Урок "Україна в геополітичних планах країн Антанти і Центральних держав. "

Про матеріал
Україна в геополітичних планах країн Антанти і Центральних держав. Війна та українські політичні сили. Головна українська рада. Союз визволення України. Загальна українська рада. Ознайомити із територіальними претензіями щодо українських земель країн Антанти та союзу Центральних держав; проаналізувати діяльність Головної української ради, Союуз визволення України, Загальної української ради.
Перегляд файлу

Історія України 10 клас

Тема: Україна в геополітичних планах країн Антанти і Центральних держав.

Мета:

Навчальна: ознайомити із територіальними претензіями щодо українських земель країн Антанти та союзу Центральних держав; проаналізувати діяльність Головної української ради, Союуз визволення України,  Загальної української ради.

Розвиваюча: розвивати в учнів встановлювати причино-наслідкові зв’язки, робити висновки, працювати з підручником та документами.

Виховна: виховувати інтерес до історичного минулого Батьківщини.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Етнографічна карта України, політична карта Європи, підручник

Основні  терміни і поняття:

Перша світова війна - було втягнуто 38 держав із населенням понад 1,5 млрд осіб, тобто 75 % населення земної кулі, тривала із 1 серпня 1914 р. до 11 листопада 1918 р.

1 серпня (19 липня) 1914 р. Оголошення Німеччиною війни Росії. Початок Першої світової війни

Серпень – вересень 1914 р. Початок формування легіону Українських січових стрільців

2 серпня 1914 р. Створення у Львові за участю представників українських політичних партій Галичини Головної української ради

4 серпня 1914 р. Створення у Львові Союзу визволення України (СВУ)

5 травня 1915 р. Створення Загальної української ради (Відень)

Антанта – блок європейських держав (Велика Британія, Франція, Російська імперія), який сформувався для боротьби проти Троїстого союзу (Німеччина, Австро-Угорщина, Італія). Італія вступила у війну на боці Антанти.

Четверний союз – військово-політичний блок Німеччини, Австро-Угорщи ни, Болгарії й Османської імперії – протистояв країнам Антанти в Першій світовій війні. З огляду на географічне розташування Німеччини та АвстроУгорщини в Європі супротивників Антанти називали також Центральними дер жавами.

Анексія (від лат. annexio – приєднання) – насильницьке приєднання, загар бання однією державою території іншої держави.

Націоналізація (від лат. natio – народ) – перехід при ватної власності у власність держави шляхом викупу або конфіскації. Об’єк тами можуть бути земля, промислові підприємства, банки, транспорт, зв’язок тощо.

Хід уроку

І.Організація учнів до уроку

ІІ.Перевірка д/з

  1. Робота з термінами та поняттями

Періодизація історії України, коронний край , губернія.

  1. Робота з картою

Українські землі у складі Російської імперії на поч. ХХст.

Наддніпрянська Україна

Правобережжя

Лівобережжя

Слобожанщина

Південь

Київська, Подільська, Волинська

Чернігівська, Полтавська

Слобідсько-Українська (від 1835 р. — Харківська)

Катеринославська, Таврійська (від 1805 р. — Херсонська)

 

Українські землі УГОРСЬКОЇ ІМПЕРІЇ НА ПОЧАТКУ XX ст.

Західна Україна

Австрія

Угорщина

Галичина

Буковина

Закарпаття

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку

Розповідь

Перша світова війна, у вир якої було втягнуто 38 держав із населенням понад 1,5 млрд осіб, тобто 75 % населення земної кулі, тривала із серпня 1914 р. до листопада 1918 р. У ній загинуло понад 10 млн осіб. Кожна країна, що ухвалила рішення про участь у цій війні (крім Сербії, Бельгії та Люксембургу, на яких напали), обстоювала власні інтереси. У великих держав основні цілі збігалися: переділити вже поділений світ, перерозподілити колонії, завоювати нові ринки збуту й джерела сировини. Під час війни в березні (лютому за старим стилем) 1917 р. у Росії була повалена монархія, а в листопаді (жовтні) відбувся більшовицький переворот. Була підірвана військова та економічна могутність Німеччини. Розпалася Австро-Угорщина, на уламках якої утворилися національні держави. Для України війна стала справжнім лихом, адже Австро-Угорська та Російська імперії воювали одна проти одної. Українці опинилися по різні боки барикад, у ворожих арміях. Українці-галичани й українці-наддніпрянці десятками тисяч гинули за чужі інтереси, оскільки не мали власної держави. У Росії станом на 1917 р. із 15,5 млн мобілізованих на війну осіб до 4,5 млн були українцями. В австро-угорську армію мобілізували майже 300 тис. Українців.

План: 1) Територіальні претензії щодо України країн Антанти та Центральних держав напередодні Першої світової війни 2) Настрої українських політичних сил 3) Мета та створення Головної української ради. Загальна українська рада 4) Створення Союз увизволення України

ІV. Вивчення нового матеріалу

Словникова робота: Антанта, Четвертинний союз, перша світова війна анексія.

Робота з підручником с.10,11.

Територіальні претензії щодо України країн Антанти та Центральних держав напередодні Першої світової війни

Країна

Території на які вона мала претензії

Німеччина

Донецький басейн з Одесою, Кримом та Приазов’ям

Австро-Угорщина

Волинська і Подільська губернії

Російська імперія

Східну Галичину, Закарпаття й Північну Буковину

Румунія

Пн. Буковина, Бессарабія

 

2) Настрої українських політичних сил

Робота з підручником с.11

Словникова робота: націоналізація.

Робота з текстом підручника

  1. Як сприйняли початок війни в Російській імперії?
  2. Які настрої були в політичних силах на під російської України?

 

3) Мета та створення Головної української ради

Робота з підручником с.12

Робота з текстом підручника:

  1. Назвіть дату створення та хто очолив Головної української ради
  2. Мета створення ГУР (1 серпня 1914 р. у Львові, Головою Ради став Кость Левицький, його заступниками – М. Ганкевич і М. Павлик. Рада мала обстоювати інтереси українців у Австро-Угорщині).
  3. На підтримку якої країни опиралось ГУР?

 

Робота з історичним документом «Маніфест ГУР» с.12

Розповідь з елементами пояснення

6 серпня ГУР закликала тих, хто не підлягав мобілізації, добровільно вступати до лав легіону Українських січових стрільців (УСС). Рада об’єднала управління всіма стрілецькими й січовими організаціями в єдину Українську бойову управу, яка мала опікуватися створенням національних бойових підрозділів. Ішлося не про національні підрозділи імператорської армії, а про українське формування, що політично мало підкорятися Головній українській раді. Командиром (командантом) легіону УСС за згодою ГУР призначили Михайла Галущинського.

Загальна українська рада

Робота з підручником с.13

Робота з текстом підручника:

  1. Як утворилась ЗУР, хто її очолив?
  2. Яке основне завдання ставлили перед собою, хто входив до ради?

(ГУР на Загальну українську раду (ЗУР). представляли Галичину, Буковину та Наддніпрянську Україну. Головою став К. Левицький. Своїм завданням ЗУР проголосила боротьбу за побудову самостійної української держави на українських землях, що входили до Російської імперії, та запровадження територіально-національної автономії – коронного краю на українських землях Галичини та Буковини у складі Австро-Угорщини. До ЗУР входили 34 делегати від різних партій Галичини й Буковини, а також представники Союзу визволення Укра їни.)

               Створення Союз увизволення України

Робота з підручником с.14,15

Робота з текстом підручника:

  1. Хто був засновником і представниками СВУ?
  2. Яке основне завдання ставлили перед собою?
  3. Як сприйняли створення СВУ інші українські політичні сили?

V. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання:

1. Установіть хронологічну послідовність подій: Створення Загальної української ради Початок Першої світової війни  Створення Головної української ради.

2. Які країни претендували на українські землі напередодні та під час Першої світової війни?

 3. Складіть речення, використавши поняття і терміни: Перша світова війна, Антанта, Четверний союз, анексія, Головна українська рада, Загальна українська рада, Союз визволення України.

VІ. Підсумок уроку

Рефлексія. Висновки. Д/з  параграф 2.

 

Список використаної літератури: Історія України (рівень стандарту) : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти / В. С. Власов, С. В. Кульчицький. – Київ : Літера ЛТД, 2018. – 256 с.

docx
Додано
12 вересня 2021
Переглядів
15929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку