усвідомили сьогоднішній матеріал, кожній групі пропоную виконати завдання.

Робота в групах за картками.

-Давайте складемо таблицю про три стани води в природі.

Рідка вода

Тверда вода

Газоподібна вода

Дощ

Туман

Роса

Хмари

Сніг

Крига

Бурульки

Айсберг

Іній

Град

Візерунки на склі

Водяна пара

Веселка

           

3. Робота з таблицею «Властивості води»

         Є в природі дивина –

         Прісна, без смаку вона.

         Запаху немає теж,

         Її в руки не візьмеш.

         Коли чиста - то прозора,

         За що люблять її зорі.

         Сіль чи цукор, як ковтне,

         Не знайдеш вже їх ніде.

         Смаку тоді набуває,

         Кожен з нас те добре знає.

 

Робота з таблицею «Якою буває вода?»Властивості води

 

 

 

        Рідкий стан

        Твердий стан

 

Газоподібний стан

Вода-рідина

  • текуча
  • прозора
  • безбарвна
  • без запаху
  • не має власної форми
  • розчиняє деякі речовини

Сніг               Лід

білий            прозорий

м'який          безбарвний

легший         твердий

за воду          крихкий

                       легший за     

                             воду

Водяна пара

  • прозора
  • невидима
  • легка

           

  Під час нагрівання розширюється, а під час охолодження стискається

 

 

 

(За результатами дослідницької роботи на попередніх уроках учні роблять висновки про властивості води в різних станах)

 

VIІ. Домашнє завдання.

   - А до наступного уроку напишіть звертання до жителів нашої планети з проблеми збереження води.

VІІІ. Підсумок уроку.

  1.               Підбиття підсумків. Оцінювання результатів уроку.

- Чи справдились ваші очікування від уроку?

- Я пропоную вам незакінчене речення. Висловлюючись по черзі, закінчіть його:

 «На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було…»

  • Хто задоволений своєю роботою на уроці?
  • Визначте, хто був сьогодні найактивнішим.
  • Яку б пораду ви дали дітям, які ще не досягли такої активності?

- А тепер давайте оцінимо свою роботу на уроці. У кожного учня листок оцінювання.

-Подякуйте один одному за допомогу, співпрацю.

— Кажуть люди: скільки криниць на землі, стільки зірок на небі. І якщо вам доводилося бачити, як падає небесниця, знайте — то десь заму­лилося джерело. Отже, щоб не згасали зірки, оберігайте живі криниці!

   Гордість краю, ніжність і краса!

   Чом поникло все твоє багатство?

   Це ж твоє, людино, вільне царство,

   Вже ж твоє: земля і небеса.

   Чом річки у нас пересихають,

   Риба задихається в ставках?

   Про природу чом у нас не дбають?

   Бо вона вже гине на очах.

   Встаньте, люди, миром за природу,

   За предвічну матінку для нас.

   Щедрії дари і чисту воду

   Нам вона старицею віддасть.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 січня 2021
Переглядів
1144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку