Дана тема завжди вважалася і вважається однією з найважливіших в історії України, тому ми повинні її подати дітям зрозуміло та доступно. Вчитель повинен передати дух цього часу, який для України є надзвичайно важливим.
Тема уроку : Українці в революції 1917-1920 рр.
Мета : розкрити причини та передумови української революції, дати уявлення про основні історичні події та їх вплив на подальшу долю України, розвивати вміння встановлювати хронологічну послідовність історичних подій, виділяти в них головне, ставити запитання до тексту: продовжувати формування навичок роботи з картою, історичним джерелом.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: О.Пометун, І.А.Костюк, Ю.Б.Малієнко Історія Украхни ( Вступ. До історії): підручн. Для 5 кл., історичний атлас з історії України, портрети М.Грушевського, П.Скоропадського, Є.Петрушевич, документи та ілюстрації до теми.
Поняття: революція, республіка, універсал, соборність
Дати: 1917-1920 рр.- Українська революція, березень 1917 р. – створення Української Центральної Ради, листопад 1917 р. – проголошення створення Української Народної Республіки (УНР), січень 1918 р. –проголошення незалежності УНР, 13 листопада 1918 р. – створення ЗУНР, 22 січня 1919 р. – злука ЗУНР і УНР.
Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:
розповісти про Українську революцію та історичних діячів
виокремлювати в тексті головне та другорядне
висловлювати власне ставлення до історичних подій та історичних персоналій
знаходити на карті території, пов’язані із зазначеними подіями та діяльністю людей.
Хід уроку
І Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх, перевірка домашнього завдання, побажання , оголошення теми та мети уроку.
Бажаю усім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас,
І збудило бажання здобути знання
Щоб потім життям ви не йшли навмання
ІІ Актуалізація опорних знань
Дидактична гра « Дерево запитань»
Орієнтовні запитання
1. Поясніть поняття «університет».
2. Чим університет відрізняється від школи?
3. Що вивчали в перших універсритетах ?
4.Коли і де було відкритдо перший університет Надніпрянської України ?
5. Де і коли було засновано перший у Європі університет?
6. У якому році у Харкові було засновано університет? Яке це століття?
7. Що вам відомо про ініціатора створення Харківського університету Василя Каразіна?
8. Яким чином відкриття Харківського університету вплинуло на розвиток української культури?
- Заслуховування повідомлень учнів про найбільш видатних представників Харківського університету ( М.Остроградського, П. Гулака-Артемовського, Ілля Мечнікова)
ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
Слайд
Поміркуйте про…
Фото революцій - Чим схожі ці фото ?
- Які події вони відображають ?
- Чому люди зібралися разом?
Учитель. Сьогодні ми почнемо вивчати події, що відбувались в Україні протягом 1917-1920 рр. Події тих років історики назвали Українською революцією і боротьбою за державну незалежну України. Вони вплинули на подальшу долю України в ХХ ст. А історичних діячів тих років і сьогодні згадують не тільки історики, а й політики.
Дехто в нашому суспільстві згадує про «сильну руку», яка б встановила порядок. Ви-майбутнє покоління, якому незабаром потрібно визначати шлях розвитку нашої країни. Скористайтеся досвідом минулого. Тим більше, що він стосується історії кожної української родини.
ІV Вивчення нового матеріалу
Перегляд відео про першу світову війну
Робота зі схемою
( Розгляньте схему на якій зображено два ворожі блоки, що воювали між собою у Першій світовій війні) 1.У складі якого блоку воювали українці ? 2. Чому цю війну називають «братовбивчою» для українців.
Слайд
У читель. Територія України була одним з найважливіших театрів воєнних дій. Це при тому, що Україна не мала своєї державності . А українські землі входили до складу Росії та Австро-Угорщини . Ці держави воювали між собою, і тому українці опинилися у ворожих одна одній арміях.
Українці Східної та Західної України тисячами гинули за чужі інтереси, бо не мали власної держави, яка дбала б про них. Війна принесла українському народові неймовірні страждання і водночас вплинула на зростання національно-визвольного руху.
Українська революція 1917-1918 рр. охоплювала всі українські землі і була продуктом розпаду двох держав – Росії та Австро-Угорщини. Усі події Російської та Української революцій відбулися під впливом виснажливої війни. Злигодні, пов’язані з війною , стали безпосередньою причиною революцій
Робота з картою
Учні користуючись історичним атласом ( ст.30-31, «Україна.Віднолення державності (1917-1920 рр. )» , мають назвати і показати на карті:
Слайд – карта - імперії до складу яких входили українські землі
та Австоро-Угорської (Закарпаття, Буковина, Галичина)
Робота з термінами
Революція- швидка зміна встановленого політичного чи економічного порядку суспільства здебільшого насильницьким способом
А тепер подивіться
Слайд –яку подію називають українською революцією ?фото укр..маніфестація на Софійській площі в Києві 1 квітня 1917р.
Українська революція 1917-1920 рр. – ряд подій пов’язаних з національною-визвольною боротьбою українського народу в 1917-1920 рр.
Робота з підручником
Коментоване читання с.114
Запитання до класу – Чого вимагали люди ? ( проголошення республіки).
Слайд – Причини революції
Слайд- фото Грушевського ( Учні розглядають портрет М.Грушевського)
Коли 1917 р. у столиці Російської імперії Петроград ( Санкт-Петербург ) було повалено самодержавство, українські партії та громадські організації створили Українську Центральну Раду. Очолив її відомий учений Михайло Грушевський. Центральна Рада обрала український уряд - Генеральний Секретаріат на чолі з Володимиром Винниченком. Українці вітали створення цих керівних органів та прагнули відкрити Українську державу.
Учням пропонується уявити себе в ролі учасника маніфестації і розповісти про побачене і почуте на мітингу.
Випереджувальне завдання
Учениця виступає із заздалегідь підготовленим повідомленням про роль М.Грушевського в Українській революції. Слайд - Наводить його цінне висловлення: «Україна не тільки для українців, а для всіх, хто живе в Україні, а живучи, любить її, а люблячи, хоче працювати для добра краю і його людності, служити їй, а не оббирати, не експлуатувати для себе»
Учні висловлюють своє ставлення до історичного діяча:
Учитель. А зараз ми з вами переглянемо відео про створення центральної ради та І її універсал
Підсумовуючи почуте вчитель прикріплює до дошки інформацію про те, що проголошував І універсал (Учні записують у зошити).
Перегляд відео про ІІ універсал. Підсумовуючи почуте вчитель прикріплює до дошки інформацію про те, що проголошував ІІ універсал (Учні записують у зошити).
Перегляд відео про ІІІ універсал. Підсумовуючи почуте вчитель прикріплює до дошки інформацію про те, що проголошував ІІІ універсал (Учні записують у зошити).
Перегляд відео про ІV універсал. Підсумовуючи почуте вчитель прикріплює до дошки інформацію про те, що проголошував ІV універсал (Учні записують у зошити).
Слайд
Робота з історичними поняттями
Події 1917—1920 pp. історики назвали Українською революцією.
- Світова війна — це війна, у якій беруть участь багато країн світу.
- Українська Центральна Рада — орган влади в Україні в 1917-1918 pp.
- Генеральний Секретаріат — український уряд, який обрала Центральна Рада.
- Універсал — документ, звернення до народу.
Учні записують визначення понять у зошити.
Робота з історичним джерелом ( кожен ряд отримує завдання )
- Прочитайте текст і дайте відповіді на запитання.
Із матеріалів Секретарства справ освітніх
Генерального Секретаріату України від 13 жовтня 1917 р. ----І ряд
«...Нині все буде робитись для того, щоб просвітити народ, щоб довести дітей його до такої високої науки, яка потрібна для людського щастя. Школа [в Україні] віднині буде не тільки вільна по думках і правдива. Вона буде рідна.
...Досі забороняли в школах розказувати про наше рідне життя, про історію народу, бо боялись, що просвічений народ захоче вернути свої права, відібрані в нього колись.
Досі не пускали в школу рідної мови, бо хотіли знищити наш народ; не давали розвиватися його духові. Тепер школа має бути рідна, — в ній діти навчатимуться і чужого і свого, знатимуть про своїх батьків та дідів, що працювали для нашого щастя.
Нині ця наука буде вестись рідною мовою, — для нас, українців, — українською. Рідною мовою повинно йти навчання уже з цього року...
Нехай же народ віддав дітей своїх до рідної української школи, а ми, зі свого боку, будемо допомагати справі рідної освіти і порадою, і людьми, і книжками».
Запитання
1. Що зумовило появу цього документа?
2. Про що в ньому йдеться?
3. У чому полягало значення цього документа Генерального Секретаріату?
Робота з історичними джерелами
» Прочитайте тексти і дайте відповіді на запитання.
Зі спогадів сучасника------ІІ ряд
«Пам'ятаю цю залу, переповнену молодою, чужою мені і настроями, і говіркою юрбою. Пам'ятаю сиву голову професора Грушевського, який сидів у центрі за столом президії. Пам'ятаю його магічну владу над усією цією незграбною аудиторією. Досить йому було піднести руку з квіткою білої гвоздики, що прикрашала стіл, і зала вмовкала...»
Запитання
Як сучасник оцінював вплив М. Грушевського? Чи належав він до його прихильників? Як про це сказано в джерелі?
Зі спогадів Михайла Грушевського----ІІІ ряд
«Пробув я головою Центральної Ради тринадцять місяців, до кінця її існування. Тяжке й відповідальне було те становище. Вороги українства, які і давніше пеклом на мене дихали, у своєму засліпленні вважали мене і автором українського руху, і винахідником української мови, тепер особливо всіли на мене своїми лайками й погрозами. А найтяжче ставало, коли не було згоди й між своїми. При тім же, хоч усяку відповідальність валили на мене, в дійсності мав я дуже обмежений вплив і то моральний тільки: юридично моя роль була чисто формальна, як голова Центральної Ради я проводив її збори та представляв її на зовні. Рішала у всяких справах більшість...»
Запитання
Якою, за свідченням джерел, була роль Михайла Грушевського в Українській революції?
Як сам М. Грушевський оцінював свою роль? Як можна пояснити таку оцінку?
Складання історичного портрета
» Використовуючи пам'ятку «Характеристика історичного діяча» (див. с. 68), скласти історичний портрет М. Грушевського.
Слайд
Учитель. У жовтні 1917 р. в Росії до влади прийшли більшовики — члени партії, що прагнули змінити життя робітників і селян на краще. У 29 січня 1918 р. керівництво більшовицької Росії спрямувало на територію України свою армію. Захопивши Харків, загони Червоної армії підійшли до Києва. На захист столиці виступили щойно сформовані з числа студентської та учнівської молоді загони.
Перегляд відео про Крути
Один із таких загонів, до якого входили студенти та старшокласники київських навчальних закладів, зустрів ворога на залізничній станції Крути в січні 1918 року. Бій тривав недовго. Молоді патріоти не могли протистояти армії, яка уже мала досвід бойових дій. Багато молодих людей загинуло. Драматичні події під Крутами залишилися у пам'яті українського народу. Навесні 1918 року героїв Крут перепоховали у братській могилі на одній із київських круч.
Робота з літературними джерелами? Послухайте вірш і дайте відповіді на запитання.
Нелегка хлопцям стрілась доля
Отам, під Крутами, серед зими,
їх триста не вернулось з поля,
Із поля бою триста не прийшли.
Зійшли їх мрії ті орлині
Квітками на Аскольдовій горі.
Над ними плаче Україна:
«Синочки волі, дітоньки мої!»
Запитання
1. Чому українську владу захищала навіть молодь?
2. Що ви дізналися про бій під Крутами?
У ч и т е л ь. За таких складних умов Центральна Рада звернулася по допомогу до німецьких та австрійських військ. Було укладено мирний договір, за яким Українська Народна Республіка припинила свою участь у Першій світовій війні. Німецькі війська, вигнавши більшовицькі війська, почали поводитись на українських землях не як союзники, а як загарбники. 29 квітня 1918 р. німці створили новий уряд на чолі з генералом Павлом Скоропадським.
Учні визначають позитивні на їхню думку, особливості – успіхи та досягнення і негативні помилки, невдачі, прорахунки УНР. ( Записуть це на листочках і підходячи до дошки прикріплюють їх )
Учитель. 29 квітня 19118 р. владу в Україні перебрав на себе гетьман Павло Скоропадський в результаті державного перевороту.
Перегляд відео про П.Скоропадського
Слайд – його фото… П.Скоропадський завжди у військовому однострої. Це також його характеризує з позиції сильної влади.
Учень виступає з підготовленим міні – проектом «Павло Скоропадський – людина і політик». ( під час розповіді учні складають простий план )
.
Орієнтовний план
1) Нащадок гетьмана Івана Скоропадського;
2) гетьманував сім з половиною місяців з 29 квітня 1918 p.;
3) намагався поліпшити життя народу;
4) перевів початкові школи на українську мову навчання;
5) відкрив два державні українські університети в Києві та Кам'янці-Подільському;
6) заснував Український національний архів. Український історичний музей та бібліотеку;
7) створив Українську Академію наук.
Учитель. Після зречення гетьмана у грудні 1918 року владу в Україні перебрала Директорія. Новій владі довелось довелося одночасно вести війну з численними ворогами, що оточили Україну з півдня, півночі і сходу.
У цей же час на західноукраїнських землях, скориставшись поразкою Австрії, у складі якої вони перебували, 1918 року було проголошено створення Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР). Президентом став голова Національної Ради
Євген Петрушевич.
Перегляд відео про день Соборності України
22 січня 1919 р. у Києві відбулося урочисте проголошення Акт злуки (об'єднання) ЗУНР та УНР. Цей день увійшов в історію як День Соборності України.
Словник
Соборність — об’єднаність, цілісність, неподільність України.
Слайд - Робота із джерелом
Прослухайте уривок із Акта злуки УНР і ЗУНР і дайте відповідь на запитання.
З АКТА ДИРЕКТОРІЇ ПРО ОБ’ЄДНАННЯ ВСІХ УКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЕЛЬ (1919 р.)
Віднині воєдино зливаються століттями відірвані одна від одної частини єдиної України — За-хідноукраїнська Народна Республіка (Галичина, Буковина й Угорська Русь) й Наддніпрянська Ве-лика Україна. Віднині є єдина незалежна Українська Народна Республіка.
(Хрестоматія з історії України: посібник для вчителів / За ред. В. І. Червінського. — К.: Вежа, 1996. — С. 237)
У чому полягає історичне значення Акта злуки?
Завдання
- Скласти текстову формулу. ЗУНР + УНР = Злука (єдина незалежна держава) 22 січня 1919 р.
Робота з підручником
Учитель. Боротьба за українські землі завершилася перемогою більшовиків. 1922 року був утворений Союз Радянських Соціалістичних Республік, куди увійшла майже вся Україна за винятком західноукраїнських земель. Українські землі, що увійшли до складу СРСР, дістали назву Українська Радянська Соціалістична Республіка.
Закріплення та систематизація вивченого матеріалу
Завдання
Робота на Смарт дошці
Яка з указаних ілюстрацій є зайвою у темі «Українська революція» ?
Роставте ілюстрації у хронологічній послідовності. Які події на них відображені ?
Підсумки уроку
Перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок.
Основні висновки:
•
Перша світова війна, що тривала з 1914 по 1918 р., виявилася для українського народу брато-вбивчою;
•
Українська революція розпочалася у березні 1917 р. створенням Української Центральної Ради. УЦР очолив історик та громадський діяч М. Грушевський;
•
у листопаді 1917 р. у ІІІ Універсалі було проголошено створення Української Народної Респу-бліки, а в січні наступного року — проголошено її незалежність;
•
13 листопада 1918 р. була утворена Західноукраїнська Народна Республіка;
•
22 січня 1919 р. у Києві на Софійській площі було проголошено об’єднання, злуку Західноукраїнської Народної Республіки та Української Народної Республіки. Таким чином, здійснилася віковічна мрія українського народу жити в одній державі.
Чи справдились ваші очікування від цього уроку? Чи зявилось бажання дізнатися більше?
Домашнє завдання